چگونه برای کسب‌وکار خود محتوای کاربردی خلق کنیم؟

بازاریابی محتوا content-marketing

خیلی از صاحبان کسب وکارها نسبت به اهمیت خلق محتوای دست اول و جدید واسه سایت شون آگاه هستن و از این کار، بهبود فروش و خدمات رسانی به مشتریان و افزایش آگاهی در مورد برندشون رو دنبال می کنن. اما همه صاحبان این کسب وکارها اطلاع ندارن که واسه خلق محتوا به یه روش سنجیده و منظم نیازه.

قبل از صرف زمان مهم و پول زیاد واسه خلق محتوا، اول باید موارد زیادی رو سبک و سنگین کرد که بعضی از اونا یعنی: مخاطبان، چگونگی دسترسی، اهداف، زمان بندی و ارائه. در این مقاله پنج قدم اساسی و لازم رو آوردیم که با طی اونا می تونین مطمئن شید، محتوای جدید به شکلی منظم در زمان درست به دست مخاطبان درست می رسه تا از این روش بتونین تاثیر اقدامات خود رو بیشترین حد و اهدافتون رو محقق کنین.

۱) هدفتون رو تعریف کنین.

بازاریابی محتوا می تونه برگشت سرمایه بالایی داشته باشه؛ اما واسه اینکه اتفاق بیفته باید براش زمان کافی صرف کنین. واسه اینکه از زمان به درستی بهره ببرین، لازمه هدف پایانی رو از اول تو ذهن داشته باشین. قبل از شروع، هدفی رو که از بازاریابی محتوا دنبال می کنین واسه خودتون روشن کنین. اهدافی که به طور عادی از بازاریابی محتوا دنبال می شه یعنی:

  • آگاهی بخشی در مورد برند
  • جذب مشتریان
  • تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران
  • خدمات رسانی به مشتریان
  • تشویق مشتریان به خرید اضافی
  • جذب مشترکان (آدمایی که خبرنامه شما رو دریافت می کنن)

بسته به سناریویی که تدارک دیدین، هر کدوم از این اهداف می تونه واسه شما مناسب باشن. شاید شما بخواین آگاهی در مورد برندتون رو زیاد کنین یا جایگاهتان رو در یافته ها به دست اومده از موتورهای جست وجوی وب بهتر کنین یا فقط بخواین مشتریان بیشتری رو به اجناس خودتون جذب کنین. هدفتون هرچه هست از اول روی اون متمرکز شید و از این روش شانس به مراتب بیشتری دارین تا محتوایی تولید کنین که چرخ کسب وکارتون رو بچرخونه.

وقتی کسی اجازه میده که براش ایمیل تبلیغاتی بفرستید، در واقع به شما مجوز میده تا محصولاتتون رو به اون عرضه کنین. بازاریابی ایمیلی هدف دار می تونه این امکان رو به شما بده که روابط فردی با مشتریان رو بهتر کنین؛ امکانی که هیچ کدوم از کانالای بازاریابی دیگه در اختیارتون نمی گذارن. قدم اول اینه که مشترک پیدا کنین بعد در طول زمان با فرستادن ایمیلای شخصی سازی شده، اون مشترکان رو تبدیل به خریداران پر و پا قرص کنین. موسسه بازاریابی محتوا (CMI) در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد آدمایی که در خبرنامه ایمیلی اونا مشترک بودن نسبت به سایرینی که مشترک نبودن سه برابر سریع تر به مشتریان اونا تبدیل شدن.

واسه اینکه بتونین یه پایگاه اشتراک ایمیلی بسازین، اول نیاز دارین در ازای دریافت یه نشانی ایمیل مشترک جدید، چیزی مهم رو در وب سایتتون عرضه کنین. افراد کمی به خاطر اینکه ایمیلشان در لیست خبرنامه قرار گرفته قید بررسی ایمیلشان رو میزنن، اما عوضش افراد زیادی در ازای دریافت یه محتوای برتر، مثل کتاب الکترونیکی، دوره آموزشی آنلاین و بقیه چیزایی که مورد علاقه شونه، حاضرن به لیست خبرنامه اضافه شن. واسه اینکه مشترکان بیشتری جذب کنین، نیاز دارین مثل این محتواها رو بیشتر عرضه کنین. قرار دادن یه برگه خلاصه محتویات یا راهنمای منابع در نوار جانبی وب سایتتون یا به کار گیری فرمای تبلیغاتی (Pop-up) شاید کارتون رو راه میندازه، اما بهترین راهبردی که واسه پیشرفت لیست مشترکان ایمیلی پیدا کردم، ارتقای محتوا (Content upgrade) است.

تازگیا فهمیدم تعدادی از دوستان خوشفکر من که در مورد بازاریابی محتوا فعالیت می کنن، محتواهای جایزه (Bonus) در پست هاشون قرار میدن. برایان دین (Brian Dean) که پست عالی درباره ۲۰۰ عامل مورد به کار گیری راه گوگل واسه رتبه بندی وب سایتا رو نوشت، یه چک لیست رایگان واسه عوامل رتبه بندی سایت هم به عنوان جایزه در پستش گذاشته بود. من هم اینکه فهمیدم سایتایی مانند Leadpages.net با هر بار انتشار پست، محتواهای مجانی جایزه رو هم در پست هاشون قرار میدن. اونا هر نوع محتوای جایزه ای رو در پستای شون قرار نمی دادن، بلکه از محتواهایی خاص استفاده می کردن که به خواننده کمک کنه چیزای بیشتری از اون پست به دست آورد و سطح یادگیری اش رو پیشرفت ببخشد.

۲) گروه های مخاطب خود رو مشخص کنین.

اگه می خواین بازاریابی محتوای شما موفقیت آمیز باشه، باید طوری برنامه ریزی کنین که محتوای ارائه شده تامین کننده نیازها و خواسته های مخاطباتون و نه خودتون باشه. این نکته بسیار مهمیه. صاحبان کسب وکار و بازاریابان بیشتر دچار این اشتباه می شن که محتوا رو براساس سلیقه و تفکر شخصی خودشون جفت و جور و ارائه می کنن. اگه شمام همین روش رو در پیش بگیرین، شکستتان در بخش بازاریابی محتوا بعید نیس. قبل اینکه برنامه بازاریابی محتوا رو شروع کنین، اول با مشخص کردن گروه های مخاطب، به طور روشن مشخص کنین که با چه گروهی می خواین رابطه برقرار کنین. خیلی از کسب وکارها دست کم یه گروه مخاطب دارن، اما بعضی از اونا دارای چند گروه مخاطب هستن.

محتوای لازم واسه هر کدوم از این گروه ها می تونه خیلی فرق داشته باشه. واسه اینکه ویژگیای گروه های مخاطب خود رو مشخص کنین اول نیازه چند سوال رو از مخاطبان خود سوال کنین:اون کیست؟به چه اطلاعاتی نیاز داره؟ این فرد یا گروه به چه چیزایی اهمیت میده؟ بهتره خودتون جوابا رو حدس نزنین، بلکه از راه مصاحبه با مخاطبان اونا رو دریافت کنین. واسه این روند وقت بذارین اما دنبال کمال گرایی نباشین، شما به اون اندازه ای نیاز به جزئیات دارین که بتونین به تولید کنندگان محتوای خود سرنخای اصلی رو بدین.

۳. یه شبکه تقسیم بندی محتوا بسازین.

در گذشته با فرستادن پیام به طرف عموم مخاطبان، به تبلیغ کسب وکارمون می پرداختیم. اون موقع این باور وجود داشت اگه به اندازه کافی پیام رو بلند و رسا ارسال کنیم، در آخر به دست تعدادی از مخاطبان می رسه. هرچند این تبلیغات هنوزم در جریانه، اما هدررفت زیادی در اون صورت میگیره چون معمولا در زمان درست، مکان درست و قالب درستی انجام نمی شه. واسه حصول اطمینان از فرستان محتوای درست و در زمان درست، اول نیاز دارین که روند خرید مشتریان و فروش تون رو مورد مطالعه بذارین. باید دریابید مشتری شما در مراحل ابتدایی شناخت اجناس تون و در مراحل پایانی گفتگو واسه خرید، به چه نوع محتوایی نیاز داره. در هر مرحله از روند خرید (و هم اینکه فروش) شکلای جور واجور متفاوتی از محتوا لازمه تا مشتری بتونه یه قدم به پیش رود.

اگه شما دارای کسب وکار کوچیکی هستین شاید چرخه فروش ساده ای مانند این دارین:

تماسا: آدمایی با شما تماس می گیرن یا شما با اونا در تماس هستین.

چیزای مورد علاقه: آدمایی به اجناس شما علاقه نشون میدن.

فرصتای معتبر: احتیاجی از طرف مشتریان مشخص شده و براساس اون واسه خرید محصول شما بودجه ای در نظر گرفته می شه.

پایانی کنندگان: افراد محصول شما رو به عنوان یکی از گزینه های پایانی در نظر می گیرن.

توافق زبانی: محصول شما انتخاب شده.

چرخه فروشتان رو تعریف کرده، بعد از یه شبکه تقسیم بندی محتوا استفاده کنین و براساس اون هر محتوا رو به یه قسمت مناسب اختصاص بدین. به چه دلیل این کار مهمه؟ چون از اینکه در دام تولید محتوای بی هدف بیفتید جلوگیری می کنه. به جای اینکه به طور تصادفی محتوا تولید کنین و هر موقع که فرصت شد اونو واسه مخاطبان تون بفرستین، شبکه تقسیم بندی محتوا به شما کمک می کنه محتوای درست رو برابر برنامه و در زمان درست واسه مخاطبان تون بفرستین.

باید این رو هم ذکر کنم که هرچند ساختار شبکه به صورت خطی ترسیم می شه اما وقتی مخاطبان تون آمادگی جلو رفتن سریع تر رو دارن، اونا رو مجبور نکنین که حتما برابر برنامه شما محتوا رو دریافت کنن. اگه آدمایی که دارای شرایط هستن و آمادگی اونو دارن که با شما به کسب وکار بپردازند با شما تماس گرفتن، تحقیقات موردی تون و اطلاعات اجناس تون رو به اونا ارائه بدین و کار رو از قدم اول و با ارسال بروشورهای اولیه شروع نکنین. بعضی از مشتریان حرکت شما رو در چرخه تولید محتوا کنه می کنن و بعضی هم شتاب بیشتری رو خواهان هستن، پس مطمئن شید که واسه ارائه محتوا به هر دو گروه آمادگی دارین.

۴. مطمئن شید تموم محتوای تولیدی از راه شما جنبه بازخوری (Call-to-action) داره.

محتوای موثر که واسه کسب وکار شما مولده، همیشه این فرصت رو در اختیار مخاطبان تون قرار میده که به شما بازخورد بدن. این کار از راه های جور واجور قابل انجامه، مثلا ممکنه محتوای تولید شده از راه شما رو از راه شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارن، به روزرسانی اونو از راه وب سایتتون دانلود کنن، اجناس تون رو بخرن یا هر عمل دیگری که متوجه میشین محتوای شما مخاطبان رو مجبور به اقدام کرده. اگه بدنه محتوای تولید شده از راه شما در خدمت هدف اون باشه، می تونه با مخاطبان رابطه برقرار کرده، اونا رو آموزش بده، الهام بخش شون باشه و واسه مخاطبان شما اعتمادسازی کنه. این اعتماد بعدا به شکلی به شما برمی گرده، مثلا به شکل به اشتراک گذاشتن پست شما، یا قرار دادن یه کامنت در وبلاگتان یا خریدن اجناس یا خدمات تون. همیشه به مخاطبان خودتون بگید که نیازه در قدم بعدی چه کاری بکننن. اونا رو همراه با شبکه تقسیم بندی محتوای خود به پیش ببرین. اینجا راهکارهایی واسه اینکه محتوای شما جنبه بازخوردی داشته باشه و جوابای بهتری رو از مخاطبان دریافت کنه، آوردیم:

تعهدات کوچیک بسازین: در مراحل اولیه چرخه خرید اقدامات بازخوردی کوچیکی بسازین مثلا: «اگه از این مطلب خوشتون اومد، اونو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.» آدمایی که تازگیا با محتوای شما آشنا شدن با احتمال بالاتری این اقدامات رو انجام میدن و همین می تونه اونا رو به این سمت مایل کنه که در آینده تعهدات بزرگ تری بدن.

سوال کنین: در انتهای محتوای تولید شده یه سوال کنین. این مخاطبان شما رو تشویق می کنه که به شما جواب بدن.

شفاف عمل کنین: اقدامات بازخوردی خود رو شفاف کنین. از زبون ساده استفاده کنین و اقدام بازخوردی که مورد درخواست تون هست رو پررنگ نشون بدین.

مراحل دسترسی رو کوتاه کنین: تعداد فرما و صفحات ثبت نام رو واسه مخاطبان تون به کمترین حد ممکن برسونین طوری که اونا در سریع ترین زمان ممکن بتونن وارد قدم بعدی شن.

۵. یه تقویم سردبیری بسازین.

اگه بخوام فقط یه عامل رو نام ببرم که می تونه در شکست یا موفقیت بازاریابی محتوای شما نقش داشته باشه، اون تقویم سردبیری (Editorial calendar) است. واسه اینکه تلاشاتون به موفقیت منجر شه نیاز دارین که رویکردتان رو کمتر مثل یه بازاریاب و بیشتر مثل یه سردبیر تنظیم کنین. به جای اتخاذ تاکتیکای کوتاه مدت، شما نیاز دارین یه روش بلندمدت طراحی کنین که براساس اون محتوا به طور منظم و سر موقع ارائه شه. من از اول شروع کسب وکارم، بازاریابی محتوا رو به کار گرفتم و هر چند دوره های موفق زیادی داشتم اما بهترین یافته ها رو تازگیا بدست آوردم.

تغییر بزرگی که اعمال کردم ثبات در عمل بود.ثبات در عمل به معنی بیشتر انجام دادن نیس. در گذشته من کمتر از الان محتوا تولید نمی کردم، در واقع حتی بیشتر هم تولید می کردم، هر چند تواتر وقتی تولید محتوایم ثبات نداشت. حالا من معتقد به یه تقویم سختگیرانه هستم، پادکستام هر سه شنبه منتشر می شن، کارتون ام هر جمعه پخش می شن و این تقویمیه که مخاطبان من به اون عادت کردن و اونو دنبال می کنن. در نظر بگیرین، مجله کارآفرین (Entrepreneur) اگه به جای اینکه هر ماه چاپ شه بعضی وقتا چاپ می شد، می تونست تا این حد مشترک و مخاطب جذب کنه؟ شمام نیاز دارین که همین ثبات و ترتیب رو در تقویم انتشار محتواتون رعایت کنین و تقویم سردبیری ابزاریه که به کمک اون می تونین این کار رو انجام بدین.

حال ببینیم تقویم سردبیری دقیقا چیه؟

تقویم سردبیری چیزی بیشتر از تقویمیه که در اون تاریخ انتشار محتواها مشخص شده. یه تقویم خوب تولید محتوا رو با گروه مخاطبان، شبکه تقسیم بندی محتوا و کانالای رسانه ای که در اختیار دارین در رابطه می کنه. گذشته از تاریخا و عناوین، تقویم سردبیری شما باید شامل موارد زیر هم باشه:

لیست اولویت بندی شده: لیستی از کل محتواها. می تونه شامل ایده ها، محتواهای دریافت شده از منابع خارجی یا محتوای قدیمی باشه که می خواین دوباره در شکل جدید عرضه کنین.

تولید کنندگان/ ویرایش کنندگان محتوا: هر کسی مسوول تولید و منتشر کردن چه محتواییه؟

کانالا: لیستی از کانالای که قراره محتوا در اونا منتشر شه مانند سایت یا وبلاگ تون، سایت Slide Share، کتاب الکترونیکی، شبکه های اجتماعی و …

تاریخا: محتوا چه وقتی تولید، ویرایش و منتشر می شه؟

تقویم تون رو طوری تنظیم کنین که بهترین کارکرد رو براتون داشته باشه. من خودم به شخصه به کار گیری نرم افزارهای صفحه گسترده مانند اکسل (Excel) رو بهتر می دونم. هر چند بسته های نرم افزاری خاصی در بازار وجود دارن که کارای بالا رو به صورت کاربرپسند انجام میدن، اما بهترین راه واسه تنظیم تقویم سردبیری به کار گیری نرم افزارهای صفحه گسترده س. من به شخصه از خدمات صفحه گسترده Google Drive استفاده می کنم تا همه اعضای تیمم به تقویم، دسترسی آنلاین داشته باشن.

با به کار گیری این پنج قدم می تونین مطمئن باشین که محتوای تولید شده از راه شما اثربخشه، در زمان درستی منتشر می شه و به شکل مناسبی به دست مخاطب مورد نظر می رسه که همین فرق خیلی عجیبی در اندازه تحقق اهداف تون اجرا می کنه. وقتی این روند ساده رو اجرا کنین، می ببینن که واقعا محتوای تولید شده در خدمت کسب وکار شما عمل می کنه.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *