سامانه پژوهشی – کاربرد تکنیک های تصمیم گیری در تدوین استراتژی های نوآورانه یک شرکت پیمانکاری …

امروزه کارآفرینی منبعی برای تسریع رشد کسب و کار و موفقیت آن محسوب می‌شود و کارآفرینان نقش مهمی در ایجاد ارزش و فرصتهای شغلی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه دارند. کارآفرینی به مثابه استراتژی مناسب برای گسترش بهره‌وری در سطوح مختلف فردی، گروهی، سازمانی، ملی و بین المللی است.
سازمانهای کارآفرین با دادن استقلال بیشتر به افراد، در حال افزایش میزان توانایی کارکنان خود هستند. در زمینه سازمان، کارآفرینی نیز شامل توانمندسازی کارکنان برای ارتقاء و ترویج رفتار کارآفرینی و نیز اتخاذ و پذیرش روش مدیریت انعطاف پذیر می‌باشد که باعث بهبود و افزایش سازگاری در سازمان می‌شود.
در مباحث مربوط به کارآفرینی، بحث بکارگیری اندیشه، نوآوری و فرصت‌جویی مطرح می‌شود. تجربه نشان داده است که سازمانهایی که بیشتر به این ابزارها متکی بوده‌اند، در بلندمدت موفقیت بیشتری بدست آورده‌اند، بطور خلاصه در هر سازمان، گروهی از افراد وجود دارند که از منابع انسانی، مالیو فناورانه بهتر از دیگران استفاده می‌کنند. مدیریت سازمان باید بکوشد این گروه از افراد را شناسایی، تشویق و حمایت کند و به آنها امکان رشد و فعالیت بدهد. بنابراین ایجاد فضا و بستر مناسب از طرف مدیران برای رشد و پرورش کارآفرینی موضوعی درخور بررسی است.
عوامل موثر بر کارآفرینی در سه دسته عوامل رفتاری، شامل روابط انسانی در سازمانها، عوامل محیطی که دربرگیرنده شرایط محیطی برون سازمانی که سازمان را احاطه کرده اند و معمولا خارج از کنترل سازمان است و عوامل ساختاری شامل کلیه شرایط قیزیکی و غیر انسانی سازمان نظیر: منابع اطلاعاتی و فنی، مادی و مالی که در بدنه سازمان جاری است، طبقه بندی می‌شوند. و برای رشد و ارتقای کارآفرینی در سازمان باید در تمامی جنبه‌ها عوامل مدکور را تحت کنترل درآورده و ارتقا داد.
در کلیه صنعت‌ها و بخصوص صنعت پیمانکاری، ایجاد روشهای ابداعی که باعث کاهش ضایعات، افزایش کیفیت خدمات ارایه شده، کاهش قیمت تمام شده، کاهش مدت زمان ساخت پروژه ها، افزایش توانایی در پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان (کارفرمایان) و در نهایت افزایش بهره‌وری گردد، از طریق ارتقای فرهنگ کارآفرینی و مولفه های آن امکانپذیر خواهد بود و منجر به پاسخگویی مناسب سازمان به تغییرات سریع بازارهای بی‌ثبات کنونی خواهد شد.
راهکارهای ارتقای خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سازمان عبارتند از:
حمایت از طرحهای ابتکاری در سازمان
استقرار نظام پاداش‌دهی مناسب برای فعالیت های خلاقانه
ایجاد هسته‌های پژوهشی و نوآوری در سازمان
شناسایی توانمدی‌ها و قابلیت های افراد و استفاده شایسته از آنها
ایجاد تیم های رقابتی برای نوآوری در تولید خدمات
الزام کردن واحدهای سازمان برای ارایه ایده های جدید در مورد تولید محصول یا ارایه خدمات
قرار دادن ملاکهایی همچون خلاقیت و نوآوری در سیستم گزینش نیروی انسانی
برگزاری سالانه نمایشگاههای مربوط به فعالیتهای نوآورانه در سازمان
اجرای آموزشهایی در زمینه مدیریت ریسک
تضمین‌ کافی به پرسنل که در صورت شکست در فعالیتهای مخاطره‌آمیز با مشکل مواجه نخواهند شد
توجه به ویژگیهای فردی و شخصیتی افراد در واگذاری مسئولیتها به آنها
استفاده از فناوری اطلاعات بمنظور ارتقای آگاهی‌ها و معلومات کارکنان در جهت افزایش قدرت تصمیم‌گیری
اجرای دوره های کارآفرینی در سازمان
استراتژی نوآورانه
تعریف مشخص و واضحی از این نوع استراتژی ارائه نشده است. سازمان‌ها این نوع از استراتژی‌های را در سازمان‌های خود بکار می‌گیرند و آن را تحت عنوان انواع استراتژی‌هایی که در ذات خود نوآوری دارند در نظر می‌گیرند. (استراتژی مبتنی بر رقابتباز، مهندسی سازمان و …)بحثی به عنوان نوآوری در استراتژی‌های سازمان از سال ۱۹۵۶ مطرح می‌شود زمانی که مدیران سازمان‌های خود را بازنگری (مهندسی مجدد) کرده و سعی می‌کنند تا انعطاف پذیری را در استراتژی‌ها و برنامه ریزی استراتژیک خود اعمال نمایند.
این استراتژی در سازمان‌هایی کاربرد دارد که به رشد و سطح بلوغ خاصی رسیده باشند که نیاز به نوآوری در آن‌ها مشهود باشد. همچنین این سیاست یک سیاست فراگیر نیست و باید برای هر سازمان یا بنگاه خاص خود آن سازمان بکار گرفته شود(سلیمی ۱۳۸۸).
در ادامه به دو نمونه از تعاریف که در متن مقالات به عنوان تعریفی از استراتژی نوآورانه نام برده شده است اشاره می‌کنیم:
استراتژی که منجر به خلق ارزش در سازمان و بنگاه می‌شود.
تغییرات نوآورانه در سازمان‌ها که منجر به ایجاد ارزش افزوده در فعالیت‌ها و روند های سازمان می‌شود
ابزارها و تکنیک‌های طرح‌ریزی و مدیریت استراتژیک
ماتریس سوآت (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدات)[۶]
تحلیل سوآت برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ توسط دو فارغ التحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد به نام های جورج آلبرت اسمیت و رولند کریستنسن مطرح شد. در آن زمان این تحلیل ضمن کسب موفقیت های روز افزون به عنوان کسب ابزار مفید مدیریتی شناخته شد. اما شاید بیشترین موفقیت مشهود این تحلیل زمانی بدست آمد که جک ولش[۷] از جنرال الکتریک در سال ۱۹۸۰ از آن برای بررسی استراتژی های GE و افزایش بهره‌وری سازمان خود استفاده کرد.
SWOT سرواژۀ عبارات قوت‌ها (Strengths)، ضعف‌ها (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدات (Threats) است گام اول در مراحل برنامه ریزی استر

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

اتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریت‌های سازمان است و پس از آن می‌توان از طریق تحلیل سوآت که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با استفاده از این تحلیل این امکان حاصل می‌شود که اولاً به تجزیه تحلیل محیط‌های داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوت های سازمان را با فرصت های محیطی متوازن سازد.
سازمان‌ها و شرکت‌ها معمولا برای تدوین استراتژی‌های خود، از روش شناخته شده تحلیل سوآت روش برنامه‌ریزی استراتژیک که مخفف قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات موجود در یک پروژه است) برای ارزیابی شرایط محیطی خود و رقبایشان استفاده می‌کنند (علی احمدی و تاج الدین، ۱۳۸۲).
کیفیت آنالیز سوآت  صورت گرفته بسیار وابسته به ورودیهای ماتریس سوآت  است، لازم است در تعیین عوامل قوت و ضعف، فرصت و تهدید، از جوانب مختلف به محیط داخلی و خارجی سازمان نگریسته شود تا بتوان ورودی های صحیحی را در ماتریس سوآت و یا آن چیزی که به پروفایل سوآت شناخته می‌شود داشته باشیم. تحلیل سوآت  ابزاری بسیار مفید خصوصا ًبرای کسب و کارهای کوچک است و در دنیا نیز بسیار از آن بهره گرفته می‌شود. اما برخی منتقدان اعتقاد دارند؛ در برخی موارد بیش از اندازه در شناخت محیط با استفاده از این روش ساده انگاری می شود و معتقدند تفسیر جریان‌های محیط داخلی و خارجی به یکی از عوامل سوآت قدری دور از واقعیت خواهد بود. هر چند اکثر کارشناسان سوآت را با تمام فرضیاتشان به عنوان روشی کارآمد می شناسند.
چه هنگامی تجزیه و تحلیل S.W.O.T صورتمیپذیرد؟
بطور کلی تجزیه و تحلیل S.W.O.T در هنگام برنامه‌ریزی راهبردی و یا هنگام بودجه‌ریزی تجاری در سازمان معمولاً در انتهای سال مالی صورت می‌پذیرد. اما باید توجه داشت که تجزیه و تحلیل S.W.O.T منحصر به پایان سال مالی نیست و باید هر کجا و هر زمان که عدم انطباق با اهداف وجود داشته باشد و یا هنگامی که استراتژی جدیدی مدنظر است انجام بگیرد؟
چه کسی تجزیه و تحلیل S.W.O.T راانجاممی‌دهد؟
دراغلب اوقات، رهبران سازمان این تجزیه وتحلیل را انجام می‌‌دهند. گرچه این اقدام نباید منحصر به گروه خاصی در سازمان باشد. در واقع هر کسی که علاقه‌مند بوده و آموزش های کافی را دیده باشد می‌تواند این تجزیه و تحلیل را انجام دهد.
برای تجزیه و تحلیل S.W.O.T چهنیازهاییوجوددارد؟
جمع‌آوری اطلاعات یکی از مهمترین قسمت‌های تجزیه و تحلیل است، بنابراین جمع‌آوری اطلاعات مهمترین نقش را در این تجزیه و تحلیل ایفاء می‌کند.
هر راه‌حلی که از این طریق درنظر گرفته شود قابل اطمینان‌تر و واقعی‌تر خواهد بود.
چگونه می‌توان تجزیه و تحلیل S.W.O.T را انجام داد؟
جمع‌آوری اطلاعات مرحله اول کار است. این کار باید یک تا ۳ ماه قبل از تجزیه و تحلیل صورت پذیرد. به محض اینکه جمع‌آوری اطلاعات صورت پذیرفت این اطلاعات به چهار گروه مربوط به عوامل دسته‌بندی می‌شود. اینکار می‌تواند توسط یک نفر و یا یک گروه صورت پذیرد.