دانلود پایان نامه

نقش توبه در سیاست‏های قضایی می‏پردازد. در این بخش نیز پس از ذکر مقدماتی در پی پاسخ‏گویی به این سؤال برآمدیم که توبه چه نقشی در کنترل جرایم دارد. برای این مهم، بیشتر بر نقش قضات، تأکید شده است، چراکه قاضی نقش اساسی در سیاست قضایی دارد.
سقوط و تخفیف مجازات حدی از طریق توبه مشروط بر این است که ندامت و اصلاح مجرم برای قاضی محرز شود. بنابراین می‏توان به نقش حساس قاضی پی برد. یکی از شرایط احراز این است که قاضی فرد را وادار به سوگند کند. همچنین گاهی ممکن است قاضی بعد از اعمال توبه و سقوط مجازات به این نتیجه برسد که مجرم پشیمان نشده است، که در این‏صورت تحقیقات در نظر گرفته ملغی می‏شود. در کل باید گفت زمانی که توبه مجرم بر قاضی محرز شود مجازات ساقط می‏شود. گفتار دوم به نقش توبه و سقوط مجازات در سیاست قضایی ایران می‏پردازد و به این نکته می‏پردازد که در نظام حقوق کیفری ایران، مقنن شرایط تحقق توبه را ذکر نکرده و کیفیت احراز آن توسط قاضی پیش‏بینی نشده. به همین علت در سیاست قضایی ایران در خصوص توبه نارسایی وجود دارد. مشکل دیگر که در گفتار سوم بدان پرداخته شد اختلاف محاکم در تفسیر کلمه قاضی است که خود به مشکلات سیاست قضایی در خصوص توبه دامن زد و آن را تشدید کرد. در گفتار چهارم به این مسأله پرداخته شد که با توجه به این‏که اعمال توبه منوط به پذیرش و تشخیص قاضی و ولایت امر است و قضات تا اندازه‏ای می‏توانند مجرمین را به توبه دعوت کرده و در کنترل جرایم نقش داشته باشند ولی نکته مهم این است که قاضی نیز ممکن است در تشخیص توبه واقعی دچار اشتباه شود. بنابراین در سیاست قضایی نیز ضعف وجود دارد. گفتار پنجم نیز نتیجه‏گیری و خلاصه‏ای از بخش دوم از فصل دوم است.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بخش سوم: نقش توبه در سیاست‏های اجرایی
همان‏گونه که قبلاً نیز گفتیم «سیاست قوه‏ی مجریه در زمینه‏ی کنترل جرم که ناظر بر چگونگی اجرای قوانین و رویه‏ی قضایی موجود است، سیاست جنایی اجرایی را تشکیل می‌دهد که نقش پلیس (در معنای گسترده آن شامل همه ظابطان دادگستری) در آن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ نقشی که در سطحی کلان به وظیفه‏ی پلیس در تأمین امنیت داخلی کشور باز می‌گردد» (نجفی ابرآباندی، 1372، 263). در واقع وظیفه‏ی قوه مجریه، هم مبارزه با جرم و هم سرکوبی آن است. اما امروزه اندک اندک این عقیده ظهور کرد که شاید یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارهای مبارزه با جرم، پیشگیری از وقوع آن باشد. بنابراین اقدامات پیشگیرانه در معنای عام کلمه به‏تدریج جای خود را در مباحث حقوقی باز نمود. بنابراین امروزه سیاست جنایی اجرایی مطلوب، بهتر است ترکیبی از پیشگیری و سرکوبی باشد تا مفید واقع شود. باتوجه به اینکه واکنش در قبال اعمال مجرمانه، اعم از پیشگیری یا سرکوبی، از اعمال حاکمیتی می‏باشد، نقش دولت در چگونگی ایجاد ساز و کارهای مربوطه و ماهیت آن‏ها به میزان زیادی جلب توجه می‏کند (بابایی خانه‏سر، 1386). دولت این‏کار را توسط عوامل اجرایی‏اش انجام می‏دهد. در کشور ما مهم‏ترین و اصلی‏ترین عامل اجرایی سیاست جنایی اجرایی، سازمانهای دولتی چون سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، نیروی اتنظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و … می‏باشند که هر کدام فعالیت‏های امدادی، درمانی و پیشگیرانه‏ی خاص خود را طراحی و به مرحله اجرا در می آورند. با توجه به موضوع پایان‏نامه‏ی حاضر، بررسی نقش توبه در سیاست جنایی اجرایی است در اینجا لازم است که نقش هرکدام از نهادهای مطرح‏شده را در پیشگیری و به‏کارگیری و آموزش عنصر توبه شرح دهیم.
گفتار اول: نقش نیروی انتظامی در پیشگیری از جرایم با تأکید بر توبه
نقش نیروی انتظامی پیشگیری از جرایم است. پلیس پیشگیری از جرم به دو صورت انجام می‏دهد. وی هم از جهت کشف و دستگیری متهمین که در مقام ضابط قضایی صورت می‌گیرد و هم از جهت حضور و گشت زنی پلیس در جامعه که باعث پیش‌گیری از جرم و تحقق نظم در جامعه می‌گردد می‏تواند به این مهم مبادرت ورزد. نیروی انتطامی در این زمینه از راهبردهای متعددی استفاده می‏کند که شامل راهبرد جامعه محوری، راهبرد حل مسئله، راهبرد انعطاف صفر، راهبرد تمرکز بر نقاط و ساعات پرجرم، راهبرد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر پیشگیری، راهبرد افزایش اعتماد است(محمد‏نسل، 1387، 379-387). حال که راهبردهای نیروی انتظامی را در خصوص کاهش و مبارزه با جرایم برشمردیم. باید ببینیم نیروی انتظامی در مورد توبه، چه می‏کند؟ آیا به عنوان یک راهبرد، برای کنترل جرایم از توبه نیز استفاده می‏کند؟ یا این‏که آیا توبه هم می‏تواند در کنترل جرایم مؤثر باشد؟
در مورد راهبرد جامعه‏محور می‏توان گفت، پلیس می‏تواند با مشارکت و همکاری گروه‏های اجتماعی و انجمن‏ها و رسانه‏های اجتماعی می‏تواند برنامه‏هایی تهیه کند که در آن به عواقب وخیم و خانمان‏برانداز جرایم و انحرافات اجتماعی اشاره کند و حتی در این زمینه می‏تواند از مجرمین نادم و توبه‏کرده کمک بگیرد و با اطلاع رسانی به مردم، به آن‏ها بگوید که می‏توان با توبه کردن دوباره به زندگی برگشت و همچنین پلیس می‏تواند به عنوان مربی در محله‏ها و رسانه‏ها ظاهر شده و در مورد موارد مذکور سخن بگوید. همچنین نیروی انتظامی با تشویق مجرمین به توبه‏کردن و تلاش برای کاهش مجازات مجرمین نادم می‏تواند به این امر کمک کند، که این برنامه‏ها تا حدودی توسط نیروی انتظامی لحاظ می‏شود.

در مورد رویکرد حل مسأله نیز، نیروی انتظامی می‏تواند به این نکته توجه کند که راه‏حل بازپروری و اصلاح مجرم، مبارزه با او نیست بلکه تشویق مجرم به توبه است. با قبول این واقعیت می‏توان از توبه نیز به‏عنوان یک روش مؤثر برای عدم بازگشت درباره‏ی مجرم به جرم استفاده کرد. البته در مورد راهبردهای دیگر نیز، می‏توان راه توبه را برای مجرمین باز گذاشت مخصوصاً در راهبرد افزایش اعتماد. اما در رویکرد انعطاف صفر، احتمال اعمال توبه‏ی واقعی مجرم و پذیرش آن کمتر است. روی‏هم رفته می‏توان گفت نیروی انتظامی تا اندازه‏ای به تشویق مجرمین به توبه مبادرت می‏ورزد و آن‏طور که باید توبه لحاظ نمی‏شود یعنی هم مجرم فرصت توبه نمی‏یابد و هم نیروی انتظامی در مورد تشویق و ترغیب آن‏ها به توبه کمتر تلاش می‏کند. مثلاً سردار ساجدی‏نیا، رییس پلیس وقت پایتخت در مصاحبه‏ای با گروه حوادث روزنامه‏ی ایران مورخ 16/2/89 اعلام کرد که نخستین طرح سال 89 پلیس تهران برای دستگیری اراذل و اوباش با شناسایی و دستگیری 77 مرد شرور پایان یافت. وی تأکید کرد: «این افراد باید از کارهای قبلی پشیمان شده و توبه کنند. اراذل و اوباشی هم که با آنها برخورد نشده فقط یک هفته فرصت دارند تا ضمن توبه، خود را به پایگاه های اطلاعاتی پلیس معرفی کنند. البته پذیرش توبه این افراد نیازمند تایید معتمدان محل، روحانیون، مجموعه بسیج و شورایاران خواهد بود، ضمن این که افراد مزبور نباید پرونده‏ای در محاکم قضایی داشته باشند». فرمانده انتظامی تهران بزرگ به اراذل و اوباش هشدار داد: در صورتی که توبه نکنند و به اقداماتشان ادامه دهند، پلیس طی چند روز آینده با تمامی آنها به‏شدت برخورد خواهد کرد». در اینجا می‏بینیم با آن‏که نیروی انتظامی مجرمین را به توبه دعوت می‏کند ولی کمتر مجرمی به توبه دست می‏یابد و همچنین مجرمین دیگر نیز، به احتمال زیاد خود را معرفی نمی‏کنند.
همچنین، با توجه به اصل 156 قانون اساسی، به ویژه بند 15 این اصل، با وجود اینکه قانون گذار موضوع پیشگیری از جرم را از وظایف قوه قضائیه ذکر کرده است، اما باز هم چالش‏هایی برای اجرای پیشگیری از جرم وجود دارد. منظور قانون‏گذار به طور صحیح و واضح از اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم تبیین نشده است و گرایش و تمایل موجود در قوانین مدون کیفری، بیشتر رو به سمت کشف و تعقیب جرم است (حسینی‏مقدم و جربانی، 1388، 105). و به نقش توبه به عنوان عاملی برای پیشگیری از جرم توجه نشده است. در اینجا نیز می‏توان بار دیگر بر ابهام در سیاست تقیینی صحه گذاشت و نارسایی در سیاست‏های اجرایی را به سیاست تقیینی نسبت داد.
گفتاردوم: نقش نهادهای دیگر در کنترل جرایم با تأکید بر نقش توبه

یکی از نهادهای اجتماعی مهم در کنترل جرایم آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش مطلوب، یعنی آموزش و پرورشی که مشارکت و تفکر انتقادی را در کودک تقویت کند و با ارزش‏های مربوط به شأن و شرف آدمی عجین شده باشد، این قدرت را دارد که جامعه‏ها را در طول نسلی واحد دگرگون سازد (دارویی، 1376، 10).
در رابطه با جرم می‏توان گفت یکی از عوامل بسیار عمده در عدم تطابق فرد با ارزش‏ها و هنجارهای جامعه، عدم آشنایی او با این ارزش‏ها و معیارها و به عبارت دیگر، عدم جامعه‏پذیری صحیح یا نقایص فرایند جامعه‏پذیری او می‏باشد. بعد از خانواده مدرسه نقش مؤثری در جامعه‏پذیری شایسته فرد دارد (شعاع‏کاظمی، 1385، 115). آموزش و پرورش با جامعه‏پذیرکردن دانش‏آموزان و انتقال فرهنگ اسلامی و ارزش‏های مقبول جامعه موجب افزایش هم‏نوایی دانش‏آموزان می‏شود. با توجه به این‏که علت بسیاری از جرایم ناهمنوایی با قوانین است، آموزش و پرورش از این طریق می‏تواند باعث کنترل جرایم شود. همچنین آموزش و پرورش این کار را از طریق متون و برنامه‏های درسی، تشویق و تنبیه، برنامه‏ریزی برای اوقات فراغت و رابطه‏ی معلم و دانش‏آموز انجام می‏دهد. معلمان، به‏ویژه معلمان دینی می‏توانند با درونی‏کردن آموزه‏های دینی اولاً دانش‏آموزان را درستکار و همنوا بار می‏آورند و از طرفی با آموختن فرهنگ توبه و هدایت آن‏ها به سوی خدا و تشویشقشان به برگشت از گناه در این زمینه می‏تواند مثمر ثمر باشد، مخصوصاً برای دانش‏آموزان دبیرستانی که به دلایل مختلف گرایششان به بزهکاری بیشتر است.
از نهادهای مؤثر در این زمینه نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، صداوسیما از حیث کار تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، بهزیستی، وزارت علوم، کمیته امداد، شورای انقلاب فرهنگی، سپاه و بسیج و … می‏باشند. هرکدام از این نهادها می‏توانند فرهنگ هم‏نوایی را در جامعه اشاعه دهند و با تقویت دین و راهکارهای دینی، توبه‏کردن را به مجرمین و بزهکارانی که حتی شناخته شده نیستند و به اصطلاح جرم‏شناسان برچسب مجرم نخورده‏اند آموزش دهند. در این میان سهم بهزیستی بیشتر از همه است. بهزیستی می‏تواند به بازگشت دوباره‏ی مجرم به جامعه کمک کند و به‏ویژه این کار را می‏تواند با اطمینان از این‏که مجرم واقعاً توبه کرده و دیگر به سمت گناه نمی‏رود انجام دهد.
با توجه به موارد بیان‏شده می‏توانیم به نقش این نهادها در اعمال توبه‏ی مجرمین پی ببریم. این نهادها نیز در زمینه‏ی پیشگیری از جرایم و تشویق مجرمین به توبه می‏توانند نقش مهمی ایفا می‏کنند اما واقعیت این است که این نهادها نیز آن‏گونه که شایسته است و به طور صد در صد به این مهم نمی‏پردازند و تنها می‏شود گفت که در این زمینه تا اندازه‏ای موفق بوده‏اند.
گفتار سوم: جمع‏بندی بخش سوم
بخش سوم از فصل دوم به بررسی نقش توبه در سیاست‏های اجرایی می‏پردازد. در ابتدای این بخش به این مسأله پرداخته شد که سیاست جنایی اجرایی مطلوب، شامل پیشگیری و سرکوب است. این کار را دولت از طریق عوامل اجرایی‏اش مانند سازمان‏های دولتی انجام می‏دهد. در زمینه‏ی نقش توبه در سیاست اجرایی، مأموریت نیروی انتظامی بارزتر از بقیه‏ی نهادهاست. به همین علت، در گفتار اول به نقش نیروی انتظامی در پیش‏گیری از جرایم پرداخته شد. نتیجه این‏که پلیس می‏تواند با مشارکت دیگر نهادها مانند گروه‏های اجتماعی، انجمن‏ها و رسانه‏ها برنامه‏هایی تدارک دیده و به عواقب وخیم جرایم و انحرافات اشاره کند و می‏تواند از مجرمین نادم و توبه‏کرده در این زمینه استفاده کند. همچنین می‏تواند برای بازپروری و اصلاح مجرم، او را به توبه تشویق کند. در کل باید گفت که پلیس تا

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید