چگونه بر استرس شب امتحان غلبه کنیم؟

استرس امتحان exam-stress

خیلی از دانش آموزان و دانشجویان در دوران امتحان خود استرس دارن. اما بعضی وقتا این اضطراب به حدی می رسه که بر کارکرد عادی فرد تاثیر منفی میذاره.

با شروع فصل امتحانات، اضطراب دانشجویان و دانش آموزان هم شروع می شه. استرس باعث مشکل در دقیق شدن و فوکوس کردن ومانع از به یاد بیاری مطالبی که خوندین می شه.

محصلانی که نمی تونه استرس خود رو کنترل کنه، حتی اگه مطالب امتحان رو از همکلاسیای خود بهتر بدونه، بازم در امتحان خوب عمل نمی کنه.

پس از ذکر نام و یاد خدا متعال، با توجه به ریزه کاری ها و اصول زیر میتونین بر استرس امتحان پیروز شدین:

۱. از مطالب کتاب خلاصه نویسی کنین. چند دقیقه وقت بذارین و به مطالبی که خوندین در ذهنتون نظم ببخشین. طوری برنامه ریزی کنین که به اندازه کافی وقت واسه خوندن تموم مطالب داشته باشین. براساس اندازه اهمیت مطالب زمان خاصی رو به هر کدوم اختصاص بدید. با این کار تنش شما کمتر می شه. چون حالا دیگه میدونید که چقدر وقت دارین.

۲. اگه بعضی از مطالب درسی رو نمیفهمید، عصبی نشید. چون استرس و عصبانیت در این حالت هیچ کمکی به شما نمی کنه. به جای اون از یه معلم خصوصی یا هم کلاسی تون کمک بگیرین.

۳. واسه خودتون سناریوهای خیلی بد درست نکنین.  آینده تون رو فقط به خاطر یه امتحان ساده به خطر نندازین. احتمال اینکه یه آزمون معمولی شانس شما رو واسه داشتن یه زندگی خوب در آینده تضمین کنه، خیلی کمه. یاد بگیرین که خودتون رو در شرایط آرومی تصور کنین. مثبت فکر کنین و همیشه خود رو پیروز بدونین نه یه بازنده. به خود و تواناییای خودتون ایمان داشته باشین. شما می تونین این امتحان رو با موفقیت بگذرونین.

۴. دلایل اصلی اضطراب تون رو پیدا کنین. بدونین که افکار منفی شما رو ویرون می کنه. تلاش کنین واسه هر فکر احساسی و استرس زا ، دلیل منطقی واسه خود بیارین.

۵. شب قبل از امتحان خواب کافی داشته باشین. تلاش نکنین با خوردن چای یا قهوه و یا قرصای دیگه، تا صبح روز بعد بیدار بمونین. درصورت به هم خوردن نظم خواب و یا کم خوابی، کارایی مغز کم میشه و موجب افزایش استرس می شه و در نتیجه زمان امتحان احساس خستگی می کنین و تمرکز کافی ندارین.

شش ساعت خواب در شب واسه حفظ آمادگی بدن و تخفیف استرس و فشار روانی لازمه.

۶. صبحونه خوب و مقوی بخورین و از خوردن نوشیدنیای کافئین دار مانند قهوه دوری کنین.

۷. تا جایی که می تونین از هم کلاسیایی که به شما استرس وارد می کنن دور بمونین. احساس ترس و استرس مسریه.

۸. چند دقیقه قبل از شروع آزمون در محل برگزاری امتحان حاضر شید. با این کار بهتر با محیط آشنا میشین. این کار در کم شدن اندازه اضطراب شما موثره.

۹. زمان خود رو تنظیم کنین. زمان جواب دادن به هر سوال رو تخمین بزنین. اگه بعضی سوالا بارم نمره بیشتری دارن، وقت بیشتری رو واسه جواب دادن به اونا اختصاص بدید.

۱۰. اول به سوالات آسون جواب بدید. سوالات سخت رو علامتگذاری کنین و بعدا به اونا جواب بدید. خیلی وقت خود رو صرف یه سوال خاص نکنین. شاید وقتی که در حال جواب دادن به سوال دیگه هستین، جواب این سوال رو هم پیدا کردین.

۱۱. تکنیکای آرامش بخشی رو بیاموزید. اگه مغز شما در طول یه امتحان قفل کرده، چشمای تون رو ببندین و یه نفس عمیق بکشین. طوری روی نفس کشیدنتان تمرکز کنین که اون رو به طور کامل احساس کنین. نگران زمان امتحان نباشین. این حرکت رو دو بار تکرار کنین و بعد به جواب دادن سوالات ادامه بدید.

اگه قبل یا در طول امتحان استرس داشتین، فقط کافیه ماهیچه های بازو و پاهاتون رو تا جایی که می تونین بکشین. با این کار تنش از ماهیچه ها و بدن شما بیرون میره. اگه زمان کافی دارین ماهیچه هاتون رو منقبض کنین و به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه اونا رو شل کنین. شما می تونین این کار رو در ماهیچه هاشونِه، گردن، قفسه سینه، پا، و شکم انجام بدین. کشیدن نفس عمیق رو یادتون نره.

۱۲- کمی دعاهای ساده اما دوست داشتنی از نظر خودتون رو زمزمه کنین…

درمان استرس با دکتر اوز

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *