چطور مثل یک وبمستر حرفه‌ای از google webmaster tools استفاده کنیم؟

تحلیل و بررسی دیجیتال، سئو و بهینه سازی سایت

چیجوری مثل یه وبمستر حرفه ای از google webmaster tools استفاده کنیم؟

۳ دی ۱۳۹۷

حتمن واسه یه بار هم که شده نام گوگل وبمسترتولز به گوش تون خورده یا دست کم اسمش رو در دوره های آموزشی دیدین. اگه علاقه دارین درباره این وسیله اطلاعات بیشتری به دست بیارین، در جای درستی قرار گرفتین. من در این این نوشته کمی طولانی (فقط کمی طولانی!) تلاش کردم راهنمای عملی به کار گیری گوگل وبمستر تولز رو به زبانی ساده و قابل فهم آموزش دهم.

البته اگه یه وبمستر حرفه ای  هستین و مدتا از این وسیله استفاده کردین، بازم این مقاله به شما کمک می کنه. چون تموم ریزه کاریا و تنظیمات پیشرفته گوگل وبمستر رو به شما یاد میده. پس اگه موافق هستین، بدون حرف پیش و پس سراغ مطالعه این آموزش بریم.

در این مطلب می خونید:

  • گوگل وبمستر تولز چیه؟
  • آموزش ثبت یه سایت جدید در گوگل وبمستر
  • به کار گیری گوگل کنسول جدید
  • شروع کار با گوگل وبمستر تولز – معرفی داشبورد یا Overview
  •  بررسی کارکرد کلی سایت شما در یافته های جستجوی گوگل – performance
  • وضعیت ایندکس صفحات سایت در گوگل – google index
    • تموم صفحات سایت من خوب گوگل ایندکس می شن؟ – index Coverage
    • نقشه های سایت و تاثیر اونا روی ایندکس صفحات – sitemaps
  • بررسی لینکای داخلی و بک لینکای سایت
  • توانایی استفاده سایت در موبایل – Mobile Usability
  • بررسی urlهای مورد توجه شما – URL Inspection Tool
    • درخواست ایندکس [دوباره] صفحه

گوگل وبمستر تولز (google webmaster tools) چیه؟

شما در سایت خود محتوا، اجناس یا خدمات تخصصی و محلی ارائه می کنین. و می خواید اونا رو در برابر دید همه بذارین تا بتونین به فروش و سود بیشتری برسین. شما با ثبت محتوا و اجناس تون در گوگل می تونین اونا رو جهانی کنین و به افراد زیادی که هر روز از اینترنت استفاده می کنن، نمایش بدین.

به خاطر همین ماه ها برروی سئوی سایت خود کار می کنین، تا در یافته های جستجوی گوگل دیده شید. شکلای جور واجور و اقسام فوت وفنای سئو و افزایش بازدید رو به کار می برید: روش هدف دار محتوا می چینید، تا پای جون مشغول تولید محتوا میشین و هر اون چیزی که لینک سازی می دونین رو استفاده می کنین. ولی بازم به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نمیکنید!

دقیقن همینجاست که google webmaster tools به کمک شما میاد! گوگل وبمستر تولز (یا بهتره اونو با نام جدیدش کنسول جستجوی گوگل – Google Search Console صدا کنیم) ابزاریه که به شما کمک می کنه بر کارکرد سایت خود در یافته های جستجوی گوگل نظارت کنین و از مشکلات احتمالی سایت تون با گوگل با خبر شید.

به چه دلیل پیشنهاد می کنیم از گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل استفاده کنین؟

  •  اطمینان از نمایش سایت شما رو در یافته های جستجوی گوگل
  • بررسی و نظارت بر یافته های جستجوی گوگل
  • شناساندن محتوای فرستاده شده جدید واسه خزندهای گوگل و حذف بعضی مطالب مورد نظر واسه نبود نمایش اونا در موتور جستجویگوگل
  • حفظ سایت خود با کمترین مشکل احتمالی در موتور جستجوی گوگلآموزش کامل و قدم به قدم گوگل وبمستر تولز به شکل به طور کامل ساده همراه با توضیحات کامل و عملی
  • نظارت و حل و فصل نرم افزارهای داغون کننده و هرزنامهای وارد شده به سایت خود و تمیز نگهداشتن اون توسط گوگل وبمستر تولز
  • مشاهده چگونگی نمایش سایت شما در یافته های موتور جستجوی گوگل
  • مشاهده صفحاتی که بیشترین ترافیک جستجویی رو توسط کاربران داشتن
  • نمایش قیمت اجناس، اطلاعات تماس و … در یافته های جستجوی خاص
  • مشاهده سایتایی که به شما لینک دادن

کی به به کار گیری کنسول جستجوی گوگل نیاز داره؟

هر کسی که یه سایت یا وبلاگ داره! از تازه کار تا پیشرفته، از عمومی تا تخصصی، گوگل وبمستر تولز می تونه کمک رسان شما باشه.

  • صاحبان کار و کاسبی و نمایندگان: حتی اگه شما آشنایی با چگونگی به کار گیری گوگل وبمستر تولز رو ندارین، به شما پیشنهاد می کنیم به طور حتم این آموزش رو ادامه بدین، چون که ممکنه شما مدیر سایت خود و یا یه متخصص بازاریابی می باشین، در اون صورت شما از راه کنسول جستجوی گوگل تولز می تونین به آسونی اجناس خود رو با جزئیات دقیق تر در یافته های جستجوی گوگل واسه کاربران به نمایش بذارین. و روی سایت خود و مطالب اون کنترل کامل داشته و چگونگی کارکرد بازاریاب آنلاین خود رو بررسی و ببینین. پس به کار گیری این وسیله واسه شما شدیدا پیشنهاد می شه.
  • متخصص سئو و بازاریابای مربوطه: به عنوان کسی که در بازار آنلاین سئوی سایتا مشغول به کار می باشین، کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می کنه تا روی ترافیک پروژه خود نظارت کامل داشته و رتبه سایت رو بهینه سازی کنین. هم اینکه با در نظر گرفتن حرفه تون، می تونین طبق نمایش یافته های جستجوی سایت خود اراده کردنای بهتری رو انجام بدین. به طور خلاصه آمار ارائه شده در گوگل وبمستر تولز می تونه شما رو در تموم کردن هر چی زودتر پروژه خود کمک کنه. در کنار این وسیله به درد بخور می تونین از وسایل آمار گوگل، تحلیل گر گوگل، و لغات گوگل هم بهره ببرین.
  • مدیر سایت: به عنوان مدیر یه سایت شما وظیفه دارین تا سایت خود رو همیشه به صورت سالم و پایدار نگه دارین. گوگل وبمستر تولز به شما اجازه میده تا آمار دقیقی در مورد سایت خود بدست بیارین و از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کنین. هم اینکه از خطاهای ایجاد شده توسط سرور و مسائل پهنای باند خوب خبردار شین. علاوه بر این شما می تونین از این وسیله به عنوان یه راه حل واسه اعمال تنظیمات بهتر واسه نمایشای جستجوی کاربران استفاده کنین.
  • پیشرفت دهنده وب: اگه در حال ساخت و کدنویسی سایتای مشتریان خود می باشین گوگل وبمستر تولز می تونه خوب شما رو از خطاهای احتمالی در مورد اشتباهات داخلی صفحات و کدنویسی با خبر کنه.

پیشرفت دهنده اپلیکیشن: اگه صاحب یه اپ هستین کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می کنه برنامه خود رو خیلی راحت در دنیای اینترنت در اختیار علاقه مندان بذارین. و روشی که کاربران در موتور جستوی گوگل واسه پیدا کردن اپلیکیشن شما استفاده می کنن، زیر نظر داشته باشین.

به کار گیری گوگل وبمستر واسه جواب یه سوال ساده اما حیاتی: سایت من در گوگل جایی داره؟

ورود به دنیای بزرگ گوگل ساده و مجانیه. شما حتا احتیاجی به ثبت سایت تون در گوگل ندارین. گوگل یه موتور جستجوی کاملن خودکار هستش که با به کار گیری نرم افزار شناخته شده با عنوان عنکبوت گوگل (Google spiders) یا رباتای خزنده گوگل (Google crawlers) به طور وسیع در سطح وب می خزد و به صورت منظم سایتا و صفحات ایجاد شده رو به بانک اطلاعاتی خود اضافه می کنه.

در واقع بیشتر سایتا و نشانیای نشون داده شده در یافته های جستجوی گوگل به صورت دستی در این جستجوگر ثبت نشده ان. اما اگه شما یه نشانی صفحه و یا یه مطلب جدیدی رو به سایت خود اضافه اید، می تونین از خزندهای گوگل بخواین تا دوباره به سایت شما سر زده و تغییرات جدید رو مهم بدونه.

واسه اطمینان از اینکه سایت شما در لیست بزرگ گوگل قرار داره می تونین در کادر جستجوی گوگل سایت خود رو کنین تا محتوای ایندکس شده سایت شما به نمایش گذاشته شه. مثلا عبارت site:novin.com یافته های ایندکس سایت نوین رو به نمایش می ذاره.

هر چند خزنده موتور جستجوی گوگل به طور کامل در بین میلیاردها صفحه وب مشغول بازرسی و خزیدن هستش اما ممکنه این وسط صفحاتی هم واسه ثبت فراموش شن. این فراموشی ممکنه دلایل زیادی داشته باشه، مانند:

  1. وقتی که سایت خوب توسط لینکای ثبت شده در سایتای دیگه بارگذاری نشه
  2. وقتی که سایت یا صفحه بعد از آخرین خزیدن کراول گوگل ساخته شه
  3. وقتی که طراحی سایت انگار باشه که خزیدن گوگل در بین صفحات همراه با سختی و سختی باشه
  4. وقتی که سایت به طور موقت در دسترس نباشه و کراول بر فرض اینکه سایت همیشه در دسترس نیس از لیست خود واسه خزیدن حذف کنه

قصد گوگل اینه که یافته ها رو مساوی لیست کرده و به نمایش بزاره. واسه تحقق این گوگل راهنماییا و دستورالعملای مختلفی رو در مورد ساخت یه سایت "خزنده پسند" ارائه می کنه.  در نتیجه اعمال این دستورات و به کار گیری راهنماییای گوگل می تونه در بهبود رتبه سایت ما نقش به سزایی رو به انجام برسونه.

مثلا با ایجاد نقشه سایت، خزنده گوگل به آسونی می تونه در صفحات سایت ما جستجو کرده و صفحات جدید رو به آسونی به لیست گوگل اضافه کنه. اما باید توجه داشته باشیم که بعضی وقتا خلاف این ممکنه صورت بگیره و ایجاد نقشه سایت لزومن تایید خزیدن کروال گوگل به همه صفحات نیست. ما به خاطر همین پیشنهاد می کنیم که از گوگل وبمستر استفاده کنین تا از حفظ حضور صفحات سایت خود در گوگل مطمئن شین.

ثبت یه سایت جدید در Google Search Console

۱٫ واسه شروع به نشانی صفحه اصلی Google Search Console میریم. اول ما به یه حساب گوگل نیاز داریم. اگه شما از خدمات وسایل جور واجور گوگل (مانند جی میل، گوگل درایو و…) استفاده می کنین پس دارای یه حساب گوگلی می باشین. وگرنه از این لینک مبادرت به ساخت یه حساب گوگل کنین.

حالا همه چیز آماده س. به صفحه کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنین و برروی دکمه SEARCH CONSOLE کلیک کنین:

۲٫  در صفحه جدیدی که واسه تون باز می شه، ویژگیای کلیدی کنسول جستجوی گوگل رو مشاهده می کنین. واسه ادامه ثبت سایت در گوگل وبمستر روی دکمه آبی رنگ Start now کلیک کنین:

۳٫  حال در کادر باز شده نشانی وبلاگ یا سایت خود رو وارد می کنیم. من اینجا بخاطر جفت و جور این آموزش یه وبلاگ آزمایشی رو ثبت می کنم:

موقع وارد کردن نشانی سایت تون باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که yoursite.ir با www.yoursite.ir یکی نیستن. پس باید یه بار واسه همیشه تصمیم بگیرین که در نشانی همه صفحات سایت تون یا باید از www استفاده کنین یا نکنین. اینکه کدوم گزینه از نظر سئو و پارامترهای دیگه بهتره، من هیچ ایده ای ندارم. هیچ دلایلی هم درباره برتری یه گزینه نسبت به گزینه وجود نداره. پس دست شما در انتخاب کاملن بازه و می تونین فقط با در نظر گرفتن زیباییِ ساختاری و نگهداشتنِ آسون دامنه، نشانی سایت تون رو انتخاب کنین.

این قانون درباره به کار گیری HTTPS یا بدون اونم کاملن صدق می کنه. فرقش اینه که به کار بردن HTTPS در نشانی سایت هم از نظر سئویی به نفع شما هستش و هم اعتماد کاربراتون رو می تونین جلب کنین.

۴٫ بعد از نوشتن دامنه سایت خود روی دکمه ADD PROPERTY کلیک کنین، حال صفحه تایید سایت ظاهر می شه. تایید سایت به خاطر این هستش که گوگل وبمستر تولز مطمئن شه شما مدیر سایت وارد شده می باشین. هم اینکه بعدا به دلیل ارائه بعضی از خدمات که در آینده توضیحات کاملی ارائه می کنیم این تاییدیه لازم هستش. چگونگی تایید کردن سایت دارای چند گزینه هستش که می تونیم هر کدوم از اونا رو که مایل بودیم انتخاب و ادامه بدیم.

اینجا اول عادی ترین نوع تایید رو توضیح میدم؛ پس روی لینک  this HTML verification file که در تصویر زیر، گزینه شماره یه هستش کلیک کنین. با کلیک روی این لینک یه فایل کوچیک HTML واسه شما دانلود می شه. اونو در کامپیوتر خود ذخیره کنین.

۵٫ به قسمت Cpanel و یا مدیریت هاست دامنه خود مراجعه کنین و بعد از وارد شدن با نام کاربری خود، فایل HTML دانلود شده رو در ریشۀ هاست خود آپلود کنین. (دایرکتوری ریشه هاست شما همون public_html و یا www در سی پنل هستش.) بعد از آپلود موفقیت آمیز فایل روی لینک کلیک کنین تا کنسول گوگل از آپلود فایلی که در اختیارتون گذاشته بود مطمئن شه. حالا برروی دکمه Verify  کلیک کنین:

این دستورالعمل یکی از عادی ترین مراحل ثبت سایت هستش. شما می تونین در قسمت Other verification methods بقیه روشای تایید مدیریت سایت رو استفاده کنین. در زیر به تشریح گزینه های موجود می پردازیم:

HTML Tag: با کلیک روی این گزینه، قسمت مربوطه باز می شه که شامل یه کد HTML هستش. شما باید این کد رو کپی کرده و در داخل فایل قالب یا Index و در قسمت بخش <Head> سایت خود وارد کنین. بعد از وارد کردن کد دکمه Verify رو واسه ثبت سایت کلیک کنین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وقتی که سایت شما توسط کنسول جستجو گوگل تایید شد، کد تایید رو از سایت خود حذف نکنین! اگه کد مورد نظر حذف شه، تایید سایت شمام باطل می شه.

این مطلب را هم بخوانید :
چرا محتوای سایت تان بک لینک نمی گیرد؟

Domain name provider: با انتخاب این گزینه شما می تونین از لیست کشویی نمایان شده ارائه دهنده نام دامنه تون رو انتخاب کنین و از این روش مبادرت به تایید سایت خود کنین. بدیش اینه در این لیست گوگل وبمستر تولز، نام ارائه دهنده های داخلی ایران موجود نمی باشن. در نتیجه ما قادر به ثبت سایت خود از طریق این گزینه رو نداریم.

Google Analytics: با این گزینه می تونیم سایت خود رو با به کار گیری حساب خود در گوگل آنالیتیکس ثبت کنیم. اگه دارای حساب گوگل آنالیتیکس می باشین از این راه می تونین مبادرت به ثبت سایت خود در کنسول جستحوی گوگل کنین. درباره وسیله تحلیل گر شرکت گوگل آنالیتیکس به شکل مفصل توضیحات کاملی ارائه دادیم که می تونین اونو بخونین.

Google Tag Manager: این گزینه هم یکی از راه های دیگه ثبت سایت در کنسول جستجوگر گوگل هستش. با انتخاب این قسمت می تونین سایت خود رو توسط وسیله مدیریت تگ گوگل در وبمستر ثبت کنین. واسه به کار گیری این روش باید دسترسیای View, Edit, and Manage واسه حساب google tag manager فعال شده باشه.

۶٫ حالا بعد از کلیک روی دکمه DONE که در تک تک گزینه های ثبت سایت هست، وارد صفحه موفقیت آمیز بودن ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز میشیم. در این صفحه روی لینک GO TO PROPERTY کلیک کنین:

به گوگل وبمستر تولز خوش اومدید! سایت شما با موفقیت به ثبت رسیده، حالا می تونین از خدمات بی همتای گوگل در این وسیله، بیشترین استفاده رو ببرین.

در اول کار هیچ آمار و نشانی از سایت شما در دسترس نیس. اما کم کم آماری دقیق که از طرف موتور جستجوی گوگل فرستاده میشه قابل مشاهده و بررسی هستش. واسه توضیح موارد جور واجور من وارد سایت ثبت شده در گوگل وبمستر تولز میشم تا قسمتای جور واجور این وسیله رو معرفی کنم.

کنسول جستجوی گوگل جدید: ابزاری پیشرفته تر واسه به کار گیری همون روشای قدیمی

همونطور که در جریان هستین گوگل تازگیا از نسخه جدید گوگل وبمستر رو نمایی کرده. و وقتی که وارد حساب کنسول جستجوی گوگل خود میشین، یه پیغام به شما نشون داده می شه که از این نسخه استفاده کنین.

چگونگی ورود به گوگل وبمستر جدید

این نسخه در واقع ریدیزاین همون وبمسترتولز قبلیه که در اون از طراحی دوست داشتنی material استفاده شده. البته علاوه بر تغییرات ظاهری یه سری از عملکردهای گوگل وبمستر هم بروزرسانی شده.

هدف گوگل از ارائه این نسخه جدید، بهتر کردن کارکرد ظاهری و فنی وبمستر تولز به خاطر افزایش تمرکز شما برروی انجام کارای خاص مثل نظارت بر ترافیک و بررسی رفتارای خزندها با سایت شماس.

مهم ترین تغییر این نسخه مربوط به وسایل monitor کردن سایته. تموم وسایل گزارش گیری علاوه بر اینکه امکانات نسخه قبلی رو واسه تون جفت و جور می کنن، ویژگیای پیشرفته و جدیدتری رو ساپورت می کنن. (که در ادامه همین مطلب چگونگی کار کردن اونا رو یاد می گیریم)

مثلا حالا شما اطلاعات کامل تری از وضعیت خزش و فهرست صفحات تون توسط گوگل در اختیار دارین. یا اطلاعات مربوط به لینکای داخلی و بک لینکای سایت تون با جزئیات قابل اعتمادتری به شما نشون داده می شن.

تموم اقدامات دستی شما (Manual Actions)، از جمله درخواستا و یافته های اون میشه دیدشون. شما هر موقع که بخواین می تونین اونا رو به صورت گذشته ببینین.

هم اینکه شما می تونین دیتای ترافیک جستجوی ۱۶ ماهه سایت خودتون رو ببینین و بررسی کنین. در حالی که این آمار در گذشته فقط به ۳ ماه گذشته مربوط میشد.

یکی دیگه از ویژگیای خوبی که به این نسخه اضافه شده، امکان آزمایش تک تک صفحات سایته. بررسی ورودیا، کوئریا، تکراری بودن محتوا، توانایی استفاده صفحه در موبایل و … همه و همه از امکانات نسخه جدید هستن که به شما اجازه میدن اگه در هر قسمت از سایت خود با خطایی مواجه شدید، اونا رو رفع کنین و فقط با یه کلیک به گوگل درخواست خزش دوباره صفحه رو بفرستین.

البته الحساب بعضی از وسایل قبلی کنسول جستجوی گوگل مثل Robots.txt، مدیریت پیاما، مدیریت حسابا، Property، تنظیم یه کشور به عنوان هدف، Disavow کردن لینکا و چند ویژگی دیگه هنوز در نسخه جدید قابل استفاده نیستن. و گوگل قول داده که کم کم این موارد رو هم به کنسول جستجویش اضافه کنه.

یه خبر خوب دیگه اینکه قراره گوگل به زودی مثل گوگل آنالیتیک، واسه گوگل وبمستر تولز هم اپلیکشین موبایل ارائه دهد تا بتونین از هر جایی که هستین، خیلی راحت سایت تون رو مدیریت کنین.

داشبورد یا Overview سایت گوگل وبمستر تولز

وقتی که وارد گوگل وبمستر تولز میشین، در اولین قدم با داشبورد این وسیله مواجه میشین که یه آمار کلی از سایت تون رو به ما میده. به تصویر زیر توجه کنین. همونطور که مشاهده می کنین داشبورد کنسول جستجوی شما از چندین بخش تشکیل شده که در ادامه به بررسی اون می پردازیم:

performance: این بخش آمار مربوط به کارکرد سایت شما در موتور جستجوی گوگل رو نشون میده. اینجا اندازه نمایش سایت شما در یافته های جستجوی گوگل و هم اینکه تعداد کلیکای کاربران برروی سایت میشه دید.

Coverage: این قسمت آمار مربوط به ایندکس شما توسط گوگل رو نشون میده. اینجا تعداد صفحاتی که در پایگاه گوگل فهرست شدن، و صفحاتی که بنا به هر دلیلی مثل خطا گوگل نتونسته س ایندکس کنه، هست.

Enhancements: این قسمت مربوط به کارکرد تنظیمات پیشرفته سایت شما مثل به کار گیری فریمورک AMP، توانایی استفاده سایت شما در موبایل و داده‎های ساختاربندی شده (structured) است.

حالا در ادامه این آموزش  تک تک گزینه های موجود در منوی اصلی گوگل وبمستر رو مورد بررسی و آموزش قرار می دیم که شامل تموم مواردیه که در بالا توضیح داده شد هستش:

بررسی کارکرد کلی سایت شما در یافته های جستجوی گوگل (performance):

با کلیک روی منوی performance می تونیم گزارش گوگل در مورد حضور سایت در یافته های سرچ رو ببینیم. در این بخش با به کار گیری فیلتر و داده های طبقه بندی شده یه سری اطلاعات در اختیارتون قرار میگیره که از طریق اونا می تونین جهت بهتر شدن وضعیت سایت خود در ترافیک ورودی گوگل دست به کار شین. مثلا ببنید کاربران در طول یه بازه وقتی به چه تعداد و از راه چه کلماتی، با چه دستگاه هایی در گوگل به صفحات سایت شما رسیدن و چندبار روی اون کلیک کردن.

پس از ورود به قسمت performance با صفحه ای مانند تصویر زیر مواجه میشین. نمای پیش فرض نمودار به گزارش کلیکای کاربرانی که در سه ماه گذشته از راه سرچ گوگل به سایت شما رسیدن، اختصاص داره. در نوار بالایی می تونین از قسمت Date این بازه وقتی رو کم یا زیاد بکنین. همونطور که قبل تر اشاره کردم در نسخه جدید گوگل وبمستر این آمار تا ۱۶ ماه گذشته در دسترس هستش. در حالی که در نسخه قدیمی تنها می تونستید اطلاعات سرچ سه ماهه گذشته خود رو ببینین.

Impressions: این قسمت آمار و تعداد نمایش سایت شما به کاربران رو نشون میده. یعنی به تعداد X دفعه توسط موتور جستجوی گوگل سایت شما به کاربران نشون داده شده. نکته بسیار مهمی هست اینه که جایگاه سایت شما با آزمایش ۲۰۰ عامل مهم گوگل واسه رتبه بندی و در مقایسه با رقبا انجام می شه. پس هر چی بیشتر این معیارها رو رعایت کنین یا به اصطلاح سایت تون رو سئو کنین، شانس دیده شدنتون بیشتره.

Clicks: تعداد کاربرانی که از یافته های جستجوی گوگل وارد صفحات سایت شما شدن.

CTR: اندازه کلیک نسبت به رتبه (Click-through rate) رو نمایش میده. این آمار از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش نشانی سایت در یافته های جستجو بدست میاد. مثلا اگه با عبارت x یکی از صفحات شما در صفحه اول در رتبه پنجم باشه، و اون عبارت در روز ۱۰ بار جستجو شه، سایت شما از راه گوگل در اون عبارت روزانه ۲ کلیک بخوره، مقدار CTR شما واسه اون عبارت برابر با ۲۰ درصد هستش. هرچه مقدار CTR  صفحات شما بیشتر باشه نشون دهنده اون هستش که یافته های نشون داده شده واسه کاربران مطلوب تر بوده. البته این آمار در نمودار فوق به صورت مقایسه ای نشون داده می شن.

Position: میانگین جایگاهی که سایت شما در یافته های جستجو داره.

وقتی که وارد قسمت Performance گوگل کنسول میشین، اطلاعات فوق در مورد کل سایت واسه شما به نشون داده می شن. شما می تونین با به کار گیری فیلترهای موجود داده های خود رو براساس کلمات کلیدی جور واجور، صفحات، دستگاه ها و … طبقه بندی کنین و از جزئیات بیشتری با خبر شید. واسه اینکار کافیه روی گزینه + NEW کلیک کنین و یکی از فیلترهای زیر رو انتخاب کنین:

Queries: کلمات کلیدی هستش که موجب شده کاربران وارد سایت شما شن. اگه کلمات کلیدی که توقع دارین در این بخش وجود ندارن، احتمالن محتوای مفیدی واسه اونا وجود نداره و باید بیشتر کار کنین.

Pages: صفحاتی از سایت تون رو که در یافته های موتور جستجوی گوگل سرچ شدن نمایش میده.

Country: با این گزینه می تونین کاربراتون رو براساس کشورها فیلتر کنین.

Device: از این بخش می تونین کاربران رو براساس کامپیوتر، تبلیت یا گوشی موبایل فیلتر کنین. مثلا در نمودار با فیلتر کردن کاربران موبایل ببنید کسائی که با گوشی موبایل خود وارد سایت شما شدن، با چه کلمات کلیدی به سایت شما رسیدن.

Search Type: فیلتر یا مقایسه براساس نوع جستجوی کاربران که می تونه شامل وب، تصاویر، ویدیو و… باشه.

Data: با این فیلتر می تونین به جستجوی کاربران تو یه بازه مشخص دسترسی داشته باشین.

Search Appearance: اگه سایت شما در یافته های جستجوی خاص از جمله ریچ اسنیپت باشه این فیلتر واسه تون فعال هستش.

بررسی وضعیت ایندکس صفحات سایت شما در گوگل (Google Index)

هر روزه میلیونا صفحه به صفحات اینترنت اضافه می شه و رباتای خزنده گوگل سرتاسر این سایتا رو جستجو می کنن تا اطلاعات صفحات جدید رو ایندکس کنن. شمام واسه اینکه از این غافله عقب نمونید و صفحات سایت خود رو به گوگل بشناسانید، باید گوگل رو از صفحات جدید خود با خبر کنین. و دائم هر روز یا نهایتن هر هفته وضعیت ایندکس صفحات خود رو بررسی کنین تا مطمئن شید گوگل به درستی به وظیفه خود در قبال سایت شما عمل می کنه.

تموم صفحات سایت من خوب گوگل ایندکس می شن؟ (Coverage index):

جواب این سوال در قسمت Coverage index کنسول جستجوی گوگل اومده. اینجا آمار کلی وضعیت ایندکس سایت شما رو تو یه سال گذشته به نمایش گذاشته می شه. گوگل وبمستر آماری از نشانیای url سایت شما رو که گوگل قادر به شناسایی و ذخیره اطلاعات اونا هستش، جفت و جور می کنه و در این صفحه به شما گزارش میده.

با این وجود که به غیر از آمار اینجا امکان دیگری واسه شما وجود نداره، ولی پیشنهاد می کنم حتمن هرزگاهی به این قسمت سر بزنین و اونو مورد بررسی بذارین. چون که بعضی وقتا ممکنه اتفاقی بر خلاف انتظار شما اتفاق بیفته.

در حالت ایده آل تعداد صفحات سایت شما باید برابر اندازه صفحات، اجناس و مقالاتی که به سایت خود اضافه می کنین، بیشتر شه. اما بعضی وقتا به خاطر خطاها و اخطارهای گوگل ممکنه بعضی از صفحات شما ایندکس نشن. شما حتمن باید این موضوع رو پیگیری کنین و واسه رفع اون دست به کار شین.

پس بیاد باهم ببینیم چه حالتای مختلفی واسه ایندکس صفحات سایت شما در گوگل هست. و این حالتا هرکدوم به چه دلیلی اتفاق می افتن. واسه این کار به بخش Coverage index برید و وضعیت ایندکس گوگل سایت خودتون رو ببینین. همونطور که می ببینن، حالات ایندکس صفحات تون یکی از چهار وضعیت زیر هستن:

الف) وضعیت ایندکس صفحات Valid

این حالت تموم صفحه های سایت شما که در نمایش جستجو ظاهر می شن رو نشون میده. و قطعن این مقدار کم کم با اضافه کردن یا حذف صفحه ای تغییر می کنه.

خود وضعیت صفحات Valid چند نوع جور واجور دارن که براساس چگونگی آشنایی و شناخت گوگل با اونا دسته بندی می شن:

  1. Submitted and indexed: صفحاتی که توسط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *