دانلود پایان نامه

مجهز باشد.
با در نظر گرفتن امکانات می‌توان یک یا چند اتاق را برای کتابخانه اختصاص داد. اگر یک اتاق باشد، باید کاملاً بزرگ بوده و دارای قفسه‌بندی باشد و میزها و صندلی‌هایی هم برای استفاده علاقمندان و دانشجویان داشته باشد و در نورپردازی آن نیز باید بیشتر از نورهای طبیعی که توسط پنجره‌ها تأمین می‌شود استفاده کرد. کفپوش بخش کتابخانه بهتر است از نوع پنبه‌ای باشد؛ چون نرم و بی‌صدا است و تمیز کردن آن نیز راحت است. چنانچه چند اتاق در نظر گرفته شود، بزرگترین آنها را باید برای کتابها و اتاقهای کوچکتر را برای بخش اداری کتابخانه، استفاده مراجعه کنندگان و عرضه نشریات و کتابهائی که تازه به کتابخانه رسیده انتخاب کرد. در این کتابخانه‌ها همچنین باید برای مقابله با سرقت وحریق و اطفاء آتش، پیش‌بینی لازم را مد نظر داشت. به همین دلیل دیوارها، درها و کف کتابخانه به مواد ضد آتش آغشته شوند و بهتر است که قفسه‌های کتاب نیز فلزی باشند. قسمت کتابخانه، باید تا حد امکان از سر و صدای بخشهای دیگر موزه به دور باشد. همچنین توصیه می‌شود برای سهولت کار مراجعه‌کنندگان یک در ورودی از قسمت محوطه‌ ورودی موزه به کتابخانه منتهی شود.
کتابخانه موزه باید به روی عموم باز باشد تا آنها بتوانند به فراخور فرصت، آشنائی خود را با آثاری که در موزه دیده‌اند، ژرفا بخشند. مطالعاتی که در کتابخانه صورت میگیرد خوانندگان را به موزه باز فرا می‌خوانند و بدین ترتیب نقش آموزشی موزه‌ها تحقق می‌یابد.
موزه‌های مردم‌شناسی موظف به نگهداری مجموعه‌ای از کاست‌ها و یا فیلم‌های موسیقی بومی و سنتی هستند که علاقمندان بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. بنابراین باید یک اتاق با درب و دیوار عایق صدا ویژه شنیدن آنها در نظر گرفته شود.
4-2-5- کارگاه مرمت و آزمایشگاه
در یک موزه باید مکانی با توجه به وسعت موزه برای مرمت آثار و آزمایشگاهی مجهز برای تحقیقات مرمتی در نظر گرفته شود. محلی که به این منظور اختصاص می‌یابد، باید جادار بوده، نور کافی و جریان هوای مناسب داشته باشد. همچنین مجهز به تمامی امکانات پیش‌گیری در برابر دزدی و آتش سوزی باشد. تجهیزات کارگاه و آزمایشگاه باید با توجه به نیاز موزه و نوع اشیاء موجود در موزه تأمین و افزایش یابد.
بطوری که هر شیئی که برای مرمت آورده می‌شود به هر اندازه و وزن که باشد بدون هیچ مشکلی حمل گردد و هر شیء جدیدی که در اختیار موزه قرار می‌گیرد، پیش از آنکه به نمایش گذارده شود، در مکانی مناسب در کارگاه مرمت قرنطینه گردد، تشخیص آلودگی به حشرات در اشیاء آسان نیست و استفاده از سیستم قرنطینه(برخوابش) توصیه میشود. با این سیستم آفت حشرهای احتمالی از درون شیء خارج میشود و پس از گذشت زمانی مناسب هر گونه اقدامات حفاظت، مرمتی، پاکسازی و یا ضد عفونی که لازم باشد روی آن خواهد شد.
4-2-6- لابراتوار عکاسی
برای یک موزه ایده‌آل داشتن یک لابراتور عکاسی برای بایگانی و بررسی‌هایی که باید روزانه انجام گیرد بسیار سودمند است.
«در جائی که هیچ‌گونه امکانی در تخصیص محلی جداگانه وجود ندارد، حداقل باید یک تاریکخانه با وسعت کافی برای انجام کارهای مربوط برپا شود. ظرف های شستشو (سینک) باید در امتداد دیوارها تعبیه شوند و فواصل بین آنها را با سنگ مرمر، فلز لعابی، فولاد ضد زنگ یا هر ماده جدید ترکیبی ضد آب و غیرقابل نفوذ در برابر اسیدها پوشانیده شود. در نصب دستگاههای الکتریکی برای روشنائی و کار، وسایل خودکار و همچنین شیرهای آب باید دقت بسیار شود.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در محیط تاریکخانه هوا باید همواره تخلیه رو به بیرون ـ یا بطور طبیعی در جریان باشد. دیوارها باید با رنگ سیاه مات نقاشی شوند و باید به گونه‌ای قرار گیرند که کوچکترین نوری به داخل نتابد. در صورت امکان باید اتاقی را برای گرفتن عکس از آثار هنری در نظر گرفت. وسایل تهیه میکروفیلم، که استفاده از آن بی‌نهایت گسترده است برای یک موزه بسیار با ارزش است.
مجموعه نگاتیوها نیز دارای اهمیت بسیار زیاد هستند، بویژه بخاطر سندیتی که به مرور زمان پیدا می‌کنند، و نیاز به محلی برای طبقه‌بندی دارند که باید آنها را در کشوهایی به دقت مرتب نمود، به گونه‌ای که از رطوبت در امان بوده و درجه حرارت ثابتی داشته و به دور از گرد و غبار باشند.»1
4-2-7- سالن اجتماعات
از این مکان می‌توان برای نمایش فیلم، اجرای موسیقی های سنتی و بومی، اجرای مراسم مختلف و… استفاده کرد و بزرگی آن نیز باید متناسب با موزه و بازدیدکنندگان آن باشد. این مکان باید قابل استفاده برای معلولین و خصوصاً ناشنوایان نیز باشد. این مکان باید سرویسهای بهداشتی مختص به خود داشته باشد و می‌تواند ورودی جدا نیز داشته باشد. این سالن باید حتی الامکان انعطاف‌پذیر باشد تا بتوان آن را بر حسب احتیاجات تغییر داد و می‌تواند مکانی برای برپائی جشنواره‌های مختلف نیز باشد.
4-2-8- کارگاه تجهیزات جانبی
« وجود کارگاهی کاملاً مجهز و یا دارای حداقل وسایل و ابزار درودگری و تعمیرات جزئی مکانیکی و الکتریکی به مانند: انواع آچار، نردبان، اره برقی، رنده، ماشین خراطی، دریل، لیفتراک و … نه تنها برای تعمیرات فوری و موارد مربوط به تعمیرات عادی بنای موزه سودمند و لازم است، بلکه مکملی برای کارگاه مرمت و لابراتوار عکاسی خواهد بود. اما این نکته نیز دارای اهمیت است که سر و صدای ناشی از این کارگاهها نباید در تالارهای نمایش به گوش برسد. این مشکل با انتخاب دقیق محل از میان برداشته خواهد شد. اتاقهای زیرزمین برای این مکان مناسب هستند.»1
4-3- خصوصیات فیزیکی ساختمان موزه با عملکرد صحیح
4-3-1- خوانایی مسیر:
در تنظیم مسیر بازدید گالریهای موزه‌، مشکلات و مسائل مختلفی وجود دارد و تاکنون روشهای مختلفی آزمایش شده است که هرکدام نکات قابل توجهی برای انواع گالری‌ها در بر داشته است. در مسیر گردش بعضی از موزه‌ها مسیری اجباری وجود دارد و برای بازدیدکنندگان، راه بازگشت وجود ندارد. این وضع اغلب اوقات خسته کننده است.
بنابراین بهترین نوع مسیر بازدید در موزه، این است که بازدید کننده از درب اصلی به مسیر دلخواه خود هدایت شود. بازدیدکننده از آغاز که وارد محوطه موزه می‌شود تا زمانی‌ که آنجا را ترک می‌کند باید مسیر مداوم و پیش‌بینی شده‌ای را با احساس آرامش طی کند. بدون آنکه نگران باشد به کجا می‌رود، در جهت دلخواه هدایت شود و هیچ‌گونه احساس نارضائی، خستگی و یا بی‌نظمی نکند. مسیر بازدید کننده نباید آن چنان باشد که به محض ورود در محوطه نمایشگاه تمام فضاها و قسمتهای مختلف نمایشگاه در معرض دید بینده قرار گیرد و او احساس کند که دیگر نمایشگاه تمام شده و نباید به گونه‌ای باشد که خود را در فضاهای محصور متعدد کوچکی گرفتار ببیند. رعایت تعادل بین این دو نکته یعنی مسیر و جهت گردش، موقعیتی را فراهم می‌سازد که رضایت بیننده را جلب کرده و او در هر رفت و برگشتی خود را در مقابل آثار جدید می‌یابد.
دو نوع مسیر بازدید در موزه‌ها وجود دارد:
الف) مسیر بازدید چرخشی : بدین معنی که زمانی که بازدید کنند وارد موزه می‌شود دچار گیجی و گرفتاری نشود و بدون آنکه متوجه شود در مسیر بازدید مورد نظر قرار گیرد و چرخش مطلوب را پیدا کند و تمامی فضاهای مورد نظر را در موزه ببیند.
ب) مسیر بازدید گالری به گالری یا قطعه به قطعه :
بدین معنی که ممکن است یک موزه از گالری‌های متعددی بهره گرفته باشد و در نتیجه نمی‌تواند از یک مسیر بازدید چرخشی بهره گیرد بنابراین مسیر بازدید آن قطعه به قطعه خواهد بود.
در طراحی یک موزه به منظور نمایش، باید به نکات خاصی توجه نمود تا بازدید کنندگان از موزه بتوانند به راحتی و بدون اینکه در فضاهای پیچ ‌در پیچ آن سر در گم گردند به راحتی در مسیری روشن به حرکت در آمده و از کلیه سالن‌های نمایش در صورت تمایل از ساختمان موزه خارج شوند.
4-3-2-  تناسبات اشیاء با سالنهای نمایش
تالارهای نمایش می‌بایست که متناسب با ابعاد و اندازه‌های سوژه‌های نمایش انتخاب شود. برای مثال در سالنی بزرگ به نمایش در آوردن آثار ظریف و کوچک که بازدید کننده می بایست در فاصله نزدیک به آن قرار گیرد به هیچ وجه مناسب نیست و بالعکس آثار هنری در اندازه‌هایی بزرگ را در تالارهای کوچک به نمایش در آوردن صحیح نمی‌باشد.
4-4- مشخصات داخلی موزه
4-4-1- کف موزه :
« انتخاب کفپوش برای یک موزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عمده تلاش فیزیکی یک بازدیدکننده دقیق، جلو و عقب ‌رفتن و ایستادن می‌باشد. از این رو می‌توان گفت کیفیت کفپوش بر خستگی و درجه تمرکز بازدید کننده تأثیر دارد. افزون بر این رنگ و ترکیب کف، باید متناسب با آثار به نمایش گذاشته شده باشد. معمولاً صحبت از این می‌شود که کف باید از دیوارها تیره‌تر باشد و قابلیت بازتابی آن به حدود 30 درصد برسد. این مورد از آن رو گفته شده که مثلاً کف مرمرین سفید قابلیت بازتابی 50 درصد را دارد و نور را در نقاشی‌ها بویژه آنهایی که دارای رنگ‌های تیره می‌باشند،‌ منعکس ساخته و سبب خلل در دید می‌گردد. همین مورد در شیشه‌های جلو قفسه‌ها نیز صادق است. دو نکته قابل ذکر دیگر که در انتخاب کف ‌پوشها باید در نظر گرفته شود، یکی دوام آن در برابر سائیدگی و کثرت استفاده است و دیگری شرایط نگهداری آسان آن می‌باشد.»1
تصویر 4-2- کف مرمردر موزه باعث بازتاب نور بر روی اشیاء میباشد

و باعث کاهش دید میشود
4-4-2- دیوارها
«وضع دیوارها می‌تواند اتاقها را بیشتر خوش‌منظر، متنوع و قابل استفاده نماید و آثار به نمایش گذاشته را زینت دهد، بویژه در گالریهای هنری که وضع ظاهری، اهمیت ویژه‌ای را دارا می‌باشد. مصالح و رنگ، نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. مشکل میتوان پیشنهادی در این مورد ارائه داد و باید تأکید کرد که انتخاب آنها به ذوق و سلیقه و صلاحدید طراح بستگی دارد.»1
« در تئوری، همواره بخاطر اهمیت آثار نمایشی ممکن است گفته شود که نوع رنگ دیوارها قادر است اتاق‌ها را بزرگتر و روشن‌تر و سطح دیوارها را وسیعتر نمایش دهد. برای اجتناب از یکنواختی، ‌سطوح بزرگتر را می‌توان گچبری یا با اسفنج و در درجات مختلف رنگ، به ترتیب پوشانید.»2

استفاده عاقلانه از رنگ برای زمینه می‌تواند از نگاه کلی به سالن نمایش در هماهنگی با آثار به نمایش گذاشته و فراهم آوردن دیوارهایی که در شدت و ضعف رنگ با آنها رقابتی نداشته باشد، فراتر رود.
رنگ باید طوری باشد که اول اشیاء دیده شوند و بعد دیوار به چشم بیاید. در بناهایی که ارتفاع دیوارها زیاد است می‌توان دیوارها را تا ارتفاع مناسبی رنگ زد و ادامه‌ آن را رنگ سفید زد تا دیوارها کوتاهتر به نظر برسند.
تصویر4-3-تزئینات دیوارها،باعث کاهش جذابیت تابلو نقاشی شده است
4-4-3- نظافت در موزه
نظافت روزانه در موزه، با استفاده از جاروی برقی بسیار آسان گشته است. این وسیله نه تنها برای نظافت و جلا دادن کف بلکه به منظور تمیز کردن بقیه ساختمان نیز بکار می‌رود. بخشی از انتخاب این ماشین‌ها و گستردگی موارد استفاده از آنها به ماهیت اشیاء نمایشی، ذخیره‌ها و مجموعه‌ها بستگی دارد، نوع معمولی قابل حمل آنها برای موزه‌های کوچک بسیار ضروری است. اما در موزه‌های بزرگ ماشین‌های قابل حمل بخاطر وجود یک رشته طولانی سیم برق بدنبال آن‌ها، برای دسترسی به تمام اتاق‌ها، خالی از عیب و خطر نمی‌باشند.
از این رو برای انجام سالم و مؤثرتر این امر، بهتر است به هنگام نصب تأسیسات کلی، یک شبکه ثابت لوله‌های فولادی مکنده متصل به یک دستگاه مرکزی که در بخش ویژه خدمات عمومی مستقر شده، اضافه نمود. امرِ لازم، افزودن لوله‌های مجهز به برس به یک یا چند دریچه از لوله‌های ثابت است و بدین ترتیب گرد و غبار یکسره دور شده و مستقیماً به یک محفظه مرکزی منتقل می‌شود. دریچه‌هایی در فواصل مناسب در اتاقها و راهروها قرار گرفته‌اند، بطوریکه می‌توان تمام

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید