یستد.

LSD

مخفف: Limited Slip Differential

معنی: دیفرانسیل با لغزش محدودشده

بعضی وقتا پیش میاد که به دلیل فشار نامتوازن بین دو چرخ اکسل (محور با دیفرانسیل)، یکی از چرخا سریع تر و دیگری آروم تر گردش کنه. این پدیده به ویژه در مسیرهای گل ولای، برف و یخ و حتی اندازه گیریای آفرود کوهستانی دیده می شه. این مشکل از جایی شروع می شه که فشار بیشتر از حد به یکی از شفتای دیفرانسیل اون قدر می شه که شفت گرداننده ی چرخ دیگر به اصطلاح لیز می خوره و نمیتونه چرخ رو بچرخونه. البته این اتفاق با پدیده هرزگردی یا بوکسووات فرق داره. چیزی که LSD انجام می ده، ایجاد یک ساختار محکم واسه انتقال گشتاور به شکل مساوی بین دو چرخه.

SRS

مخفف: Supplemental Restraint System

معنی: سیستم بازدارنده ی تکمیلی

مثل اینکه که دیگر دلیلی واسه مطرح کردن اهمیت ایربگ یا کیسه هوا وجود نداشته باشه. قطعه ی لازم که سال ۱۹۸۹ ساخته شد و تحولی بزرگ در بحث ایمنی خودروها درست کرد. کیسه های هوا به شکل استاندارد شامل یک پکیج فشرده از گاز نیتروژن (بعضی وقتا هم نیترات پتاسیم) و یک چاشنی انفجاری هستن که بعد از برخورد خودرو با مانع، در کسری از ثانیه با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت باز شده و مانع از برخورد راننده یا سرنشین با فرمون و بقیه اجزای خودرو می شن؛ اما چیزی که سیستم SRS ارائه می ده، کمی سخت تر و البته هوشمندانه تره. در گذشته ایربگا موقع تصادف، زیادی باز می شدن و جلوی مجاری تنفسی سرنشین رو می گرفتن. پس احتمال ایجاد مشکلاتی واسه تنفس هنگام تصادف خیلی زیاد بود. در کیسه هوای SRS حسگری هست که مقدار ضربه رو بررسی کرده و شدت تصادف رو محاسبه می کنه و متناسب با اون، کیسه هوا رو باز می کنه. زمان لازم واسه جاگذاری و تنظیم کیسه هوا ۰٫۰۳ ثانیهه و زمان کل جاگیری و خالی شدن باد اون حدود ۰٫۱ ثانیه طول می کشه.

مطلب مرتبط :   مفهوم افسردگی از منظر روانشناسی

TPMS

مخفف: Tire Pressure Monitoring System

معنی: سیستم نمایش فشار باد تایر

در ده ۸۰ میلادی وقتی بحران سوخت سراسر غرب رو فراگرفت، دولتا واسه ساخت اجناس و ایجاد فناوریای مدرن طبق کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت خودروهایشان، فشار عجیبی رو بر خودروسازان وارد کردن. مهندسان اول کار خود رو با موتور استارت زدند. بعد روی آیرودینامیک کار کردن. چراکه هرچه اصطکاک هوا با وسیله نقلیه کمتر باشه، نیروی مؤثر اونم کمتر هستش و به دنبال مصرف هم پایین میاد. بعد از اون بود که فهمیدن باد لاستیکا هم یکی از اصلی ترین معیارهای افزایش مصرف سوخته.

فرانسویا با پژو و رنو در همون ایام در این مورد پیشرو بودن و با ایجاد سیستمی موسوم به نمایشگر مکانیکی (عقربه ای) باد تایر، راننده رو نسبت به میزان باد چرخا آگاه کردن؛ اما چیزی که اونا ارائه می کردن یک سیستم آسون و پُر از خطا بود. جنرال موتورز در اول ده ۹۰ و هم زمان با عرضه نسل جدید شورولت کوروت، سیستم الکترونیکی با نمایشگر دیجیتال رو به وجود آورد. این سیستم بعدا به TMPS معروف و واسه اون یک نماد استاندارد زردرنگ در نظر گرفته شد. چیزی مثل یک تایر کم باد که درونش یک علامت اخطار قرار گرفته بود. درواقع این سیستم فشار وارده بر هر کدوم از چرخا رو به تنهایی محاسبه می کنه و می تونه راننده رو نسبت به وضعیت تایرها در تابستون و زمستون آگاه کنه.

مطلب مرتبط :   &، Baldwin.,، Sarraj[128].، Andersson.,، Steinhausen[124].

  • 2
دسته بندی : مقالات

دیدگاهتان را بنویسید