چگونه بر تعلل کردن غلبه کنیم؟

procrastination

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ اگه شمام از اون دسته افراد هستین بخش از اعظمی از کارا رو درست در آخرین روزای موعدش انجام می دهد، شایدً با اثرات دست دست کردن کردن آشنا هستین. این که کاری رو که امروز می تونید انجام بدین به فردا بندازید فقط یه عادت بی ضرر نیس – مطالعه ای در ژورنال PLOS One در فوریه ۲۰۱۶ کشف کرده که دست دست کردن کردن با سطوح بالای استرس، اضطراب، افسردگی، خستگی و حتی از کار بیکار شدن همراه س.

و درحالی که ممکنه فوایدی هم واسه دست دست کردن کردن در صورت استفاده ی با فکر از اون وجود داشته باشه، عقل سلیم ایجاب می کنه که آدم از چیزی که دردناکه دوری کنه. در محیط کار، آدمایی که به صورت طولانی در کارا دست دست کردن می کنن ممکنه احساس نبود تعادل در زندگی خود کنن چراکه اون ها از چیزایی دوری می کنن که لازم و لازمن.

بررسی سبک دست دست کردن کردن – دلایل اینکه به چه دلیل کاری رو که لازمه انجام نمی بدید، می تونه نکات مهمی رو روشن کنه. در ادامه پنج تیپ رایج از آدمایی که دست دست کردن می کنن و تاکتیک هایی واسه کمک به اون ها آمده.

پنج تیپ از آدمایی که دست دست کردن می کنن:

کمال گرا

این تیپ از دست دست کردن کنندگان تلاش می کنن از شرمنده شدن به خاطر اشتباهات یا قضاوت شدن بپرهیزند. اون ها ممکنه زمان بیش ازحد زیادی رو صرف یه مؤلفه ی یه پروژه کنن و درنتیجه نتونن زمان خود رو به شکل مناسبی مدیریت کنن یا کلاً از انجام پروژه دوری کنن و بعد در دقیقه ی آخر با عجله تلاش کنن اون رو به اتمام برسانند. البته این روش خود ممکنه احتمال اشتباه رو زیاد کنه.

دغل کار

این دسته از دست دست کردن کنندگان با ترس از اینکه نبود لیاقت یا پایین بودن سطح توانایی شون رو شه، هیچ کاری نمی کنن تا از خطر همچین چیزی دوری کنن. این نوع از دست دست کردن کردن معمولاً وقتی فرا گرفته می شه که فرد با آدمایی محاصره شده که راضی کردنشون سخته. ناتوانی در راضی کردن همسر، والدین، معلم یا رئیس منتهی به شکل گیری چیزی می شه که رفتارشناسان به اون «درموندگی آموخته شده» (learned helplessness) می می گن. درموندگی آموخته شده یه تعریف عمل گرایانه از افسردگی است.

وحشت زده

وقتی که کار ملال آور یا ناراحت کننده س، ممکنه ما فقطً واسه اینکه از انجام اون دوری کنیم به دست دست کردن کردن روی بیاریم. اگه از کاری که انجام می بدید متنفر هستین یا اون رو طاقت فرسا می یابید، انگیزه پیدا کردن واسه وارد عمل شدن سخته.

پرمشغله

بعضی وقتا کارا بیش ازحد زیاد هستن و فهمیدن اینکه از کجا باید شروع کنین سخته – پس هیچ کار انجام نمی بدید. وقتی مسئولیت ها بیش ازحد زیاد هستن یا مدیر بالادست کار روی کار جمع شدن می کنه، فقطً فکر انجام دادن این همه کار باعث می شه هیچ کاری انجام ندیم.

خوش شانس

بعضی افراد می گن که تحت فشار بهترین کارکرد خود رو نشون میدن، پس اون ها دست دست کردن می کنن تا وقتی که شرایط پیچیده می شه. این افراد اگه درگذشته بدون عواقب بدی کاراشون رو به آخرسر رسونده باشن، اون ها درواقع به خاطر دست دست کردن کردن جایزه گرفته ان. اگه در دوران تحصیل شما از اون دسته از آدمایی بودین که تا دقیقه ی آخر واسه تحویل گزارشتان صبر می کردین اما بااین حال نمره واقعاً خوبی می گرفتید، این ممکنه این باور رو در شما ایجاد کرده باشه که «احتیاجی نیس هر کاری رو بدون این دست اون دست کردن انجام بدم چراکه من نمره ی فوق العاده ای می گیرم حتی اگه تا دقیقه ی آخر صبر کنم.»

چیجوری بر دست دست کردن کردن پیروز شدین:

پس چیکار کنین اگه زیاد دست دست کردن می کنین و این به کار شما آسیب می زند؟ فهمیدن ریشه ی مسئله ی اولین قدم در تغییر دادن رفتارتانه؛ و رویکردهای مدیریت و شکست دادن دست دست کردن کردن واسه هر تیپ مشابه هست.

مطمئن شید که اون کار واقعاً نیاز به انجام داره

اگه به دلیل مشغله ی زیاد یا نفرت نسبت به کار دست دست کردن می کنین، اول از خود سوال کنین که انجام اون کار واقعاً لازمه یا خیر. در چه جاهایی می تونید روند کار رو مؤثرتر کنین یا اون رو تفویض کنین؟ بیشتر با حذف بعضی مؤلفه های غیرضروری، راه پیش رو هموارتر می شه.

کارا رو قسمت قسمت کنین

وقتی که دقیقاً می دونین واسه جلو رفتن چه کارایی رو نیاز دارین انجام بدین، نبود قطعیت رو از بین برده اید که می تونه از دست دست کردن جلوگیری کنه و یه دسته قدم های شفاف واسه راه پیش رو در اختیارتون بذاره. روند برنامه ریزی کارایی که لازمه انجام شه هم – ً با تعیین موعدهایی واسه هر قدم – می تونه به شما کمک کنه دریابید وضعیت اون گونه هم که در ذهنتون پرورانده اید پیچیده نیس.

با یه کار کوچیک شروع کنین

اینکه خودتون رو به عمل مجبور کنین کمک می کنه که بر دست دست کردن کردن مسلط شید. حتی اگه کاری که می کنین جستجو واسه چند تحقیق در رابطه باشه یا سازمان دهی پروژه، این اقدام شما رو در راه به آخرسر رسوندن کل کار قرار می دهد. درست مانند تمرین و ورزش شروع کردن می تونه سخت ترین بخش باشه.

یه حس اضطرار تازه در خود بسازین

اضافه کردن عنصر اضطرار به پروژه یا کارتون می تونه به شما کمک کنه بر دست دست کردن پیروز شدین. یه موعد واسه آماده سازی اولین نسخه ی کار مشخص کنین و به خودتون بگید لازم نیس اون نسخه ی اولیه بی مشکل باشه. واسه کارای فوری، تنظیم یه تایمر و کار کردن روی پروژه واسه ۱۵ تا نیم ساعت می تونه به جلو رفتن و شروع کردن کارتون کمک کنه. هم اینکه می تونید از در روند کار رو بازی وارسازی کنین و واسه انجام هر بخش پروژه به خود یه جایزه یا محرک انگیزشی بدین.

اگه دست دست کردن واسه شما به یه مشکل تبدیل شده، شناخت «تیپ» تعللتان می تونه در روبرو شدن موثر تر با اون به شما کمک کنه و این راهکارها و راهکارهای دیگه می تونه شما رو در شکست دادن اون کمک کنه.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

بیزینس ترن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *