راهبردهای گوستا برای پرورش
مطلب مرتبط :   تصویر سازمانی و رویکردهای آن

5 – اعتبار یابی

معلمان باید از دانش آموزان بخواهند تا تعیین کنند، هر کاری را تا چه اندازه به درستی انجام داده اند، همچنین، آنان باید از «همتایان» خود باز خورد کارکرد خویش را بجویند
این کار سبب می شود تا فراگیرندگان به رفتارهای خود آگاهی کافی به دست آورند، و معیارهای درونی بر کارکردهایشان داشته باشند
(آقازاده و احدیان،1377)

6 – ممنوع خواندن «من نمی توانم»

معلمان باید به دانش­آموزان بگویند که سخنانی چون «من می توانم، «من نمی دانم چگونه

»، من خیلی کند و کودنم

» پذیرفتنی نیست
آنان باید از فراگیرندگان بخواهند تا اطلاعات، مهارت­ها و مواد یادگیری لازم را تعیین کنند
دانش­آموزان باید دانسته­ها و ندانسته­های خود را معین سازند؛ این کار سبب می­شود، فراگیرنده موانع را بشناسد و امکانات موجود را دریابد

7- معنی کردن یا نمایاندن اندیشه­ی دانش­آموزان

آموزگار می تواند با گفتن سخنانی چون: «آنچه از کار شما می­فهمم، طرح نقشه­ای برای»، «آنچه شما انجام می­دهید، نیاز به تجربه­ای دارد که

»؛ برای دانش آموزان ایجاد اندیشه کند، و یا اندیشه­ی آنان را گسترش دهد، و یا برای پیشبرد کاری مشترک، از اندیشه­ی آنان بهره­گیری کند
این گونه کارهای دوسویه ، دانش­آموزان را وا­می­دارد این گونه کارهای دوسویه، تا یافته­ها و اندیشه­های خود را با آموزگار در میان بگذارند و از رهنمودهای او سود جویند
(آقازاده و احدیان،1377)

8 – بر چسب زدن به رفتارهای دانش­آموزان

معلمان با برچسب زدن به رفتارها یا فرآیندهای شناختی فراگیرندگان، آنان را از اعمال خود آگاه می­سازند

البته این برچسب در جهت مثبت به هدف های اصلی معلم از آموزش سمت و سو می­دهد

مثلاً : آنچه شما انجام می­دهید، «تجربه» نامیده می­شود
و یا

این نمونه­ای از «همیاری» است

مطلب مرتبط :   حل مساله و کاربرد آن در کیفیت زندگی

9 – روشن کردن اصطلاح­های مورد استفاده­ی دانش­آموزان

فراگیرندگان معمولاً از واژگان گنگ، کلی، غیر تخصصی و مبهم استفاده می­کنند
برای مثال، «آن مناسب نیست»، «آن خوب نیست» معلمان باید عبارت­های کلی و مبهم را آشکار سازند
مثلاً «آن کار برای دست­یابی به هدف ذکر شده مناسب نیست»
(آقازاده و احدیان،1377)

10 – نقش بازی کردن یا وانمود سازی

نقش بازی کردن می­تواند فراشناخت را تقویت کند، زیرا زمانی که دانش آموز نقش دیگران را می­پذیرد، آگاهانه ویژگی­های آنان را حفظ می­کنند
نمایش و بازی مانند یک پیش فرض یا پیش بینی، کمک می­کند دانش­آموز فعالیت­های مربوط به نقش یک فرد را در موقعیت­های معین، شناسایی کند
و به کاهش خود محوری نیز کمک خواهد شد
(آقازاده و احدیان،1377)

 

11-گزارش نویسی

نوشتن و به تصویر کشیدن باورهای شخصی و روی دادهای روزانه، تجربه­ای است که سبب می­شود دانش آموزان اندیشه­ها و کارهای خود را گردآوری و آن­ها را به شکل نمادین در آورند
یادداشت­ها زمینه­ای برای بازنگری اندیشه­ها فراهم می­سازند

و امکان مقایسه و دگرگونی و دریافت­ها فراهم می­شود
(آقازاده و احدیان،1377)

12- نمونه سازی

نمونه سازی معلم بدون شک اثر بخشی­ترین روش برای پرورش مهارت فراشناخت می­تواند باشد
معلمان که آیینه­ی فعالیت­های دانش فراشناخت­اند، نمونه­ای مناسب برای دانش­آموز به شمار می­آیند
چرا که دانش­آموزان از رفتارها و اعمال بزرگترین سرمشق گرفته و معلم نیز همیشه برای آنان نقش برجسته­ای را بازی می­کند
برخی از این رفتارهای فراشناختی که می­تواند مؤثر واقع گردد عبارتند از : دعوت از دانش­آموزان برای مشارکت در برنامه­ریزی، بیان هدف­های کلی و جزئی، بیان ایرادها، ارائه­ی راه­کارهایی برای هدف لغزش­ها، و اصلاح کنش­ها، ارزشیابی راه­حل­ها، و در نهایت شروع کارها یا برنامه، درخواست از دانش آموزان برای ارزشیابی روش­های ارائه شده و بیان توصیفی روشن از نظام ارزشی خود و تصمیم­گیری براساس روشن کردن رویکرد خود به درس­ها و داشتن وحدت رویه
(آقازاده و احدیان،1377)

gLanning strategy

generating guestions

Choosing Consciously

evaluating with multiple criteria

Taking credit

Peers

Outlawing “Ican’t”

Paraphrasing orreflecting back student’s ideas

labeling students behaviors

Clavifying students terminology

Role Plqying and simulation

Journal Keeping

Modeling

دسته بندی : مقالات