چرا و چگونه از بازاریابی ویدئویی استفاده کنیم؟

بازاریابی اینترنتی

به چه دلیل و چیجوری از بازاریابی ویدئویی استفاده کنیم؟

۵ اسفند ۱۳۹۶

شایدً واسه شمام پیش اومده وقتی که جلوی تلوزیون نشسته اید یا در حال چرخیدن در پیجای اینستاگرام هستین، ویدیویی ببینین که در نگاه اول واسه تون بسیار جذاب باشه و متوجه جنبه تبلیغاتی اون نشید. یا حتی بعد از تماشای یه ویدیوی آموزشی رایگان در اینترنت، به خود بیاد و ببینین یه محصول چند صد هزار تومانی از شرکت ارائه دهنده اون ویدیو خریدین.

تا حالا به این موضوع فکر کردین که این شرکتا چیجوری با ارائه یه ویدیو روی شما تاثیر می ذارن؟ تا حالا به این فکر کردین که خود شمام می تونین یه ویدیو تبلیغاتی واسه معرفی محصولتان بسازین؟ اگه مایل به دونستن جواب این سوالات هستین، در ادامه با من همراه باشین تا قدم به قدم تموم مسائل مربوط به بازاریابی ویدیویی رو آموزش ببینیم.

بازاریابی ویدیوئی (Video Marketing) چیه؟

بازاریابی ویدیوئی یکی از شکلای جور واجور بازاریابی دیجیتال و اینترنتی هستش که با به کار گیری محتوای ویدیوئی واسه پیشرفت یه نام تجاری، محصول و یا هرگونه خدمات استفاده می شه؛ به زبون ساده تر و خودمونی، بازاریابی ویدیوئی شامل ساخت فیلمای کوتاه (در حدود یک تا پنج دقیقه) با محتوای معرفی و عرضه اجناس می شه.

به چه دلیل باید از بازاریابی ویدیویی استفاده کنیم؟

بذارین قبل از هر چیزی، با یه سری آمار و ارقام جواب این سوال رو بدهم: جالبه بدونین پیش بینیا نشون میده تا سال ۲۰۱۹، بیشتر از ۸۰% فضای ترافیکی اینترنت به ویدئو ها اختصاص داده می شه. البته با توجه محبوبیت زیادی که ویدیوها در بین افراد پیدا کردن، این پیش بینی خیلی هم دست نیافتی نیس؛ یافته های یه تحقیق که روی خریداران چندین فروشگاه اینترنتی معتبر انجام شد، نشون میده آموزش یا تبلیغات ویدیویی ۹۰% در اراده کردن اونا واسه خرید تاثیر داشته.

به چه دلیل باید از بازاریابی ویدیویی واسه کار و کاسبی خود استفاده کنیم

با این حال اگه راضی نشدین که به چه دلیل بازاریابی ویدیویی به نفع شماس، هنوز دلایلی هست که می تونه شما رو راضی به انجام این روش تبلیغاتی کنه:

  1. ویدیو سئو سایت رو زیاد می کنه:

شاید یه مقدار عجیب باشه اگه به شما بگیم ویدئو ها می تونن رتبه بندی سایت شما رو در موتورای جست و جو رو بالا ببرن! اما حواستون باشه که با تولید محتوای ویدیوئی و به اشتراک گذاری اون، می تونین اندازه کلیک(CTR) بالایی در یافته های جستجوی گوگل به دست بیارین. یعنی نسبت کاربرانی که روی لینک مطلب شما کلیک می کنن افزایش پیدا می کنه.

  1. ویدیو اندازه تبدیل رو بهینه می کنه:

اگه از بازدیدکنندگان همیشگی وبلاگ نوین باشین، حتماً به یاد دارین در مطلبی با عنوان بهینه سازی اندازه تبدیل چیه و به چه دلیل واسه کار و کاسبی تون مهمه؟ توضیح دادیم منظور از اندازه تبدیل اینه که وقتی کاربری از سایت شما بازدید می کنه، همون اقدامی رو بکنه که شما از اون می خواین.

 بررسیای جدید نشون میده ۵۷% از خریداران فروشگاه های آنلاین معروف، بیشتر مایل به خرید کالاهایی هستن که از اونا ویدیو یا ویدیوهایی تبلیغاتی دیده باشن.
  1. ویدیو به آسونی در دسترس عمومه:

طبق آخرین آمارها کاربران روزانه ۷٫۵ میلیون ویدیو در آپارات و ۸ میلیارد فیلم در یوتیوب تماشا می کنن. به این ارقام تعداد بازدید ویدیوهای موجود در تلگرام و اینستاگرام رو هم اضافه کنین! با این حساب به جرأت میتونم بگم با کمک بازاریابی ویدیوئی شما می تونین با صرف هزینه ای مقرون به صرفه به مخاطبان خود دسترسی داشته باشین.

  1. ویدیو مهیجه:

ویدیو به شما این امکان رو میده که با کمک موسیقی، به مرکز احساسات مغز مخاطب دسترسی پیدا کنین. هم اینکه به کار گیری افراد مشهور در تبلیغات ویدیویی باعث تاثیر گذاری چهره تو ذهن مخاطب می شه و همون طوری که میدونیم رابطه انسانی از راه ویدیو واسه تبلیغات شما، به مراتب کار آمدتر از تاثیری هست که متن یا نوشته تبلیغاتی بر مخاطب میذاره.

بازاریابی ویدیوئی به درد کار و کاسبی شما می خوره؟

چشم بسته بدون اینکه بدونم کار و کاسبی شما چه هست می گم جواب مثبته! کار و کاسبی شما هرچه باشه می تونین از بازاریابی ویدیوئی واسه رونق اون استفاده کنین. فرقی نمی کنه که شما مالک یه شرکت بزرگ تولید لباس برند هستین و یا صاحب یه رستوران کوچیک؛ در هر صورت بازاریابی ویدیویی مانند فرشته نجات به داد شما می رسه!

چون که دنیای امروز، دنیا تکنولوژیه و ابزا رها و روشای دیجیتال در هر زمینه ای حرف اول رو میزنن. پس به کار گیری بازاریابی ویدیویی مخصوص فعالیت یا گروه خاصی از جامعه نیست.

بازاریابی ویدیویی در ایران

اگه از اون دسته از آدمایی هستین که فکر می کنین بازاریابی و این حرفا همه اش واسه خارجی هاست و به درد ایراننمی خوره، باید به این نکته هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در چند سال گذشته با افزایش استفاده کاربران ایرونی از صفحات اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام، بازاریابی ویدیوئی بسیار رونق یافته.

سایت آپارات به عنوان بزرگترین سرویس به اشتراک گذاری ویدیو در ایران حساب می شه که تازگیا به رکورد ۷٫۵ میلیون نمایش ویدیو در روز دست یافته. پس بازار ویدیو مارکتینگ در آپارات بسیار داغه و روز به روز بر رونق اون اضافه می شه.

تبلیغات ویدیویی در سایت آپارات

دیجی کالا از جمله برند هایست که از بازاریابی ویدیوئی بسیار بهره میگیره و روش هدف دار اش در این مورد برگزاری مسابقات جور واجور و اطلاع رسانی از راه ویدئوهاییه که تموم شخصیتای حاضر در اونو سلبریتیای اینستاگرام و یا افراد شناخته شده در سطح کشور، تشکیل میدن.

نمونه ای از بازاریابی ویدیویی در ایران - تبلیغات ویدئویی سایت دیجی کالا

با این حال اگه به فکر شروع بازاریابی ویدیوئی در ایران هستین باید بعضی مسائل و مشکلات رو در نظر داشته باشین:

از بین روشای گفته شده، کمک گرفتن از اینستاگرام، تلگرام و سایت آپارات و هم اینکه انیمیشنا و ویدیوهای طنز منتشر شده در این صفحات گزینه های خوبی واسه شما حساب می شه. چون که به دلیل نبود دسترسی خیلی از کاربران ایرونی به صفحاتی مثل یوتیوب، فیسبوک و توییتر و هم اینکه کم طرفدار بودن برنامه هایی مثل اسنپ چت، انتشار ویدیو در این صفحات بر خلاف بیشتر کشورای دیگه، نفع زیادی واسه شما به همراه نداره.

مسئله دیگه فرق فرهنگی ما با بقیه کشورای پیشرو در میدون ویدیو مارکتینگ هستش. ممکنه روشای مطرح تبلیغات ویدیویی (که در ادامه به بررسی اونا می پردازیم) در سطح جهانی به دلیل همین فرق فرهنگی، در ایران موثر واقع نشه.

پس هنگام ساختن ویدیو باید حتماً به فرهنگ و سلیقه مخاطبان خود حواستون باشه و از یه روش هدف دار فقطً به دلیل موفق و محبوب بودن در سطح جهانی استفاده نکنین.

یکی از مسائلی که باید توجه خاصی به اون داشته باشین اینه که در ایران با در نظر گرفتن بالا بودن هزینه خرید اینترنت نسبت به بقیه کشورها، ممکنه ویدیوی تبلیغی شما مورد بی توجهی بعضی کاربران قرار بگیره.

هم اینکه مسائلی مانند کند بودن سرعت اینترنت و فیلترای مختلفی که ویدیو پس از ساخته شدن باید از اونا عبور کنه، بر کیفیت ویدیو مارکتینگ اثر میذاره و باعث می شه بازاریابی ویدیوئی در ایران از استاندارای جهانی فاصله بگیره.

رقابتا و مشکلات بازاریابی ویدیویی

در سالای قبل، هزینه بردار بودن ساخت ویدیو یکی از مشکلات بازاریابی ویدیویی حساب می شد. هزینه لوازم، ویرایش، فیلمبرداری و… مقرون به صرفه نبود و روشای دیگه بازاریابی ترجیح داده می شدن. امروزه این هزینه ها کمتر شده و وسیله های فیلمبرداری زیادی به وجود اومده ان اما با این حال بازم نیازمند پرداخت هزینه (هرچند کمتر نسبت به قبل) واسه مراحل ساخت، پردازش و منتشر کردن ویدیوها هستین و از هزینه های ساخت ویدیو گذشته، شما واسه انتشارآن هم باید هزینه متحمل شید.

هم اینکه به یه تیم بازاریابی و فیلمبرداری با تجربه و حرفه ای واسه موندن در میدون رقابت بازاریابی ویدیویی نیاز دارین. اگه کاری بی کیفیت ارائه بدین و نتونین با اکثریت مخاطبان رابطه برقرار کنین، ویدئو ها بیشتر موجب ضرر کردن شما می شن و می تونن مخاطبان رو نسبت به شما بی علاقه کنن.

این مطلب را هم بخوانید :
چرا راندمان کاری در محیط اداری کم است؟ راه‌حل چیست؟

یکی دیگه از رقابتای بازاریابی ویدیویی ایده پردازی و رابطه بر قرار کردن با مخاطب هست. با در نظر گرفتن زیاد شدن ویدیوهای تبلیغاتی و خسته شدن بیشتر ادما از تماشای تبلیغات تکراری، درست کردن ویدیوهای که مخاطب رو جذب کنه و اثر داشته باشه، نیازمند وقت و انرژی زیاد و یه تیم تقریباً حرفه ای و آشنا به امور جور واجور بازاریابیه.

روشای جور واجور بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی به روشای مختلفی انجام می شه مثلا یکی از راه های سنتی بازاریابی ویدیویی که تقریبا هممون از کودکی با اون آشنایی داشته ایم، پخش ویدیوها در تبلیغات تلویزیونی و میان برنامه ایه. اما این روزا با افزایش محبوبیت صفحات اجتماعی، پای این ویدیوها علاوه بر رسانه های ملی، به صفحات جور واجور اجتماعی هم باز شده. یکی دیگه از این روش ها، نمایش ویدیوهای تبلیغاتی روی بنرهای موجود در سطح شهره. این روش ها بسیار موثر بوده و مخاطبان زیادی رو به خود جذب می کنه اما ممکنه بسیار پر هزینه باشه و شما دنبال روشای ارزون تری باشین. نگران نباشین! شما می تونین با منتشر کردن ویدیوهای خود در برنامه ها و سایتای مخصوص پخش فیلم، یه بازاریابی ویدیویی ساده و کم هزینه رو شروع کنین.

در ادامه تعدادی از راه های جور واجور بازاریابی ویدیویی رو به شما معرفی می کنم:

  • ویدیوهای تجارتی (Brand): اهداف و دیدگاه های کلی کار و کاسبی شما رو به مخاطب نشون میده. هدف اصلی این فیلما جذب مخاطبانی با خط فکری مشابه شماس.

تبلیغات ویدیویی بایودنت در تلوزیون

  • مصاحبه با افراد کارشناس: با کارشناسان صاحب نام مصاحبه هایی ترتیب داده و ویدیوهای این مصاحبه ها رو رو واسه مخاطبان به نمایش بذارین تا از این روش بینندگان در جریان بحثای کارشناسی شما قرار گرفته و متوجه حرفه ای بودن شما بشن. معمولاً ویدیوهای این روش، طولانی تر از ویدیوهای بقیه روش ها هستش؛ و به خاطر همین در تبلیغات تلویزونی به نمایش در میان.
  • ویدیوهای اتفاقا: از جلسات و جلسه های شرکت خود ویدیوهایی جفت و جور کرده و با مخاطب به اشتراک بذارین.
  • ویدیوهای آموزشی: این ویدئو ها به بینندگان کمک می کنه تا چیزای جدیدی یاد بگیرن و ذهن اونا رو آماده پذیرش کار و کاسبی و راه حلاتون می کنه. این نوع از بازاریابی ویدیویی رو قالباً در سایت هایی که به آموزش مطلبی خاص می پردازن و هم اینکه سایتای انتشار ویدیو، میبینیم. بیشتر ویدیوهای منتشر شده در سایتی مثل آپارات در این دسته قرار می گیرن.
  • ویدیوهای نسخه نمایشی: چگونگی کارکرد محصول، ویژگیا و کاراییای اونو به مخاطب معرفی می کنه.
  • ویدیوهای توضیحی: این ویدئو ها به مخاطب شما نشون میده که به چه دلیل به اجناس و خدمات شما نیاز داره و می تونه مشکل یا مشکلات خود رو با به کار گیری اجناس و خدمات شما تا حدی برطرف کنه. اکثرا بازاریابی ویدیویی در تلوزیون خود رو به این شکل نشون میده.
  • ویدیوهای کارتونی و یا ویدیوهایی که جنبه طنز دارن: با به کار گیری این ویدئو ها میشه مفاهیم تخصصی و پیچیده رو خیلی راحت به مخاطبان توضیح داد. مفاهیمی که شاید درک اونا در حالت عادی واسه تموم افراد ممکن نباشه. حتما خیلی از شما با انیمیشنایی مثل سوریلند آشنایی دارین و دیدین که چیجوری بعضی از بازاریابان این فرصت رو غنیمت شمرده و به عنوان اسپانسر سازندگان مثل این انیمیشینا و یا ویدیوهای طنز که در شبکه های اجتماعی رد و بدل کردن می گردن، خود رو معرفی کرده و با این کار قدم محکمی در میدون ویدیو مارکتینگ بر می دارن.
  • بازاریابی ویدیویی زودفود در سوریلند
  • ویدیوهای استفاده و رضایتمندی مشتریان از اجناس: از بهترین و محبوب ترین ویدیوهای تبلیغاتی هستش چون به مخاطب نشون میده که آدمایی با مشکل یا نیازمندی مشابه اون وجود دارن و رابطه چهره با چهره بسیار تاثیر گذاره. این نوع از بازاریابی ویدیویی رو فت و فراوون در اینستاگرام تماشاگر هستیم.
  • ویدیوهای زنده: با مشاهده این ویدئو ها مخاطبان با عوامل پشت صحنه و جزئیات بیشتری از کار و کاسبی شما آشنا شده و راحت تر می تونن به شما اعتماد کنن. امکان ضبط ویدیوهای live شبکه هایی مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک نمونه ای از این نتورک مارکتینگ هستش که در ایران ویدیو live اینستاگرام از محبوبیت بیشتری برخورداره.

واسه شروع بازاریابی ویدیوئی چیکار باید کرد؟

طبیعی هست که اولین قدم واسه تبلیغات ویدیویی، ساخت ویدیو و منتشر کردن اون در سایتا، صفحات اجتماعی و… است. ولی مسئله اصلی اینجاس که موضوع رو می دونین و شاید ایده های بسیاری هم در سر داشته باشین اما وقتی زمان عملی کردن و ساخت ویدیو می رسه، سردرگم میشین و نمی دونین دقیقاً چیکار باید بکنین. اگه تجربه ای در مورد بازاریابی ویدیویی ندارین اصلا نگران نباشین. اینجا چند ایده ساده و کار اومد در بازاریابی ویدیویی رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم.

مرحله اول:

  • از طرف تیم کاری خود ویدیو کوتاهی به خاطر تشکر از مشتریایی که راضی به خرید از شما شدن و هم اینکه مشتری هایی جدیدی که ممکنه جذب محصول شما شن، جفت و جور کنین.
  • یه نمونه نمایشی از محصول خود رو فیلمبرداری کنین و واسه مخاطبان به نمایش بذارین تا خوب با محصول آشنا شن.
  • چگونگی کارکرد و ویژگیای محصول خود رو به شکل تصویرای متحرک (GIF) به مخاطبان نشون بدین تا فهمیده باشن با چیجوری محصولی مواجه هستن.
  • از تعریفا و علاقمندی مشتری هایی واقعی فیلمی ۱۵-۲۰ ثانیه ای جفت و جور کنین تا از این روش مخاطب رو تحت تاثیر بذارین.

مرحله دوم:

  • فیلمبرداری پیشرفته تر و همراه با جزئیات بیشتری از علاقمندی مشتریا به محصول خود، داشته باشین و اونو با مخاطبان به اشتراک بذارین. خیلی از مخاطبان تحت تاثیر سبک زندگی و چیزای مورد علاقه مشتری هایی حاضر در تبلیغ می شن و این موضوع اونا رو راقب به به کار گیری محصول شما می کنه.
  • ویدیوهای طولانی تری از نمایش و معرفی محصول جفت و جور کنین. هم اینکه می تونین از ویدیوهای آموزشی و تخته سفید (Whiteboard Video)  به عنوان تبلیغات خود استفاده کنین.
  • در مورد کار و کاسبی خود، اهداف و دیدگاه های کلی اون، ویدیو کوتاهی واسه آشنایی مخاطبان بسازین.

مرحله سوم:

  • نمونه نمایشی کامل و جامعی از محصول خود رو به شکل فیلم به نمایش بذارین.
  • ویدیوهای آموزشی و توضیحات کوتاه رو جانشین پستای طولانی و پیچیده وبلاگ خود کنین.
  • مصاحبه طولانی تری با عوامل کلیدی کار و کاسبی خود داشته باشین تا مخاطبان تا حدی در جریان چگونگی روند کار قرار گیرند.
  • سخنرانیای زنده ای از عوامل کار و کاسبی فیلمبرداری کنین و بعد اونو ضمیمه رندر پایانی کنین.
  • واسه فراخوانای جور واجور خود (مثل: با ما تماس بگیرین، ما رو به دوستای خود هم معرفی کنین، واسه امتحان رایگان به ما ملحق شید و …) ویدیوهایی بسازین. تاثیرش به مراتب در مخاطب بیشتر هستش.

نتیجه گیری

ویدیو مارکتینگ این روزا بسیار رونق یافته و یکی از موثر ترین روشای بازاریابی اینترنتی هستش. تاثیر ویدیو بسیار بیشتر از نوشته‎ های وبلاگی، پستای شبکه های اجتماعی و ایبوک هاست. اما نمی تونیم از هزینه های تقریباً بالای این روش تبلیغات بیخیال شین. پس اگه می خواید از بازاریابی ویدیویی واسه افزایش فروش اجناس خود استفاده کنین، پیشنهاد می کنم اونو به روش درست اش انجام بدین. در این مقاله تلاش کردیم یکی دیگه از راه های بازاریابی رو آموزش بدیم، اگه سوال یا نظری در این باره دارین، از قسمت دیدگاه ها با ما در میان بذارین.

 

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

آیدا بابازاده

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *