چگونه ایده بدهیم که دیگران آن را بپذیرند؟

داشتن ایده های فراوون تضمین کننده موفقیت شما نخواد بود! ایده شما وقتی موثره که بقیه اونو باور داشته باشن و از اون پشتیبانی کنن البته به این معنی نیس که ایده اونقدر ابتدایی و تکراری باشه که همه اونو بشناسن.

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ «قدیمی ترین و قوی ترین احساس بشری ترسه و قدیمی ترین و قوی ترین نوع ترس، ترس از نامعلوم هاست.» اچ. پی. لاورکرفت

یکی از بزرگ ترین رقابت هایی که هنگام نوآوری و تغییر با اون مواجه میشین اینه که ایده های خود رو به روش ای ارائه بدید که بتونین بر نگرانی های افراد و مقاومت اون ها در برابر تغییر مسلط شید.

یه ایده خوب به تنهایی کافی نیس. اگه می خواهید از تغییر، نوآوری، محصول، روند یا روش هدف دار تازه ای پشتیبانی شه، لازمه نسبت به روانشناسی پشت پرده مقاومت ها – ترس ها، نگرانی ها و دلواپسی هایی که افراد رو از پذیرش تغییر بازمی داره – شناخت داشته باشین.

در ادامه چهار مورد از دلایل کلیدی آمده که باعث می شه افراد (ازجمله کارکنان، اعضای هیئت مدیره و بقیه) در برابر ایده های شما مقاومت کنن:

ترس از شکست:

به این فکر کنین که از بقیه چی رو درخواست می کنین. شما از اون ها می خواهید زمان، تلاش و شاید پول خود رو صرف پروژه ای کنن که عاقبت اون (هرچقدر هم که موفقیت ازنظر شما قطعی به نظر برسه) واسه اون ها غیرقطعیه. با در نظر گرفتن این که بیشتر افراد خطر‎فرار هستن، ترس از شکست یه دلیل روشن نگرانی و مقاومته.

ترس از جدید بودن:

به صورت نظری بسیاری یه جهت گیری جدید رو به رقابت نخوان کشید؛ اما وقتی که تغییر در واقعیت شروع می شه – و روش ها، بودجه ها و فرایندهای کاری عادی دست خوش تغییر قرار می گیرند – آدما به سرعت سنت گرا می شن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در عین این که ممکنه افراد بگن به ایده های جدید و نوآورانه تمایل دارن، اما وقتی که مجبور می شن با پیامدها مواجه شن ممکنه اون گونه که توقع داشتین پذیرای وضعیت جدید نباشن.

ترس از دست رفتن منافع:

معرفی ایده های جدید ممکنه منتهی به یه جابجایی در اولویت ها و منابع شه و درنتیجه بعضی احساس تنهایی، دست کم گرفته شدن یا نگرانی کنن. تغییرات گسترده حفظ جایگاه ها و روش های قبلی انجام دادن کارا رو واسه افراد سخت می کنه. ایده های جدید ممکنه منتهی به افول جایگاه و قدرت قبلی بعضی از افراد شه. شما باید این نگرانی ها رو جدی بگیرین و به دنبال روش هایی بگردین تا در عین این که ایده های جدید خود رو پیاده سازی می کنین، جایگاه و منابع ذی نفعان کلیدی رو حفظ کنین.

پریشونی و گیجی:

ایده های جدید بیشتر پیچیده هستن و به سادگی قابل درک نیستن؛ در نتیجه ممکنه ایده های شما نیازمند صرف انرژی و توجهی بالاتر از ظرفیت آدمایی باشه که تلاش می کنین با خود همراه کنین.

چه کاری کنین تا ادما از ایده های شما پشتیبانی کنن؟

به منظور شکست دادن این مشکلات و به جنب وجوش آوردن افراد درباره ایده ها، نوآوری ها، تلاش هاتون واسه تغییر، لازمه هنگام ارائه خود این نگرانی ها رو کاهش کنین. در ادامه پنج پیشنهاد واسه این کار آمده:

۱. بر نتیجه های کار تأکید کنین:

رهبران، وقتی که ایده جدیدی رو پیشنهاد میدن بیشتر فرض رو بر این می گیرند که امتیازات ایده های اون ها روشن و کاملا معلومه. بر امتیازات تأکید کنین، فرض نکنین که همه بدون این دست اون دست کردن و عمیقاً درک می کنن که شما می خواید به چیزی دست پیدا کنین. داستانی بگید که تک تک امتیازات ایده شما رو به مخاطبتان نشون می دهد.

۲. رابطه ایده رو با دنیای اون ها بگید:

همیشه باید به مخاطبان و دنیای اون ها فکر کنین. لازمه ایده های خود رو به گونه ای به تصویر بکشین که نشون بده چیجوری ایده های شما با زندگی اون ها رابطه داره.

۳. به خطر ها بپردازید:

رهبران بیشتر هنگام ارائه ایده های خود به تیم ها به خطر های ذاتی اون ها اشاره ای نمی کنن. وقتی رو صرف شناسایی خطر ها و روش های کاهش اون ها کنین.

۴. واقع بینانه صحبت کنین:

ایده ها ممکنه به خاطر این که بیش ازحد گسترده یا مبهم باشن، رد شن. حدود ایده خود رو مشخص کنین و روی هزینه ها و زمان بندی های واقع گرایانه متمرکز شید. اجازه ندین احساسات و قدرت ایده تون شما رو وسوسه کنه بیش ازآنچه می تونید وعده بدید.

۵. بر وجهه به دست اومده تأکید کنین:

با باخبر شدن از این که افراد بیشتر به دلیل ترس از دست دادن جایگاه و موقعیت خود در برابر تغییر مقاومت می کنن، بر وجهه و استقبال اجتماعی تأکید داشته باشین که اون ها شایدً با همراهی و پیوستن به شما به دشت می کنن.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

بیزینس ترن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *