دانلود پایان نامه

ساختمان را از کف تا سقف تمیز نمود. همین دستگاه می‌تواند بالای سقفهای شیشه‌ای نیز نصب شود.
4-5-شرایط محیطی در موزه
اشیای مجموعه باید بدون توجه به محل آنها در موزه در تمام اوقات در محیط مناسب قرار داشته باشند. در حالی که تغییرات شدید دما و رطوبت، گرد و خاک، آلودگی و هوای راکد و نور میتواند سهم عمدهای در نابودی نهایی مجموعههای موزه داشته باشد، شرایط محیطی انبار موزه به اندازه دیگر قسمتهای آن اهمیت دارد. حفاظت مجموعه موزه در انبار، تنها بخشی از مراقبتی است که باید به عمل آید، ولی همین بخش، دارای اهمیت فوق العاده است. دو عامل تهویه مطبوع و نور شایستگی فیزیکی انبار موزه و تالار نمایش را تشکیل میدهد.
4-5-1- تهویه مطبوع HVAC:
منظور از تهویه مطبوع، کنترل دما و رطوبت، و همچنین تهویه و تصفیه هوا به منظور بر طرف کردن عوامل آلوده کنندۀ آن، از قبیل گرد و غبار، مواد شیمیایی و موجودات ذرهبینی است.

اقداماتی که در نتیجه بحران اخیر انرژی در جهت صرفه جویی به عمل آمده موزهها را تشویق کرده است تا اجازه دهند که درجه حرارت در تابستان بالا رود تا از بار سیستم تهویه مطبوع کاسته شود. این امر، محیط نسبتاً نامناسبی برای اشیاء موزه ایجاد میکند. روش دیگری که بر طبق آن سیستمهای خنک کننده را روزها روشن، شبها و نیز در مواقع تعطیلی موزه، به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی خاموش میکنند و به نوبه خود معضل دیگری ایجاد میکند که عبارت است از نوسان قابل توجه و سریع دما و رطوبت، به طور کلی نوسان و تغییر شدید دما به چندین طریق موجب صدمه دیدن اشیای موزه میشود. افزایش دما سرعت واکنشهای شیمیایی را بیشتر میکند(افزایش دما به میزان 10درجه سانتیگراد موجب دو برابر شدن سرعت واکنشهای شیمیایی میشود). بنابراین، دمای بالاتر، روند پیرشدن مواد را تسریع میکند و موجب میشود که آنها ویژگیهای مکانیکی خود را از دست بدهند. برخی از آثار هنری در اثر تغییرات جوی روزانه، ممکن است به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و دچار فرسودگی و پوسیدگی گردند؛ مثلاً نقاشیها(اعم از نقاشی روی چوب و روی بوم) نسبت به تغییرات هوا بسیار حساسند و این حساسیت را در برابر تغییرات رطوبت نسبی بیشتر نشان می دهند با قرار گرفتن نقاشی روی چوب در معرض افت و خیز متناوب رطوبت نسبی، تغییرات بعدی یا فیزیکی در چوب رخ میدهد و این گونه تغییرات به نوبه خود باعث ایجاد فشار و تاب دادن بستر و لایه رنگ خواهد شد، در نتیجه این حرکات ممکن است شکاف و تاولهایی به وجود آید، رنگ طبله کرده و بریزد.

همانطور که میدانیم رطوبت نسبی با دما مرتبط است، مثلاً دمای بین 25-16 درجه سانتیگراد و دمای لازم برای آثار در ارتباط با تعیین محدوده رطوبت نسبی یعنی حداقل و حداکثر مقدار آن تعیین میشود. تأثیر عوامل محیطی، مثل دما و رطوبت به اثبات رسیده و کنترل آن برای مهارروند تخریب امری حیاتیست. باید شرایط محیطی داخل مخزن را نیز طوری تنظیم کرد که مطلوب رشد و نمو حشرات نباشد. بزرگترین خطر افزایش میـزان رطوبت نسبی ، فراهم شدن شرایـط محیطـی لازم برای رشد و نمو قارچ ها و کپک ها بر روی کلیه آثاری است که مواد غذایی ضروری این گروه از موجودات زنده را در خود دارند ، مثل چرم ، کاغذ و چسب .
قارچ ها در محیطهای گرم، مرطوب و تاریک رشد میکنند و در این صورت موادی که قارچها بر روی آنهـا رشد مینمایند، لکهلکه شده و یا به مواد رنگی که در طـی رشد این موجـودات بوجود میآیند، آلوده میشوند. با نگه داشتن مقدار رطوبت نسبی هوا در کمتر از 68% ، میتوان از رشد کپکها جلوگیری کرد. حدود رطوبت نسبی هوا را باید بین 50 تا 60 درصد و دما را بین 16 تا 25 درجه سانتیگراد دانست؛ این شرایط محیطی برای موزه ها ، کتابخانهها و اتاقهای نگهداری اسناد رضایت بخش است.البته باید در نظر داشت که نمایشگاههای نقاشی، به دلیل حساسیت زیاد اینگونه آثار در رده مخصوصی قرار میگیرند؛ برای اینگونه نمایشگاه ها رطوبت نسبی ثابت 58 درصد در دمای 17 درجه سانتیگراد کمال مطلوب خواهد بود.
4-5-1-1- روش اندازهگیری میزان گرد و غبار
نرخ نشست گرد و غبار و آلودگی هوا در موزهها و بناهای تاریخی را میتوان با روشهای زیر اندازهگیری کرد.

مطلب مرتبط :   منابع تحقیق درمورد ق.آ.د.م

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بوسیله جارو برقی، که میزان گرد و غبار جمع شده در کیسه جارو، نشان دهنده میزان گرد و غبار محیط میباشد.
دستگاه تهویه هوا فیلتر دار
لام چسب دار که گرد و غبار بر روی آن بنشیند.
با بررسی میزان گرد و غبار باید راهکارهایی جهت کاهش ورود گرد و غبار به موزهها اتخاذ کرد.
4-5-2- نور و نور پردازی در موزه
نور عنصری است که با آن دیدن اشیاء ممکن میشود. نور میتواند ریتم خلاقانهای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس میتوان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشایند و چشم نواز کند، نورپردازی در کنار ابعاد زیبا شناختی، بعد عملکردی هم دارد.
حتی در شرایطی که کلیه مراقبتهای لازم برای حفاظت از اشیاء موزهای در برابر آلودگیهای جوی، ‌شرایط نامساعد هوا و حملات بیولوژیکی انجام شده است همچنان یک خطر جدی باقی است و آن نور مخرب میباشد. بسیاری از مواد به خصوص آن دسته که منشاء آلی دارند، نسبت به آسیبهای حاصل از نور حساسند و از میان این گروه، پارچهها، آب رنگها، نقاشیها و نسخ خطی و تذهیب دار حساسیت بیشتری دارند.
در حالی که برای مشاهده و لذت بردن از تماشای آثار هنری ، نور روز و یا نوری نزدیک به آن ضروری است، اما در صورتی که آثار در معرض نور کنترل نشده قرار گیرند، در مواد حساسی چون رنگـدانهها و مواد رنگـی ، تغییرات فتوشیمیـایی صورت گرفته و اشیـاء پارچهای ترد و ضعیف میشوند. برای بررسی اثر مخرب نور باید دو عامل را در نظر داشت : کیفیت نور ، مقدار و شدت نور.
نور فرابنفش، ‌مخرب ترین بخش نور میباشد و واضح است که هرچقدر میزان و شدت نور بیشتر باشد، آسیب وارده نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین حذف پرتوهای فرابنفش و نگه داشتن مقدار نور در سطحی قابل اطمینان، باید همیشه مدنظر باشد .
باید در نظر داشت که لامپ های فلورسنت پرتوهای فرابنفش پخش می کنند و با توجه به این مساله باید گفت که بعضی از انواع این لامپها، مثل فیلیپس27و37، نسبت به سایر لامپها نور فرابنفش بسیار کمتری تولید میکنند و در صورت لزوم می توان با استفاده از مواد پلاستیکی حاوی ماده جاذب پرتو بنفش، از مقدار این پرتوها کاست .
میزان تابش نور برای اشیاء با حساسیت کمتر،حدود 300 لوکس ، آثار نسبتاً‌ حساس 150 لوکس و برای اشیایی که حساسیت زیاد داشته و احتمالاً در برابر نور آسیب پذیرند 50 لوکس خواهد بود.
با شناخت بیشتر خطرات ناشی از نور می توان با اعمال دقتها و مراقبتهای لازم،‌ از میزان این آسیبها کاست. توجه به نکات زیر از آن جمله است :
هنگامی که سالن نمایشگاهها و مخازن اشیاء در دسترس عموم نیست، تاریک نگه داشته شوند.
با استفاده از پرده و غیره باید از تابش مستقیم نور آفتاب جلوگیری کرد .
در صورت امکان، ‌آثار حساس در معرض نمایش دایمی قرار نداشته باشند،‌ مگر آنکه کنترل شدید انجام شود .
حتی الامکان باید سعی کرد تا به جای استفاده از نورپردازی مستقیم، از نور بازتابی و یا نور پخش شده استفاده نمود .
در انتخاب لامپ های فلورسنت باید دقت لازم به عمل آید تا لامپ هایی انتخاب شوند که حداقل پرتوهای فرابنفش را ساطع کنند .
در صورت امکان از صافی های جاذب فرابنفش استفاده شود .
باید سعی نمود تا از تابش غیر ضروری پرتوهای فرابنفش، جلوگیری کرد و میزان تابش در حد بیخطر نگه داشته شود، و این امر به خصوص در مورد فضاهایی که اشیاء حساس ارزشمند، مانند پارچه ها ، آبرنگها و اسناد و مدارک مذهب نگهداری می شوند حایز اهمیت بسیار خواهد بود.
در خصوص نقش نورپردازی در معماری بناها و فضاهای تاریخی- هنری با تکنولوژی مدرن، یک سری اولویت های واحد در زمینه نگهداری و نمایش کارآمد را بر میانگیزد. دو ضرورت در تضاد با یکدیگر قرار می گیرد.
1- برای بهبود و حفاظت اشیاء حساس به نور، میزان روشنایی باید کاهش یابد در حالی که فضای بنای موزه نیازمند نور کافی با کیفیت بالاست تا شرایط بهینه را برای دیدن فراهم سازد.
2- طراحی و نورپردازی محوطهها با رعایت قواعد علمی و حفاظتی فیزیکی، بینایی، رنگ، چشمانداز، فیزیولوژی در نورپردازی بناها و فضاهای تاریخی- فرهنگی صورت میگیرد. فرآیند طراحی خود به نوعی ایجاد توازن، برای سازگاری نیاز دارد تا به تمام شرکت های طراحی و روشنایی نگاهی بیاندازیم و با تجزیه و تحلیل پروژه های نورپردازی در موزهها و بناها، بهترین تجهیزات موجود را در نظر بگیریم.
4-5-2-1- تخریب فتوشیمیایی و روشهای پیشگیری آن:
نور عامل مخربی است که باید در محیط موزه در نظر گرفته شود. عمل نور بستگی زیاد به حرارت و رطوبت دارد. نور طبیعی و مصنوعی هر دو باعث تغییر میشوند ولی از آنجایی که شدت منابع نور مصنوعی نسبتاً کم می باشد. میزان تخریب ممکن است کم باشد و لازم است که در یک زمان طولانی سنجیده شود. تأثیرات طولانی مدت نور ممکن است باعث ایجاد رنگ پریدگی شود، که نور خورشید در مدت کوتاهتری آنرا بوجود میآورد.
مواد حساس در برابر نور شامل آبرنگهای مورد استفاده در تذهیبها و مینیاتورها، مرکبهای مازوئی آهندار، مرکبهای رنگین، مواد ساخته شده از رنگهای آنیلین، پاستلها، آبرنگها، گواشها و مرکبها میباشد. تأثیر نور در مواد طراحی و نقاشیها از دو جنبه قابل بررسی است: باعث تخریب کاغذ شده و رنگ پریدگی و تغییر رنگ را ایجاد میکند.
تخریب اساسی کاغذ پس از 2 تا 4 هفته تابش کامل آفتاب اتفاق میافتد. این تخریب توسط پر کنندههای ناپایدار، آهارها و مواد غیرسلولزی تشکیل دهنده کاغذ تشدید میگردد. کاغذهای محتوی لیگنین مانند روزنامهها که بیشتر در برابر نور حساسند، خیلی زود تیره میشوند.
علت اصلی تخریب و تضعیف الیاف، اشعه فرابنفش می باشد. این اشعه انرژی کافی برای تخریب فتوشیمیایی الیاف دارد.
بطور کلی انرژی نور اگر به اندازه کافی باشد، اتصال در یک مولکول را می شکند، فرآیند فتوشیمیایی ابتدا با جذب یک فوتون توسط یک مولکول که تولید انرژی بیشتری میکند، شروع میشود به تعبیری دیگر مولکول برانگیخته می شود. این برانگیخته شدن مولکول، گرما را بالا میبرد. (درجه حرارت اشیاء را افزایش میدهد) و میتواند تمام نور را جذب کند، در نتیجه اتصال بین اتمها شکسته میشود و مولکولها، کوچکتر شده و دارای خواص متفاوتی میشوند. اتمهای تشکیل دهنده مولکولهای برانگیخته شده میتواند انرژی کسب کرده را به مولکولهای دیگر، منتقل کنند و باعث تخریب الیافها گردند.
مطالعه بر روی محصولات حاصل از تخریب سلولزی که تحت تأثیر تابش انرژی قرار گرفته است، نشان میدهد که بزرگترین آسیب در نتیجه اشعه فرابنفش است که این اشعه با طول موج کمتر از 3400 آنگستروم باعث سست شدن سلولز بوسیله شکستن زنجیره مولکولی سلولز میشود. این تجزیه شیمیایی را در این طول موج «فتولیز Photolisis» میگویند. ولی در طول موج بلندتر از 3400 آنگستروم، فتولیز رخ نمیدهد، زیرا که مقدار انرژی این نوع طول موجها برای شکستن زنجیره های بین اتمی در مولکولهای سلولز کافی نمیباشد. سست شدن مولکولهای سلولز بوسیله اشعههای نورانی مشخص از فرابنفش تا نور آبی ادامه پیدا میکند، در نتیجه استحکام سلولز از بین میرود. بطور کلی شکنندگی و ضعف کاغذ در اثر شکسته شدن مولکول سلولز در حضور اکسیژن، رطوبت نسبی بالا، درجه حرارت، آلودگی های هوا و ناخالصیهای موجود در ساختمان کاغذ میباشد. برای مثال الیاف کتان در نور روز، از پشت شیشه و در رطوبت نسبی 100% مقاومت خود را 17% از دست می دهد. در حالیکه در خشکی با شرایط نوری مشابه، این الیاف 10% مقاومت خود را از دست میدهند. کاغذ ساخته شده از خمیر چوب

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید