چگونه بازاریابی کم هزینه و موفقی داشته باشیم؟

successful marketing methods

بازاریابی لازمه پیشرفت هر کسب و کاریه اما شاید شما بودجه کافی واسه شروع بازاریابی رو نداشته باشین تکلیف چیه؟

به گزارش آلامتو به نقل از مدیر سبز؛ اجرای یه برنامهء تبلیغاتی، لازمه صرف هزینه س، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصل های مالی سازمان ها و شرکت ها حساب می شه. هزینه های تبلیغاتی مشکلیه که تموم شرکت ها خصوصا شرکت های تجاری کوچیک با اون روبه رو هستن.

خیلی از این شرکت ها واسه جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابسته ان. با اینحال، هزینهء انجام تبلیغات موثر و دائمی خصوصا در شرایط الان بازار و اقتصاد واسه خیلی از این شرکت ها طاقت فرسا و کمرشکنه. به خاطر همین شرکت های تجاری همیشه به دنبال راهکارهایی هستن که ضمن معرفی خود و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بتونن هزینه های تبلیغاتی خود رو هم تا حد معقولی کم کنن. پیدا کردن یه شریک تبلیغاتی مناسب، کاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی، از جمله این راهکارهاست و به شما به عنوان مدیر یه شرکت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی می تونه در کاهش هزینه های تبلیغاتی بسیار کمک کنه که در ادامه به طور خلاصه به اون ها می پردازیم:

  1. شریک تبلیغاتی

تلاش کنین تبلیغاتتان رو با تبلیغات شرکت دیگری همراه کنین. به طور مثال به جای این که شرکت شما به مدت زمان معینی صفحهء آخر هفته نامه ای رو واسه تبلیغات خود بخره، بهتره با دادن یه آگهی نصف صفحه، اون رو با یه شرکت تجاری دیگه شریک شید یا این که اجازه بدید اون ها با شما شریک شن. یعنی تبلیغات خود رو با تبلیغات اون ها همراه کنین. اینطوری هزینهء تبلیغات شما نصف می شه. با این که ممکنه اینطوری تا حدودی تاثیر و جواب مورد انتظار از تبلیغاتتان کم بشه، ولی این بهترین روش واسه موندگاری تبلیغات در بازه وقتی طولانی تر و صرفه جویی در هزینه س. باید توجه داشت که شریک و همراه تبلیغاتی شما از رقبا یا شرکت هایی نباشه که بنا به دلایلی تمایل ندارین با اون ها در رابطه شید و در این رابطه نظارت های لازم رو اعمال کنین.

  1. کاهش تعداد دفعات پخش آگهی تبلیغاتی

تاثیر تبلیغات معمولا براساس دو ملاک مورد امتحان قرار می گیرد: اندازه یاد گرفتن (Reach) زیادی تکرار (Frequency) اندازه یاد گرفتن به معنی تعداد افرادیه که تبلیغ شما رو می بینن. پس تبلیغی که اندازه یاد گرفتن اون کم و دفعات تکرار اون بیش تره منتهی به اون می شه که تبلیغ شما رو یه گروه تقریبا کوچیکی از مشتریان بالقوه به تعداد دفعات بیش تری ببینن. اندازه یاد گرفتن باید دست نخورده بمونه، چون که شما یه گروه خاص از مشتریان بالقوه رو انتخاب می کنین. فقط به خاطر این که فکر می کنین احتمال داره اون ها محصول یا خدمت شما رو بخرند، در حالی که ممکنه اون ها در آخر از شما خرید نکنن. پس نباید حق مساوی رو از همه مشتریان بالقوه، سلب کرده و تنها تبلیغات خود رو واسه عده ای خاص پخش کنین. پس اگه شما مجبور به قربونی کردن یکی از این دو ملاک باشین بهتره که زیادی تکرار رو انتخاب کنین. به طور مثال برنامهء تبلیغاتی شما در رادیو می تونه از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته کم بشه یا به جای شش بار در روز می تونه دفعات پخش آگهی شما به پنج بار در روز کم بشه، اما به کار گیری رادیو واسه پخش تبلیغات به دلیل وسعت یاد گرفتن این رسانه نباید عوض شه.

  1. توجه به روابط عمومی

  1. کار و کاسبی خود رو در محیط کار تبلیغ کنین

بر دیوار خارجی شرکت، نام و زمینه کار شرکت رو بنویسین. با رستوران بزرگی تو تهران کار می کردم. این رستوران در نمای خارجی هیچ تابلوی زیادی نداشت. خیلی از آدمایی که از اونجا عبور می کردن نمی دونستن که در اونجا رستورانی هست. این رستوران وقتی که تابلوی بزرگی از نمای داخلی رستوران رو بر دیوار خارجی نصب کرد، تعداد مراجعین به رستوران بیشتر شدن.

هر گونه نوشته یا علامتی از کار و کاسبی شما در محیطای عمومی محل کار، تبلیغی شبانه روزی هستش و می تونه بقیه رو با کار و کاسبی شما آشنا سازه، حتی وقتی که تعطیل هستین. اگه امکان نصب تابلو یا نوشته ای بزرگ رو ندارین، می تونین بر زنگ درب ورودی علاوه بر نام شرکت، زمینه کاری خود رو هم بنویسین. البته واسه نصب تابلوهای بزرگ شاید نیاز به دریافت مجوز باشه. از رنگها و طراحی مناسب و حرفه ای استفاده کنین. حتی می تونید روزا و ساعات فعالیت شرکت رو بنویسین.

موضوع بعدی اون هستش که از محل کار و کاسبی خود واسه بازاریابی استفاده کنین. اگه مشتریان به محل شما مراجعه می کنن و باید یه مدت در محل شما بمونن، از این فرصت فوق العاده استفاده کنین. به جای اینکه دیواره های شرکت خود رو با تابلوهای تزئینی پر کنین، مطالبی نصب کنین که اجناس و خدمات شما رو تبلغ می کنه. مثلا خیلی از کسائی که واسه بیمه کردن اتومبیل خود به شرکت بیمه مراجعه می کنن، اطلاعات کافی درباره بیمه های دیگه مثلا بیمه عمر و سرمایه گذاری ندارن. یه نماینده بیمه می تونه دقیقا روبروی محلی که مشتری می نشیند، مطلبی درباره بیمه عمر و امتیازات اون نصب کنه.

  1. تبدیل عامل به ابزاری واسه فروش بیشتر

خیلی از شرکتها روزانه فاکتورهایی رو صادر می کنن که به جاهای جور واجور ارسال می شه. عوامل معمولا بارها دست به دست می شن تا به دست پرداخت کننده اون می رسند. تازگیا تبلیغ یکی از شرکت های معروفی که دوره های مدیریتی برگزار می کنه رو در وب سایتم گذاشتم. بعد عامل رو فرستادم، این عامل باید بوسیله چندین نفر تایید می شد که شامل فرد سفارش دهنده آگهی که یکی از مدرسان بود، مسئول حسابداری و بعد فردی که چک ها رو صادر می کرد بودن. این موضوع فرصت خوبی رو جفت و جور می کنه تا به چندین نفر معرفی شید. البته شاید این افراد با کار و کاسبی شما آشنا باشن ولی به همه توانایی ها و امکاناتی که ارائه می کنین واقف نباشن. مثلا ما واسه اجناس آموزشی، مشتریان زیادی داریم و تازگیا کارگاه های آموزشی حضوری برگزار می کنیم، ولی خیلی از مشتریان این موضوع رو نمی دانند. پس با عامل حتی می تونید خدمات و اجناس جدید رو معرفی کنین. حتی می تونید اخبار کار و کاسبی خود رو در عامل مشخص کنین. مثلا اگه قیمت ها تغییری کرده یا بعضی وقتا فروش فوق العاده برگزار می کنین این موارد رو در عامل مشخص کنین.

وقتی مشتری محصولی رو می خرد، شاید اجناس وابسته ای وجود دارن که می توان در عامل معرفی کرد. مثلا فرض کنین فردی از شما جوهر پرینتر می خرد. اینجور فردی شاید به کاغذای جور واجور، لوازم یدکی پرینتر و خدمات تعمیر پرینتر علاقه منده. اجناس وابسته به محصول خریداری شده رو در عامل معرفی کنین. نرم افزارهای پیشرفته حسابداری این امکان رو دارن که اجناس دلخواه رو با در نظر گرفتن خرید مشتری در زیر عامل اضافه کنن.

ابتکاری که یکی از شرکتهای کامپیوتری انجام داد این بود که با هر عامل، یکی از اعضای شرکت رو معرفی می کرد و حتی عکس اون رو در پایین عامل چاپ می کرد. این کار در مشتری احساس خوبی رو ایجاد می کنه و در مراجعات بعدی مشتری احساس نزدیکی بیشتری با کارکنان می کنه.

حتی می تونید کاری کنین که دریافت عامل واسه مشتری به تجربه ای لذت بخش تبدیل شه. مثلا همراه عامل مطالب خواندنی و آموزشی کوتاهی بفرستید تا مشتری از اونا استفاده کنه.

اگه امکانات بیشتری در اختیار دارین از فاکتورهای رنگی استفاده کنین تا تاثیر بهتری از شما به جای بزاره. خیلی از خریداران هیچ وقت به محل کارمون مراجعه نمی کنن و تنها چیزایی که از کسب و کارمون می بینن اجناس و عوامل هستن.

  1. سیستم انتظار تلفنی رو به درآمد تبدیل کنین

مشتریان از منتظر موندن بدشون میاد. اگه از سیستمهای پاسخگوی تلفنی استفاده می کنین و مشتریان باید لحظاتی منتظر بمونن تا بتونن با شخص دلخواه صحبت کنن، از این فرصت استفاده کنین. در لحظات انتظار به جای پخش فقط یه موسیقی دلنشین، به معرفی اجناس و خدمات شرکت بپردازید. اگه کار و کاسبی خود رو به تازگی شروع کرده اید با اینکار می تونید تصور خوبی رو در مشتری بسازین و مشتری احساس می کنه که با شرکت بزرگی تماس گرفته.

در زمان هایی که شرکت تعطیله به جای اینکه بگید لطفا پیام خود رو بذارین می تونید به معرفی شرکت و اجناس پرداخته بعد از مشتری بخواین پیام بزاره.

در جفت و جور پیام مناسب همیشه به یاد داشته باشین که مشتریان بسیار پر مشغله هستن. از گفتن مقدمه و یا مطالبی که مشتری از اون آگاهه دوری کنین و مستقیما به خدمات و اجناس بپردازید. پیام رو تا حد ممکن کوتاه و قابل فهم نگه دارین. از جملات شعارگونه دوری کنین. مشتریان هیچ وقت فرصت ندارن تا مثلا ۱۰ دقیقه به توضیحات ضبط شده شما گوش کنن. واسه دلنشین تر شدن پیام می تونید اونو با موسیقی ملایمی همراه کنین.

اگه توانایی جفت و جور دستگاه های گران قیمت پاسخگوی تلفنی رو ندارین می تونید از نرم افزارهایی که واسه اینکار جفت و جور شده ان استفاده کنین. کافیه کامپیوتر شما به مودم مجهز باشه تا اونو تبدیل به سیستم پاسخگوی خودکار تلفنی کنین. یکی از بهترین نرم افزارها در این مورد IVM Answering Attendantه که در سی دی های بازار هست.

  1. از لباس های رسمی استفاده کنین

بسیار جالبه که مردم به آدمایی که یونیفرم پوشیده ان احترام بیشتری می گذارن چون احساس می کنن که اونا افراد تصمیم گیرنده و مهمی هستن. تصور کنین که می خواهید با هواپیما مسافرت کنین. اگه ببینین خلبان یه تیشرت معمولی پوشیده س چه احساسی به شما دست می دهد؟ اطمینان مسافران کمتر نمیشه؟

اگه شما و کارکنان با لباس مناسب در محل کار ظاهر نشن شاید باعث تاثیر ناجور بر بقیه شه. البته جفت و جور یونیفرم معمولا پر هزینه س، ولی می توان اونو بخشی از بودجه بازاریابی در نظر گرفت. البته اگه نمی تونید یونیفرم جفت و جور کنین، دست کم می تونید نوع خاصی از لباس با رنگی مشخص بپوشید. مثلا همه کارکنان پیراهن سفید با شلوار مشکی بپوشن. حتی کار و کاسبی های بسیار کوچیک می تونن از این روش استفاده کنن. مشتریان وقتی شما و کارکنان رو ببینن که با لباس هایی مناسب و یکدست در محل کار ظاهر می شن، احساس آرامش و امنیت می کنن.

شاید واسه شمام پیش اومده باشه که به فروشگاهی مراجعه می کنین و ظاهر و لباس عجیب و غریب فروشنده باعث می شه که احساس راحتی نکنین و حتی از خرید بیخیال شین.

  1. از بسته بندی اجناس و خدمات بهترین استفاده رو ببرین

خیلی از کسب و کارا اجناس خود رو در جعبه یا بسته بندی خاصی ارائه می کنن. بسته بندی شاید یه کیسه معمولی باشه و یا حتی جعبه چوبی گرانقیمت خاص. بسته بندی این امکان بی مثل رو جفت و جور می کنه تا کارتون رو به بقیه معرفی کنین. وقتی مشتری محصولی رو می خرد معمولا اونو به بقیه هم نشون می دهد. اگه از جعبه یا بسته بندی خاصی استفاده می کنین به چه دلیل اونو به عنوان فرصتی واسه فروش بیشتر در نظر نگیرید؟ حتی اگه از کیسه پلاستیکی استفاده می کنین می تونید روی اون نام و لوگوی کار و کاسبی و ساعات کاری و شماره تلفن و حتی اجناس و خدمات رو بر اون چاپ کنین.

ایده پرسود دیگه گذاشتن کاغذ معرفی اجناس دیگه در بسته بندی همه محصولاته. اگه فردی از شما خرید کرد به احتمال زیاد دوباره خرید می کنه و حتی شاید شما رو به دوستای خود پیشنهاد کنه.

کتاب فروشی ها می تونن به خوبی از این روش استفاده کرده و با هر کتاب، فهرستی از کتاب های پرفروش ماه و کتاب های حراجی رو ضمیمه کنن.

فروشگاهی بزرگ در ژاپن بر کیسه های خود نقشه کاملی از شهر توکیو رو چاپ کرده و روی نقشه، محل فروشگاه خود رو مشخص کرده و به این روش به تبلیغ کار و کاسبی خود می پردازه.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *