چگونه بر غم و اندوه خود غلبه کنیم؟

شاید زمانایی پیش بیاد که وقتی به زندگی خود نگاه می کنین، با خود فکر کنین که چقدر زود زمان گذشته و شما به این نقطه ای که در اون قرار گرفتین رسیدین.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ ممکنه این جوری افکار، دلیل غم و اندوه شما شن چون هنوز نتونسته اید به چیزایی که می خواستین در این سن بدونا برسین برسین.

زندگی خیلی سخت تر از اون چیزی بود که انتظارش رو داشتین، پس با خود تصور می کنین که در هاگیر واگیر جهان عقب مونده اید.

شما به اهدافتون دست نیافته اید و پس الان تنها هدفتون رسیدن به اونا هستش. اما باید این رو در نظر بگیرین که واسه خوشحال بودن نیاز نیس به تموم اهداف تون برسین، پرورش شادی در درون خود یه بحث ساده س! که فقط به چند راه حل بی ارزش نیاز داره.

در این مقاله ۱۳ روش اثبات شده واسه پاک کردن غم و اندوه و رهایی از این احساسات ارائه می شه.

  1. چیزی که رو که براتون معنا داره انجام بدین

هممون یه احساس مشترک داریم: احساس خستگی از زندگی و ندونستن اینکه چه کاری باید انجام بدیم. به جای تلاش واسه کشف جواب سوالاتی مانند «هدف من در زندگی چیه؟»، راه ساده تر اینه که تلویزیون رو روشن کنیم و اجازه بدیم تا زمان بگذره.

وقتی که یه فرد نمی تونه معنی عمیق زندگی اش رو کشف کنه، خود رو با لذت بردن، سرگرم میکنه -Victor Frankl

خیلی از مردم پولدار احساسات ناخوشایندی رو تجربه می کنن که به پول، احترام یا معروفیت اونا مربوط نیس بلکه تنها یه دلیل بزرگ داره و اون، احساس پوچی و بی معناییه.

فرانکل که مسئول بخش سلامت روان بیمارستان وینه فرآیندی به نام Logotherapy رو واسه کمک به آدمایی که در زندگی خود به پوچی رسیدن کشف کرد. پس در لحظات وقتی که شما با احساسات ناخوشایند خود در کلنجار هستین، می تونین با به کار گیری موارد زیر، از Logotherapy فرانکل استفاده کنین:

روی پروژه ای کار کنین که به مهارت و تواناییاتون نیاز داره.

به طور کامل در تجارب جدید غوطه ور شید و اونا رو با آدمایی که بدین تجربیات علاقه مند هستن به اشتراک بذارین.

دیدگاه رهایی بخش نسبت به درد و رنجتان داشته باشین. وقتی معنا به زندگی مون برمیگرده که چشم انداز خود رو درمورد مشکلاتمون تغییر بدیم و به شکلی زندگی مون رو بهتر کنه تا دوباره معنی یابد.

  1. گزینه های خود رو کنار بذارین و ببینین دقیقا چه می خواین

وجود گزینه های زیادتر از اندازه ما رو خسته کرده، دلیل ناراحتی ما می شن و باعث می گردن بعضی وقتا از اراده کردن فرار کنیم.

داشتن گزینه هایی واسه انتخاب خوبه. اما اگه گزینهاتون خیلی زیاد باشن، معمولا باعث نارضایتی و به وجود اومدن استرس در شما می شن.

داشتن گزینه های زیاد جهت اراده کردن دلیل می شه که تصمیمات ضعیف تری رو در پیش بگیرین. این چیزیه که به عنوان خستگی تصمیم شناخته می شه. مهم ترین کاری که می تونین واسه ارتقای سطح شادی خود در زندگی انجام بدین، کم شدن اندازه تصمیمات غیر لازم در طول یه روزه.

حالا و در اینجور شرایطی، سوالی که پیش میاد اینه که به درستی باید چه کرد؟ روالایی رو تنظیم کنین که به شما در انجام موارد زیر کمک می کنن:

مهمترین تصمیمات رو به ساعات ابتدایی روز محول کنین چون که در این ساعات ذهن شما بازتره

تلاش کنین کارای فردای خود رو از شب قبل برنامه ریزی کرده باشین

وعده غذای تون رو در اولویت بذارین

اگه چاره ای ندارین تصمیم مهمی رو در پیش بگیرین اما گرسنه اید، اول غذا بخورین.

وقتی که گزینه های زیادی جهت اراده کردن دارین، تلاش کنین اونو محدود کنین و انتخاب خود رو از بین یکی از گزینه های موجود انجام بدین.

با انجام دادن موارد زیر، زندگی خود رو تا حد امکان آسون کنین:

پرداخت خودکار رو واسه تموم صورتحسابای خود فعال کنین

اگه بودجه کافی دارین، یه دستیار مجازی استخدام کنین یا شرکتی در بخش خدمات جانبی رو استخدام کنین تا وظایف شما رو بکنه.

  1. ایجاد فضای امنی واسه پیدا کردن خود واقعی تون و خلاص شدن از احساس شرم

ما معمولا عادت داریم خود رو با پیاما و سخنانی محاصره کنیم که به ما میگن، واسه موفق یا خوشحال بودن باید وارد عمل شیم و یا پیوسته در تلاش باشیم.

یه فرد معمولی روزانه بیشتر از ۱۰،۰۰۰ نوع از این پیاما رو دریافت می کنه که اکثرشون هیچ ارزشی ندارن. تموم این وعده های دروغین باعث می شن ما اونطور رفتار کنیم که بقیه از ما میخوان. بخش غم انگیز ماجرا اینه که خیلی از ما راهی واسه برابری با این شرایط پیدا میکنیم اما هیچوقت در درون خود احساس باحالی نداریم.

وقتی که ما خودمون رو دوست نداشته باشیم و ندونیم که واقعا که هستیم، هیچ راهی واسه خوشبختی وجود نداره.

دلیل اینکه ما بیشتر خود واقعیمون رو بیان نمی کنیم، شرمساری از نبود شناخت ضمیر پنهانمانه.

بعضی وقتا در زندگی زمانایی پیش میاد که شما از بعضی اتفاقات شرمسار شید و این دلیل می شه احساس کنین راه رو اشتباه اومدید و پس واسه اینکه در مدرسه، طعنهای دوستان تون رو تحمل نکنین و یا به انتظارات والدین تون ، نه نگید یا اینکه از راه یه همکار مورد قضاوت قرار نگیرید باعث می شه خود واقعیتون رو مخفی کنین و ماسکی رو واسه مخفی کردن خود بر چهره بذارین.

راه های افزایش هورمون شادی

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

اختصاصی خوشبختی روانشناسی خوشحال بودن چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *