چگونه بدون استرس بخوابیم؟

تاحالا تلاش کردین با وجود داشتن استرس بخوابین؟ تقریبا نشدنیه؟ با ما همراه شید تا راه حل خوابیدن هنگام وجود استرس رو بررسی کنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از مردمون؛ شایدً خیلی از شما می دونین که دراز کشیدن روی تخت با ذهنی پریشون و بدنی دردناک چه حس بدیه.

یه نگرانی یا فکر می تونه ساعت ها بیدار نگهتان داره. یا خیلی اوقات سر و صدای اتاق های بغلی یا همسایه بالاسری ممکنه حتی با وجود خستگی زیاد اجازه نده بخوابین. این وضع خوابیدن روز بعدتون رو هم درگیر می کنه و نمی گذارد روزی پرانرژی و به درد بخور داشته باشین.

مطمئناً هممون در نقطه ای از زندگی دچار مشکل بی خوابی می شیم. استرس های زندگی و ضرب العجل های کاری استراحت همه آدم ها رو انگار تحت تاثیر قرار می دهد.

ولی واسه افراد فوق العاده حساس که تقریباً ۲۰٪ از جمعیت رو در بر می گیرند، یه شب خواب خوب بیشتر به یه رویا شبیه س تا بخشی از زندگی روزمره. داشتن سیستم عصبی حساس تر موجب بی خوابی می شه. خواب نیازمند اینه که ما به حالت استراحت عمیق بریم که رسیدن به اون واسه این افراد خیلی ساده نیس.

بااینکه خوابیدن واسه این افراد خیلی سخته ولی می تونن با ایجاد یه محیط مناسب به اون کمک کنن.

واسه اینکه بتونین ذهنتون رو آروم کنین و خوابی راحت تر داشته باشین، از این نکات استفاده کنین.

  1. یک تا دو ساعت قبل از خواب، خودتون رو در حالت استراحت بذارین.

در ساعت های پایانی روز، تا جایی که می تونید تحریکات جسمی رو کم کنین. نور رو کم کنین و همه چیز رو کنه و آروم کنین. کاری که براتون ریلکس کننده س مثل کتاب خوندن، انجام یوگا، حموم داغ یا حرف زدن درمورد روزی که پشت سر گذاشته اید با خونواده رو امتحان کنین.

اگه یه سری کارای خاص براتون غیرقابل اجتنابه، تلاش کنین اونا رو به روشی آروم و ریلکس کننده انجام بدین.

  1. از ظهر به بعد کافئین استفاده نکنین.

کافئین می تونه ۱۲-۸ ساعت بعد از مصرف در بدنتون بمونه. تاثیر کافئین در افراد جور واجور فرق داره ولی به طور کل، اگه واسه خوابیدن مشکل دارین، تلاش کنین اون رو به مدت یه ماه از برنامه غذایی تون خط بزنین و ببینین وضعیت خوابتون بهتر می شه یا خیر. هم اینکه می تونید منابع ضعیف تر کافئین مثل چای یا شکلات رو امتحان کنین. تلاش کنین به جای قهوه چای گیاهی و دم نوش استفاده کنین.

  1. شب ها غذاهای خواب آور بخورین.

غذاهای شامل موادمغذی خواب آور مثل تریپتوفان، ملاتونین و منیزیم بخورین. واسه شام می تونید ترکیبی از پروتئین های باکیفیت بالا و کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنین. یه بشقاب کینوآ به همراه سبزیجات تفت داده شده و سینه مرغ انتخابی خوبه. واسه دسر یه کاسه گیلاس و ماست بخورین.

  1. ساعت ۱۰:۳۰ چراغ ها رو خاموش کنین.

تلاش کنین هر شب سر یه ساعت مشخص واسه خواب آماده شید. بدن ما واسه خوابیدن ساعت ۱۰ شب و بیدار شدن ساعت ۶ صبح ساخته شده. بهترین کیفیت خواب بین ساعت ۱۰ شب و ۲ صبح هستش.

  1. تنفس از راه چاله چپ بینی رو تمرین کنین.

چاله راست بینی تون رو با انگشت شست بگیرین و یه نفس طولانی و آروم از بینی چپتان بکشین. این نوع تنفس تاثیری آرامش بخش بر ذهن و بدن داره. در یوگای کوندالینی گفته می شه که ۲۶ تنفس طولانی و آروم به همین روش بدن رو به حالت ریلکسی می برد.

  1. رویکردتان رو تغییر بدید.

باور شما درمورد خواب چیه؟ افکار ترسناک در بدن ایجاد تنش می کنه و بدنی که تنش داره، توانایی خوابیدن نداره. ترس از اینکه نتونین بخوابین هم ممکنه باعث بیدار نگه داشتنتون شه.

  1. با نور و صدا بازی کنین.

هماهنگ کردن ریتم های داخلی با ریتم های طبیعت به داشتن خوابی بهتر و عمیق تر کمک می کنه. تلاش کنین در طول روز خودتون رو در برابر نور خورشید بذارین و شب ها چند ساعت قبل از خواب نور خونه رو کم کنین.

حتماً در اتاقی به طور کاملً تاریک بخوابین یا از چشم بند استفاده کنین. اگه احساس می کنین با وجود یه صدای پس زمینه بهتر می خوابید، موقع خواب از پنکه یا چیزی مشابه که صدایی یکنواخت داره استفاده کنین. گوش گیر هم واسه اونایی که به صدا حساس هستن خیلی خوبه.

  1. حموم ریلکسی رو امتحان کنین.

نصف فنجون نمک مخصوص دریایی و چند قطره روغن خاص مثل لوندر (اسطوخودوس) رو در وان آب گرم بریزین. ۲۰ دقیقه داخل اون دراز بکشین. منیزیم موجود در این نمک از راه پوست جذب بدنتون می شه و حس ریلکسی رو در شما تقویت می کنه. آب و نمک انرژی روزتون رو پاک می کنه.

  1. طب فشاری، یوگا و بقیه فوت وفن های ریلکسیشن رو امتحان کنین.

قبل از خواب روی تشک طب فشاری دراز بکشین. هم اینکه می تونید تمرینات عضلات پیشرونده و یوگای نیدرا رو امتحان کنین که با کمک ذهنتون هر قسمت از بدنتون رو ریلکس می کنین. طب سوزنی هم می تونه یکی دیگه از انتخاب هاتون باشه.

  1. در طول روز معطلی های استراحت داشته باشین.

تلاش کنین دست کم یه معطلی ۱۵ دقیقه ای واسه استراحت در طول روز داشته باشین تا بدنتون رو در تعادل بذارین و در آخر روز بدنتون بیشتر از اندازه خسته نباشه.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب مردمون مقاله در مورد استرس چیجوری کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *