چگونه با مشتری ارتباط برقرار کنیم

ایجاد رابطه با مشتری

داشتن رابطه موثر با مشتری علاوه بر جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری میتونه باعث افزایش اعتبار کار و کاسبی شما هم شه پس تلاش کنین مهارتهای ایجاد رابطه با مشتری خود رو تقویت کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ رابطه با مشتری یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کاریه. به خاطر همین وجود ضعف در بخش رابطه با مشتری نتیجه های سنگینی واسه صاحبان کار و کاسبی داره. واسه روشن شدن این موضوع تصور کنین که در کار و کاسبی خود مراحل طراحی و تولید محصول، بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری بالقوه رو گذرونده باشین. پس از طی این مراحل نوبت به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل فرا می رسد. اینجاس که اهمیت ایجاد رابطه سازنده و موثر با مشتری رو می شه. پس آدمایی که به عنوان مسئولان ایجاد رابطه با مشتری انتخاب می شن باید مهارت های ارتباطی و اجتماعی بالایی داشته باشن. از این رو یه مدیر موفق با بررسی عوامل جور واجور مناسب ترین فرد رو واسه این کار در نظر می گیرد. چون حیاتی ترین بخش کار و کاسبی که می تونه منتهی به فروش و سودآوری واسه سازمان شه بخش رابطه با مشتریه. از این رو مسئول رابطه با مشتری باید مهارت های خاصی رو در خود تقویت کنه که در ادامه به بررسی این مهارت ها می پردازیم.

مهارتهای ایجاد رابطه با مشتری:

در رابطه با مشتریان معطلی ایجاد نکنین

تاخیر و یا ایجاد معطلی در رابطه با مشتری تاثیر روانی منفی بر ذهن مخاطب داره. پس فردی که به عنوان مسئول رابطه با مشتری در نظر گرفته می شه باید برنامه منسجمی داشته باشه. هم اینکه حفظ رابطه با مشتریان وفادار و ارائه ی پیشنهادها و بسته های خاص به اون ها با ایجاد حس همدلی به موندگاری نام برند تو ذهن مشتری کمک می کنه. یادتون باشه که پاسخگویی سریع و توجه به نیازای مشتریان از مهمترین مهارت هاییه که مسئولان روابط عمومی و رابطه با مشتریان باید به اون توجه کنن.

شنونده ی خوبی باشین

مطمئنا هنگام صحبت با بعضی از افراد در موقعیتی قرار گرفته اید که احساس کنین هیچ توجهی به صحبت های شما نمی شه. این تاثیر روانی بسیار بدی روی گوینده داره. پس واسه ایجاد رابطه موثر با مشتری بهتره شنونده ی خوبی باشین. یعنی با به کار گیری جملاتی به گوینده نشون بدید که به سخنان اون ارزش قائل هستین و تموم حواستون به صحبت ها و نیازای اونه. یادتون باشه که در ۹۰ درصد مواقع تصمیم گیری احساسی منتهی به خرید محصول بوسیله مشتریان می شه نه تصمیم گیری منطقی. به بیان دیگه مستمع صاحب سخن رو بر سر ذوق آورد. تقویت مهارت های ایجاد روابط اجتماعی موثر و توجه به نکات روانشناسی از مهمترین عواملیه که در بخش بازاریابی و فروش کسب و کارا روش زوم بشه.

سوالات روشن سوال کنین

قدرت کنترل صحبت و ایجاد رابطه موثر از مهمترین مهارت های جذب مشتریه. پس آدمایی در ایجاد رابطه با مشتری موفقن که قدرت کنترل صحبت رو داشته باشن و دلیل جلب اعتماد مشتری شن. مطمئنا سوال و جواب مهمترین بخش جمع بیاری اطلاعات از مشتریاس. پس بهتره سوالات روشن و مفیدی بین صحبت مطرح شه. چون طرح سوالات بی ربط و گیج کننده باعث می شه که مشتری از ادامه رابطه بیخیال شه. هم اینکه به عنوان یه فرد موفق و کار بلد اصلا از کلماتی مانند “نمی دانم” استفاده نکنین. شما به عنوان مسئول رابطه با مشتری باید همه چیز رو بدونین و بتونین پاسخگوی سوالات مشتریان خود باشین.

علم فنی خود رو در مورد فعالیت خود زیاد کنین

در هر زمینه ای که فعالیت می کنین باید علم فنی کافی در رابطه با اجناس و خدمات کار و کاسبی خود داشته باشین. چون خیلی از مشتریان شما افراد متخصص و کار بلدی هستن که از اصطلاحات تخصصی استفاده می کنن. پس فردی که به عنوان مسئول رابطه با مشتری فعالیت می کنه باید علم فنی کافی واسه ارائه اطلاعات نیاز به مشتریان رو داشته باشه. البته اینم بگیم که بعضی وقتا هم مشتریان شما هیچ اطلاعاتی در مورد فعالیت شما ندارن و هدف از تماس اون ها جمع بیاری اطلاعات و آشنایی با خدمات شما هستش. در این گونه موارد یه فرد حرفه ای باید با طرح سوالاتی اندازه علم و اطلاعات فرد رو تخمین بزنه. پس از باخبر شدن از اندازه اطلاعات در مورد فعالیت می تونه رابطه تاثیر با اون بسازه.

فردی که در مورد مسئول رابطه با مشتری فعالیت می کنه باید علم فنی کافی واسه ارائه اطلاعات نیاز به مشتریان رو داشته باشه.

نقاط قوت کار و کاسبی خود رو در اول بگید

کلا مشتریان تمایل دارن در اول تماس خود با کسب و کارا در مورد خدمات و نقاط قوت اون ها اطلاعاتی به دست بیارن. پس هنگام ایجاد رابطه با مشتری بهتره پس از باخبر شدن از نیازها و ارائه یه سری اطلاعات کلی بهتره سراغ نقاط قوت و ویژگی ها و خدمات منحصر به فرد شرکت خود برید. چون این مرحله از رابطه تاثیر بسیاری در شکل گیری ذهن مخاطب نسبت به برند شما داره. پس به عنوان یه فرد حرفه ای بهتره مشتری رو راضی کنین که در تماس با شما بهترین گزینه رو انتخاب کرده.

برنده های موفق در بخش مد و پوشاک

روش های جذب مشتریان ثابت و شدیدا وفادار

آی بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *