مزایای آموزش از راه دور

آموزش از راه دور می­تواند پاسخگوی بسیاری از نارسائی­های نظام آموزش سنتی باشد و می­تواند در تعدیل نابرابری­های اجتماعی نیز ثمربخش گردد. آموزش از راه دور امکان دریافت آموزش عالی را برای همه مردم کشورهای جهان فراهم می­نماید (بلاند و دیگران،1992به نقل از فراهانی، 1380: 133). می­توان تمایل کشورهای درحال توسعه به ارائه آموزش از راه دور را در موارد زیر ذکر نمود:

الف) آموزش از راه دور مقرون به صرفه است.

ب) رسانه­های مهم در مورد استفاده نظام آموزش از راه دور قدرت پوششی بسیار زیادی دارند. کتاب­های درسی خودآموز و رادیو و تلویزیون از بااهمیت ترین رسانه­های این نظام هستند و کاربرد گسترده­ای دارند.

ج)در صورت اشتغال دانشجویان، برنامه­های آموزشی موسسات از راه دور به صورتی تنظیم شده است که اوقات فراغت دانشجویان را پرمی­کند. از این جهت در نظام آموزشی از راه دور، دانشجویان هم در زمان تحصیل برای جامعه مفیدند و هم پس از تحصیلات.

د) نظام آموزش از راه دور، انعطاف زیادی دارد. مقررات آموزشی موسسات آموزش از راه دور به دانشجویان اجازه می­دهد که در زمان دلخواه خود به تحصیل بپردازند.

ر) موسسات آموزش از راه دور به اعضای هیات علمی تمام وقت نیاز کمتری دارند. کمبود کادر آموزشی یکی از معضلات است. اما این نظام آموزش از راه دور این کمبود را با رسانه­های دیگر از قبیل کتاب خودآموز، تلویزیون و کامپیوتر جبران کرده است.(ضرغام،1371: 147).

 

2-1-4-1-4-رسانه­های نوین و نقش آنان در آموزش از راه دور

تکنولوژی اطلاعات و رسانه­های جدید آموزشی در از بین بردن محدودیت ارتباط بین معلم و فراگیر راهگشا هستند. رسانه­های نوینی مانند ماهواره­های ارتباطی، شبکه­های کامپیوتری، دیسک­های تعاملی، ویدئو کنفرانس و یا سیستمVOD کمک می­کند که بر موانع چیره شد.

مطلب مرتبط :   پنج عامل مهم بروز گوناگونی فرهنگی

سیستمVOD به دانش آموزان امکان می­دهد که خودشان بتوانند یاد بگیرند. این سیستم به استفاده کنندگان امکان می­دهد که در هر زمان که مایل باشند از آن استفاده کنند. مزیت عمده این سیستم علاوه بر تعاملی بودن آن، درقبال ذخیره شدن آن نیز هست. درحالیکه در سیستم تلویزیونی چنین امری امکانپذیر نیست و در هر زمان فقط از یک کانالی می­توان استفاده نمود و از دیدن سایر برنامه­ها محروم ماند. درحال حاضر، تکنولوژی بلحاظ کمی و کیفی رشد می­یابد. در همین رابطه می­توان گفت که رسانه­هایی مانند مواد مکتوب، رادیو، تلویزیون، نوارهای صوتی، اورهد، انواع پروژکتورها و موادی از اینگونه، قدیمی شده­اند. رسانه­های نوینی بوجود آمده­اند که بویژه برای آموزش از راه دور نویدبخش می­باشند که از جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- بزرگراه اطلاعاتی: از طریق این بزرگراه، داده به سرعت در شبکه قرار می­گیرد.

2- کنفرانس­های صوتی: از طریق این کلاس­ها افراد می­توانند با هم تماس بگیرند و صحبت کنند.

3- ویدئو کنفرانس­ها

4- کنفرانس شنیداری یک سویه و دوسویه: در این روشها تعامل از طریق فاکس و یا تلفن امکانپذیر است.

5- کنفرانس­های کامپیوتری

6- گرافیک­های صوتی.

7- پست الکترونیکی.

8- سیستم­های کامپیوتری چندرسانه­ای از طریق شبکه.

9- تلویزیون کابلی.

10- تلکس و ویدئو تللکس و غیره

رسانه در نظام آموزشی از راه دور بطور معمول از سه عامل منشاء می­گیرد که عبارتند از:

1- ویژگی­های فراگیران.

2- تحلیل و تعریف محتوی.

3- ویژگی­های خاص رسانه (محسنی زنوزی، 1388: 177).  

دسته بندی : مقالات