چگونه بدون ورزش لاغر شویم؟

healthy-women

واسه کسی که از ورزش کردن لذت جنگ و عاشق اون نباشه، سخته که هر روز با هدفی مانند کاهش وزن خودشو به انجام تمرینات تکراری مجبور کنه مگه اینکه راهی واسه کاهش وزن بدون ورزش پیدا کنه!

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ شما می تونید بدون ورزش، وزن کم کنین؟ بله! بهترین ظاهرتون رو پیدا می کنین؟ خیر. خانوم های عزیز، در این مقاله می بینید که چیجوری می تونید کاهش مصرف کالری و ورزش هفتگی تون رو به بیشترین حد برسونین تا به بدن مورد نظرتون دست پیدا کنین.

من در گاراژ خونه ام تمرین می کنم و در اونجا بعضی وقتا این نوع سوالات رو از خودم می پرسم: « مجبورم واسه کاهش وزن، تموم این تمرینات رو انجام دهم؟» و یا «من به سختی ورزش می کنم، پس به چه دلیل وزنم کم نمی شه؟»

جواب ام هم خیلی ساده عبارت بودن از:

«نه، تو مجبور نیستی واسه کاهش وزن، ورزش کنی.» و یا «تو تموم اون تمرینات رو انجام می دهی اما وزن کم نمی کنی چون به خوردن کالری زیادتر از اندازه ادامه می دهی.»

در واقع دلیل اصلی اینجور اتفاقی، به مقدار کالری های دریافتی و سوزونده شده بر می شه. واسه کاهش وزن از یه راه سالم، ما به ترکیبی از کاهش کالری و ورزش نیاز داریم. بعضی مراجعین من فکر می کنن که ورزش، به تنهایی جواب مسئله س.

اونا فکر می کنند که چند ساعت ورزش شدید و بلند کردن وزنه، جواب تموم مشکلاتشون هستش. اونا فکر می کنن که وزن، خیلی راحت پایین میاد. اما اشتباه می کنن!

در واقع اگه شما سه جلسه تمرین سخت در هفته انجام بدین که هر جلسه ۱۰۰۰ کالری بسوزونه، شما فقط به اندازه ی کم کردن نیم کیلو وزن، کالری کافی سوزونده اید! و از طرفی شما خیلی راحت می تونید اون کسری کالری رو با خوردن یه وعده ی اضافی در هر روز یا یه وعده ی غذایی چرب و چیلی بزرگ در هفته، جبران کنین. به همین راحتی!

پس می تونید ببینین با اینکه ورزش به شما کمک می کنه سالم تر شید، اما ممکنه به کاهش وزن مورد نظرتون منجر نشه. ممکنه با ادامه ی اینجور روندی دچار انزجار شید، چون به سختی تمرین می کنین اما یافته های قابل رویتی نمی ببینن.

کاهش وزن، ورزش و داشتن بهترین ظاهر

حقیقت اینه: اگه شما باید مقدار زیادی وزن کم کنین، می تونید فقط با کم شدن کالری به هدفتون برسین. تنها کاهش ۵۰۰ کالری از اندازه مصرف روزانه تون، برابر نیم کیلو کاهش وزن در هفته هستش. اما لطفا بدونین که وقتی از این روش وزن کم می کنین، نه فقط چربی از دست می بدید، بلکه عضله هاتون هم از بین می رود!

عضله، واسه ساخت یا حفظ یه بدن سالم و خوش ترکیب، لازمه. پس شما باید در بین کاهش وزن، عضله بسازین یا عضله تون رو حفظ کنین. تنها راه واسه حفظ عضله در بین رژیم گرفتن هم، اینه که ورزش کنین و به تمرین با وزنه، اهمیت بیشتری بدید.

این، یه مثال از فرمول کاهش وزنیه که من در جلسات تمرینی ام استفاده می کنم. این مثال بطور روشن نشون می دهد که چیجوری ترکیب کاهش کالری و ورزش می تونن در کنار هم به کاهش وزن شما کمک کنن.

فرمول کاهش وزن من

اگه یه خانوم ۸۰ کیلویی به ۲۳۷۵ کالری واسه حفظ وزن فعلی اش نیاز داشته باشه و کالری دریافتی اش رو ۷۷۶ کالری در روز کم کنه تا به یه رژیم ۱۵۰۰ کالری برسه، در هفته ۵۴۳۵ کالری ذخیره می کنه. اگه این خانوم، سطح فعالیت بدنی اش رو تا فقط ۳۰۰ کالری در روز زیاد کنه، ۲۱۰۰ کالری اضافی دیگه هم در هفته خواهد سوزوند.

اگه کالری هایی که اون با کم شدن مصرف مواد غذایی ذخیره کرده و کالری هایی که از راه ورزش سوزونده رو با هم جمع کنین، برابر ۷۵۲۶ کسری کالری در هفته می شه که برابره با کم شدن حدود ۱ کیلوگرم وزن در هفته. این، مقدار کاهش وزن متوسطه، و ممکنه از هفته ای به هفته ی دیگه فرق داشته باشه. اگه شما تقریبا سالم هستین و هیچ نوع مشکل سوخت و ساز در بدنتون ندارین، این فرمول واسه شما هم صادقه.

اگه شما فقط با رژیم غذایی وزن کم کنین، توده ی عضلانی از دست میدید. نتیجه اش اینه که به روشنی، قدرت کمتری پیدا می کنین و در عین حال ترکیب بدنتون هم تغییر می کنه. هر چند شاید وزن کمتری داشته باشین، اما ممکنه BMI تون (شاخص توده بدنی) طوری که می خواهید، تغییر نکنه.

دوری از درصد چربی بالاتر بعد از کاهش وزن

اشکال بزرگ کاهش وزن بدون ورزش، اینه که وقتی مصرف کالری شما به حالت عادی برگرده، وزنتون بالا میره! وقتی که وزنتون بعد از کاهش وزن بدون ورزش دوباره بالا می رود، بطور خودکار توده ی عضلانی از دست رفته رو دوباره بدست نمی بیارید. و اینبار قسمت بزرگ وزن اضافه شده شما به شکل ذخایر چربی هستش، پس درصد چربی بدن شما نسبت به قبل از کاهش وزن اولیه، بالاتر می شه!

اگه شما این الگوی رفتاری رو تکرار کنین، خودتون رو گرفتار سندروم یو یو می کنین که همه ی ما با اون آشنایی داریم. هر باری که شما بدون ورزش، وزن کم می کنین و پس از اون مقداری وزن اضافه می کنین، ترکیب بدنی تون رو بدتر می کنین! شما چاق تر شده و عضله ی کمتری دارید.

عضله، کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزوند، پس روشنه که هر چی نسبت عضله به چربی بالاتر باشه، BMR تون (سرعتی که در اون بدنتون از کالری ها استفاده می کنه) بالاتر هستش.

اگه شما اونقدر از این الگو استفاده کنین که BMI تون (شاخص توده بدنی) از تعادل خارج شه، هر بار کاهش وزن براتون سخت تر و سخت تر می شه، چون نسبت چربی به عضله ی شما، شدیدا غیر عادیه.

شما چاق تر میشین، حتی اگه نسبت به وقتی که رژیم رو شروع کردین، وزن کمتری داشته باشین. نتیجه این که شما می تونید وزن طبیعی داشته باشین، اما درصد چربی بدنتون بازم بالا باشه و در نتیجه ناسالم و شل و ول باشین.

لاغری بدون ورزش

پس جواب من به سوال اول اینه:

بله، شما می تونید بدون ورزش، وزن کم کنین. فقط بدونین که در دراز مدت ممکنه موفقیت بلند مدتتان رو به خطر بندازید.

و پاسخم به سوال دوم هم اینه:

شما تموم این تمرینات رو انجام می بدید اما وزنی که می خواهید رو کم نمی کنین چون… شما نمی تونید یه رژیم غذایی بد رو با ورزش جبران کنین. واسه اینکه واقعا موفق شید و از بدن و وزنتون راضی باشین، باید از ترکیبی از ورزش و رژیم غذایی استفاده کنین. هیچ کدوم از اونا به تنهایی جواب مشکل شما نیس.

لطفا موقع کاهش کالری، مواد مغذی رو در اولویت بذارین. گوشت باکیفیت، سبزیجات و میوه جات بخورین. بر بسته های غذایی تک نفره، جانشین های غذایی و ترفندهای این چنینی تکیه نکنین. از غذاهای فراوری شده و فست فودها هم دوری کنین.

اگه از یه راه و روش منطقی استفاده کنین، می تونید وزن مورد نظرتون رو کم کنین. از محتوای کالری غذاتون بدونین، در هفته چند بار ورزش کنین و بر تغذیه خوب تمرکز کنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

رژیم لاغری مجله تناسب اندام مطالب باحال روز کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *