چگونه بر ذهن خود مسلط شویم؟

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,master-your-mind

خیلی از ما زمان و انرژی بسیار زیادی رو صرف می کنیم تا از بدنای خود خوب مراقبت کنیم و تلاش می کنیم که بهترین وضعیت بدنی و بهترین احساس رو داشته باشیم. اما وقتی که نوبت به ذهنمون می رسه، خیلی توجهی به اون نمی کنیم.

مراقبت کردن از ذهن ممکنه بعضی وقتا به فکرمون برسه، اما خیال می کنیم که ذهن چیزی خارج از کنترل ما هستش.

به گزارش آلامتو به نقل از هافینگتن پست؛ بودا باور داشت که “زندگی ما ساختۀ ذهن ما هستش.” فلسفۀ بودایی یه راه واسه آموزش دادن ذهن یاغی ارائه داده تا به همه کمک کنه بر نوسانات اون تسلط پیدا کرده تا به ثبات، و در آخر، به روشنگری برسن.

اما حتی اگه به دنبال روشنگری نیستین، اینکه یه رابطۀ خوب با ذهن خود بسازین واسه داشتن یه زندگی موفق لازمه. اینجا ما ۹ عادت ذهن رو ارائه می دیم که می تونین از همین الان اونا رو واسه خود گسترش بدید تا استرس کمتر، خلاقیت بیشتری، پریشونی و گیجی کمتر و لذت بیشتری رو در زندگی خود تجربه کنین.

  1. واسه سکون وقت بذارین

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,واسه سکون وقت بذارین

مدیتیشن از هزاران سال پیش وجود داشته و شاید قوی ترین وسیله ایه که به وسیلۀ اون بر ذهن خود تسلط یابید. فوایدی که مدیتیشن واسه سلامتی ذهن شما داره واقعا بی انتها هستن، از ترک اعتیادها گرفته تا کمتر کردن اضطراب و افسردگی، از خلاقیت بیشتر گرفته تا درک بالاتر همه از یافته های مدیتیشن و تفکر هستن.

زوران جوسپاویک، متخصص علم اعصابیه که بروی تصویر مغز راهبای بودائی تحقیق کرده. اون در سال ۲۰۱۱ به BBC این جوری گفت “تحقیقات انجام شده روی مدیتیشن، مخصوصا در ده سال گذشته، نشون داده که این عمل می تونه بسیار فایده داشته باشه چون که به این توانایی ذهن منجر می شه که طوری تغییر و بهبود یابد که ما قبل از این نمی دونستیم ممکنه.”

  1. بیشتر به دنبال معنا باشین تا لذت.

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,بیشتر به دنبال معنا باشین تا لذت.

همۀ خوشحالیا با هم برابر نیستن، و باید در جستجوی خود واسه خوشحالی و خوشبختی یادتون باشه که شما بدنبال چیزی که هستین که شما رو خوشحال می کنه.

یه تحقیق جدید نشون داده که خوشحالی حقیقی – که با داشتن یه هدف بزرگتر و یه گونه معنا در زندگی ربط داره – با فعالیت سالم ژنا ربط داره، در حالیکه در مورد خوشحالی لذتجویی این جوری نبود.

اونایی که به خاطر داشتن یه گونه از معنا در زندگی خود خوشحال بودن، التهاب ژن کمتر، و ژنای آنتی ویروس و پادتن بیشتری در بدن خود داشتن.

شیمون ادلمان، روانشناسی که در این مورد تحقیقاتی داشته به ما گفت “خوشحالی حقیقی رو باید در طول زندگی خود بسازین. این می تونه یه دلداری بزرگی واسه آدمای پیرتر باشه – حس خوبیه که بدونین که اگه زندگی خوبی داشته باشین با جلوتر رفتن زمان خوشحالتر و خوشحالتر میشین.”

  1. بخونین، بخونین، بخونین

تلاش کنین مطالۀ روزانه داشته باشین. کتاب خوندن می تونه استرس شما رو کمتر کنه، کمک کنه بهتر بخوابین، ذهن شما رو دقیق تر کنه و هم اینکه از فراموشی شما رو دور نگاه داره.

اما قبل اینکه دستگاه کیندل یا تبلت خود رو وردارین، خوبه بدونین که خوندن بروی این صفحه های کامپیوتری در مقایسه با ورقه های کاغذی انرژی ذهنی بیشتری از شما میگیره ودر آخر به یادآوردن اون چیزی که می خونین سخت تر هستش.

چه آدما توجه کنن چه نه، مردم معمولا با آمادگیِ ذهنی کمتری واسه یادگیری به سراغ کامپیوترها و تبلتا می رن.

  1. بگذار باشه.

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,بگذار باشه.

اینکه نگران چیزای کوچیک باشین یکی از پرضررترین کارهاییه که می تونین با ذهن خود کنین –این باعث می شه نتونین به چیز دیگری فکر کنین، و علاوه بر این نشون داده شده که فکرکردن به چیزایی که بالاتر از کنترل شما هستن یه عامل اصلی در ایجاد افسردگیه.

  1. به حافظۀ خود تمرین بدید

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,به حافظۀ خود تمرین بدید

تکنولوژی باعث شده که بیشتر از هر زمان دیگری اطلاعات به دست ما برسه، اما در عین حال ما توانایی اینکه اطلاعات رو تو ذهن نگاه داریم رو از دست می دیم.

یه نظرسنجی جدید نشون داده که جوونا به خاطر وابستگی خود به تکنولوژی فراموشکارتر از افراد سن بالا تر هستن. اینکه ذهن خود رو دقیق نگاه دارین نیاز به زمان و توجه داره. تلاش کنین مسائل رو بیشتر در یاد نگاه دارین.

  1. تکنولوژی رو رها کنین.

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,تکنولوژی رو رها کنین.

وابستگیِ زیادتر از اندازه به تکنولوژی باعث می شه استرس شما بیشتر شه، دقیق شدن و فوکوس کردن وکارکرد کمتری پیدا کنین، خلاقیت شما خشک شه و کیفیت خواب شما پائین آید. هم اینکه، به عنوان یه مشکل روانی بزرگ شناسایی شده.

مشکلی که می تونه بروی ذهن و روح شما اثرات دائمی بزاره. اینکه بتونین زمانایی رو بدون تکنولوژی سپری کنین می تونه به تمرکز شما کمک کنه، استرس رو کم کنه و شادی براتون به ارمغان آورد.

  1. بذارین ذهنتون گردش کنه

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,بذارین ذهنتون گردش کنه

رویاپردازی کردن، علاوه بر اینکه خلاقیت شما رو زیاد می کنه باعث می شه که باهوش تر باشین. براساس یه نظریه از هوش شخصی، هرکسی توانایی رویاپردازی کردن رو داره.

این کار در رسیدن به هدف هامون به ما کمک می کنه، و هم اینکه باعث می شه درک و آگاهیمان بالاتر رود و حافظۀ ما تقویت شه. اگه بخوایم در مورد امتیازات رویاپردازی حرف بزنیم باید به تموم ویژگیای ذهنی اشاره کنیم.

تلاش کنین روزانه وقتی رو به اینکار اختصاص بدید و خود شما اثرات اون رو بروی زندگی و ذهن خود می بینید.

  1. مثبت فکر کنین.

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,مثبت فکر کنین.

از اون لحظه های کوچیک زندگی لذت ببرین. چه عطر چای در هوا باشه یا لبخند کسی که دوستش دارین. با توجه بیشتر به این لحظه های مثبت می تونین بر نگاه منفی ذهن خود فائق آئید.

در نتیجه خاطرات مثبت بیشتری تو ذهن شما خواهند موند و این احساس مثبت تبدیل به چیزی همیشگی واسه شما می شه.

  1. عادتای روزانه بسازین

چیجوری ذهن خود رو کنترل کنیم,راز تسلط بر ذهن,عادتای روزانه بسازین

عادتا یکی از موثرترین وسیله واسه ایجاد یه تغییر مثبت در زندگی هستن. با عادت دادن خود اون رفتارای مثبتی رو که وقتی لازم بود واسه انجام اونا انرژی بذارین به طور خودکار انجام می شن.

تنها راه اینکه مطمئن باشین اون چیزایی که لازم نیستن اما واسه شما اهمیت دارن انجام می شن اینه که اونا رو تبدیل به عادت کنین.

عادات مشخصی رو واسه خود بسازین و اونا رو در زمانای مشخصی تکرار کنین تا وقتی که دیگه لازم نباشه واسه انجام اونا انرژی بذارین – تا وقتی که انجام اونا به خودکاری مسواک زدن در شب هنگام شه.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

اختصاصی تقویت تمرکز تقویت مغز روانشناسی هافینگتن پست چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *