چگونه بدون اضطراب سخنرانی کنیم؟

اضطراب سخنرانی در جمع

اضطراب صحبت کردن در برابر جمعیت میتونه واقعاً واسه سلامتی داغون کننده باشه اما وقتی که راهکارهایی واسه مقابله با اون در دسترسه تلاش کنین از اونا استفاده کنین و ضمن داشتن یه سخنرانی خوب از سلامت روانی خودتون هم مراقبت کنین.

به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ نتیجه ی تحقیقی در سال ۲۰۰۱ نشون داد که صحبت کردن واسه تعداد زیادی مخاطب یکی از ترسناک ترین کارا واسه مردم آمریکا هستش.

این تحقیق نشون داد ترس مردم از سخنرانی عمومی از ترس از مار کم تره؛ اما از ترس از ارتفاع، آمپول و سفر با هواپیما بیشتر تخمین زده شده.

از اونجایی که این روزا شرایط زندگی سخت شده، شاید ترس از صحبت در مکان های عمومی کم تر مورد توجه قرار بگیره؛ اما این موضوع هنوزم واسه عده ای ناراحت کننده س.

اگه در گوگل جستجو کنین متوجه می شید مقالات زیادی در مورد مقابله با ترس از سخنرانی هست. اما تموم روش ها مانند تمرین کردن در برابر آینه و ندیده گرفتن شنوندگان همیشه موثر نیستن.

در ادامه ی این مقاله به بررسی روشی موثر واسه نابود کردن ترس از سخنرانی می پردازیم.

روی ایده ای که دارین تمرکز کنین

قبل از هر چیزی باید بدونین که اضطراب به وجود اومده بوسیله صحبت تو یه جمع، از ترس از سخنرانی ناشی نمی شه. دلیل اصلی اون ترس از قضاوت شدن و مورد تمسخر قرار گرفتنه.

بیشتر مردم نگران این موضوع هستن که بقیه در مورد اون ها چیجوری فکر می کنن. این افراد معمولا از انجام دادن کارایی مانند آواز خوندن و انجام حقه های شعبده بازی با بقیه می ترسند.

راه های زیاد و مؤثری مانند تمرین کردن متن سخنرانی واسه کم کردن استرس و اضطراب هست؛ اما مؤثرترین روش اینه که قبول کنین سخنرانی عمومی، هیچ ارتباطی با معرفی شخصیت فرد سخنران نداره.

درواقع می توان این گونه نتیجه گیری کردن که چگونگی ی سخنرانی کوچیک ترین ارتباطی با طرز تفکر بقیه در مورد شما نداره. بعد از پایان یه سخنرانی واسه کسی مهم نیس که دندون های فرد سفید به نظر می رسیده ان یا خیر، لباس هاش مرتب و اتوشده بوده ان، علم، اطلاعات و اعتماد به نفس بالایی داشته یا خیر.

مهم اینه که شخص تونسته پیغام خود رو با موفقیت به بقیه منتقل کنه؟ منظور از پیغام سخنرانی اینه که شنوندگان موضوع اصلی بحث رو فهمیده باشن نه اینکه به نتیجه گیری اون دقت کنن.

یکی دیگه از بهترین روش ها واسه کاهش اضطراب اینه که دقیق شدن و فوکوس کردن روی ایده ها گذاشته شه نه کلمات. هرچقدر دقیق شدن و فوکوس کردن روی لغات بیشتر باشه، اندازه اضطراب و نگرانی هم بیشتر می شه.

اگر اگه دقیق شدن و فوکوس کردن روی ایده ی اصلی گذاشته شه، افکار به پرواز درخواهند اومد و نتیجه ی کار بسیار بهتر  از وقتی می شه که فرد بخواد لغات رو با حساسیت انتخاب کنه.

شنوندگان بعد از پایان سخنرانی در مورد اضطراب، صداقت، تأثیرگذاری، علم و اعتمادبه نفس فرد سخنران صحبت می کنن. اما اگه نتونه مأموریت رو به درستی انجام بده هیچ فایده ای نخواد داشت.

سخنرانی، ابزاری واسه امتحان توانایی های فرد نیس بلکه به معنی انتقال ایده به دیگرونه.

ترس سخنرانی در جمع

اینکه چیجوری به نظر می رسید نباید تمرکز اصلی رو منحرف کنه

تمرین کردن در برابر آینه، ضبط کردن صدا، فیلم گرفتن و مشاهده ی اون رو کنار بذارین. همه ی ما با در نظر گرفتن تجربه هایی که کسب کرده ایم از عکس العمل و شکل ظاهری خود اطلاع داریم. هیچ شخصی با دیدن تصویرش در آینده نمی تونه فهمیده باشه منظور خود رو به خوبی واسه بقیه بیان می کنه یا خیر.

آدمایی که تمرکز اصلی رو از روی خود برمی دارن و بر پیغام اصلی تمرکز می کنن معمولا اضطراب کم تری دارن. درواقع این افراد اندازه خودآگاهی رو کاهش میدن.

وظیفه ی شما اینه که ایده و پیغام خود رو به بقیه منتقل کنین؛ پس نباید نگران شکل ظاهری باشین و روی اون تمرکز کنین. نوازنده ها، خواننده ها و بازیگران حق دارن که نگران این موضوع باشن؛ اما یه سخنران، کافیه ایده ی خود رو به بقیه منتقل کنه. رسیدن به این طرز تفکر نیازمند تمرین و کسب تجربه س.

اگه بیشتر از اندازه مضطرب می شید و دل شوره می گیرید، فقط به این فکر کنین که وظیفه ی شما معرفی، صحبت کردن در مورد یه موضوع و انتقال دادن ایده ی اون به شنوندگانه و احتیاجی نیس نگران چیز دیگری باشین.

اگه بتونین این کار رو انجام بدین موفق می شید وگرنه شکست می خورین. مطمئن باشین که موضوع پیچیده تر نمیشه و در همین سطح باقی می مونه.

درمان طبیعی اضطراب شدید چیه؟

همه چیز درباره بدبینی و اضطراب

روانشناسی زومیت چیجوری کاهش استرس کاهش اضطراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *