دانلود پایان نامه

بررسی مطالعاتی که به‏لحاظ حقوقی در مورد مهندسی معکوس و چالش‏های روبروی آن شده پرداخته و به‏اختصار تاریخچه‏ای از قانونگذاری در این زمینه را ارائه می‏دهیم.
2-1-3-1 پیشینه‏ی فنی
در صورتی که بخواهیم پیشینه‏ای جامع از مهندسی معکوس و سیر تاریخی آن ارائه دهیم، باید از نخستین روزهای تلاش بشر برای شناخت ابزارآلات و دست‏ساخته‏های هم‏نوع خود آغاز کنیم. با این نگاه متوجه می‏شویم مهندسی معکوس روشی نوین یا طراحی شده توسط افراد خاصی نظیر مهندسان نیست. کنجکاوی و شوق به یادگیری خصیصه‏ی بشری است چنانکه یک کودک یا انسان بالغ در مواجهه با دستگاه رادیو با از هم جدا کردن آن در پی یافتن کارکرد و دانش نهفته در آن است. اما باید به خاطر داشت که مهندسی معکوس به‏عنوان یک روش صنعتی و ابزاری برای افزایش دانش، تجربه، پیشرفت اقتصادی و کسب قدرت برای یک سازمان یا کشور، با از هم جدا کردن متفاوت است. چنانکه پیشتر در فرایند مهندسی معکوس آمد، تحلیلگر مهندسی معکوس برای انجام این اقدام به نحو سازمان و سامان یافته و به‏منظور تحصیل قطعی نتیجه‏ی مطلوب، تمهیداتی می‏اندیشد، حین مهندسی معکوس از رویه‏ها و استاندارهای مهندسی پیروی می‏کند و نتایج حاصله را مستندسازی می‏نماید. نظر به اینکه روش سازمان‏یافته‏ی مهندسی معکوس، ابعاد و آثار وسیع‏تری از اقدام ساده‏ی از هم جدا کردن دارد، با چالش‏های فنی، اقتصادی و حقوقی مواجه شده و ما را بر آن داشته تا در این‏باره پژوهش کنیم. بدین منظور پیشینه‏‏ی فنی نیز متمرکز بر به‏کارگیری این روش در صنعت و در سطح سازمانی و ملی است.
مهندسی معکوس با ابعاد پیش‏گفته، روشی است که به طور گسترده توسط کشورهای شرق آسیا و نیز تعدادی از کشورهای اروپایی در خلال و بعد از جنگ جهانی دوم استفاده شده است.
ژاپن اولین کشوری بود که برای کم کردن فاصله‏ی فناورانه‏ی خود با کشورهای توسعه‏یافته در دهه‏های اول قرن نوزدهم اقدام به نسخه‏برداری ماشین‏آلات نساجی انگلیسی کرد و در کنار روش‏های دیگر مانند دعوت از متخصصان و دانشمندان کشورهای پیشرفته، راه‏اندازی مراکز تحقیقات صنعتی و کاربردی، بالا بردن فرهنگ تحقیقات صنعتی، حمایت همه جانبه‏ی دولت از دست آوردهای صنعتی و ایجاد پارک‏های علمی و پژوهشی شتاب سریعی را در دسترس به فناوری به‏دست آورد. این کشوردر روند مهندسی معکوس محصول آنچنان دقیق، ظریف و عمیق عمل نمود که سریع‏تر و بهتر از کشورهای صاحب فناوری به اصلاح و نوآوری در فناوری نائل گردید. مصداق این پیشرفت را می‏توان در صنعت خودروسازی این کشور جستجو کرد.
تولید انبوه خودرو در ژاپن قبل از جنگ جهانی دوم ودر سال 1920 به‏وسیله‏ی کارخانه‏های “ایشی کاواجیما” آغاز شد که مدل ژاپنی فورد آمریکایی را نسخه‏برداری و به شکل تولید انبوه به بازار عرضه کرد.
همچنین شورلت ژاپنی جزء اولین خودرو‏های نسخه‏برداری شده آمریکایی توسط ژاپنی‏ها بود که به تعداد زیاد تولید می‏شد. سپس با تلاش‏های فراوانی که انجام شد، مهم ترین کارخانه‏ی خودرو‏سازی ژاپن یعنی “تویوتا” درسال 1932 فعالیت خود را با ساخت خودرویی با موتور “کرایسلر” آغاز کرد.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در سال 1934، نوع دیگری از خودرو را با موتور”شورلت” ساخته و وارد بازار نمود. از سال 1936، اولین تلاش‏ها برای ساخت خودرویی تمام ژاپنی آغاز شد. البته تا مدت‏ها ژاپنی‏ها مشغول نسخه‏برداری از اتومبیل‏های آمریکایی و اروپایی بودند.
آن‏ها خودروی پاکارد و بیوک آمریکایی، رولزرویس، مرسدس بنز و فیات اروپایی را نیز تولید کردند. همین تولیدها زمینه‏ساز گسترش فعالیت خودروسازی ژاپن شد و سرانجام در دهه‏ی 1960 میلادی پس از سعی و کوشش فراوان ، اولین اتومبیل تمام ژاپنی که ضمنا دارای استاندارد جهانی بود، تولید و به بازار عرضه شد.
چین دومین کشور بعد از ژاپن و اولین کشور در دهه‏های 50 و 60 قرن بیستم است که دسترسی به تکنولوژی را از طریق مهندسی معکوس محصول با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و صنعتی جهان و کشور خود، در سرلوحه‏ی اقدامات صنعتی خود قرار داد. چین نیز در کنار روش‏های مناسب دیگری که منطبق با خصوصیات کشور خویش است مانند بومی‏سازی تکنولوژی، دسترسی به تکنولوژی کاربر، حمایت همه‏جانبه‏ی دولت در برنامه‏های بلندمدت از صنایع و راه‏اندازی مراکز تحقیقات صنعتی به کاهش سریع شکاف تکنولوژی خود و کشورهای توسعه یافته پرداخت به طوریکه اکنون در بعضی از منابع جزء کشورهای توسعه‏یافته قلمداد می‏شود.
در دهه‏های اخیر کشورهایی نظیر کره شمالی، مالزی، اندونزی و ایران از روش مهندسی معکوس در بعضی از زمینه‏های صنعتی با توجه به اوضاع و شرایط سیاسی، اقتصادی، صنعتی و نظامی خود استفاده کرده‏اند. تعدادی از سیاست‏گذاران و برنامه‏ریزان صنعتی ایران نیز با توجه به شکاف عظیم فناورانه‏ی موجود با کشورهای توسعه یافته، داشتن صنایع مصرفی مونتاژ، تحریم‏های اقتصادی و صنعتی و وجود روحیه و انگیزه‏های خودکفایی و استقلال صنعتی بعد از انقلاب اسلامی روش مهندسی معکوس را به عنوان یکی از اصولی‏ترین روش‏ها در خط‏مشی‏های دسترسی به تکنولوژی قرار داده‏اند.

جالب است که مهندسی معکوس حتی توسط تولیدکنندگان اصلی نیز به کار گرفته می‏شود. به عنوان مثال در کشور آمریکا، مهندسی معکوس توسط شرکت «جنرال موتورز» بر روی محصولات کمپانی «فورد موتور» و نیز بر عکس برای حفظ وضعیت رقابتی و رفع نواقص محصولات به‏کار برده شده است.

به دلایل متعددی، نقشه‏های مهندسی اولیه با ابعاد واقعی قطعات مخصوصا زمانی که قطعات چندین سال پیش طراحی، ساخته و به دفعات مکرر اصلاح شده‏اند، مطابقت ندارد لذا مهندسی معکوس زمان اصلاح را به نصف، کاهش می‏دهد. بسیاری از مدیران شرکت‏های آمریکایی، هر روز بازدیدی از جدیدترین محصولات عرضه شده در فروشگاه‏ها ونمایشگاه‏های برگزار شده انجام می‏دهند. آن‏ها جدیدترین محصولات عرضه شده مربوط به محصولات شرکت خود را خریداری و به واحد تحقیق و توسعه تحویل می‏دهند تا نکات فنی مربوط به طراحی وساخت محصولات مذکور و آخرین تحقیقات، هر چه سریع‏تر در محصولات شرکت فوق نیز مورد توجه قرار گیرد.
برای مثال، شرکت هانی‏ول برای کشیدن نقشه‏هایی با ابعاد واقعی قطعات، کشف اصول طراحی و تلرانس‏گذاری قطعات، از مهندسی معکوس استفاده نمود. متخصصین این شرکت معتقدند که روش مهندسی معکوس و استفاده از ابزار مربوطه به نحو موثری زمان لازم برای تعمیر و بازسازی ابزارآلات، قالب ها و فیکسچرهای فرسوده را کم می‏کند و لذا «مهندسی معکوس زمان اصلاح را به نصف کاهش می دهد.»
در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال تحریم‏های اقتصادی با القای فرهنگ خودباوری و خوداتکایی، از فرآیند نسخه‏برداری برای پاسخ‏گویی به نیازهای اساسی استفاده شد. البته نتایج این تلاش‏ها کمتر منتشر شده و دانش فنی حاصل از این تلاش‏ها درون مجموعه‏های عامل باقی مانده است.
متأسفانه هم اکنون درک درستی از علم مهندسی معکوس در صنایع کشور ما وجود ندارد. اکثر مهندسان ایرانی که مدعی اجرای فرآیندهای مهندسی معکوس هستند، به‏درستی از کاربردهای این علم و تاثیر و ارتباط آن با علوم دیگر آشنا نبوده و یا در صورت آشنایی، برابر نظر شخصی خود نسبت به تغییر فرآیند و مراحل این روش اقدام می‏کنند .ادغام و ترکیب مراحل این علم با فرآیندهای تحقیق و توسعه، بهینه‏سازی فرآیندها به‏منظور کاهش هزینه‏ها و تسریع در اجرا از جمله مواردی هستند که مهندسان ما در اجرای مهندسی معکوس با آن درگیر هستند .بنابراین علی‏رغم پیشرفت در صنایع خودروسازی و هواپیمایی با استفاده از نسخه‏بردای، موفقیت مهندسین ایرانی در زمینه‏ی مهندسی معکوس به شکل علمی و مدون کم بوده است.
همچنین یکی از جدی‏ترین ایراداتی که بر مطالعات مهندسان ایرانی در مورد بازار طرح‏های تولیدی و صنعتی وارد است، کلی‏نگری در مطالعه طرح‏هاست؛ به طوری که تمام طرح‏ها باوجود ماهیت متفاوت به روشی یکسان مورد بررسی قرار می‏گیرند. .نوع نگرش به طرح‏های تولیدی و صنعتی نظر به نوع محصول (به لحاظ مصرفی بودن یا واسطه‏ای بودن، کم دوام، بادوام) دانش فنی طرح، ابعاد بازار (جهانی، ملی، منطقه‏ای)، نحوه‏ی تأمین مواد اولیه، مقیاس ظرفیت تولید، نوع سرمایه‏گذاری (سرمایه‏گذاری مشترک، اخذ لیسانس) اثرات و پیامدهای خارجی طرح، ابعاد و ظرفیت بنگاه (صنایع کوچک، متوسط و بزرگ) و دیگر موارد، باید متفاوت باشد.
به عنوان مثال در مورد طرح‏هایی که محصول برای اولین‏بار در کشور تولید می‏شود و به عنوان کالای جدید در سبد مصرفی جامعه قرار می‏گیرد، باید نوع نگرش متفاوت از طرح‏هایی باشد که محصول دارای سابقه تولید و مصرف در جامعه است.
. همچنین در بررسی بازار یک محصول غذایی لازم است که ذائقه‏ی مصرف‏کنندگان (خانواده‏های ایرانی) و قدرت درآمدی خانواده‏ها به‏دقت مورد بررسی قرار گیرد. بدون مطالعه‏ی ریشه‏ای نمی‏توان راهی را که سایر کشورهای جهان در طی یک برنامه ریزی مطالعاتی برای رسیدن به فناوری روز که گاهی بیش از 50 سال به طول می‏انجامد، با اجرای مهندسی معکوس طی کرد..
چنانچه فرایند نسخه‏برداری مرسوم در ایران به فرایند علمی و سازمان‏یافته‏ی مهندسی معکوس تبدیل شود قطعا در افزایش اشتغال و تبدیل صنایع خرد به صنایع بزرگ موثر خواهد بود. این امر مستلزم برنامه‏ریزی‏های کلان از سوی دولت، حمایت‏های دولتی، اعتقاد به اجرای صحیح فرآیند مهندسی معکوس است.
2-1-3-2 پیشینه‏ی حقوقی
مطالعات حقوقی پیرامون «مهندسی معکوس» در ایران با طرح این پرسش آغاز شده است: آیا مهندسی معکوس، قانونی است؟
حجم مطالب نگارش‏یافته با موضوع مشروعیت مهندسی معکوس به زبان فارسی چندان اندک نیز نیست. بیشتر مقالات و پایان‏نامه‏های حقوقی مرتبط، تا آنجا که نگارنده جستجو کرده، در پی پاسخ به همین پرسش بوده‏اند. پرسش از مشروعیت یا قانونی بودن مهندسی معکوس. این پرسش ناشی از تردید و احتمال نقض قوانین با بهره‏بری از این روش است به‏نحوی که از «حق مهندسی معکوس» سخنی به میان نمی‏آید.
چنانکه در پیشینه‏ی فنی نیز بیان شد، صنعت ایران سال‏ها درگیر نسخه‏برداری از فناوری خارجی و ارائه‏ی نسخه‏ای جرح و تعدیل شده از فرایند مهندسی معکوس بوده و چه بسا هست. در پاسخ به پرسش متخصصین و صنعتگران ایرانی درباره‏ی مشروعیت مهندسی معکوس، جای طرح یک پرسش خالی است. مهندسی معکوس، قانونی است یا نسخه‏برداری؟
در مطالعات خارجی صورت گرفته در این زمینه تمایز بین «روش مهندسی معکوس» و «نسخه‏برداری» و همچنین تفکیک بین «فرایند مهندسی معکوس» و «نحوه استفاده از اطلاعات ناشی از آن» مشهود است. واضح است که پاسخ قانون به نسخه‏برداری و تقلید چه هست. قانونگذار ایرانی نیز با پذیرش قواعد حقوق مالکیت فکری رویکرد خود را نسبت به نسخه‏برداری هرچند ناشی از روش پیچیده‏ی مهندسی معکوس نشان داده است. به‏عبارت دیگر درست است که تحلیل‏های فنی، اقتصادی و حقوقی پیش از این براساس واقعیات حاکم بر کشور و در پاسخ به ابهامات پیش آمده درباره اقدامات صنعتگران ایرانی بودند، ولی نظر به وظیفه‏ی خطیر قانونگذار که همانا پیشرو بودن است، لازم است رویکردی نوین به‎منظور تحقق فرایند واقعی مهندسی معکوس اتخاذ شود. تحقق مزایا و دستاوردهای مهندسی معکوس، در گرو اعمال دقیق فرایند آن است. پژوهش حاضر نیز با این رویکرد نوین که صنعت نیز به آن سو حرکت می‏کند، تدوین شده است.
شایسته‏ی ذکر است که در سیر مطالعات حقوقی فرایند مهندسی معکوس در منابع خارجی نیز توجه به نتایج این فرایند دیده می‏شود. نتایجی که ممکن است منجر به نقض حق یا قانون شود، حقوقدانان را بر آن داشته که میان مهندسی معکوس مخرب (مقلد) و مهندسی معکوس خلاقانه تمایز گذاشته و براین‏اساس از جواز و ممنوعیت آن سخن بگویند. حقوق‏دانان و اقتصاددانانی نظیر جیمز پولی و دیوید فریدمن نیز مهندسی معکوس را روشی مناسب برای

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید