چگونه از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟

بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا

چیجوری از وبلاگ خود کسب درآمد کنیم؟

۵ شهریور ۱۳۹۶

با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، بحث مشاغل اینترنتی و کسب درآمد از وبلاگ و سایت قوت بیشتری به خود گرفته. از رونق افتادن بازار فیزیکی و نیاز به سرمایه گذاری بالا واسه ایجاد کار و کاسبی در اون از یه سو، و استقبال مردم از اجناس و سرویسای اینترنتی از طرف دیگه، موجب شده تا بعضی به سرمایه گذاری و ایجاد کار و کاسبی در اینجور فضایی بیان تمایل کنن.

با این وجود طی سالای گذشته با افزایش رقابت در میان سایتای تجاری هزینه های راه اندازی و نگهداری سایت هم زیاد شده. با این وجود همه چیز فقط به پول ختم نمی شه. بخشی از این درآمدزایی به خلاقیت و مهارت شمام برمیگرده، طوری که امروزه عدۀ بسیاری در داخل و بیرون مرز کشور با به کار گیری وبلاگای خود و با هزینه ای خیلی کم به کسب درآمد مشغول ان.

در کشورای پیشرفته، وبلاگ نویسی به عنوان یه شغل به طور کاملً جا افتاده و عدۀ خیلی از این روش مشغول کسب درآمد هستن. در ایران هم، با اینکه وجود وبلاگ و وبلاگنویسی هیچ وقت به جایگاهی که باید نرسید، اما بعضیا تونستن از راه وبلاگ نویسی کسب درآمد کنن. وبلاگ یه دکتر نمونه بسیار خوبی واسه این موضوعه.

اگه کسب درآمد از وبلاگ نویسی نگرانی اصلی این روزهایتانه، حتماً این مقاله رو تا انتها بخونین. در این مقاله می خوایم به شما بگیم چیجوری می تونین از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنین. اما قبل از هر چیزی به باد داشته باشین که:

شما تنها یه وبلاگ نویس نیستین!

لحظه ای که تصمیم می گیرین از وبلاگ خود کسب درآمد کنین، دیگه تنها یه وبلاگ نویس نیستین. در اون لحظه شمام به یه کارآفرین نوپا تبدیل شدین و وبلاگ شما به یه کار و کاسبی کوچیک بدل می شه. شما شایدً برنامه ریزان مالی، کارآفرینان و فعالان بخش کار و کاسبی که سمینارهای رایگان واسه جذب مشتریان برگزار می کنن رو دیدین، درسته؟

، وبلاگ نویسی هم شباهت بسیاری به این سمینارهای آزاد داره. شما تخصص، علم، اطلاعات و حتی چیزای مورد علاقه خود رو به امید جذب خواننده و جلب اعتماد اونا به رایگان در اختیار همه مردم قرار می دین.

کسب درآمد از وبلاگ نویسی ، اما چیجوری؟

مطمئناً قرار نیس یه روزه و با یه مقاله معجزه کنیم و شما رو به درآمدزایی برسونیم. ترجیح می دیم معقولانه راه رسیدن به کسب درآمد از وبلاگ رو به مراحل جور واجور تقسیم کنیم تا خوب نقاط قوت و ضعف خود رو بشناسین. اگه بخوایم ۰ تا ۱۰۰ کسب درآمد از وبلاگ نویسی رو فقط نام ببربم، باید بگیم:

  1. در اولین قدم، یه وبلاگ بسازین.
  2. محتوای به درد بخور و مناسب تولید کنین.
  3. محتوای خود رو بهینه سازی کنین.
  4. به دنبال مخاطبان بیشتر بگردین.
  5. اعتماد و وفاداری مخاطبان خود رو جلب کنین.
  6. و در آخر، از رابطه خوب خود با بازدیدکنندگان واسه کسب درآمد استفاده کنین.

هرچند موارد بالا در ظاهر کمی کلی و مبهم به نظر می رسن، اما بعضی از اونا نیازمند دقت، تجربه و زمان زیادی واسه تسلط کافی هستن. پس به شکلی مفصل،  هر کدوم از مراحل ذکرشده رو توضیح میدیم.

یه وبلاگ بسازین

کسب درآمد از وبلاگ قصۀ مرغ و تخم مرغ نیس چون تا وقتی که یه وبلاگ نداشته باشین خبری از درآمد نیس. در واقع، ساختن یه وبلاگ مانند خلق یه تخم مرغه و به تنهایی شما رو به درآمدزایی نمیرسونه. خیلی از آدمایی که ایده ساخت یه وبلاگ به ذهنشون می رسه، پیش زمینه چندانی از مسائل تکنولوژیک مربوط به ساخت و اداره وبلاگ ندارن و فقط در مورد تولید محتوا خبره هستن. با این حال، اگه شمام نمی دونین چیجوری باید یه وبلاگ بسازین اصلاً نگران نباشین چون کلی وبلاگ نویسای جهان با این مشکل روبرو هستن.

ساخت وبلاگ روند جوری تخصصی نیس و فقط کافیه با عضویت در یکی از سرویس دهنده های وبلاگ ایرونی مانند بلاگفا یا میهن بلاگ واسه خود یه وبلاگ بسازین. علاوه بر این، سرویس دهنده های خارجی هم وجود دارن که امکانات مناسبی در اختیار کاربران قرار میدن اما معمولاً در بین ایرانیان کمتر شناخته شده هستن که از بین اونا میشه به ClearBlogs و Blogger اشاره کرد.

با این حال، اگه می خواین کمی حرفه ای تر با این مسئله برخورد کنین بهتره از سیستمای مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده کنین. وقتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنین، واقعا وبلاگ شما به شکل یه سایت رسمی با دامنه اختصاصی به مخاطب معرفی می شه. هم اینکه، در وردپرس این امکان رو دارین که قالبی رو که براساس سلیقه تون رو روی وبلاگ خود بذارین. با این حال باید گفت که اگه علم و تخصصی در ساخت و مدیریت وبلاگ و سایت ندارین، به کار گیری سیستم وردپرس، در مقایسه با سرویسای وبلاگ نویسی، براتون هزینه داره. اگه می تونین کمی پول در اول کار خرج کنین، پیشنهاد ما سیستم وردپرسه.

محتوای مناسب تولید کنین

قرار نیس یه وبلاگ خالی واسه شما درآمد بسازه. واسه نزدیک تر شدن به هدف کسب درآمد از وبلاگ، باید یه قدم جلوتر برید و با تولید محتوای مناسب تخم مرغ خود رو به جوجه تبدیل کنین (هرچند یه جوجه هم خیلی سود رسون نیس، اما مرغ رو که یه شبه خلق نمی کنن). جدا از مهارتای تولید محتوای جذاب که هر وبلاگ نویس باید تا حدودی از اونا باخبر باشه؛ زمینه یا موضوعی که شما قراره به تولید محتوا دور و بر اون بپردازید هم از اهمیت بالایی برخورداره. در واقع چیزی که طی مدتای طولانی پس از ساخت وبلاگ به رشته تحریر درمی بیارین، به طور کاملً به سرفصلای اولیه ای که واسه وبلاگ خود انتخاب کردین ربط داره.

بیشتر وبلاگ نویسای موفق یه جامعه هدف مشخص رو واسه وبلاگ خود در نظر گرفتن. این طیف مخاطبان ممکنه بخش کلی ای از جامعه رو پوشش دهد یا آدما به خصوصی رو شامل شه. در هر حال چیزی که بیشتر از گستردگی مخاطبان مهمه، استفاده شما از کمبودها و فضای خالی موجود واسه ارائه مطالبی به درد بخور و یکتاست؛ وگرنه در اینترنت صدها هزار وبلاگ جور واجور با موضوعات و مخاطبان مشابه فعالیت می کنن، بی اینکه درآمدی از این راه نصیب اونا شه.

چیزی که شما رو از رقبایتان جدا می کنه کلمات کلیدیه که درباره اونا به تولید محتوا می پردازید. پس، روی موضوعاتی تمرکز کنین که انگار زندگی مخاطبان رو تغییر یا تحت تاثیر قرار میده. این دسته از محتواها، بیشترً از ارزش بالایی واسه مردم بهره مند هستن و موجب می شن تا اونا احساس کنن مثل شما بیشتر می دونن و در نتیجه اعتماد بیشتری هم به شما می کنن.

این وفاداری بعدا وقتی که قصد کسب درآمد از وبلاگ خود رو دارین، بسیار به درد بخور هستش. باحال تر اینکه این کلمات کلیدی با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم تغییر می کنه. مثلا موضوعاتی مثل بیمه و سرمایه گذاری در آمریکا با استقبال خوبی مواجه می شه (و تبلیغات در این مورد هم بسیار سود رسون هستش) در حالی که این موضوعات در ایران خیلی مورد علاقه مردم قرار نمی گیره. در مقابل، مردم ایران به موضوعاتی مثل مد، اجناس آرایشی بهداشتی، تکنولوژی، دکوراسیون، فیلم و … بیشتر توجه می کنن. در هر حال، پیدا کردن زمینه مناسب واسه تولید محتوا هم از اهمیت بالایی برخورداره و هم به دقت، تحقیق و بررسی فراوون نیاز داره.

پیشنهاد ما اینه که درباره اون چیزی که علاقه دارین یا در اون زمینه مهارت و تخصص دارین، بنویسین. علاقه، اولین بخش موفقیت در مورد تولید محتواست.

محتوای خود رو بهینه سازی کنین

اندازه درآمد شما از وبلاگ مستقیما به دیده شدن اون توسط مخاطبان رابطه داره. در واقع، هر چی وبلاگ شما بازدیدکننده بیشتری داشته باشه، به احتمال زیاد درآمدتون هم زیاد می شه. اینجاس که مسئله ای با عنوان سئو یا بهینه سازی مطالب واسه موتورهای جستجو مطرح می شه. با جستجو در اینترنت مطالب آموزشی زیادی در مورد سئو محتوای متنی و تصویری پیدا میشه، واسه نمونه همین وبلاگ نوین!

بیایید از اول شروع کنیم. شما یه وبلاگ ستختین و محتوای با ارزشی هم در اون قرار دادین تا بعضیا از کاربران اینترنتی وارد اون شن و مطالب شما رو بخونن. از طرف دیگه کاربران اینترنتی، معمولاً از راه های جور واجور به وب سایتا مراجعه می کنن که یکی از مهم ترین اونا جستجو در گوگل و بقیه موتورهای جستجوگره. اونا با جستجوی عباراتی که به موضوعات موردبحث در وبلاگ شما ربط داره با صفحاتی از یافته های مواجه می شن که شما در اونا قرار ندارین. به چه دلیل؟ چون محتوای شما با وجود مهم بودن واسه موتورهای جستجو بهینه سازی نشده! رعایت اصول سئو موجب می شه تا وبلاگ یا سایت شما بهتر در یافته های جستجو ظاهر شه.

در نتیجه، رعایت اصول سئو و قرار گرفتن در رتبه های بهتر یافته های جستجو، شانس شما رو واسه جذب مخاطبان بیشتر زیاد می کنه. از طرف دیگه وقتی که وبلاگ شما شامل مطالب به درد بخور و یکتایی باشه کاربران با ورود به اون مدت زمان بیشتری به گردش در میان صفحات جور واجور می پردازن. در نتیجه با کم شدن اندازه پرش و افزایش Time on Site و Pageviews Per Visitor که همه معیارهای احتمالی گوگل واسه رتبه بندی وبلاگا و وب سایتا حساب می شن، اعتبار بیشتری به دست میارین و رتبه خود رو در یافته های جستجو بهبود می بخشین. اگه با این اصطلاحات آشنایی ندارین باید خدمتتان عرض کنم که با نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت خود می تونین تموم این معیارها رو زیر نظر بگیرین.

علاوه بر این، پس از یه مدت که کاربران اینترنتی با جستجوی عبارات جور واجور به وبلاگ شما هدایت شن، به کاربران وفادار تبدیل می شن و بدون جستجو با تایپ Url در نوار نشانی مرورگر اینترنتی به صورت مستقیم به وبلاگ شما وارد می شن که این بحث هم واسه گوگل از اهمیت بالایی برخورداره و اونو به عنوان یه ملاک کیفی واسه رتبه بندی وب سایتا تاثیر میده.

اگه می خواید در مورد سئو و بهینه سازی سایت ماهر شید، به بخش آموزش سئو وبلاگ نوین سر بزنین.

به دنبال مخاطبان بیشتر باشین

اگه به دنبال کسب درآمد از وبلاگ خود هستین تنها تمرکز به ساخت یه وبلاگ خوب با محتوای مناسب کافی نیس، بلکه لازمه کمی از لاک وبلاگ خود خارج شید و به گسترش و تبلیغ اون بپردازید. در واقع شما امروزه هر موضوعی واسه وبلاگ خود انتخاب کنین تا حدودی رقیبان حرفه ای و با سابقه ای دارین که در بالاترین جایگاه یافته های جستجو قرار دارن. حال واسه شکست دادن این رقیبان چه برنامه ای دارین؟

باید اعتراف کرد که تولید محتوای مناسب و رعایت اصول سئو واسه رقابت با وبلاگا و وب سایتایی که از راه های جور واجور واسه  تبلیغ و لینک سازی استفاده می کنن، کافی نیس. فقط کافیه مقالات نظیری آموزش لینک سازی واسه افراد تازه کار رو بخونین تا تلاش بدون این دست اون دست کردن وب سایتای جور واجور واسه لینک سازی طبیعی و مصنوعی حیرت زده شید. با این وجود نباید ناامید باشین!

راه های زیادی واسه افزایش مخاطبان اینترنتی هست، اما موقع کسب درآمد از وبلاگ بیشتر از افزایش ترافیک به خوانندهای واقعی نیاز دارین. به چه دلیل؟ چون تنها خوانندهای واقعی روی تبلیغات شما کلیک می کنن، در سایت شما می چرخن و از شما خرید می کنن!

پس، باید به دنبال آدمایی باشین که واقعاً به موضوع وبلاگ شما علاقمند هستن و این محتوا رو در جای دیگری پیدا نمی کنن. در شروع به شخصیت و مدلای رفتاری خوانندهای وبلاگ خود فکر کنین. شاید لازم باشه یه مخاطب غیرحقیقی (که اصطلاحاً به اون پرسونا می گن) بوجود بیارین. خلق پرسونا معمولاً وقتی که مخاطبان وبلاگ شما طیف خاصی از مردم با صفات و ویژگیای مشترک رو شامل می شن، به درد بخور هستش و به شما کمک می کنه تا با روشی هوشمندانه تر اونا رو جذب کنین.

پس از اینکه از ویژگیای احتمالی مخاطبان خود باخبر شدید، باید فکر کنین که این مخاطبان در کجا بیشتر هستن؟ به این منظور تا حد امکان به سوالای زیر جواب بدین:

  1. مخاطبان شما وبلاگای خاصی رو مطالعه می کنن؟ سه مورد از اونا رو یادداشت کنین.
  2. در انجمنا و فرومای اینترنتی هستن؟ سه مورد از اونا رو یادداشت کنین.
  3. به شنیدن پادکست علاقه دارن؟
  4. با چه شبکه های اجتماعی رابطه بیشتری دارن؟ سه مورد از اونا رو نام ببرین.
  5. چه صفحاتی رو در شبکه های اجتماعی دنبال می کنن؟ سه مورد از اونا رو یادداشت کنین.
این مطلب را هم بخوانید :
چرا و چگونه از بازاریابی ویدئویی استفاده کنیم؟

هر کدوم از این فضاها که امکان داره مخاطبان شما در اونجا حضور داشته باشن، یه فرصت واسه تبلیغ وبلاگ شما حساب می شن که می تونن با درج یه نظر مناسب، پیشنهاد تولید یه پست مهمون به صاحب صفحه یا با جواب به درد بخور به سوالای دیگر اعضای حاضر، استفاده بشه. چیزی که موقع حضور در اینجور فضاهایی مهمه، فعالیت مهم و خوبه، نه درگیر شدن در بحثای بی نتیجه و ارسال نظرات تند و ناجور!

می خواین درآمد سایت خودتون رو زیاد کنین؟!

ما راهکارهای کوتاه مدت و دراز مدت بسیاری رو به کار می بندیم که به شما در پیدا کردن ثبات کمک می کنن.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

پکیجای بازاریابی دیجیتال نوین

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

با مخاطبان خود تعامل مثبت داشته باشین

با تمرکز دائمی بر تولید محتوای به درد بخور و پیدا کردن تعداد بیشتری خواننده، متوجه میشین آدمایی که از وبلاگ شما بازدید می کنن، کم کم با محتوای شما رابطه برقرار کردن. پس، باید علاوه بر ادامه در تولید محتوای باکیفیت، بخشی از تمرکز خود رو هم به ایجاد رابطه بهتر با مخاطبان خود بذارین. بیشترً مخاطبان با درج نظرات خود در زیر پستای وبلاگ با شما رابطه برقرار می کنن. در نتیجه باید به نظرات اونا جواب بدین، به انتقادات و پیشنهادات اونا توجه کنین و اگه درخواست انتشار محتوای خاصی رو دارن، اونو در دستور کار خود بذارین. در کل باید کاری کنین تا مخاطبان، دوباره به وبلاگ شما برگردن.

وقت کسب درآمد از وبلاگ رسیده!

، ۵ قدم اول یعنی ساخت وبلاگ، تولید محتوای باکیفیت، بهینه سازی محتوا واسه موتورهای جستجو، پیدا کردن مخاطب و تعامل مناسب با اونا پایه های کسب درآمد از وبلاگ هستن. پس از طی این مراحل، به احتمال زیاد تخم مرغ شما تبدیل به یه مرغ شده و حالا می تونه واسه شما تخم بزاره!

تشخیص این موضوع هم خیلی سخت به نظر نمی رسه. بررسی اندازه بازدیدکنندگان، امتحان رفتار اونا در صفحات وبلاگ و جایگاه وبلاگ شما در یافته های جستجو واسه عبارات کلیدی، همه نشونه هایی روشن واسه باخبر شدن از اندازه موفقیت شما در ساخت یه وبلاگ سودآوره. در هر حال، حالا وقت کسب درآمده!

روشای کسب درآمد از وبلاگ

یکی از بزرگ ترین خیالات غلط وبلاگ نویسان در کسب درآمد از وبلاگ اینه که فکر می کنن باید از بین راه های جور واجور درآمدزایی تنها یکی رو انتخاب کنن؛ اما واقعیت اینه که روشای زیادی واسه کسب درآمد از وبلاگ وجود دارن که با همدیگه اختلاف و منافاتی ندارن.

اگه قرار باشه تموم راه های که وبلاگ نویسان با به کار گیری اونا به ثروت رسیدن رو فهرست کنیم چیزی مثل تصویر پایین ایجاد می شه! به همین بزرگی و تعدد که اگه بخوایم تموم اونا رو معرفی کنیم خوندن این مطلب از حوصله شمام خارج می شه. خیلی نگران نباشین با اینکه این نقشه در نگاه اول کمی گیج کننده و دلهره آوره، اما از طرف دیگه این تنوع بالا خوشحال کننده س چون شما می تونین براساس چیزای مورد علاقه و تواناییای خود یک یا چند مورد از اونا رو انتخاب کنین.

روشای کسب درآمد از وبلاگ

روشای کسب درآمد از وبلاگ

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات، اولین راهیه که وبلاگ نویسان از راه اون شروع به کسب درآمد می کنن. امروزه خیلی از شرکتا و سازمانای جور واجور تبلیغات در فضای مجازی رو به منتشر کردن آگهی در روزنامه و مجلات بهتر می دونن. اینجوری، یه وبلاگ نویس می تونه بدون نیاز به سرمایه یا تخصص خاصی به جز موضوعات مربوط به وبلاگ خود، کسب درآمد کنن. معروف ترین سرویس تبلیغاتی رو میشه گوگل ادسنس دونست که واسه غول اینترنتی گوگله و در مورد تبلیغات کلیکی فعالیت می کنه. البته این سرویس سال هاست که ایرانیان رو تحریم کرده و البته اینکه از زبون فارسی هم پشتیبانی نمی کنه.

با این وجود، اگه می تونین به زبانی غیرفارسی محتوا تولید کنین و هم اینکه در میان دوستان و اقوام خود آدمایی قابل اعتماد در بیرون مرز کشور دارین که می تونن با نشانی خود واسه شما حساب بانکی بسازن، بازم می تونین روی سرویس گوگل ادسنس و درآمد حاصل از اون حساب کنین.

علاوه بر این سرویس، برنامه های دیگری مثل Chitika’s eMiniMalls و WidgetBucks و Text Link Ads هم وجود دارن که با ارائه تبلیغات متنی به وبلاگ شما در ازای کلیک کاربران پول پرداخت می کنن. هم اینکه طی سالیان گذشته، سرویس دهنده های ایرونی هم در این مورد رشد زیادی کردن. مطمئناً اگه وبلاگ شما بتونن روزانه تعداد خیلی از کاربران رو به سمت خود جلب کنه، خیلی از برنده ها واسه تبلیغات روی سایت شما تمایل نشون میدن.

در هر حال این روش از درآمدزایی، به دلیل سهولت بیشتر و دردسر کمتر واسه وبلاگ نویسانی که در اول راه هستن بسیار محبوبه.

تبلیغات نمایشی (CPM)

این سیستم تبلیغاتی شباهت بسیاری به تبلیغات کلیکی داره فرقش اینه که شما در ازای تعداد نمایش یه تبلیغ پول دریافت می کنین. این روش به نام CPM شناخته می شه و واحد شمارش نمایش، معمولاً بر مبنای ۱۰۰۰ گذاشته می شه. اینطوری، یه وبلاگ ماهیانه در ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش یه بنر تبلیغاتی مبلغی دریافت می کنه.

قیمت این تبلیغات براساس کیفیت وبلاگ و موضوع آگهی تبلیغاتی متغیره. البته، راه ساده تر مبادرت به فروش قسمتایی از وبلاگ واسه نمایش دائم تبلیغات بنریه. در این روش، دیگه تعداد کلیک مهم نیس و نفع یا ضرر اون قابل پیش بینی نیس.

بازاریابی رابطه ای، بازاریابی پورسانتی یا همون Affiliate Marketing!

بعضی نظرسنجیا نشون میده که Affiliate Marketing، بیشترین درآمد رو واسه صاحبان وبلاگ داره. در این روش شما مخاطبان خود رو به عنوان مشتری واسه خرید کالا یا سرویسی خاص به سایت یه شرکت هدایت می کنین و اگه مشتری واقعاً مبادرت به خرید کنه، درصدی به عنوان پورسانت دریافت می کنین.

به این روش از درآمدزایی CPL (مخفف Cost Per Lead) و CPA (مخفف Cost Per Action) می گن. در واقع این روش تبلیغاتی هم یکی از راه های مناسب و آسون واسه شروع کسب درآمد از وبلاگ حساب می شه چون ثبت نام در سرویسای ارائه دهنده این تبلیغات، آسونه و هزینه ای واسه شما نداره. به طور عادی، ثبت تبلیغات مربوط به موضوع محتوای وبلاگ شما با احتمال سودآوری بیشتری همراه س.

درآمدهای دوره ای (Recurring Income)

یکی از راه های کسب درآمد از وبلاگ که تازگیا وبلاگ نویسان تمایلی زیادی واسه به کار گیری اون از خود نشون میدن، درآمدهای دوره ایه. در این روش مخاطبان با پرداخت یه حق اشتراک هفتگی، ماهیانه یا سالیانه امکان رسیدن به مقالات، سرویسا و فایلای خاصی رو پیدا می کنن.

هرچند واسه به کار گیری این روش، باید محتوایی به طور کاملً علمی و مستند در اختیار کاربران قرار گیرد یا سرویسایی به اونا عرضه شه که در بقیه وب سایتا یا وبلاگا وجود نداشته باشه. معمولا از این روش در ایران بیشتر واسه فروش مجلات و ژورنالای علمی تخصصی استفاده می شه و وبلاگ فروشنده هم باید از سابقه، اعتبار و عنوان خوبی بهره مند باشه. مثلا سایت چیجوری، با راه اندازی سرویس Chetor Pro از این روش واسه کسب درآمد استفاده می کنه.

واسه تشویق کاربران به ثبت نام هم باید بخشی از محتوا به طور رایگان در اختیار اونا قرار گیرد. به طور مثال سایت معتبر Moz که مقالات زیادی در مورد سئو و بهینه سازی سایت منتشر می کنه، در قسمت خاص، مقالات و سرویسایی رو واسه اعضای خود در نظر گرفته که باید به طور ماهیانه حق اشتراک خود رو پرداخت کنن.

محتوای تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی

در این روش شما باید محتوایی در جهت فروش، معرفی اجناس و سرویسای بقیه وب سایتا یا شرکتا در وبلاگ خود منتشر کنین. مثلا وقتی که قصد تبلیغ واسه یه فروشگاه اینترنتی مبلمان رو دارین، محتوای تولیدی باید ضمن ارائه اطلاعات به درد بخور به کاربران انگار اجناس فروشگاه رو به شکل تصاویر جور واجور به کاربر معرفی کنه و در صورت امکان با ایجاد تگ روی تصاویر یا لینک دهی به سایت منبع مخاطبان رو به خرید اجناس اونا تشویق کنه.

این روش امروزه توسط وبلاگا و وب سایتای معتبر داخلی انجام میشه و حتی وب سایتای فروشگاهی هم با ایجاد یه بخش محتوایی در کنار آموزش، اجناس خود رو هم معرفی می کنن. موفقیت در این روش تبلیغاتی به اعتبار و اندازه بازدید وبلاگ شما، کیفیت محتوایی که در اون قرار می دین و صد البته کیفیت اجناس و سرویسای فروشگاه یا سایت مقصد بستگی داره.

ایجاد فروشگاه اینترنتی

هرچند نمی تونین با فروشگاه های بزرگ اینترنتی که امروزه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد رو میفروشن رقابت کنین، اما اگه از وبلاگ تون ترافیک زیادی داره و مخاطبان وفاداری هم واسه خود دست وپا کردین، می تونین با فروش اجناس مربوط به موضوع سایت خود (البته با قیمت پایین تر از بقیه فروشگاه ها) از این راه هم درآمد داشته باشین.

اندازه درآمد در این روش به اجناس شما بستگی داره. مثلا اگه در وبلاگ خود از اخبار و مقالات مربوط به اجناس Apple منتشر می کنین، می تونین در کنار اون با راه اندازی یه فروشگاه اینترنتی این اجناس رو به مخاطباتون عرضه کنین.

فروش فایلای آموزشی

اگه در مورد مطالبی که در وبلاگ خود منتشر می کنین، مهارتی عملی و فنی هم دارین می تونین با ایجاد فایل صوتی، تصویری، متنی جزوات و کتب الکترونیک و فروش اونا در وبلاگ خود به درآمد بالایی برسین.

این روش سال هاست که توسط وبلاگای جور واجور استفاده می شه و هنوزم کارایی بالایی داره چون ما واسه خیلی از مهارت ها دیگه به کلاسای حضوری نیاز نداریم. واسه موفقیت در این روش باید هم از مهارت بالایی واسه بیان موضوعات بهره مند باشین و هم برابر با علم روز اطلاعات به درد بخور و کاربردی رو در اختیار خریداران بذارین تا انگار اونا پس از یاد گرفتن و رضایت از مطالب، دوباره وبلاگ شما برگردن و آموزشای دیگری رو بخرن.

هم اینکه، کیفیت صوتی و چشمی این فایلا هم از اهمیت بالایی برخورداره و بعضی وقتا به امکانات ضبط صدا و تصویر باکیفیت نیاز داره. علاوه بر این واسه تشویق کاربران به خرید فایلای آموزشی باید چند قسمت اول که شامل اطلاعات مناسبیه رو به رایگان در اختیار اونا بذارین.

سرویس دهی مشاوره ای

این روش نیازمند مهارت و تجربه بالایی داره و افراد معمولاً قبل از تماس با شما باید از سابقه شغلی تون باخبر باشن. در نتیجه اگه در مورد کاری خود سابقه ای طولانی دارین می تونین با سرویس دهی مشاوره ای تو یه دوره خاص به بقیه در رشد کسب و کارشون کمک کنین و در ازای اون، وجهی دریافت کنین.

برگزاری دوره ها و کلاسای آموزشی

برگزاری همایش از راه یه وبلاگ، نیازمند تعداد زیادی بازدیدکننده و اعتباری بالا پیش مخاطبانه. در واقع، در این روش شما در مورد موضوعی مشابه مطالب وبلاگ خود یه جلسه برگزار می کنین. کاربران هم می تونن از راه وبلاگتان در این کلاسا ثبت نام کنن. طبیعتاً واسه موفقیت در این روش، باید قبل از برگزاری با محتوای به درد بخور کاربران وبلاگ خود رو راضی نگاه دارین و اونا رو به مخاطبان وفادار تبدیل کنین. در نتیجه کسب درآمد از وبلاگ با این روش، به مهارت و تسلط بالا در تولید محتوا نیاز داره.

نتیجه گیری

رقابت موجود در فضای اینترنت ایران خوب نشون میده که نگاه کاربران و فعالان این بخش، شکلی تجاری به خود گرفته و تقریباً با جستجوی هر عبارت به وب سایتا و وبلاگایی برمی خوریم که با اهداف تجاری بوجود اومده ان.

این وسط با اینکه کسب درآمد از وبلاگ کمی مشکل به نظر می رسه اما بازم افراد زیادی در دنیا از این وسیله ساده به کسب درآمد مشغول ان، هرچند درآمدزایی از وبلاگ هم مانند هر حرفه دیگری نیازمند زمان و به دست آوردن مهارت فراوانه.

روشنه که هرچه به انتهای فهرست بالا نزدیک شیم، روش کسب درآمد از وبلاگ به مهارت، زمان و اعتبار بیشتری نیاز داره؛ اما این سختی بسیار با ارزشه چون درآمدی بیشتر و قابل اطمینان تر رو واسه شما جفت و جور می کنه.

موضوعات در رابطه بازاریابی اینترنتیبازاریابی محتواآموزش وبلاگ نویسی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

امیرحسین اکبرزاده

امیرحسین اکبرزاده هستم، فارغ التحصیل و فراری از رشته مخابرات! به نوشتن در بخشای بازاریابی محتوا، دیجیتال مارکتینگ و برنامه نویسی علاقمندم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *