دانلود پایان نامه

جامعه اسلامی به عدالت بستگی دارد(رسالت، صفحه ی۵)
سیر تاریخی عدالت:
صلحه و زبیر، دو شخصیت خدمتگزار اسلام در زمان پیامبر بودند، ولی در دوره عثمان به دلیل وضع مخصوص دستگاه خلافت و رشوه های کلانی به آنها داد، به صورت ثروتمندان بزرگی درآمده بودند و حالا اینجا می دیدند که علی(ع) قصد مصادره اموالشان رادارد. زبیر که هر وقت بیت المال راتقسیم می کند، برای او سه یا چهار دینار می دهد، و همان مقدار هم به غلام او می دهند این مسئله برای زبیر قابل تحمل نبود. به دنبال جنگ جمل جنگ صفین به پا شد معاویه که از بستگان عثمان بود، حدود بیست سال فعال و حاکم مطلق منطقه سوریه بود و در این مدت توانسته بود پایه های حکومتش را به اندازه کافی مستحکم کند. علی(ع) بعد از بعثت فرموده بود، من به هیچ وجه حاضر نیستم ابلاغ معاویه را امضا کنم و او باید برکنار شود، مصلحت اندیشان می گفتند: آقا به طور موقت هم که شده مدتی او را بر سر کار نگذارید. فرمود هرگز این کار را نمی کنم و به دنبال این پاسخ، معاویه جنگ صفین را به راه انداخت. به دنبال جنگ صفین، جنگ خوارج برپا شد. نتیجه این شد که در مدت چهار سال و چند ماه خلافت علی(ع) به علت حساسیتی که حضرت در امر عدالت داشت، واقعاً در حال مبارزه بود او حکومت را برای اجرای عدالت می خواست و همین شدت عدالت خواهی بالاخره منجر به شهادتش در محراب شد.(جاودان،۸۸ ،ص۶)
اهمیت عدالت از دیدگاه اسلام و قرآن:

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

اسلام در رابطه با اهمیت اجرای عدالت، از اینکه مسلمانان در مقابل ظلم و ستم ظالمان و ستمگران موضع بی طرفی برای خویش انتخاب کنند نمی کند و لذا بر آنان واجب کرده است که اگر میان دو طایفه از مسلمانان جنگی درگرفت، میان آنها صلح وآشتی برقرار سازند، عدالت به خاطر اهمیتی که دارد از اصولی شمرده شده است که هیچ گونه تبعیضی قبول نمی کند و اسلام در هیچ مورد بی عدالتی را تجویز نمی‌نمایند. اسلام مسلمانان را به صلح عادلانه و زندگی مسالمت آمیز دعوت می‌کند ولی برای رفع ظلم و از بین بردن ظالم جنگ و قتال را تجویز نمی نماید. در اسلام جنگ و قتال نباید از حدود عدالت تجاوز کند زیرا جنگ به خاطر برقراری عدالت تجویز شده است، چگونه می تواند از حدود آن تجاوز نماید. هرگاه تمدنی به طرف مخالف، بیش از تعدی و تجاوز آن باشد، جلوگیری می کند، عدالت در نظام اسلامی، اساس احکام و قوانین ومیزان و معیار تشریع می باشد و همه نوع تصمیم در نظام اسلامی، از منطق عدل سرچشمه می گیرد و قرآن مجید به مسلمانان دستور می دهد که برپای عدالت تا میتوانند همت به خرج بدهند. چنانکه فرمود: یا ایها الذین آمنو کونوا قوامین بالقسط شهداء الله و لو علی انفسکم «ای افراد با ایمان کاملاً به عدالت قیام کنید، برای خدا گواهی دهید اگر چه این گواهی به زیان خود شما باشد»(سبحانی،۱۳۶۲،صص۳۸۵،۳۸۶)

ابعاد گوناگون عدالت:
۱- عدالت در داوری: اسلام تأکید دارد که عدالت بر کلیه شئون داوری حکومت کند از این جهت شرط کرده است که باید حاکم عادل باشد و بر او لازم است که در تمام مراحل حکم و حکومت طبق سنن عدالت عمل نماید، آنجا که نه آن می‌فرماید:«خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبان آنها برسانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید از روی عدالت داوری کنید، از روی عدالت داوری کنید خداوند پند و اندرزهای خوبی به شما می دهد، خداوند شنوا و بیناست»
۲- عدالت در زمینه عمل به قانون: اسلام شدیداً اصرار دارد که عدالت باید در تمام افراد جامعه بدون استثنا اجرا شود و در نظر اسلام همه مردم،از رئیس و مرئوس و… در برابر قانون مساوی هستند. رسول گرامی(ص) فرمود:«الناس امام الحق السواء» مردم در برابر قانون مساوی هستند.
۳- عدالت در زمینه اقتصاد: اسلام برنامه اقتصادی خود را نیز براساس عدل وضع کرده است و بر حکم اسلامی واجب نموده است که عدالت را در تمام زمینه های اقتصادی و با تمام مسائل ممکن، بسط و گسترش دهد و از هر نوع ظلم و اقتصادی مانند: ربا، احتکار و دادن امتیاز به بعضی ها، منع کرده است و برای اجرای این قوانین جزائی قاطعی نیز وضع کرده است که در تمام زمینه های اقتصادی، عدالت راتضمین کرده است. خداوند می‌فرمایند:« و اِن تبتم فلکم رؤوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون» «اگر توبه کردید اصل سرمایه برای خودتان خواهد بود نه ستم کنید و نه به شما ستمی شود.»

۴-عدالت در زمینه روابط اجتماعی: اسلام نهایت سعی و کوشش نموده که روابط اجتماعی طبق قواعد عدل برقرار گردد و طوری تنظیم کرده که این روابط ظلم و بی عدالتی از یکی به دیگری از بین برود.اسلام عدالت را باعث عاقبت به خیری جامعه می‌داند. عاقبت و سرانجام عدالت از این جهت بهتر و نیکوتر است که وقتی ظلم در جامعه به تدریج روی هم جمع شود، موجب انفجار آن جامعه شده و سرانجام شهرها و مردم شهرها به فساد و نابودی کشیده می‌شوند.
توصیه های بزرگان اسلام در مورد عدالت اسلام:
بنده به شما توصیه می کنم برای حفظ ارزشها و تبیین قسط و عدالت اجتماعی، فقه امام را زنده نگه دارید. ایشان علاوه بر اینکه سیاستمدار، فیلسوف بزرگ بود، یک فقیه دور اندیش بود که با شناخت افکار و اندیشه های وی، بسیاری از مشکلات کم می‌شود.

امیرالمومنین در سخنانی گهر بار مهمترین مبدأ و اصل درعدالت عمومی اعلام و ابلاغ می‌کند و می فرمایند، کسی که بخاطر محبت و دوستی یا خویشاوندی افراد را برای انجام امور و مسئولیت های انتخاب کند و جز محبت و قرابت سببی نداشنه باشد حقیقتاً به خدا و رسول خدا(ص) و مسلمانان خیانت نموده، همچنین انتخاب اشخاص نادرست و فاسد یا فاسق و فاجر را هم شامل همین خیانت می داند. اگر کسی به کسی دیگر ستم کند، یا به حق و حقوق دیگری تجاوز کند بخدا قسم رهایش نمی کنم تا رخش بر زمین نکشم و پای را به رخ دیگرش نگذارم و مگر به ادای حق گردن نهد و من با وصف این شدت و تندخویی، رخ خود را در قبال انسان سالم و حق دادن و حق گذار به زمین می گذارم و سر فرود می آورم.

نقش عدالت در رفع تبعیض و برقراری مساوات:
اسلام به تقسیم کار و تخصصی شدن امور و عقلانیت ابزاری، معتقد است و کسانی را که بدون تخصص و کارشناسی وارد مدیریت های صنعتی، کشاورزی و دولتی شوند، حتی اگه اخلاقاً افراد خوبی باشند خائن به جامعه اسلامی، می داند.
حکمت خداوند به این تعلق گرفته است که مردم طریقه زندگی عادلانه را بیاموزند و در حدود احکام الهی قدم بردارند این که بر ضد تبلیغات دشمنان اسلام با هر وسیله ممکن قیام نمایند تا روشن شود که اسلام برای تأسیس حکومت و عدالت‌گستری که در آن قوانین مربوط به مالیات و بیت المال و حق افراد وجود دارد آمده است اسلام همان حکومت است با شئونی که دارد و احکام و قوانین اسلام شأنی از شئون حکومت عادل اسلام است، بلکه احکام مطبوعات بالعرض و امور آلیه هستند که برای حکومت و اقامه عدل در جامعه وضع شده است(امام خمینی به نقل از کاظم قاضی زاده۱۳۸۸،صص۳۱، ۸۱).
اگر احکام اسلام پیاده شوند مستضعفین به حقوق خود می رسند. تمام اقشار به حقوق فقه خودشان می رسند.ظلم و جور ریشه کن می شود. در جمهوری اسلامی آزادی است، استقلال است و بلاخره همه چیز در اسلام مهیا شده است تا عدالت بر اسلام سایه افکند(امام خمینی،۱۳۸۸،ص۲۷۹) اصل ۲۹ قانون اساسی چنین مقرر می‌دارد، برخورداری از تأمین اجتماعی، بیکاری و پیری ….به صورت بیمه و دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی را برای یکایک افراد کشور فراهم می آورد تا تبعیضات از بین می رود( یار احمدی خراسانی،۱۳۸۸).

تأثیر عدالت در برقراری حکومت اسلامی:
در دیدگاه امام علی(ع) حکومتی که براساس عدالت اسلامی حرکت کند، ضمن حفظ استقلال و اقندار و عزت وارزشمندی، محبت مردم به حکومت استمرارمی‌یابد و زمینه عمران و آبادی کشور بیش از پیش فراهم می‌گردد و از سوی دیگر مولا علی(ع) حکومت بر پایه ظلم و جور را موجب فساد جامعه، اختلاف و شکاف طبقاتی، عقب ماندگی و سست شدن پایه های حکومت و دشمنی مردم نسبت به حکومت می دانند(امام علی،۱۳۸۸)روشن ترین ثمره‌ی عدالت، شکوفایی استعداد ها و به کمال رسیدن آن هاست زیرا وقتی فرد متصدی دانست که سعی و کوشش او ضایع نمی شود و اگر بلوغ و استعداد خود را آشکار سازد، بدون ظلم و بی عدالتی ، به حق خود می رسد، او فوراً استعداد خود را به کار می اندازد و از هر گونه تلاش و کوشش مضایقه نمی‌کند ولی اگر در جامعه بی عدالتی حاکم فرما شود، ظلم و بی‌عدالتی جامعه را فراگیرد و ملاک تقدم، لیاقت و کاردانی، نباشد و افراد با حیله و مکر و داشتن روابط با دست اندرکاران به مقام برسند و روابط بر ضوابط نمایند(سبحانی،۱۳۶۲،ص۳۸۳).

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان حقوق : استحبابی

عدل از صفات خداوند:
عدالت یکی از صفات خداوند است. منظور از عادل بودن خدا این است که استحقاق و شایستگی هیچ موجودی را مهمل نمی گذارد و برهر کس هرچه استحقاق دارد می‌دهد(مطهری،۱۳۶۱،ص۷۰)

عدالت توحیدی خداوند:
مکتب تشییع در برابر بزرگترین تحریف اسلام یعنی توجیه اصل عدالت، «عدالت خدا» را به عنوان یکی از اصول بنیادی اسلام اعلام کرده تا به مردمان جهان بفهماند که اسلام منهای عدل مساوی است با اسلام منهای اسلام. در ذهن شیعه اصل«عدل» هموزن اصل«توحید» اهمیت داشته است.(محمدی ری شهری،۱۳۸۸،ص۸۷) آنچه همه‌ی مردم در سراسر جهان از عدالت می فهمند بدیهی است و نیازی به توضیح ندارد ولی مکتبی که از دربار پشتوانه می گرفت براساس اصل«انکار حسن وقیع عقلی» عدالت خدا را برخلاف آنچه همه از واژه ی عدالت می فهمند تغییر کرد. پس از اینکه اثبات کردند که عقل انسان حق تشخیص خوب و بد ظلم و عدل را ندارد و میزان شناخت خوب و بد و ظلم و عدل، فعل خداوند گردید، بطور طبیعی نتیجه این مبنی، این می شود که هرکاری که خداوند انجام داد، عدل است، هر چند از دیدگاه عقل ما بد کردن ظلم ما باشد!(محمدی ری شهری،۱۳۸،صص۷۵-۷۴).
عدالت امری می باشد که تنها موجودی به نام انسان است که از دیرباز همیشه خواستار رعایت آن بوده و تا به امروز از نیازهای اساسی اش آن را می شناسد بلکه در مواردی حتی اگر سایر حیوانات هم مثلاً در خوراکی که به آن ها می دهیم دچار تبعیض شوند عکس العمل های خاصی را از خودشان نشان می دهند اگر در جامعه‌ای عدالت به معنای عدالتی که دین اسلام برای همگان معرفی کرده است رعایت نشود بایستی در انتظار عواقب ناخواستنی آن نشست. به عنوان مثال اگر در جامعه ای عدالت که مهم ترین عامل حفظ کننده‌ی استقلال، اقتدار و عزت و ارزش‌مندی هر ملتی می باشد و استعدادها و خلاقیت های افراد جامعه را شکوفا می کند اگر رعایت نشود تمامی موارد ذکر شده پایمان خواهد گردید. جامعه دچار فاصله‌ی طبقاتی خواهد شد که آن جامعه را از پیشرفت ها بدور خواهد کرد. اختلاف ها و عداوت جای موّدت و روشنی را خواهد گرفت. در حالت کلی عدالت از مهمترین نیازهای انسان می باشد و نیز به گفته ی حضرت علی(ع) عدالت که شامل ستم و تجاوز به حقوق کسی که نمی تواند از حق خود دفاع کند را شامل می‌شود مهم ترین عدالت از نظر حضرت علی(ع) عدالت اخلاق می باشد و سایر شاخه های عدالت ریشه در عدالت اخلاقی دارد زیرا عدالت اخلاقی است که عدالت را برای سایر موارد تعریف می کند در این میان می توانیم از بزرگ مرد تاریخ اسلام یاد کرد که به عنوان مرد عدالت شناخته می شود مردی که نهال عدالت را در دل و جان هر کوچک و بزرگی کاشت و ما از ثمره های آن عدالت که عدالت علوی است بهره‌مند می‌شویم
از دیرباز اساسی ترین مسأله و مهمترین آرمان آدمی قسط و عدل بوده، که هر اندیشمندی آن را مورد توجه و عنایت قرار داده است.(بروکنر و سی گل ،(1995)ترجمه ی ازگلی ، محمد:116) عنوان عدالت،آرمانی انسانی است و سابقه ای به قدمت عمر بشر دارد.از سپیده دم آفرینش، بشر آن را به عنوان یک گرایش باطنی شناخته و به آن روی

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید