ویژگی‌های افراد مسئولیت‌پذیر

روان‌شناسی به نام « دورت »، سال‌ها درباره‌ی مسئولیت‌پذیری به مطالعه پرداخته است. نتایج پژوهش‌های وی نشان داده است که افراد مسئولیت‌پذیر دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که عبارت‌اند از:

  • آنچه را که متعهد به انجام آن می‌شوند به پایان می‌رسانند؛
  • دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند؛
  • می‌توانند تصمیم‌هایی اتخاذ کنند که با تصمیم‌های سایر افراد گروه (دوستان، خانواده و …) متفاوت باشد؛
  • می‌توانند بدون آن که خود را زیاد ناراحت کنند، به تنهایی به کار بپردازند؛
  • اهداف و علائق گوناگونی دارند که برایشان قابل توجه است؛
  • بدون دلیل تراشی افراطی، به اشتباه‌های خود اعتراف می‌کنند و در این زمینه به تذکرات افراد ذیصلاح احترام گذاشته، آن‌ها را رعایت می‌کنند؛
  • می‌تواند از بین راه حل‌های مختلف، راه حل مناسب را انتخاب کرده و برای هر چه انجام می‌دهند، دلایلی را معین کنند،
  • ثابت قدم، برنامه‌ریز، هدفمند، پای‌بند وجدان، فعال، پویا، منظم و کمال طلب بوده و می‌خواهند همه‌ی کارها بدون کم‌ترین لغزش و به مطلوب‌ترین شکل ممکن انجام شود؛
  • دارای روابط اجتماعی مطلوب بوده و در گروه‌های اجتماعی، بیش‌تر شنونده هستند تا گوینده؛
  • از شکست نمی‌ترسند و بیش‌تر از آن درس می‌گیرند؛
  • صرفه‌جو هستند و از دور ریختن چیزهایی که برای ‌شان فایده‌ای دارند یا قبلاً داشته‌اند و یا در آینده خواهند داشت، خودداری می‌کنند (حسینی راد، 1392).

هم چنین از نظر مارنات، ویژگی های افرادی که دارای احساس مسئولیت بالا هستند به شرح زیراند:

وظیفه شناس هستند، نظم و مقررات را رعایت می کنند، امین و درستکار هستند، قابل اطمینان و اعتماد هستند، سخت کوش هستند، دقت آن ها در انجام کارها زیاد است و رویکرد آن ها به مسائل، بسیار روشن و منطقی است، از ارضای نیازهای خود به خاطر نیازهای گروهی، چشم پوشی می کنند، پیامدهای رفتار خود را می پذیرند، نسبت به ارزش های اجتماعی منطقی، معقول، مؤدب، پخته و جدی هستند، در انجام وظایف پر انرژی و مصمم هستند، سطح انتظار آن ها بالاست و وضعیت تحصیلی آن ها خوب است، به والدین، دوستان و همکاران و به طور کلی، به دیگران احترام می گذارند، معمولأ اعتقاد مذهبی قوی دارند و بر اخلاقیات ارزش قائل اند، تلاش می نمایند تا وظایف خود را بدون عیب و نقص و به موقع انجام دهند و در انجام وظایف نیازی به کنترل آنان نیست (مارنات، ترجمه شریفی و نیکخو، 1392).

مطلب مرتبط :   راهبردهای فراشناختی از دیدگاه روانشناختی
دسته بندی : مقالات