اینستاگرام که در اول تصور می شد خواهرخوانده ی فیسبوکه، خیلی وقته هویت مستقلی به خود گرفته و تونسته در بین شبکه های اجتماعی طرفداران زیادی واسه خود دست و پا کنه. این شبکه اشتراک عکس در طول راهی که پیموده دچار تغییر و تحولات زیادی هم شده و هم حالا بعد از گذشت تنها چند سال به عنوان مهم ترین شبکه اجتماعی دنیا شناخته می شه. وقتی صحبت از بازاریابی شبکه های اجتماعی می شه، اینستاگرام در بالا فهرست فرصتای بازاریابی واسه خیلی از کسب وکارها قرار داره. در مقاله امروز «چه جوری» می خواهیم به شما کمک کنیم، تا از ظرفیت اینستاگرام به عنوان یک مجرای بازاریابی بیشترین استفاده رو ببرین. اول کمی در مورد خود اینستاگرام با شما صحبت می کنیم. بعد باهم بررسی می کنیم که چه کارایی میشه از راه اینستاگرام واسه بازاریابی موفق انجام داد و اصول در اینستاگرام رو مورد بررسی قرار میدیم. با ما همراه باشین.

 

  • جلب رضایت خاطر مشتریان با اینستاگرام
  • انواع روشای که درسرتاسر دنیا رایجه
  • ۵ نکته ای که باعث افزایش فالوئرهای شما در شبکه های اجتماعی می شه

چرا باید از اینستاگرام واسه کسب وکار خود استفاده کنین؟

اولین دلیل واسه استفاده از اینستاگرام به عنوان یک وسیله بازاریابی، رشد سریع تعداد کاربران این شبکه و سایت طی سالای اخیره. باید اضافه کرد، به خاطر اینکه اینستاگرام یکی از شبکه ها و اپلیکیشنای موبایلیه طبیعتا در دسترس تعداد بیشتری از کاربران قرار داره. اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ به عنوان یک شبکه اشتراک فیلم و عکس راه اندازی شد و در سال ۲۰۱۲ فیسبوک اونو خرید. در اول اینستاگرام جای پرطرفداری واسه بلاگرهای دنیای مد و زیبایی بود و اونا از توانایی اشتراک گذاری اینستاگرام جهت پست عکسای برندها و مزونای خود واسه طرفداران شون استفاده می کردن، اما باید قبول کرد که اینستاگرام دیگر تنها ابزاری واسه نمایش دنیای مد و زیبایی نیس. الان این پلتفرم اشتراک تصاویر یک مجرای بازاریابی جدی واسه تموم صنایع حساب می شه.

اگه قرار باشه بزرگ ترین شبکه های اجتماعی و اپلیکیشنای تماس و ارسال پیام رو برحسب تعداد کاربران فعال ماهانه رتبه بندی کنیم، باید بگیم اینستاگرام در رتبه هفتم قرار داره. البته فیسبوک هنوز با سرویس مسنجر (Messenger) خود در بالا این فهرست قرار داره.



اینستاگرام بالغ بر ۵۰۰ میلیون کاربر فعال داره

اینستاگرام در تابستون ۲۰۱۶ با داشتن بیشتر از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال به بزرگ ترین موفقیت خود رسید. اما باید دونست که ظرف دو پارسال این رقم دوبرابر شده. بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر الان از اینستاگرام به طور روزانه استفاده می کنن و روزانه بالغ بر ۹۵ میلیون پست در اینستاگرام گذاشته می شه.

آمار کاربران به خودی خود گویای این نکتهه که اینستاگرام ظرفیت زیادی واسه بازاریابی کسب وکارها از راه داره، اما یادتون نرود که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی طبق عکس و ویدئوست و از این جهت ضروریه که حساب اینستاگرام کسب وکار خود رو بر تواناییای چشمی و تصاویر هم متمرکز کنین. هویت چشمی روزبه روز واسه کسب وکارها اهمیت بیشتری پیدا میکنه و از این جهت اینستاگرام واقعا پلتفرم ایدئالی واسه این کاره و اعتبار و جایگاه کسب وکار شما رو در بین مشتریان احتمالی بالا می بره. مهم نیس که کسب وکار شما چه اندازه و حضور جهانی داره یا نه، فرصت استفاده از اینستاگرام به عنوان ابزاری واسه بازاریابی مؤثر و برندسازی رو نباید از دست بدین.

سلطان جذب مخاطب

آمار و ارقام چند پارسال به روشنی نشون دهنده اینه که تصاویر و ویدئوها نسبت به محتوای متنی آسون در بستر وب بیشتر می تونن مخاطب رو درگیر کنن. درگیرکردن مخاطب در شبکه های اجتماعی از راههای مختلف مثل لایک کردن، به اشتراک گذاشتن و کامنت نوشتن یکی از شاخصای کلیدی کارکرد (KPI) است. طرفداران و فالورهایی که با محتوا درگیر شن واسه شرکتا مهم هستن و نشون دهنده ی عامل اساسی در افزایش باخبر شدن از برنده.

تحقیقات نشون دادن که اینستاگرام به دید درگیرکردن مخاطب در رتبه اول قرار داره. طی یک مطالعه که به وسیله Forrester انجام شد محققان به آزمایش میزان درگیری بزرگ ترین برندها در سراسر پلتفرمای شبکه های اجتماعی پرداختند. اونا دریافتند که یک صفحه برند که یک میلیون طرفدار فیسبوکی داره به ازای هر پست می تونه به طور میانگین ۷۰۰ کامنت، لایک و اشتراک گذاری کسب کنه. این رقم برابره با میزان درگیری هفت درصد. توییتر، با داشتن تنها ۳۰۰ رفت و امد به ازای هر توییت میزان درگیری پایین تری داره.

اما در اینستاگرام، میشه به طور میانگین میزان درگیری ۴٫۲۱ درصد رو توقع داشت که این رقم گویای اینه که میزان درگیری اینستاگرام ۵۸ برابر فیسبوک و ۱۲۰ برابر توییتره. اینستاگرام شبکه نسل موبایل به دستا هم درنظر گرفته می شه. اهمیت استفاده از گوشی موبایل در همه زمینه ها خیلی چشمگیره اما وقتی پای بهینه سازی موتور جست وجو پیش میاد این اهمیت بیشتر می شه. نکته ی آخر در این رابطه اینه که جوونا حضور تقریبا پررنگی در اینستاگرام دارن. این پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو و عکس یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشنا در جهانه و بخاطر این فرصت استثنایی رو واسه هدف گرفتن طیف جوون فراهم می کنه.

مطلب مرتبط :   نه ویژگی افراد دارای سازگاری اجتماعی



چه جوری از اینستاگرام واسه مقاصد تجاری استفاده کنیم؟

اینستاگرام واسه تلفنای هوشمند و تبلتا به عنوان یک اپلیکیشن تصویر دیجیتال عمل می کنه و شما رو قادر می سازه تا عکسا و ویدئوها رو با بقیه کاربران اینستاگرام به اشتراک بذارین. دانلود این اپلیکیش رایگانه و میشه اونو واسه سیستمای عامل iOS و اندروید دانلود کرد. کاربران با آدرس ایمیل خود در اینستاگرام ساین آپ و اطلاعات پایه رو در مورد خود وارد می کنن. بعد هم عکسی رو روی پروفایل خود می ذارن. از سال ۲۰۱۲ میشه از راه مرورگر وب هم وارد اینستاگرام شد. کاربران می تونن به طور جداگونه از اپلیکیشن، از راه وب پروفایل اینستاگرام رو بسازن.

ساختار و مهم ترین ویژگیای اینستاگرام

اینستاگرام ساختار خیلی روشنی داره: علاوه بر بارگذاری، ویرایش و به اشتراک گذاری عکس و ویدئو، یک صفحه شروع با فید خبری، یک صفحه با توانایی جست و جو، اخطار و پروفایل هم داره. اینستاگرام دارای توانایی کامنت گذاری و لایک کردن عکس و ویدئوست. در علاوه بر، با دایرکت اینستاگرام میشه به طور خصوصی با فرد یا گروه مورد نظر چت کرد.

ویدئوها در اینستاگرام

در اول اینستاگرام فقط واسه اشتراک گذاری عکس و تصویر بود اما بعدا توانایی پست ویدئوها تا بیشترین حد ۱۵ ثانیه هم به اون افزوده شد. پس از یه مدت به کاربران تجاری اجازه داده شد تا ویدئوهای ۶۰ ثانیه ای رو هم پست کنن. از سال ۲۰۱۶ این گزینه واسه کاربران خصوصی هم هست. بنابه نقل از خود شرکت اینستاگرام، این ویژگی بعد از انجام تحقیقات داخلی و مشخص شدن این نکته که کاربران روزبه روز وقت بیشتری رو به تماشای ویدئوها در اینستاگرام می گذرونن به اینستاگرام افزوده شد. اینستاگرام یک ویژگی دیگر هم واسه کاربران iOS داره: ویدئوهای کلیپ های مختلف اینستاگرام رو میشه به هم چسباند. اینستاگرام یک ویژگی جدید هم به نام My Story ارائه کرده که به شما اجازه می ده به طور موقتی چند تا ویدئوکلیپ کوتاه آپلود کنین که ۲۴ ساعت بعد به طور خودکار پاک می شن.



طرحا و فیلترها

طرح مربعی تصاویر یکی از ویژگیای مهم اینستاگرامه. عکسا رو تنها میشه به شکل مربع آپلود کرد؛ با اینکه اپلیکیشنایی هم وجود دارن که میشه با استفاده از اونا عکسا رو باهم ترکیب و کولاژ درست کرد و اونا رو پست نمود. اما اینستاگرام بیشتر به خاطر فیلترهای آسون ی خود واسه ویرایش عکس معروفیت داره. کاربران می تونن از چندین فیلتر درون اینستاگرام و تنظیما ویرایشی جهت ویرایش و روتوش عکسا قبل از به اشتراک گذاری شون با دنیا استفاده کنن.

استریم اینستاگرام

همه عکسا و ویدئوهایی که در اینستاگرام آپلود شدن، مستقیما به استریم اینستاگرام (Instagram Stream)، که کارکرد مثل فید خبری فیسبوک داره می رن. اینجا می تونین عکسای آپلودشده ی همه حسابای اینستاگرام رو که اونا رو فالو می کنین، علاوه بر پستای اسپانسرشده ببینین. الگوریتم اینستاگرام پستا رو طبق تاریخ آپلودشان منظم می کنه و از این واسه خیال کاربر راحته که چیزی که رو می بینه، بیشترین تناسب رو طبق فعالیت حسابا (کامنت، لایک و …) داره. برخلاف الگوریتم فیسبوک که بعضی وقتا محتوا رو فیلتر می کنه، الگوریتم اینستاگرام پستا رو تنها طبق ترتیب نمایش شون نشون می ده.

هشتگای اینستاگرام

اینستاگرام، بنابه علایق و فعالیتای کاربران خود، حسابایی رو که ممکنه از اونا خوش شون بیاد به اونا معرفی می کنه، اما قسمت جست و جوی اینستاگرام به کاربر اجازه می ده تا برحسب برچسبا یا عبارات کلیدی مطلب دل خواه خود رو پیدا کنه. درست همونجوریکه در توییتر صدق می کنه، در اینستاگرام هم هشتگا نقشی کلیدی اجرا می کنن و به دسته بندی پستا کمک می کنن. هشتگا تنها راهی هستن که می تونین با کمک اون مطالب خود رو به کاربرانی که فالور شما نیستن، منتقل کنین.

لینک دادن به بقیه پلتفرما

به خاطر اینکه اینستاگرام بخشی از ابرشرکت فیسبوکه، لینک دادن حساب اینستاگرام با صفحه فیسبوک راحته!. این کار واسه ایجاد فرانت متحدی از محتوا و هم کمک به کاربران جهت یافتن دوستانی که از هر دو سرویس اینستاگرام و فیسبوک استفاده می کنن، مفیده. عکسای اینستاگرام رو میشه مستقیما و به طور خودکار با فیسبوک، تامبلر، فلیکر، توییتر و سوارم به اشتراک گذاشت و اینجوری طرفداران می تونن محتوای شما رو در هر شبکه ای که بیشتر از اون استفاده می کنن ببینند. ، دایرکت هم این امکان رو واسه شما فراهم می کنه تا پیامای خصوصی رو مستقیما واسه کاربران ارسال کنین.



پروفایل اینستاگرام کسب وکار شما

بازاریابان می تونن واسه کسب وکار خود بین پروفایل استاندارد و پروفایل ویژه ی اینستاگرام یکی رو انتخاب کنن. در بخش دوم این مقاله، مراحل ایجاد پروفایل استاندارد رو در اینستاگرام و نحوه ی تبدیل اون به حساب کسب وکار رسمی، تنها با چند کلیک با شما درمیان خواهیم گذاشت.

چه جوری پروفایل استاندارد بسازیم؟

دانلود اپلیکیشن اینستاگرام واسه کاربران خصوصی و کسب وکارها رایگانه. می تونین اونو از گوگل پلی یا بازار دانلود کنین. پس از دانلود اینستاگرام از راه سیستم عامل iOS یا اندروید باید واسه ساخت پروفایل یک آدرس ایمیل و رمز عبور رو وارد کنین. یکی از خوبیا اینستاگرام سادگی اینه؛ واسه ساخت یک پروفایل کامل فقط کافیه رمز عبور، یک توضیح حال کوتاه از خودتون و یک عکس پروفایل وارد کنین.

مطلب مرتبط :   غرفه سازی نمایشگاهی و مدیریت هزینه های آن

۱. نام کاربری

اگه قصد دارین از اینستاگرام واسه مقاصد کسب وکار استفاده کنین نامی رو انتخاب کنین که متناسب با کسب وکارتان باشه. پیشنهاد می کنیم از نام برند یا شرکت خود استفاده کنین. نام کاربری شما بعدا زیر عکس پروفایل تون و روی پروفایل ظاهر میشه.

۲. توضیح حال کوتاه

دومین ویژگی مهم پروفایل شما توضیح حالی کوتاه حدودا ۱۵۰ کلمه ایه. نمیشه دستورالعمل خاصی واسه این قسمت به شما ارائه داد اما پیشنهاد می کنیم از اونجا که فضای کمی واسه توضیح حال هست، بهتره با کمترین کلمات سعی کنین دقیق و خلاصه، خود و شرکت تون رو معرفی کنین. هرچه برند شما معروف تر باشه، نوشتن توضیح حال کوتاه هم آسون تر هستش. مثلا شعار برند لوازم ورزشی نایکی (یکی از جذاب ترین و بهترین شعارهای تبلیغاتی دنیا) فقط سه کلمه: «فقط انجامش بده.» خیلی از کسب وکارها از این فضا استفاده می کنن و هشتگای مربوط به برند خود رو قرار میدن تا کاربران اینستاگرام رو تشویق به استفاده از اونا کنن و درعین حال نام شرکت شون رو هم اشاره می کنن (پیشنهاد می کنیم بیشترین حد سه هشتگ رو اشاره کنین).

در قسمت توضیح حال، لینک دادن به سایت شرکت تون هم پیشنهاد می شه. اینجا تنها مکانیه که می تونین به سایتای خارج از اینستاگرام لینک بدین. پس از اون استفاده کنین. به خاطر اینکه اینستاگرام بخش جداگونه ای رو واسه اشاره قوانین و اصول شرکت تون ارائه نمی کنه، بهتره از این قسمت اینستاگرام واسه لینک دادن به صفحات سایت تون که اصول، عملکردها و فعالیتای شرکت تون در اون درج شده، استفاده کنین.



۳. تصویر پروفایل

وقتی نوبت به انتخاب عکس پروفایل می رسه، بیشتر کسب وکارها ترجیح میدن لوگوی برند خود رو انتخاب کنن. اگه شما چیزی مثل این رو درنظر دارین، باید به خاطر داشته باشین که پروفایل بقیه شبکه های اجتماعی تون هم باید مثل پروفایل شبکه اینستاگرام تون باشه. دلیل این یکنواختی در تصاویر پروفایلای شبکه های اجتماعی تون اینه که تصویر برندتون تو ذهن مخاطبان و کاربران جا بیفته. کاربرانی که به صفحه ورود اینستاگرام شما بین، با دیدن تصویر برندتون فورا شما رو می شناسن و این معنیش اینه که عکس پروفایل شما حتما باید قالب مناسبی داشته باشه و تموم اطلاعات مورد نیاز به روشنی گفته شه و در خطر عموم قرار داشته باشن.

در مورد کیفیت تصاویر باید یادتون باشه که عکس پروفایل اینستاگرام روی وب هم دیده می شه. پس باید رزولوشن بالایی داشته باشه تا شطرنجی نشه. اگه در مورد رزولوشن عکس پروفایل خود مطمئن نیستین، بهتره عکس بزرگ تر با رزولوشن بالاتر انتخاب کنین؛ با اینکه عکس پروفایل اینستاگرام در تلفنای هوشمند و تبلتا به طور میانگین با ۱۰۰ پیکسل نشون داده می شه.

تنظیما مهم

پس از ساخت پروفایل اینستاگرام واسه کسب وکار خود، باید نگاهی به ویژگیای اصلی ای بندازین که در اختیارتون قرار داره. یکی از این ویژگیای اصلی فعال یا غیرفعال کردن هشدارهاست. این هشدارها به روزرسانی لایکا، کامنتا، فالورها و منشنای جدیدتون رو در زمان لحظه ای به شما ارائه می کنن. اینجوری شما میتونین تا به روزرسانیا رو با سرعت بیشتری جواب بدین و به طرفداران و فالورهای شما اجازه می ده تا بدونن که شما واسه حساب اینستاگرام خود ارزش قائل هستین.

همونجوریکه در بقیه شبکه های اجتماعی صدق می کنه، فعال بودن در اینستاگرام و افزایش رفت و امد دائمی خود با فالورها خیلی دارای اهمیته. بی انجام این کارا خواهید دید که فعالیتایی که طبق بازاریابی شبکه اجتماعی در اینستاگرام انجام دادین، بی فایده بودن.

قدمای اول

حالا که پروفایل خود رو باموفقیت ساختید، وقت اینه که قدمای اول رو واسه آشنایی با کارکردهای اینستاگرام وردارین. شما باید به رقبایتان به چشم منبع الهام نگاه کنین و از حضور اونا در اینستاگرام انرژی بگیرین و حضوری فعال داشته باشین. باید تأثیرگذاران و افرادی که حرف اونا در صنعت تون تأثیرگذاره، شناسایی کنین.

این نکته ی اصلی باید یادتون باشه: هر وقت خواستین با بقیه گفت وگو برقرار کنین، باید پستای اونا رو قبلا لایک کرده و زیرشون کامنت نوشته باشین. واسه اینکه این کار رو آسون تر انجام بدین برچسبا و کلمات کلیدی مربوط رو جست و جو کنین. از فعالیتای بقیه در اینستاگرام الهام بگیرین و تموم موضوعات جذاب واسه گروهی رو که هدف گذاری کردین، کشف کنین. می تونین از وسایل مختلفی استفاده کنین که به شما کمک می کنن، هشتگای مناسب رو شناسایی کنین. هشتگا معمولا بنیاد اینستاگرام هستن. به این خاطر در بخش دوم این مقاله بیشتر در مورد اونا حرف میزنیم.



کسب وکار اینستاگرامی: چه جوری به عنوان یک شرکت از اینستاگرام استفاده کنیم؟

در تابستون ۲۰۱۶ اینستاگرام کسب وکار اینستاگرامی (Instagram Business) رو راه اندازی کرد. تنها با چند کلیک و اضافه کردن اطلاعات اضافی می تونین هر پروفایل استانداردی رو به یک حساب کسب وکار اینستاگرامی تبدیل کنین. این اولین بار در تاریخ اینستاگرامه که پروفایلای کاربران خصوصی این قدر متفاوت شده.

دلایل داشتن پروفایل اینستاگرام واسه کسب وکارتان

امتیاز داشتن یک پروفایل کسب وکار در اینستاگرام بیشتر در اینه که می تونین اطلاعات تماس از قبل آماده شده رو در اختیار مخاطبان قرار بدین و راه مستقیمِ تماس با تیم خود رو واسه کاربران فراهم کنین. می تونین بی استفاده از وسیله شخص سوم آمار مورد نظر رو واسه امتحان موفقیت پستا و کمپینای تبلیغاتی به دست آورید. در تنظیما حساب عادی، اینستاگرام اطلاعات

  • 1

دسته بندی : مقالات

دیدگاهتان را بنویسید