چگونه با اعتماد به نفس باشیم؟

8 Things Successful People Do To Look Confident

کارولین وب، نویسنده کتاب چیجوری یه روز خوب داشته باشیم میگه: تعاریف خیلی از “اعتماد به نفس” هست، اما به نظر من بهترین تعریف اینه که ببینین وقتی در بهترین شرایط خود هستین چه احساسی نسبت به خودتون دارین. پس در این مقاله ۱۳ مرحله کلیدی ارائه می شه که می تونه واسه ایجاد این نوع اعتماد به نفس داخلی و یا افزایش اون استفاده کرده شه.

از اونجا که ما آدما با همدیگه متفاوت هستیم، بهتره ببینین که کدوم یکی از این کارا واسه شما تاثیر بیشتری دارن و از همون اقدام استفاده کنین. باید با خود فکر کنین که یه رفتار خاص باعث تقویت احساس شما نسبت به خودتون می شه یا خیر؟ پس از درک این مطلب شک نداشته باشین وقت بیشتری رو روی اون صرف می کنین. با این وجود، اگه بعضی از این اقدامات واسه شما غیر قابل درک هستن، باید بدین امر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شما در حال پیشرفت مهارتای جدیدی هستین بنابر این این طبیعیه.

  1. توجه خود رو متمرکز کنین

تحقیقات گذشته نشون دادن که ذهن ما در ۵۰ درصد اوقات، خیلی راحت پرت می شه. (یه لحظه صبر کن … چه گفتی؟ آه درسته.) فرقی نمی کنه که شما دوست، عاشق یا همکار یه فرد باشین، اگه حواستون رو جمع نکنین نمی تونین حرفش رو حلاجی کنین، پس بهتره به بقیه گوش بدید، یا اگه نمی خواین این کار رو انجام بدین دلایل خود رو بازگو کنین.

طبق یه تعریف دیگه، اعتماد به نفس به معنی “اعتماد به خود” است و اگه در فضای بحث نباشین هیچوقت نمی تونین در مورد مطالب گفته شده به ذهنتون اعتماد کنین. با این حال، من شک دارم که هیچ کسی، به استثنای استاد ذن ، بتونه ۱۰۰٪ اوقات به طور کامل حواس خود رو جمع کنه. اگه شما شدیدا درون گرا هستین، ممکنه نیاز داشته باشین که همیشه به  دنیای داخلی خود رفته و  ایده ها و برداشت هاتون رو مورد بررسی قرار بدین. پس من پیشنهاد می کنم از ارزشا و اهداف خود به عنوان راهنمایی واسه اراده کردن در مورد اینکه حواس خود رو روی چی متمرکز کنین استفاده کنین.

مثلا، تو یه جلسه کاری، میدونید که چی ارزش مقابله کردن داره و دست کم به اون توجه کنین و تلاش کنین حواستون پرت نشه. همونجوریکه کتی کی و کلایر شیپمن در کتاب قانون اعتمام به نفس می گن: جایی که توجه شما رو به طرف خود جلب می کنه، عملکردهای شما رو هم تعیین می کنه.

  1. تصمیم بگیرین و از خود سوال کنین که به چه دلیل می خواین این کار رو انجام بدین

در پیش گرفتن تصمیمات، یه قدم لازم واسه ایجاد اعتماد به نفس و رسیدن به یه خود قویه. اما شما نمی تونین تصمیماتی رو در پیش بگیرین که بود و نبودشون براتون فرقی نکنه. شما باید تصمیم خاصی رو در پیش بگیرین و بدونین که در همین زمینه، منطق شما نه فقط واسه همکاران و دوستان بلکه واسه خودتون هم باید مهم باشه. یه مثال روشن از زندگی من اینه که من به یه جفت شلوار مشکی جدید نیاز دارم.

من مجبور شدم بین یه شلوار شیک اندامی بدون جیب و شلواری که خیلی شیک نبود اما یه  جیب کوچیک در قسمت کمر داشت یکی رو انتخاب کنم. من می دونستم که اگه جایی واسه دستمال کاغذی و کلیدم داشته باشم احساس راحتی بیشتری دارم، پس شلواری رو که خیلی مد روز نبود انتخاب کردم. اما الان هر وقت که زنی رو در شلوار مد روز اندامی می بینم با خودم می گم به چه دلیل اون رو انتخاب نکردم. بهتره وقتی تصمیمی رو گرفتیم و کاری رو انجام دادیم بقیه موارد رو از یاد ببرم.

دلایل خود رو واسه تصمیم گیریای خود به یاد بیارید، اعتماد به نفس خود رو در مورد تصمیمتان تقویت کنین و با خود بگه در اون لحظه این بهترین تصمیمی بود که گرفتم. پس اگه الان از تصمیمی که گرفتین ناراحتید و پشیمون هستین که به چه دلیل این تصمیم رو گرفتید بدونین که می تونین از این اشتباه عبرت گرفته و تصمیمات بعدی رو با هشیاری بیشتری در پیش بگیرین پس لازم نیس نگران باشین.

راز اعتماد به نفس قوی

یادگیری مهارتای لازم

  1. یادگیری مهارتای شغلی که دلیل می شن بتونین درامد بیشتری رو به دست بیارین

هیچ فرقی نمی کنه که حرفه شغلی شما چیه اگه مهارتای شغلی دارین که به افزایش درامد شما کمک کرده و مثل پشتوانه مالی براتون عمل میکنن، سطح اعتماد به نفستون افزایش پیدا می کنه. درک این موضوع که می تونین از خودتون پشتیبانی کنین فوق العاده با ارزشه! علاوه بر این، این دلیل می شه که هیچوقت از ترس زندگی در فقر و یا نداشتن امکانات مالی به یه رابطه همراه با خشونت و توهین آمیز ادامه ندین. از طرف دیگه اگه کار خود رو دوست ندارین و یا دستمزدتان کمه، داشتن مهارتای شغلی کارامد واسه شما این امکان رو جفت و جور می کنن تا شغل سوداورتری رو انتخاب کنین.

  1. تلاش کنین همه نوع مهارتی داشته باشین

خیاطی، نجاری، باغبانی، برنامه نویسی، نظافت و تمیزکاری، مربی گری، ساخت خونه های چوبی واسه پرندگان، درست کردن املت، یاد دادن خوندن و نوشتن به یه کودک، آموزش دروس به یه نوجوون، همه و همه مهارتایی هستن که دونستن اونا باعث بالا رفتن اعتماد به نفستون می شه. پس بهترین کار اینه که این مهارت ها رو بیاموزید، از اونا استفاده کنین  و به خود ببالید.  و این رو بدونین که تنها دونستن یکی از این مهارت ها ممکنه  روزی به شما کمک کنه تا یه شغل جدید پیدا کنین و به اهداف خود در زندگی برسین.

  1. تنظیم اهداف بزرگ و کوچیک و تلاش واسه رسیدن به اونا

تنظیم، تلاش و رسیدن به اهداف کوچیک و بزرگتون در مورد روابط، اوقات فراغت و هر بخش دیگری از زندگی، به شما احساس موفقیت، غرور و آرامش میده. دونستن اینکه می تونین چیزایی رو که براتون اهمیت دارن به دست بیارید، یه وسیله قوی واسه افزایش اعتماد به نفستونه.

  1. روی مهارت جسارت خود کار کنین

درک اینکه چیجوری در شرایط جور واجور باید روی پای خودتون وایسید، و چه وقتی باید اجازه بدید تا بعضی اتفاقات رخ بدن، یکی از مهارتای مهم هم جهت با افزایش اعتماد به نفسه. واسه داشتن این ویژگی تشویق برانگیز باید  در مورد اون چیزی که احساس می کنین، چیزی که می خواین، اون چیزی که براتون ارزشمنده و مشکلات موجود بر سر راهتون با خود رو راست باشین و بعد خود رو واسه رسیدن به یک یا چند نمونه از اهدافتون تشویق کنین.. قدرتی که از جسارتتان به دست میارید اعتماد به نفس شما رو واسه این که کی می خواین باشین و به چه موفقیتایی می خواین برسین بارور می کنه

  1. بعضی توجیهات رو واسه مقابله با بازخوردهای منفی آماده کنین.

این ایده از کتاب جدید آلیس بوئیس با عنوان “وسایل سلامت ذهن” برگرفته شده. به جای اینکه منتظر بمونین تا بوسیله انتقادات و سخنان منفی خرد شید، می تونین بیاموزید که از اون به عنوان یه محرک واسه رشد و پیشرفت خود استفاده کنین. با این حال، بعضی وقتا، شما می تونین زیادتر از اندازه عکس العمل نشون داده و همیشه از خود دفاع کنین. به خاطر همین داشتن چند “توجیه” واسه خروج از اینجور وضعیتی می تونه به شما کمک کنه. توجیهات مختلفی رو که در زیر اومده امتحان کنین یا خودتون یه توجیه مناسب دست و پا کنین.

  • “من قبلا به این موضوع فکر نکرده بودم. از نظر شما متشکرم.”
  • من می خوام به چیزی که گفتید فکر کنم. اگه فردا جواب شما رو بدهم چطوره؟
  • با اینکه من از لحن بیان شما راضی نبودم، اما فکر می کنم نکات مهمی در کلامتون نهفتهه بنابر این من می خوام تغییرات لازم رو اعمال کنم.

و در آخر، آسونترین و راحت ترین توجیه واسه مدیریت بازخورد منفی اینه:

  • “ممنون از نظر شما.”

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وقتی که شما عملیات بازخورد منفی رو خوب انجام می دید می تونین موفقیتای کوچکتون رو در آخر روز یادتون باشه.  البته این کار در کلام ساده س!، اما داشتن توانایی رسیدگی و یادگیری درسایی از بازخورد منفی در واقع یه اقدام بزرگه.

  1. بعضی توجیهات رو واسه قبول کردن شکست آماده کنین.

وقتی که دچار شکست میشین مثل کرکسی هستین که منتظر حمله و چنگ انداختنه؟ خوب، بعضی وقتا شما این جور رفتار می کنین و به بدترین دشمن خود تبدیل میشین. در این زمونه که، همکاران و حتی دوستان و دور و بری ها شما از دور و برتون رانده می شن و عطای ادامه رابطه با شما رو به لقایش خواهند بخشید. اینجا چند جمله هست که اگر یکی از دور و دور وبریا تون به شکست هاتون اشاره کرد می تونین به اون بگید و خودتون رو توجیه کنین

  • شما باید چیزای جدیدی رو امتحان کنین، یا هیچوقت به این نکته پی نمیبرین که اونا به درد بخور هستن یا نه
  • این فقط یه آزمایش بود. دست کم من الان می دونم که چه کاری منو به هدفم نمیرسونه

اگه اقداماتتون به بقیه صدمه زده از اونا، معذرت خواهی کنین. چون که این کار باعث می شه احساس خوبی داشته باشین و دوستانتون رو هم ناراحت نکنین.

  1. به بقیه گوش بدید

متأسفانه، ما بعضی وقتا تصور می کنیم که افراد دارای اعتماد به نفس کسائی هستن که همیشه در حال صحبت کردن. توانایی احترام به افکار، احساسات و ایده های بقیه، کیفیت شخصیتی به طور کامل جدا شما رو نشون میده. بر خلاف تکبر افراطی، که فرد گرفتار به اون فکر میکنه هر چی میگه و هر کاری که انجام میده درسته، فرد دارای   اعتماد به نفس می تونه از بقیه یاد بگیره و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشه تا بتونه نیازها و ایده های خود رو سبک و سنگین کنه چون که تموم اینا واسه رسیدن به یه شخصیت کامل لازمه.

  1. در مورد موفقیتای خود صحبت کنین.

صحبت کردن در مورد موفقیتاتون، مخصوصا در محل کار، راه رو واسه چالشای جدید و شاید پیشرفت صاف میسازه. به اشتراک گذاری موفقیتا در خونه با خونواده تون به اونا نشون میده که واسه شما اهمیت دارن و باعث می شه که فرزندانتان دیدگاه مثبتی نسبت به شخصیت شما نه فقط به عنوان یه پدر و مادر بلکه به عنوان یه فرد موفق داشته باشن.

درمان افسردگی

کمک به بقیه واسه افزایش اعتماد به نفس

  1. کمک به بقیه.

همونطور که در قسمت ۹ هم درباره اون صحبت شد، ما معمولا به این موضوع فکر نمی کنیم که “کمک به بقیه” یکی از ویژگیای افراد دارای اعتماد به نفس بالا باشه، شاید به خاطر این که ما افراد با اعتماد به نفس رو به عنوان یه “برنده” در بازی بزرگ زندگی میبینیم، نه به عنوان یه مربی، یه امدادگر و یا مدلی در نقشای دیگه. با این حال داشتن اخلاق کمک کردن و امداد رسوندن باعث افزایش اعتماد به نفس می شه. کمک به بقیه بیشتر مهارتایی رو که در اختیار دارین نشون میده و مهربانی قدرت داخلی شما رو زیاد می کنه.

  1. آماده شده و تمرین کنین و هدفتون رو به ذهن بسپارین

دونستن این موضوع که تا حالا به عنوان یه آدم هر کاری رو که تونسته اید واسه خود و موفقیتتون انجام دادین، باعث می شه که تلاشای بعدی رو با اعتماد به نفس بیشتری انجام بدین. همونطور که کی و شیپمن می گن: آماده بودن و تمرین واسه رسیدن به هدف – نقطه کانونی اعتماد به نفسه.

  1. تمرین فیزیکی

ورزش همیشگی و داشتن جسمی قوی ، اعتماد به نفس فرد رو بالا برده و دلیل می شه که فرد از نظر روحی هم قوی شه. دست کم امتیازات ورزش، افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن روحیه س. علاوه بر این، حس انرژی و آرامشی که از تمرین بدست میاد، سطح انرژی و روحیه فرد رو زیاد می کنه.

خلاصه

۱۳ آیتمی که در بالا به اونا گفته شد می تونن عادتای خوبی باشن که هر چقدر بیشتر اونا رو انجام بدین براتون ساده تر می شن و به یکی از عادت هاتون تبدیل خواهند گردید. بله، فقط کافیه جربزه لازم رو واسه رسیدن به اهداف و افزایش اعتماد به نفستون داشته باشین. بعضی وقتا ممکنه خطر کنین و همه چیز خراب شه. اما اگه  نگاه شما به این صورت باشه که من میتونم از این موضوع درس بگیرم، می تونین اشتباهات خود رو  جبران کرده و اقدامات بعدی خود رو با عقل و درایت بالاتری انجام دااده و گامای مثبتی در واسه رسیدن به اهدافتون وردارین.

واسه دوست داشتن خود چیکار باید کرد؟

تعریف اعتماد به نفس چیه؟

اختصاصی افزایش اعتماد به نفس چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *