دانلود پایان نامه

دستگیری را مسقط کیفر دانسته است.
ب. قابلیت عفو توسط امام: یکی دیگر از آثار توبه، مربوط به اثر توبه پس از اثبات جرم می‏باشد، که در این صورت، توبه عامل سقوط مجازات نیست، بلکه سبب عفو توسط قاضی است که در صورت تشخیص مصلحت فرد و جامعه، مخیر است مرتکب را از مجازات معاف نماید.
پ. قبول شهادت (گواهی): یکی از آثار توبه، پذیرش شهادت مجرم است؛ یعنی هرگاه، مرتکب یکی از جرایم، توبه نماید و توبه وی صحیح دانسته شود، شهادت او به عنوان یکی از ادلّه اثبات دعوا پذیرفته می‏شود (اسلامپور، 1384، 78-79).

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

همچنین توبه از مهمترین آثار و پیامدهای توبه آموزههای تربیتی و اخلاقی است که طبق قرآن عبارت است از:
ت. بازیابی شخصیت: انسانی که مرتکب گناهی شده است، چه بخواهد و یا نخواهد احساس سرشکستگی و کوچکی میکند؛ اگر متولیان تربیت او را ملامت و تحقیر کنند، این احساس بیشتر میشود و اگر ملامت‏ها ادامه یابد، ممکن است به آنجا برسد که کاملاً احساس کند شخصیت خود را از دست داده است و در این صورت است که به شدت وجود او برای خانواده و جامعه خطرناک خواهد شد و ممکن است دست به گناه و هر جنایتی بزند؛ چون او احساس می‏کند همه چیز را از دست داده است. به همین منظور، منابع دینی مخصوصاً قرآن تلاش میکنند که با توبه و اظهار ندامت پنهانی شخصیت گناهکار را بازسازی کنند و او را به حالت اول بلکه بالاتر از آن برگردانند؛ لذا قرآن از یک طرف میفرماید: «خداوند توبه کاران را دوست می‏دارد.» (شوری، 25) و از طرف دیگر، به مردم گوشزد میکند که خلافکاران اگر برگشتند، برادران دینی شما هستند ]فَان تابُوا وَ أقامُوا الصَّلوهَ وَ آتَوُا الزَّکوهَ فَإخوانُکُم فِی الدِّینِ ] «اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، برادران دینی شما هستند» (توبه، 11).
پ. محبوب خداشدن: قرآن کریم میفرماید: «به راستی که خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست میدارد» (بقره، 222). خودِ اظهار دوستی از مقام برتر علاوه بر اینکه افتخاری است برای محبوب و باعث بازیابی شخصیت گناهکار میشود، برد تربیتی و سازندگی مهمی دارد. خداوند متعال با آن عظمتش نسبت به توبه‏کاران اظهار محبت میکند و می‏فرماید که توبه‏کاران را دوست دارد.
ت. بخشش گناهان و تبدیل‏شدن سیئات به حسنات: اثر مهم توبه، بخشیده‏شدن گناهان انسان گناهکار است. قرآن کریم میفرماید: [تُوبُوا إلی اللهِ عَسی رَبُّکُم أن یکَفِّرَ عَنکُم سَیئِاتِکُم] [ای مؤمنان!] «به سوی خدا توبه کنید … امید است خداوند گناهان شما را بپوشاند» (تحریم، 8). همچنین اگر توبه واقعی انجام گیرد، خداوند علاوه بر نابودی گناهان، آنها را تبدیل به نیکی و حسنات میکند.
ث. رستگاری و آسایش ابدی: از مهمترین آثار اخروی توبه، عاقبت به خیری و رستگاری ابدی است. قرآن کریم میفرماید: [وَ تُوبُوا إلی اللهِ جَمِیعاً أیهَا المُؤمِنونَ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ] «ای مؤمنان! همگی به سوی خدا توبه کنید؛ شاید رستگار شوید» (نور، 31). همچنین، در کنار رستگاری، آسایش ابدی نیز از پیآمدهای توبه شمرده شده است: [إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأولئِکَ یدخُلُونَ الجَنَّهَ]؛ «مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد. پس آنان داخل بهشت میشوند» (مریم، 60).

ج. افزایش روزی: توبه علاوه بر آثار و برکات بیشمار معنوی و اخروی، اثر و برکت دنیوی و مادّی نیز دارد و در ازدیاد رزق و روزی انسان نیز اثر گذار است (خرمی، 1384، 124-126).
چ. کارکردهای اجتماعی: برای توبه از این زاویه‏ی دید می‏توان کارکردهای چندی بیان داشت. یکی از مهم‏ترین کارکردهای توبه در حوزه اجتماع آن است که ارتباط میان مردم را به شکل ارتباط عاطفی تقویت می‏کند و همدلی و مهربانی را در میان ایشان افزایش می‏دهد. جامعه‏ای که از نابهنجاری‏هایی چون غیبت و تهمت و افترا پرشده است و ارتباط میان مردمانش بر پایه‏ی بخل و خودداری از کمک مالی و معنوی نیست به یکدیگر می‏باشد، به جای رقابت در کارهای خیر، به سوی رقابت منفعت‏جویی فردی کشیده می‏شود. مردم به جای آن که دستگیر یکدیگر باشند می‏کوشند تا افتاده را از خود برانند و کسی که به سوی پایین سقوط می‏کند به آن سو هل می‏دهند. چنین جامعه‏ای دچار بحران می‏شود و اتحاد و همبستگی و همگرایی از آن رخت برمی بندد. توبه کوششی از سوی افراد جامعه برای افزایش همدلی و همگرایی است؛ زیرا کسی که پیش از توبه گرایشی شدید به جرایم و نابهنجاری‏های اجتماعی دارد، با توبه‏ی خویش با خود عهد می‏بندد که از این پس رفتاری را در راستای اهداف مردم در پیش گیرد. از تهمت، غیبت، افترا، سوء‏ظن، سرقت، ستم، بخل، افشای اسرار مردم خودداری کند. این گونه رفتار موجب می‏شود که امنیت اجتماعی و روانی جامعه افزایش یابد (حجرات، 11و 12). قرآن بیان می کند که توبه نه تنها آثار روانی و اجتماعی در جامعه به جا می گذارد، بلکه موجب می‏شود تا نعمت های الهی بر جامعه سرازیر شود. خداوند در آیه 52 سوره‏ی هود می‏فرماید که یکی از عوامل نزول باران‏های سودمند و مستمر توبه است. به سخن دیگر توبه افزون بر افزایش نعمت و فراوانی آن، عاملی مهم برای قدرت‏یابی جامعه است و امت می‏تواند با توبه، قدرت سیاسی و اجتماعی خویش را در برابر دشمنان بیافزاید. علت آن که قرآن توبه را عامل قدرت می شمارد و در تحلیل و تبیین قرآنی، توبه یکی از علل قدرت سیاسی و اجتماعی جامعه شمرده می شود، به این جهت است که با توبه، همگرایی و همبستگی و همدلی در سطح جامعه افزایش می یابد و الفتی که با همه‏ی سرمایه‏های زمینی امکان آن برای پیامبر و غیرپیامبر فراهم نیست با عنایت الهی که از طریق توبه جلب و جذب شده است، پدیدار می شود. افزایش همبستگی و اتحاد مردم به معنای افزایش قدرت است. به سخنی دیگر همبستگی اجتماعی و همدلی میان مردم موجب می شود که دولت و قدرت از مشروعیت سیاسی به معنای علوم سیاسی آن برخوردار گردد و از مشکلی به نام بحران مشروعیت رهایی یابد.
گفتار چهارم: توبه قبل و بعد از اثبات جرم
در اینجا لازم است بررسی کنیم که توبه چه زمانی، مورد قبول واقع می‏شود. در این زمینه نظر فقها را بررسی می‏کنیم. سخن اصلی فقهاء در رابطه با نقش توبه در سقوط مجازات، تحت دو عنوان توبه قبل از اثبات جرم و توبه بعد از اثبات جرم می باشد. اکثر فقهاء، در رابطه با توبه قبل از اثبات جرم، توبه قبل از قیام بینه را مطرح کرده و آن را مسقط مجازات جرم می‏دانند مستند دیدگاه آن ها آیات قرآن، روایات و اجماع می باشد (امام خمینی، 1379، ج 2، 887). مسأله قابل طرح در این جایگاه این است که چنانچه مجرم بعد از قیام بینه، ادعا کند قبل از شهادت توبه کرده است، آیا ادعای او پذیرفته می‏شود و موجب سقوط مجازات وی می‏گردد یا خیر؟ مرحوم فاضل هندی در پاسخ به این سؤال می گوید:«اگر مجرم، قبل از شهادت شهود توبه کند حد از او ساقط می گردد و همین گونه است، اگر ادعا کند قبل از شهادت، توبه کرده است».(فاضل‏هندی، بی‏تا، ج 2، 415). در مورد توبه قبل از اقرار، اکثر فقها آن را مسکوت عنه گذاشته‏اند و صرفاً در عبارت آنان در خصوص توبه قبل از اثبات در برخی از جرایم به آن اشاره شده است (امام خمینی، 1379، 887). شاید این سکوت بی‏وجه نباشد چرا که وقتی به اتفاق علماء، توبه‏ی قبل از شهادت باعث سقوط مجازات می‏گردد به طریق اولی هرگاه جرم به واسطه‏ی اقرار خود مرتکب نزد قاضی اثبات شود و او قبل از اقرار توبه کند، مجازات او ساقط خواهد شد (موسوی بجنوردی و سلطانیان، 1386، 3).
در کتب فقهی، توبه بعد از اثبات جرم، در دو بستر توبه بعد از اقرار و توبه بعد از قیام بینه، مطرح می شود. مشهور فقهاء توبه بعد از اقرار به جرم را موجب تخییر امام در عفو یا اجرای مجازات مجرم می دانند. حتی برخی از فقهای معاصر ادعای اجماع بر این مسأله کرده و قائلند که خلافی در این نظریه دیده نمی شود. اما چنین اجماعی محقق نیست، چرا که صاحب سرائر در صورتی که مجازات از نوع «جلد» باشد و مجرم بعد از اقرار توبه کند، عدم سقوط کیفر را حتمی می داند. مشهور فقهاء، در مورد توبه بعد از قیام بینه نیز قائل به عدم سقوط حد می باشند. مبنای دیدگاه آنان روایات متعددی است که در این خصوص وارد شده است (موسوی بجنوردی و سلطانیان، 1386، 4).
گفتار چهارم: نتیجه گیری بخش اول
در بخش اول به تعریف توبه پرداخته شد که طبق آن، توبه بازگشت از گناه و پشیمانی از ارتکاب گناه و گاهاً جرایم است. همچنین طبق آیات و روایات شرائط و ارکان توبه بررسی شد که مهم‏ترین آن همان ندامت و پشیمانی قلبی، استغفار زبانی و تصمیم بر عدم بازگشت به گناه، جبران کردن خسارت‏هایی که بر افراد دیگر وارد شده و ادای حق‏الناس است. همچنین بررسی شد که توبه دارای اثرات و پیامدهایی مثل سقوط مجازات و عفو مجرم، پذیرش شهادت مجرم، بازیابی شخصیت مجرم و محبوب شدن او نزد خدا می‏شود چراکه با اعمال توبه گناهان بخشوده و تبدیل به حسنات می‏شوند. از پیامدهای دیگر توبه، رستگاری و آسایش ابدی، افزایش روزی، همدلی و همبستگی اجتماعی، کاهش جرایم و نابهنجاری‏های اجتماعی است.

در آخر بخش اول نیز به بررسی این موضوع پرداختیم که توبه چه زمانی، مورد قبول واقع می‏شود. در این زمینه اکثر فقها معتقدند که توبه قبل از اثبات جرم است که موجب سقوط مجازات می‏شود. همچنین برخی از فقها معتقدند که چنان‏چه مجرم، قبل از شهادت شهود توبه کند و یا ادعا کند که قبل از شهادت توبه کرده حد از او ساقط می‏شود. بنابراین می‏توان گفت که توبه زمانی موجب سقوط مجازات می‏شود که قبل از اثبات جرم و قبل از قیام بینه باشد.
بخش دوم: تعریف جرم
تعاریف مختلفی از جرم شده ولی تعریفی که همه‏پسند باشد، به دست نیامده‏ است، و علت آن هم روشن است، چون پدیده‏ی جرم از دیدگاه‏ها و مکتب‏ها و برحسب‏ نظر جرم‏شناسان، قانونگذاران علمای اخلاق و ادیان و … متفاوت و مختلف است‏ و هریک از آنان عملی را جرم به حساب می‏آورند که در آن مکتب و از آن دیدگاه‏ مستوجب کیفر و نکوهش باشد، و یا خلاف حکم و قانون و… باشد، گرچه ممکن است‏ همان پدیده در مکتب دیگری یا از دید دیگری خلاف آن باشد (حسنی، 1370، 41).
تأرد موسس مکتب پیوند روانی یا انترپسیکولوژی، جرم را چیزی می‏داند که حق و وظیفه‏ای را مورد تجاوز قرار دهند.(مظلومان، 1370، 15).
ماکسویل‏ جرم‏شناس معروف فرانسه با رد نظر تأرد و کامل ندانستن آن‏ تعریف می‏افزاید: حقوق و وظایفی که خشونت و تجاوز به آن‏ها جرم است و از پشتیبانی کامل قانون برخوردار است، به نحوی که برای حفظ آن‏ها از تخطی و عدم‏ احترام و رعایت، مجازات تعیین گردد و هرگونه تجاوز به آن‏را مستحق مجازات بداند یعنی هر واقعه‏ای که بوسیله قوانینی مدرن یا سنن یک اجتماع مورد مجازات باشد جرم محسوب می‏شود (مظلومان،1370، 16).
هوگو، جرم را یک سرکشی و طغیان علیه دستورات یک قدرت مرکزی ندانسته، بلکه می‏گوید: جرم عملی تند و سنگین علیه حقوق است‏. وی حق و حقوق را گسترده دانسته است و آن‏را عملی قابل مجازات و برخی دیگر آنرا عملی علیه‏ آزادی فردی و گروهی آنرا عملی برخلاف قانون و بعضی آن‏را برخلاف قانون و اخلاق‏ دانسته‏اند. منتسکیو نیز، چهار نوع جرم قائل است، جرم علیه مذهب، علیه اخلاق،‏ علیه آرامش عمومی، علیه امنیت‏ و سرانجام ساترلند می‏گوید: «جرم باید دارای هفت خصویت بارز باشد: 1.عمل زیانبار و مستلزم خسارت باشد. 2.به‏وسیله‏ی قانون نهی شده باشد. 3. معین‏کننده‏ی یک مسیر و خط مشی باشد. 4. اراده در ارتکاب جرم و عمل بزه باشد. 5. هم جنبه‏ی عمل و هم جنبه‏ی ارادی داشته باشد. 6. رابطه‏ای بین خسارت منع شده در قانون و عمل مجرمانه‏ی ارادی وجود داشته باشد. 7. قانون باید برای عمل مجرمانه مجازاتی معین کرده باشد»(حسنی، 1370، 42). همچنین برخی جرم را بر اساس جنبه‏های مختلف طبقه‏بندی و تعریف می‏کنند مانن

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید