چگونه بر ترس سخن گفتن در جمع غلبه کنیم؟

overcome_the_fear_of_public_speaking,راه های شکست دادن ترس صحبت کردن در میان جمعیت

در سخنرانی کردن در میان جمعیت چقدر مهارت دارین؟ بدون هیچ ترس و اضطرابی می تونین میان هر جمعیتی سخنرانه کنین؟

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ این روز ها حتما پیش میاد که مجبور باشین در دانشگاه در مورد مطلبی سخنرانی کنین و یا مجبور باشین در محل کار خود مطلبی رو واسه مدیر و یا بقیه همکاران خودتون بگید و در این شرایط استرس خاصی رو تجربه کنین. اهمیت صحبت کردن در جمع واسه همه آشکاره.

صحبت در جمع بزرگ ترین ترسیه که بیشتر مردم به اون دچار هستن، ولی تنها دلیلی که بعضی افراد می تونن در کار خود پیشرفت کرده و ارتقا مقام بگیرن، توانایی اون ها در بیان عقاید خود در جمع و در جلساته.

در هر کاری لازمه که با عده ی دیگری از مردم در رابطه باشیم؛ آدمایی که باید ما رو لایق، توانا و قابل اعتماد تشخیص بدن. مردم باید اول خود شما رو پسند کنن تا بعد خدمت یا محصولی که ارائه می بدید، مورد پسندشون واقع شه. این رابطه، تنها وقتی شکل می گیره که بتونین خیلی راحت و با آرامش در جمع صحبت کنین؛ چه با یه فرد و چه در برابر تعداد خیلی از مردم.

نشونه های ترس از سخنرانی

خیلی از مردم در این شرایط حس بدی دارن، درست مثل این که یه پروانه در قلب اون ها بال بال می زند! این افراد قبل از سخنرانی در جمع و یا ارائه کنفرانس و یا حتی طرح سوال در کلاس درس اضطراب رو تجربه می کنن و اگه فرد نتونست بر این ترس خود غلبه کنه، باعث تداخل در زندگی روزمره اش می شه.

به چه دلیل می ترسیم در جمع صحبت کنیم؟

بخش بزرگی از دلایل ترس در افراد هنگام سخنرانی و یا حضور در مجامع عمومی به تصور منفی سخنران، نبود مطالعه، اراده و اعتماد به نفس ضعیف، کمروئی، شناخت کم از محیط و نبود محاصره بر موضوع برمیگرده.

ترس سخنرانی چه اثرات داغون کننده ای به دنبال داره؟

شرم یا حالت نگرانی کوتاه در موقعیت های جدید اجتماعی طبیعیه و ترس از اجتماع حساب نمی شه، اما اگه حس کردین این اضطراب زندگی شما رو مشکی کرده، باید دنبال درمان باشین. به هرحال این مشکلیه که به وجود اومده و باید برطرف شه، وگرنه خیلی از موقعیت های اجتماعی رو از دست می بدید و روزبه روز منزوی تر میشین.

حالاتی رایج در زندگی روزمره هست که اگرتحمل اون واسه تون سخته و در این شرایط دچار اضطراب می شید، باید حتما به روانپزشک مراجعه کنین، اگه نمی تونید از اتاق استراحت عمومی در محل کار و یا تلفن عمومی استفاده کنین، نمی تونید کالایی رو که مشکل داره به مغازه پس بدین، اصلا با ناشناس ها رابطه برقرار نمی کنین، نمی تونید درحضور بقیه چیزی بنویسین، اصلا تماس چشمی برقرار نمی کنین، نمی تونید در اتاقی وارد شید که قبل از شما آدمایی در اون نشسته ان، قادر نیستین در رستوران غذا سفارش بدید، دوست ندارین شما رو به افراد ناشناس معرفی کنن و هیچ وقت شروع کننده ی صحبت و صحبت نیستین حتما دچار نتیجه های ترس از صحبت کردن در جمع شده اید.

افزایش ضربان قلب، تپش قلب، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک، تعریق، احساس گرفتگی در ماهیچه و خشک شدن دهن علائم عادی این مشکل هستن.

هنگام سخنرانی ضربان قلب بالا می رود، دست و پا ها به لرزه می افتند، کف دست عرق می کنه، در بعضی ها صورت و گوش ها قرمز می شن. سرخی، تعریق شدید، لرزش، تهوع، درد در شکم، بروز مشکل در صحبت کردن، احساس گرفتگی عضلات و گیجی دیگه احساسات عادی هستن. یعنی فرد در اجتماع حضور پیدا نمی کنه تا به اینجور نشونه هایی گرفتار نشه.

چیجوری بدون ترس در میان جمع سخنرانی کنیم؟

واسه این که راحت تر در میان جمع صحبت کنیم چه کارایی انجام بدیم؟

  1. از صحبت کردن در جمع های کوچیک شروع کنین

در میان دوستان تون جوک یا داستان تعریف کنین و نگران عکس العمل اون ها نباشین. این ها نمونه هایی از صحبت کردن در جمع هستن و هرکدوم تجربه مفیدیه که می تونید اون ها رو مبنای شروع کار خود بذارین.

  1. قبل از سخنرانی خود به اندازه کافی تمرین کنین

تمرین کردن، واسه نابود کردن این نوع ترس خیلی خوبه و کمک می کنه بتونین راحت تر با این مشکل کنار آیید. بعضی افراد واسه افزایش اعتماد به نفس و بالابردن مهارتشان واسه سخنرانی، در کلاس های تئا تر، نمایشنامه یا سخنوری شرکت می کنن. سخنرانی رو قبل از روز موعود، در جمع دوستانتون یا در جلوی آینه تمرین کنین.

  1. حضور در کارگاه ها و دوره های آموزشی مخصوص سخنرانی کردن

در این کارگاه ها در مورد موضوعات جور واجور، از جمله از دست رفتن رشته کلام به دلیل خشکی دهن، لرزش های غیر قابل کنترل هنگام سخنرانی و… ایده ها و راهنمایی های مختلفی رو در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد.

با نگهداشتن نکات زیر هم می تونید سخنرانی با برنامه و بی نقصی رو داشته باشین:

  • سخنرانی خود رو ساده و قابل درک ارائه کنین. این رو بدونین که اطلاعات شما در مورد موضوع سخنرانی، از بقیه بیشتره. وجود اطلاعات زیاد و پیچیده تو یه سخنرانی، واسه شنوندگان آزار دهنده هستش.
  • از خود و بقیه داستان نقل کنین، صحبت های خود رو با مثال روشن کنین و اندازه علاقه و توجه جمع رو بالا ببرین.
  • قبل از شروع، با مخاطب خود رابطه برقرار کنین، از نام، انگیزه و اهداف و تجربیات اون ها سئوال کنین. شاید با موضوع سخنرانی شما در رابطه باشه.
  • رابطه چشم در چشم با مخاطب خود برقرار کنین. اگه نگاه کردن در چشم مخاطب براتون سخته، نگاه به پیشونی و بینی اون ها هم کافیه.
  • کمی از چیزی که فکر می کنین بلند تر، سخن بگید. تا سخنانتون واسه اشخاصی که با فاصله زیادتری از شما هستن، قابل درک باشه.
  • سرعت خود رو هنگام صحبت کردن کم کنین، لبخند بزنین و نفسی تازه کنین.
  • با آدمایی که حس می کنین با اون ها راحت ترید رابطه برقرارکنید.
  • روز قبل سخنرانی یا ارائه دادن مطالب خود در کلاس درس خواب کافی داشته باشین.
  • رژیم غذایی متعادل رو یادتون نره.
  • تنفس دیافراگمی رو بیاموزید و تمرین کنین؛ این نوع تنفس می تونه از اندازه ترس و اضطرابتون کم کنه و علاوه بر این، به سخنان شما آهنگی آروم ببخشد و شما رو کمتر هیجان زده و مضطرب نشون بده.
  • به بدن خود تکیه کنین؛ یعنی هنگام سخن گفتن از وضعیت بدن خودتون بدونین و اون رو آروم نگه دارین. حرکات بدن شما می تونه در تاثیر کلماتتان بر ذهن بقیه اثر داشته باشه.
  • از مضطرب بودن نترسین؛ به خودتون اجازه بدین که واسه قرار گرفتن در برابر جمع مضطرب باشین و از خود انتظار نداشته باشین این تجربه رو بدون اضطراب و ترس به پایان برسونین.
  • اون قدر رو راست باشین که مخاطبان شما اون رو حس کنن؛ حتی اگه اضطراب شما هم مشخص شد، نترسین. از اون به نفع خود بهره ورداری کنین. وقتی که مردم فهمیده باشن با اون ها روراست هستین، صداقت و روراستی تون اون ها رو به طرف شما جذب می کنه.
  • فقط سخنرانی نکنین، به گفت وگوی دو جانبه با مخاطبان بپردازید. از قبل سوالاتی رو آماده کنین تا از مردم سوال کنین و اجازه بدید اون ها با بازگو کردن دونسته ها، احساسات و تجربیاتشون در مورد اون چه با سخنان شما رابطه داره، در این گفت وگو شرکت کنن. مطرح کردن این سوالات از همون اول سخنرانی، این حس رو به شنوندگان میده که با گفت وگویی دوستانه روبه رو هستن و شما متکلم وحده نیستین. به طور حتم از این که می ببینن این چگونگی گفت وگو بر خود شما هم تاثیری مثبت داره و تا حد زیادی شما رو آروم و خونسرد کرده، حیرت زده میشین.

چیجوری عالی صحبت کنیم؟

چیجوری یه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

افزایش اعتماد به نفس سپیده دانایی فن بیان چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *