چگونه با کمردرد مبارزه کنیم؟

چیجوری با کمردرد مقابله کنیم

یکی از مهمترین علل به وجود اومده از طریق روش ناصحیح زندگیه که پیر و جوون نمی شناسه؛ کمر درد طولانی کیفیت زندگی رو تحت تاثیر قرار میده اما با چند راه حل ساده میشه با اون مقابله کرد.

خبرگزاری ایرنا نوشت: کارشناسان تخمین میزنن که ۸۰ درصد افراد کمردرد رو تجربه می کنن.کمردرد علایم مختلفی داره و تشخیص دلیل دقیق اون روند پیچیده ایه؛ ولی میشه با حفاظت از ستون فقرات و تقویت ماهیچه ها، فشار و درد وارد بر کمر و ستون فقرات رو کم کرد.

چند راه حل ساده واسه خداحافظی با کمر درد

– هنگام نشستن دقت کنین؛ اولین و مهمترین قدم واسه جلوگیری از کمردرد، دوری از نشستنای طولانی مدته. بیشترین مدت زمان نشستن حدود ۴۵ دقیقه در نظر گرفته شده. هنگام نشستن قوز نکنین و تلاش کنین سر و گردن با ستون فقرات تو یه جهت قرار داشته باشه. شونه ها رو داخل گوشا فرو نکنین و عضلات شکم رو پیوسته منقبض نگه دارین.

صندلی مناسب و راحت فراموش نشه. پس از هر ۴۵ دقیقه نشستن، بلند شده و راه روید تا جریان خون کافی در اختیار عضلات و استخوانا قرار گیرد.

– قرار دادن بالشت زیر زانو هنگام خواب؛ بالا اومدن زانو دلیل کاهش فشار و درد در ستون فقرات می شه.

– برنامه ورزشی منظم، مخصوصا تمرینای ناحیه مرکزی بدن که دلیل تقویت فیله های پشت و ماهیچه های شکم می شن، کمر و ستون فقرات رو مراقبت کرده و از اسپاسم و درد عضلات جلوگیری می کنه.

– تقویت استخوانا؛ تقویت استخوانا و جلوگیری از پوکی استخون، یکی از مهمترین روشای حفاظت از کمر و ستون فقراته، پس تا می تونین مواد غذایی شامل کلسیم و ویتامین D استفاده کنین. شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ، شکلای جور واجور پنیر، خاویار، زرده تخم مرغ و جگر گوساله مهمترین منابع ویتامین D هستن.

– در انتخاب کفش دقت کنین؛ کفش مناسب فشار وارد روی کمر رو کم می کنه. پاشنه حدود سه سانتی متر، مناسب ترین ارتفاع پاشنه س. از پوشیدن کفشای پاشنه دار دوری کنین که قاتل زانو و کمره.

– هنگام ایستادن و راه رفتن بدن رو در بهترین وضعیت بذارین؛ واسه کاهش کمر درد و گردن درد، هنگام راه رفتن و ایستادن عضلات شکم رو منقبض نگه دارین و تلاش کنین سر و ستون فقرات تو یه جهت قرار داشته باشن. از کشیدن سر و گردن به سمت جلو، قوز کردن و چرخاندن شونه ها به دو طرف هنگام راه رفتن یا ایستادن دوری کنین.

وزن خود رو کم کنین؛ اضافه وزن، مخصوصا در ناحیه مرکزی بدن، دلیل افزایش کمر درد می شه. همیشه به شاخص توده بدنی به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین عامل در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقیه. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست میاد.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشون دهنده کم وزنی غیر طبیعیه. اگه عدد بدست اومده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشه، یعنی وزن فرد طبیعیه. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشون دهنده اضافه وزنه. عدد ۳۰ به بالا نشون دهنده چاقیه، که به ترتیب به چاقی درجه یه (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شه. باخبر شدن از شاخص توده بدنی واسه هر فرد لازمه.

– ؛ نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات دیگه، جریان خون ناحیه دیسک در ستون فقرات رو کم می کنه و دلیل خشک شدن، پارگی یا ترک اون می شن. از طرفی سیگار دلیل کاهش اکسیژن خون و کاهش مواد غذایی عضلات و تاندونا می شه.

– از بلند کردن و حمل اجناس سنگین دوری کنین؛ بیشتر کمر دردا به وجود اومده از طریق بلند کردن اجسام سنگینه. واسه حمل این اجناس تا حد امکان کمک بگیرین یا از چرخ استفاده کنین. به کار گیری کوله پشتی واسه حمل کتاب، لپ تاپ و وسایل لازم پیشنهاد شده.

– از پوشیدن شلوارهای تنگ دوری کنین؛ لباسای تنگ علاوه بر کاهش جریان خون در نواحی جور واجور، خم شدن، راه رفتن و ایستادن رو دچار مشکل می کنن و دلیل فشار روی کمر و ستون فقرات می شن.

– نفس عمیق بکشین؛ دم عمیق از راه بینی و بازدم محکم از راه دهن، دلیل تقویت عضلات شکم و افزایش اکسیژن خون می شه که هر دو در کاهش کمر درد موثر هستن.

– بین کار با تلفن حرف نزنین؛ تلفن صحبت کردن بین کار دلیل می شه که به طور ذاتی گوشی تلفن رو با شونِه نگه دارین که این کار باعث کمر درد و گردن درد می شه. به کار گیری هدست در تماسای طولانی لازمه.

– هنگام نشستن کف هر دو پا رو با فاصله عرض شونِه روی زمین بذارین.

– هنگاه نشستن پاها رو رویهم نندازین

– از حمل کیفای دستی سنگین جلوگیری کنین

– هنگام نشستن و ایستادن سر خود رو بالا نگه دارین

– از فعالیتای شدید بدنی دوری کنین

– روزی هشت لیوان آب بخورین

– قبل از ورزش بدن رو گرم و پس از اون بدن رو سرد کنین

– تغذیه سالم و کافی داشته باشین

– به خواب کافی توجه کنین

روشی موثر واسه خلاص شدن از کمردرد

چیجوری درد لگن رو درمان کنیم؟

ستون فقرات چیجوری کمردرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *