حسابداری ذهنی

حسابداری ذهنی یه جور قالب بندی مجزای ذهنیه که در اون افراد دنیای دور و بر خود رو به حسابای ذهنی جدا از هم دسته بندی می کنن

در حالت عادی، تغییرات در اطلاعات بازار، عوامل بنیادی سهامای پایه و تغییرات قیمت می تونه باعث عکس العمل بیش یا کمتر از حد به تغییرات قیمت شه
این تغییرات به طور تجربی ثابت شده که تاثیر بالایی بر رفتار تصمیم گیری سرمایه گذاران داره
محققان قانع شدن که عکس العمل بیشتر از حد (د­بوندت و تالر، 1985) یا کمتر از حد (لای، 2001)به اخبار ممکنه نتیجه استراتژیهای کار و کاسبی جور واجور بوسیله سرمایه گذاران و پس تحت تاثیر قرار دادن تصمیمات سرمایه گذاریشون باشه
واورو و بقیه نتیجه گیری کردن که اطلاعات بازار تاثیر خیلی بالایی بر تصمیم گیری سرمایه گذاران و این باعث می شه سرمایه گذاران در بعضی مواقع تمایل به دقیق شدن و فوکوس کردن بر سهامای عام که بر اطلاعات بازار متکیه داشته باشن (واورو و بقیه، 2008)

کلا، عوامل بازار در گروه عوامل رفتاری دسته بندی نمی شن چون که عوامل خارجی هستن که رفتار سرمایه گذاران رو تحت تاثیر قرار میدن
بهرحال، عوامل بازار سرمایه گذاران رفتاری و منطقی رو از راه های جور واجور تحت تاثیر قرار میده، طوریکه اگه عوامل بازار مورد بررسی قرار نگیرند عوامل رفتاری موثر بر تصمیم گیری به تنهایی کافی نیستن
پس، این تحقیق عوامل بازار رو مثل عوامل رفتاری موثر بر تصمیم گیری افراد در بازار بورس در نظر میگیره

 

 

 

 

 

 

2-3-5- خلاصه عوامل رفتاری موثر بر تصمیم گیری افراد

 

جدول(2-1): خلاصه عوامل رفتاری

گروه متغیرهای رفتاری
 

 

روشهای ابتکاری

نمایندگی
فرا اطمینان
لنگر انداختن
سفسطه قماربازان
تورش در دسترس بودن
 

پیش نگری

زیان گریزی
پشیمون گریزی
حسابداری ذهنی
 

 

عوامل بازار

تغییرات قیمت
اطلاعات بازار
روند گذشته سهاما
عوامل بنیادی مربوط به سهام
ترجیحات مشتریان
عکس العمل بیشتر از حد به تغییرات قیمت
 

رفتار رمه وار

انتخاب سهام به وسیله دیگر سرمایه گذاران واسه مبادله
حجم سهام انتخاب شده به وسیله دیگر سرمایه گذاران واسه مبادله
حجم سهام انتخاب شده به وسیله دیگر سرمایه گذاران واسه مبادله
سرعت رمه وار

عوامل رفتاری موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران (واورو و بقیه، 2008)

 

 

 

2-4- تصمیمات معاملاتی و کارکرد سرمایه گذاری سهام

چندین تصمیم سرمایه گذاری مربوط به مبادله سهام، مثل: خرید، فروش، انتخاب سهام، زمان نگهداری سهام و حجم سهام واسه مبادله هست
در این قسمت، بر دو تصمیم مهم خرید و فروش سهام تمرکز می شه چون که تاثیر زیادی بر کارکرد سرمایه گذاری دارن

2-4-1- تصمیم فروش

تحقیقات قبلی نشون دادن که سرمایه گذاران تصمیمات فروش داراییایی که در مقایسه با قیمت خرید ابتدایی شون زیان ده هستن رو کاهش میدن، این روند به وسیله شفرین و استیت من (1985) اثر تمایلی نامیده شد
 آدین هم این نتیجه رو تایید کرد که سرمایه گذاران حقیقی تمایل به فروش سهام با در نظر گرفتن ارزشش اون، در مقایسه با قیمت خرید ابتدایی شون دارن
بهرحال، توضیح این پدیده در مقیاسی منطقی مشکله
دلیل قابل اتکایی وجود نداره تا نتیجه گیری کنیم که سرمایه گذاران به طور منطقی سهامای برنده رو میفروشن چون اونا می تونن کارکرد ضعیف شون رو پیش بینی کنن
علاوه بر این، آدین تشخیص داد که میانگین بازده سهامای فروخته شده بیشتر از میانگین بازده سهامای نگهداری شده (آدین، 1998)

گنساو و مایر (2001) گفتن که سرمایه گذارانی که دارائیهایشان رو در قیمتی کمتر از قیمت خرید اصلی میفروشن توقع دارن قیمت فروش بیش تر از قیمت دیگر فروشندگان باشه
این نه فقط انتظار فروشندگانه، بلکه تصمیمات بازار در مورد قیمت فروش رو اصلاح می کنه: سرمایه گذاران مواجه شدن شدن با ضرری که در قیمت تقریبا بالاتری از بقیه مبادله انجام گرفته

2-4-2- تصمیم خرید

آدین چندین توافق نظر درباره سهامای برتر که سرمایه گذاران حقیقی مایل به خرید اون هستن جفت و جور آورده
همونطور که قبلا ذکر گردید، تصمیمات فروش از پایه سهامای برنده رو اولویت بندی می کنه
در حالی که، تصمیمات خرید مربوط به سهامای برنده و بازندهه
آدین میگه که تصمیمات خرید ممکنه نتیجه اثر توجهی باشه
وقتی که تصمیم خرید اتفاق میفته، افراد ممکنه سهام خوب واسه خرید بعد از در نظر گرفتن هزاران سهم به طور سیستماتیک پیدا نکنن
اونا به طور طبیعی سهامی که توجه شون رو جلب کرده می خرن و ممکنه بزرگترین منبع واسه توجه کارکرد گذشته اش اون سهم باشه، خواه خوب یا بد
(آدین، 1999)

طبق باربریس و تالر (2003)، سرمایه گذاران شخصی به نظر می رسه کمتر بوسیله سهام توجه جلب کننده واسه تصمیمات فروش تحت تاثیر قرار گیرند چون که تصمیمات فروش و تصمیمات خرید به طور به طور کامل متفاوت عمل میکنن
با در نظر گرفتن محدودیتای فروش کوتاه مدت، وقتی که تصمیم به انتخاب سهامی واسه فروش گرفته می شه، اونا می تونن بر سهامی که اخیرا به اونا تعلق داشته تمرکز کنن
در حالی که، موقع تصمی خرید، افراد شانس زیادی واسه انتخاب سهامای دلخواه از دامنه خیلی از منابع انتخابی دارن، این توضیح کننده اینه که به چه دلیل عوامل توجهی بر تصمیمات خرید بیشتر از تصمیمات فروش تاثیر می ذارن
(باربریس و تالر، 2003)

پس با در نظر گرفتن دیدگاه رفتار مالی، رفتار سرمایه گذاران تصمیمات خرید و فروش رو در سطوح متفاوتی تحت تاثیر قرار میده، و بعد اونا بازده کلی بازار و کارکرد سرمایه گذاری افراد رو تحت تاثیر قرار میدن

2-4-3- کارکرد سرمایه گذاری

بعضی از مخالفان رفتار مالی انتقادشان بر اینه که کارکرد بد سرمایه گذاران غیر منطقی می تونه اونا رو از بازار اوراق بهادار حذف کنه
در طرف مقابل، یه سری های دیگه می گن که اطمینان بیشتر از حد سرمایه گذارانی که رفتارمعاملاتی افراطی دارن می تونه سود زیادی داشته باشه (اندرسون و بقیه، 2005)
ابرلچنر و اسلر (2004) سطح تاثیر اطمینان بیشتر از حد رو بر کارکرد سرمایه گذاری که بوسیله اندازه بازده سرمایه گذاری و تجربه معاملاتی اندازه گیری می شه تشخیص دادن
ابرلچنر و اسلر می گن که اندازه بازده سرمایه گذاری نشون دهنده کارکرد واقعی سرمایه گذاریه
اندازه بازده بوسیله سرمایه گذاران در مقایسه با اندازه سود همتایانشان سنجیده می شه
تجربه تجاری سرمایه گذاران به عنوان اندازه استمراری که سرمایه گذار در بازار اوراق بهادار داره در نظر گرفته می شه
این محققان می گن که سود سرمایه گذاری بوسیله اطمینان بیشتر از حد تحت تاثیر قرار نمی گیره؛ بهرحال، اطمینا بیشتر از حد می تونه تجربه معاملاتی سرمایه گذاران حقیقی رو تحت تاثیر بذاره (ابرلچنر و اسلر، 2004)


Mental Accounting


Kallinterakis et al


Caparelli et al


DeBondt and Thaler


Lai


Shefrin and Stateman


Odean


Barberis and Thaler


Anderson et al


Oberlechner  and Osler

مطلب مرتبط :   -، هنر، هنری، هنری،، درسی
دسته بندی : مقالات