روش های مطالعه

1.خواندن اجمالی[1]:

روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات. هدف از خواندن اجمالی دست یافتن به نکات مهم کتاب و کشف ساختمان مواد و مطالب در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد است . فواید خواندن اجمالی عبارتند از:

الف) کارآمدی بیشتر ب) بودجه بندی واقعی تر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مواد پ) افزایش میزان درک مطلب و نگهداری آنها در حافظه ت) افزایش میزان دقت و تمرکز حواس، از طریق برانگیختن میزان علاقه(سیف،1385).

2.تند خواندن[2]:

روش تند خواندن بر فن دید زدن[3] مبتنی است. دید زدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است. هدف از تند خواندن یا سریع خواندن یک کتاب کسب آشنایی کلی با مطالب کتاب از طریق مرور کتاب با یک سرعت فوق العاده زیاد است. فواید تند خواندن عبارتند از:

الف) کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن ب) مرور کردن مطالبی که قبلا خوانده شده پ) جانشین سازی این روش با روش مطالعه دقیق و کامل ، هنگامی که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و مدت زمان کمی موجود است ت) افزودن بر انعطاف پذیری و گسترش دامنه سرعت های مطالعه(سیف،1385).

3.عبارت خوانی[4]:

روش عبارت خوانی دارای دو سطح است: یکی سطح مکانیکی، دیگری سطح ادراکی. سطح مکانیکی مربوط است به عادت دادن چشم برای حرکت سریع از طریق توجه به گروه کلمات، در عوض توقف چشم بر روی یک یک کلمات. سطح مکانیکی، همچنین، مستلزم استفاده از میدان وسیع تر دید خواننده است، آن طور که با نگاه کردن به سطور متوجه مجموعه های بزرگتر و بیشتری از کلمات و عبارات معنی دار بشود.هدف عبارت خوانی افزایش سرعت مطالعه است، از طریق خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات. فواید عبارت خوانی عبارتند از:

مطلب مرتبط :   تأثیر نقش والدین بر رشد و پیشرفت کودکان

الف) افزایش سرعت مطالعه ب) افزایش درک مطلب از طریق شناسایی اندیشه ها و مفاهیم و رابطه بین آنها پ) افزایش تمرکز حواس و لذت حاصل از مطالعه(سیف،1385).

4.دقیق خوانی[5]:

فنون اصلی روش دقیق خوانی عبارتند از: سازمان دادن، حاشیه نویسی و علامت گذاری، و خلاصه کردن. در سازمان دادن، خواننده به دنبال سازمان فکری مولف می گردد و از رابطه بین مطالب آگاه می شود. فواید دقیق خوانی عبارتند از:

الف)فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی

ب)نگهداری بیشتر مطالب در حافظه

پ)افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سوالات تشریحی

ت)افزایش کسب لذت در نتیجه ایجاد اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق تر مطالب(سیف،1385).

5.خواندن تجسسی[6]:

خواندن تجسسی مستلزم سوال کردن به طور جدی و پیگیر برای فهم عمیق مطالب است. جریانی منظم از سوالات و کنترل بر روی کیفیت و جهت آنها وجوه تشخیص روش خواندن تجسسی هستند.خواندن تجسسی مستلزم طرح انواع سوالات است. هدف از خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق تر معانی است. فواید خواندن تجسسی عبارتند از:

الف) کمک به تمرکز حواس

ب) غلبه بر تنبلی، حالت کسلی، و پرتی حواس

پ) آمادگی بیشتر برای گذراندن موفقیت آمیز امتحانات و شرکت در بحث های کلاسی

ت) افزایش زمان نگهداری مطالب در حافظه

ث) افزایش آفرینندگی(سیف،1385).

6.خواندن انتقادی[7]:

منظور از خواندن انتقادی قضاوت کردن در مورد درستی، اعتبار، یا ارزش مطالب خواندنی بر اساس ملاک ها یا استانداردهای صحیح است. خواندن انتقادی کلید فهم صحیح مطالب و درگیری با مطالب است، که برای تشخیص و ارزش گذاری نوشته های خلاق ضرورت دارد. این روش، همچنین، برای تشخیص حقیقت و ارزش سایر نوشته ها لازم است. خواندن انتقادی مستلزم فهم کلمات سطور یعنی معنای دقیق مطالب است. پس از فهمیدن مطالب سطور، خواننده برای درک اهمیت مطالب به صورت عمیق تری وارد متن می شود. هدف از خواندن انتقادی دستیابی به قضاوت مستدل و درگیری عمیق تر با مطالب از طریق تجزیه و تحلیل معانی است.

مطلب مرتبط :   خانواده و نقش آن در حفظ زندگی زناشویی

فواید خواندن انتقادی عبارتند از:

الف) فهم عمیق تر مطالب و درگیری با مطالب

ب) طولانی ساختن مدت نگهداری مطالب در حافظه

پ) کسب اعتماد در مورد ارائه نظرات انتقادی، از راه مستدل سختن عقاید(سیف،1385).

7.خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری مطلب[8]:

روش خواندن برای درک زیبایی مبتنی است بر درک معانی عمیق اشعار، داستان های کوتاه و سایر نوشته های ادبی. در این روش مطالعه، بر خلاف روش های مناسب برای نوشته های علمی، هدف، جستجوی مطالب دقیق و صریح نیست بلکه در این روش خواننده به دنبال کلمات، اندیشه ها، و تصوراتی است که بتواند برای او تداعی هایی را زنده کند و معانی عمیق مطالب را به او نشان دهد. هدف از خواندن برای درک زیبایی افزایش آگاهی و لذت بردن از کارهای هنری است. فواید خواندن برای درک زیبایی عبارتند از:

الف) افزایش میزان درک و فهم

ب) غنی کردن تجربیات شخصی

پ) بالا بردن سطح آگاهی نسبت به زندگی از طریق شریک شدن در تجربیات و طرز فکر دیگران

ت) بهره گیری بیشتر از استعدادهای شخصی از طریق برانگیختن افکار، ادراکات، و احساسات(سیف،1385).

[1]Survey reading

[2] Speed reading

[3]Scaning

[4]Phrase reading

[5]Close reading

[6]Inquiry reading

[7]Critical reading

[8]Esthetic reading

دسته بندی : مقالات