در بازاریابی ویروسی، همون طور که ویروس از شخصی به شخص دیگه منتقل می شه، در این نوع بازاریابی تبلیغ اجناس یا خدمات برند هم از یه شخص به شخص دیگه منتقل می شه. در دنیای اینترنت همه چیز کمی متفاوت تره و بازاریابی ویروسی به تکنیکی از بازاریابی گفته می شه که در اون یه برند از خدمات شبکه های اجتماعی، ایمیل و بقیه تکنولوژی ها واسه تبلیغات خود استفاده می کنه. با در نظر گرفتن همه گیر شدن اینترنت می توان این طور نتیجه گیری کرد که این روش یکی از راه های قوی بازاریابی حساب می شه.
تا حالا واسه هممون پیش آمده که نتونیم بین چند فیلم سینمایی یا رستوران یه مورد رو انتخاب کنیم. در اینجور شرایطی معمولا به بخش نظرها مراجعه کرده و با خوندن پیشنهاد بقیه مبادرت به تصمیم گیری می کنیم. یا وقتی که یکی از دوستانمان از کیفیت محصولی راضیه ما هم نسبت به خریدن اون محصول تشویق می شیم. این موارد نمونه هایی از بازاریابی ویروسی هستن و امروزه به لطف شبکه های اجتماعی این نوع بازاریابی بیشتر از قبل قوی شده. طبق تحقیقات انجام شده کاربران فعال توییتر که دست کم یه شرکت رو دنبال کرده ان ۵۹ درصد بیشتر از بقیه تمایل دارن که خدمات اون شرکت رو به بقیه پیشنهاد کنن.

فیلم سینمایی

روش هدف دار های بازاریابی ویروسی

واسه اینکه یه محتوا بتونه مانند ویروس به سرعت در میان مخاطبان منتشر شه، باید موضوع جالبی داشته باشه و به آسونی به اشتراک گذاشته شه. هم اینکه باید طوری طراحی شده باشه که بتونه حق مطلب رو به طور خلاصه بگه. محتواهایی که موضوع آموزشی یا سرگرمی دارن معمولا موفق تر هستن و به سرعت در فضای مجازی پخش می شن. در ادامه به معرفی فوت وفن هایی می پردازیم که بر موفقیت بازاریابی ویروسی تأثیرگذار هستن:

۱- مخاطبان مناسب رو هدف بذارین

اولین قدم واسه راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی اینه که ببینین مخاطبان هدف شما چه کسائی هستن و در کدوم شبکه های اجتماعی بیشتر فعالیت می کنن. هیچ تبلیغی خود به خود ویروسی نمی شه و باید علاوه بر جذابیت، پیغام صحیحی رو به بقیه منتقل کنه. واسه همینه که انتخاب یه کانال درست واسه تبلیغات اهمیت بیشتری پیدا می کنه چون می تونه پیغام شما رو به دست مخاطبان مناسب برسونه. به عنوان مثال اگه مخاطبان هدف شما خانوم های مجرد بین ۱۸ تا ۲۴ سال هستن شبکه اجتماعی پینترست محل مناسبی واسه تبلیغات شما هستش چون ۸۰ درصد کاربران این شبکه اجتماعی رو خانوم های جوون تشکیل میدن.

۲- ویدیو جفت و جور کنین

یکی از فوت وفن های موثر در بازاریابی ویروسی ویدئوه چون مخاطبان رو با اجناس و خدمات درگیر می کنه. یه ویدئوی آموزشی یا سرگرم کننده جفت و جور کنین و در سایت هایی مانند یوتیوب یا بقیه سایت های به اشتراک گذاری ویدیو منتشر کنین. وقتی که ویدئوی شما از نظر شخصی باحال و به درد بخور باشه اون رو با دوستانش هم در میان می ذاره و اینطوری ممکنه در سراسر اینترنت منتشر شه. هرچقدر یه ویدیو جنبه آموزشی یا سرگرمی بیشتری داشته باشه، پرطرفدارتر میشه.

۳- خدمات یا محصول با ارزشی رو رایگان عرضه کنین

کی بدش میاد کالا یا خدمات با ارزشی رو مجانی دریافت کنه؟ «رایگان» یکی از قدرتمندترین کلمه ها در دنیای بازاریابیه. به خاطر همین در خیلی از کمپین بازاریابی ویروسی، برند واسه جلب توجه مخاطبان خود مبادرت به عرضه رایگان کالا یا اجناس می کنه. با انجام این کار شاید نتونین همین امروز یا فردا به سود مورد نظر خود برسین اما مطمئن باشین که توجه بقیه به برند شما جلب می شه و تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست نتیجه اون رو می بینید.
این فوت وفن چیجوری روی مخاطب اثر می گذارد؟ کلمه «رایگان» باعث جلب توجه مخاطب می شه و وقتی که به وب سایت یا فروشگاه شما مراجعه کنه توجهش به مابقی اجناس هم جلب می شه. هم اینکه مطمئن باشین که این موضوع رو با دوستان و اعضای خونواده هم در میان می ذاره. یادتون نره که واسه به دست آوردن چیزی باید اول واسه اون خرج کنین.

۴- احساسات مخاطب رو برانگیزید

بازاریابی ویروسی ۱۰۰ درصد با احساسات در ارتباطه. پس برانگیختن احساسات مخاطب موثرترین فوت وفن بازاریابی ویروسیه. اما چیجوری می توان این کار رو انجام داد؟

  • یه محتوای دوست داشتنی یا منزجرکننده تولید کنین
  • در آن واحد یا زرنگ باشین یا خنگ
  • بقیه رو خوشحال کنین یا عصبانی
  • عصبانی

  • پیغام احساسی بازاریابی های ویروسی باید به اندازه ای قوی باشه که بتونه سریع توجه مخاطب رو جلب کنه.

۵- در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشین

واقعیت اینه که این روزا یه برند با نبود فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و… نمی تونه به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنه. وقتی که افراد تأثیرگذار یه صنعت محصولی رو تبلیغ می کنن، مخاطبان بیشتری رو به سمت یه برند جذب می کنن. اینفلوئنسرهای صنعت خود رو پیدا کنین و محصول یا خدمات خود رو در اختیار اون ها بذارین. بعد از اون ها بخواین که در صورت تمایل تجربه خود رو با مخاطبان در میان بذارن. این افراد فالوئرهای زیادی دارن و به دیده شدن برند شما کمک می کنن. هم اینکه اگه محصول شما به وسیله افراد متخصص و باتجربه پیشنهاد شه اثر خوبی روی مخاطبان داره.

۶- کار غیرمنتظره انجام بدین

اگه می خواهید توجه مخاطبان رو جلب کنین باید یه کار غیرمنتظره و جدید انجام بدین. مردم وقتی که احساس کنن سوژه یه کار قدیمیه هیچوقت سراغ اون نخوان رفت. بزرگ و باحال نشون دادن یه محصول کاریه که همه برنده ها واسه تبلیغ اجناس خود انجام میدن. به فکر ایده های جدید باشین.

۷- با به کار گیری مقاله بازاریابی کنین

اگه در مقاله نویسی مهارت دارین از این فرصت استفاده کنین چون مقالات مهم هم ممکنه با سرعت بین بقیه پخش شده و همه گیر شن. نگفته نمونه که مقاله ها باید موضوع سرگرم کننده یا آموزشی جالبی داشته و برابر اصول نگارشی نوشته شده باشن. هم اینکه می تونید با به کار گیری نرم افزارهای مخصوص واسه مقاله های خود ویدیو جفت و جور کنین.

مطالعه بیشتر: چیجوری محتوایی بنویسیم که افراد واقعاً اون رو بخونن

۸- توانایی اشتراک گذاری رو زیاد کنین

دوری کردن از افراد سرماخورده، لمس نکردن چشم، دهن و بینی و شستن مرتب دست ها از جمله نصیحت هایی هستن که واسه جلوگیری از سرماخوردگی پیشنهاد می شن. درواقع ویروس ها وقتی منتشر می شن که شرایط انتقال اون ها میان افراد آماده شده باشه. به همین ترتیب در بازاریابی ویروسی هم پیغام یا محتوای شما باید راحت تر دانلود شده و به اشتراک گذاشته شه.
این روزا دکمه توییت کردن در بیشتر وب سایت ها قرار دارن و کاربران می تونن داخل هر سایتی که هستن محتوای مورد نظر رو در پروفایل توییتر خود منتشر کنن. شما هم می تونید این توانایی رو در وب سایت خود اضافه کنین. هم اینکه یادتون نره هرچقدر محتوا ساده تر باشه قابل فهم تره و بقیه تمایل بیشتری واسه به اشتراک گذاشتن اون دارن.

مطالعه بیشتر: (SMM) بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیجوری مارا به هدفمون میرسونه؟

۹- کتاب الکترونیکی جفت و جور کنین

کتاب های الکترونیک یکی از تأثیرگذارترین راه های بازاریابی ویروسی هستن. ساختن  این کتاب ها ساده س! و مخاطبان زیادی رو درگیر می کنه. مطمئنا اگه کتاب الکترونیکی جنبه آموزشی یا سرگرم کننده داشته باشه با سرعت در میان مردم پخش می شه. اگه مهارت نویسندگی ندارین می تونید از کتاب های الکترونیکی بقیه استفاده کرده و درصدی از فروش خود رو به اون ها بپردازید.

۱۰- خبرنامه بسازین

خبرنامه ها نه فقط نام کسب و کار و برند شما رو در میان مشترکین برجسته می کنن بلکه امکان ویروسی شدن محتوا رو هم زیاد می کنن. پس همیشه در آخر خبرنامه ها از خوانندگان بخواین که مطالب شما رو با بقیه به اشتراک بذارن.

۱۱- تکرار کردن رو یادتون نره

پیغامی که تنها یه بار منتشر شه خیلی زود از ذهن ها خارج می شه. تصور کنین محتوای باحال و غیرمنتظره ای تولید کرده اید که تونسته توجه مخاطبان زیادی رو جلب کنه. شاید پیش خودتون فکر می کنین کارتون به پایان رسیده و دیگه احتیاجی به کار اضافه نیس. اما این تازه شروع ماجرا هستش. حالا که تونسته اید توجه بقیه رو جلب کنین باید دست به کار شید. یکی از راه حل ها اینه که بازاریابی ویروسی رو ادامه بدید. به عنوان مثال وقتی که مردم تبلیغات یه شرکت بیمه رو می بینن، بعد از یه مدت اون رو فراموش می کنن اما وقتی که به فاصله چند روز بعد تبلیغ متفاوتی با پیغام مشابه رو ببینن اون رو به یاد میارن. پس تولید یه سری پیغام های ویروسی قدرت تأثیرگذاری کمپین تبلیغاتی شما رو زیاد می کنه.
اتفاقات و جریاناتی که تو یه بازه وقتی در جامعه مطرح می شن اثر زیادی روی تعیین موضوع بازاریابی ویروسی می گذارن. پس فوت وفن های این نوع بازاریابی همیشه در حال تغییره. اما موارد بررسی شده در این مقاله کمک می کنن که یه کمپین بازاریابی ویروسی اثر بیشتری روی مخاطبان داشته باشه.

مشاهده نسخه pdf مقاله: بازاریابی ویروسی چیه؟