فروردین 10, 1403

همه چیز درباره دستگاه لیزر موهای زائد دایود !

لیزر موهای زائد دایود

استفاده از دستگاه لیزر دایود برای رفع موهای زائد بدن به عنوان یکی از زیر شاخه‌های عمل‌های زیبایی پوست شناخته می‌شود. البته این شیوه نیازی به انجام جراحی ندارد. این عمل زیبایی سرپایی توسط دستگاه لیزر در حال حاضر از محبوبیت زیادی برخوردار است. البته این محبوبیت چندان دور از انتظار نبود. دستگاه لیزر در طول چند دهه گذشته دستگاه‌های لیزر موهای زائد با پیشرفت علم، بهبود پیدا کردند و حالا می‌توانند جایگزین نسبتا مطمئنی برای راهکار های سنتی مثل تیغ و یا واکس باشند.

همانگونه که اشاره شد، دستگاه لیزر با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن بسیار مطمئن ظاهر می‌شود. مخاطرات استفاده از این شیوه درمانی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و حالا می‌توان گفت که استفاده از دستگاه لیزر دایود برای کاهش موهای زائد بسیار امن است. این دستگاه‌ها می‌توانند با دقت بسیار بالایی باعث کاهش رشد موهای زائد در رنگ پوست‌های مختلف شوند. این کار در حالی انجام می‌شود که عوارض جانبی تقریبا مشاهده نمی‌شوند. در حال حاضر هزاران نفر در سطح جهان برای رفع موهای زائد بدن خود از دستگاه لیزر استفاده می‌کنند. بسیاری از گزارش‌های ارائه شده توسط این افراد حاکی از این است که دستگاه لیزر توانسته تا تاثیرگذاری بسیار خوبی داشته باشد و در کنار آن عوارض جانبی بسیار کمی گزارش شده است.

همه چیز درباره دستگاه لیزر موهای زائد دایود !

 

عملکرد دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس دقت بسیار خوبی برای رفع موهای زائد با رنگ تیره دارد. دستگاه لیزر دایود می‌تواند موهای زائد تیره رنگ روی پوستی با رنگ روشن را برطرف کند و تقریبا هیچ محدودیتی برای استفاده از آن در نقاط مختلف بدن وجود ندارد. رشد موهای زائد در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای مثال بانوان برای درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر بیشتر روی صورت، پاها و دستان استفاده می‌کنند. نواحی استفاده از دستگاه لیزر در مردان کمی متفاوت است. مردان از دستگاه لیزر روی سینه، کمر و شانه استفاده می‌کنند. تنها محدودیتی که برای استفاده از دستگاه لیزر وجود دارد، چشم، داخل گوش و بینی است.

لیزر موهای زائد دایود

رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر دایود چگونه عمل می‌کند؟

به صورت کلی باید گفت که دستگاه‌های لیز به عنوان نوعی از پرتودرمانی دسته بندی می‌شوند. در این شیوه پزشک برای رفع و یا کاهش موهای زائد بدن بیمار از پرتو لیزر استفاده می‌کند. نور لیزر با استفاده از دستگاه و هند پیس مخصوص روی پوست تابیده می‌شود. این نور توسط پوست جذب شده و تبدیل به انرژی حرارتی می‌شود. این حرارت سپس به فولیکول یا ریشه مو رسیده و به آن آسیب وارد می‌کند. بدین ترتیب از رشد مجدد موهای زائد جلوگیری می‌شود. راهکارهای سنتی مانند شیو با استفاده از تیغ یا واکس تاثیرگذاری خوبی برای رفع موهای زائد دارند اما معایب آنها باعث می‌شود که فرد نسبت به انجام آنها دلسرد شود. در ابتدا باید به ماندگاری بسیار کمی این راهکارها اشاره کرد. راهکارهای سنتی نیاز به تکرار دارند و این مورد می‌تواند باعث خستگی و اتلاف وقت شود. استفاده از دستگاه لیزر همانند راهکارهای سنتی به صورت بی وقفه نتایج را به بیمار ارائه نمی‌کند اما ماندگاری بسیار زیادی آن (از چند ماه تا چند سال) باعث می‌شود تا افراد علاقه بیشتری نسبت به انجام آن داشته باشند. ماندگاری بسیار زیاد نتایج به دست آمده توسط دستگاه لیزر باعث شده تا در چند سال گذشته تقاضا برای انجام این شیوه درمانی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر دایود چگونه عمل می‌کند؟

 

ماندگاری بیشتر با استفاده از دستگاه لیزر

همانگونه که اشاره شد، استفاده از دستگاه لیزر برای کاهش موهای زائد در چند سال گذشته از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده است. توجه بیشتر به ظاهر و زیبایی به خصوص در بانوان باعث شده تا این صنعت پیشرفت کند و حالا افراد حاضر هستند تا هزینه بیشتری برای بدنی عاری از هرگونه موهای زائد انجام دهند. ماندگاری بسیار زیاد نتایج به دست آمده با استفاده از دستگاه لیزر باعث شده است تا از آن به عنوان راهکاری نسبتا دائمی یاد شود. واکس یا شیو با استفاده از تیغ نمی‌توانند از لحاظ ماندگاری با لیزر مقابله کنند. واکس که یکی از ماندگار ترین راهکارهای سنتی است، نتایجی تا حداکثر چند هفته را به فرد ارائه می‌کند. در حال حاضر بسیاری از متخصصان پوست در سرتاسر جهان، استفاده از دستگاه لیزر را به جای شیوه‌های سنتی به بیماران پیشنهاد می‌کنند.

دستگاه لیزر چگونه به رفع موهای زائد کمک می‌کند؟

هماهنگونه که اشاره شد، رفع موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر جز عمل‌های سرپایی و زیبایی دسته بندی می‌شود. همچنین این دستگاه ساختاری بسیار شبیه به پرتودرمانی دارد. دستگاه‌های لیزر به صورت عمومی با استفاده از یک تقویت کننده، نور لیزر را به صورت پوست می‌تابانند. این نور سپس در سطح پوست جمع شده و به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. این حرارت به عمق پوست نفوذ کرده و در نهایت توسط فولیکول مو جذب می‌شود. این فرآیند باعث ایجاد آسیب به فولیکول می‌شود و در نهایت باعث کاهش رشد موهای زائد می‌شود. لیزر‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای درمان پوست و مو با رنگ‌های مختلف به کار می‌روند. باید گفت که دستگاه لیزر صرفا در یک جلسه درمانی نمی‌تواند به بیمار کمک کند. معمولا برای رسیدن به نتیجه مناسب نیاز است که بیمار چندین جلسه درمانی مختلف را پیگیری کند که میان آنها فاصله زمانی وجود دارد. برخی از افراد بعد از انجام عمل با عوارض جانبی نه چندان مهم و سطحی روبرو می‌شوند که نیازی به درمان ندارند و به صورت خودکار رفع می‌شوند. البته شیوه‌هایی برای نگه داری از پوست وجود دارد که باعث می‌شود ظهور عوارض جانبی بعد از عمل به حداقل برسد. شاید انجام هم پروتکل‌های مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه خوب در عمل لیزر دشوار به نظر برسد اما در سمت مقابل نتایج به دست آمده، ارزش آن را خواهد داشت.

مشخصات دستگاه لیزر دایود

دستگاه لیزر دایود یکی از زیرمجموعه‌های لیزر است که برای درمان موهای زائد استفاده می‌شود. دستگاه های لیزر دایود از طول موج تقریبی 810 نانومتری استفاده می‌کنند. دایود طول موج بیشتری نسبت به دستگاه لیزر الکساندرایت دارد. افزایش طول موج باعث شده تا لیزر دایود بتواند نفوذ بیشتری در عمق پوست داشته باشد. بدین ترتیب شانس به نتیجه رسیدن درمان افزایش پیدا می‌کند. همچنین لیزر دایود قابلیت درمان پوست‌های نسبتا تیره را نیز داراست. لیزر دایود استفاده‌های بسیار متنوعی در پزشکی دارد. از ویژگی‌های اصلی این لیزر می‌توان به کاهش ضحامت موهای زائد و نابودی کامل فولیکول اشاره کرد. اگر به بدن انسان توجه کنید، از ابتدا تولد موهای بسیار نازک با رنگی بسیار روشن روی آن قرار دارد. دستگاه لیزر می‌تواند با کاهش ضخامت و تغییر رنگ ترکیبی دقیقا شبیه به موهای اشاره شده به وجود آورد که موهای زائد دیگر مورد توجه قرار نگیرند. انجام جلسات متعدد درمانی باعث می‌شود که شانس نابود کردن فولیکول‌های موهای زائد به شکل چشم گیری افزایش پیدا کند. به صورت کلی پیشنهاد می‌شود که تعداد جلسات مد نظر پزشک به صورت کامل انجام شود تا نتیجه‌ای بسیار خوب از درمان دریافت شود.

تعداد جلسات درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر

قبل از اینکه به تعداد جلسات مورد نیاز اشاره کنیم باید به نقاط مختلف بدن بپردازیم. لیزر امکان استفاده در همه نقاط بدن به جز اطراف چشم، داخل بینی و گوش را داراست. تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه مناسب از درمان لیزر به نکات مختلفی بستگی دارد. در ابتدا باید گفت که هر کدام از نقاط بدن تعداد جلسات مختلفی را برای رسیدن به نتیجه نیاز دارند. تراکم مو و البته ضخامت آن نیز تاثیر زیادی در تعیین تعداد جلسات دارد. به صورت متوسط برای رسیدن به نتیجه متناسب هر فرد تقریبا به چهار تا شش جلسه درمانی نیاز دارد. البته همه چیز قطعی نیست. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در میان هر جلسه درمانی حداقل به یک ماه تا یک ماه و نیم استراحت نیاز است. برخی از نقاط حساس بدن، حتی به زمان بیشتری بین جلسات نیاز دارند. این مقدار استراحت برای نقاط حساس می‌تواند حتی به دو ماه و نیم نیز افزایش پیدا کند. به همین خاطر است که لیزر درمان کوتاه مدتی نیست و بیمار باید حتما به درمان بلند مدت پایبند باشد. البته این درمان بعد از تکمیل شدن فرآیند اصلی می‌تواند حتی تا سال‌ها ماندگار باشد.

افزایش محبوبیت استفاده از دستگاه لیزر برای کاهش موهای زائد

باید گفت که دستگاه لیزر اولین عمل زیبایی است که نیازی به جراحی ندارد. عدم نیاز به جراحی باعث شده تا نیازی به استراحت بعد از انجام درمان نباشد و فرد بتواند به راحتی کارهای روزمره خود را انجام دهد. عدم نیاز به استراحت نیز در ادامه باعث شده تا این راهکار درمانی به شدت مورد توجه قرار گیرد. عمل لیزر در چند سال گذشته توانسته حتی از بوتاکس پیش بگیرد. بیشتر افرادی که از دستگاه لیزر استفاده می‌کنند بین بیست تا سی سال سن دارند. در کشورهای پیشرفته، دستگاه لیزر به حدی از محبوبیت رسیده است که بسیاری از افراد آن را با راهکارهای سنتی جایگزین کردند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر مدل‌های مختلفی از لیزر وجود دارد که پزشک‌ها برای درمان بیماران مختلف از آن استفاده می‌کنند. می توان از دستگاه لیزر Pelo Diode Laser به عنوان یکی از این محصولات اشاره کرد. این دستگاه با ساختاری بسیار پیشرفته حتی از دستگاه خنک کننده اختصاصی استفاده می‌کند که درد را در هنگام درمان به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. این دستگاه همچنین سرعت بسیار خوبی در حین درمان دارد و می‌تواند سطح مقطع بزرگی از پوست را در زمانی ناچیز تحت درمان قرار دهد. این دستگاه همچنین ساختاری بسیار خوب و مدرن برای استفاده در کلینیک دارد و پزشکان می‌توانند طیف وسیعی از رنگ‌های پوست و مو در بیماران را تحت درمان قرار دهند. Pelo Diode Laser از طول موج 808 نانومتری استفاده می‌کند. این طول موج باعث می‌شود که امکان درمان موهای زائد روی پوست‌هایی با رنگ روشن و حتی پوست‌هایی نسبتا تیره به وجود آید. دستگاه خنک کننده داخلی همچنین به پزشک اجازه می‌دهد تا درمانی بسیار خوب را به بیمار ارائه کنند.

درمان موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر برای چه افرادی مناسب است؟

درمان لیزر با استفاده از دستگاه‌های مختلف تقریبا یک راه را دنبال می‌کنند و آن هم تحت تاثیر قرار دادن فولیکول است. رنگ پوست و مو تاثیر بسیار زیادی در حین درمان دارد. بهترین ترکیب رنگی، پوستی با رنگ روشن و موهای زائد با رنگ تیره است. این ترکیب توسط لیزر‌های مختلف به خوبی تحت درمان قرار می‌گیرد و در انتها نیز افرادی که دارای این ترکیب رنگ پوست و مو هستند بهترین نتیجه را دریافت خواهند کرد. یکی از معایب دستگاه لیزر، عدم توانایی در درمان موهای رنگ روشن، بلوند قرمز و سفید اسو. بر اساس جدول Fitzpatrick بهترین کاندیداهای درمان لیزر پوست‌هایی با رنگ یک تا سه هستند. رنگ های چهار تا شش نیز امکان درمان با استفاده از دستگاه لیزر ND:Yag را دارند اما به احتمال زیاد نتیجه مناسبی را دریافت نخواهند کرد و در برخی از موارد درمان به صورت کلی انجام نمی‌شود.

موهای قرمز و استفاده از دستگاه لیزر

دستگاه لیزر مانند همه شیوه‌های دیگر پزشکی دارای استثنائات و محدودیت‌هایی است. یکی از این محدودیت‌ها درمان موهای قرمز است. بسیاری از متخصصین معتقد هستند که به خاطر کمبود رنگدانه‌های موجود امکان درمان موهای قرمز وجود ندارد اما دکتر مارگارت بویز راهکارهایی را برای این افراد به جامعه پزشکی ارائه کرده است. در ابتدا ایشان اشاره کردند که رنگدانه‌های کمتر در موهای قرمز باعث می‌شود که تعداد جلسات بسیار بیشتری برای رسیدن به هدف مورد نیاز باشد به عنوان مثال این افراد حداقل به هشت جلسه درمانی نیاز دارند. اگر موهای قرمز کمی تیره باشد یا ضخامت آنها از حد معمول بیشتر باشد دستگاه لیزر به خوبی عمل می‌کند. نکته بعدی این است که انجام این عمل و رسیدن به نتیجه مناسب روی موهای قرمز بسیار دشوار است، پس بهتر است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. لیزر می‌تواند موهای قرمز را تحت درمان قرار دهد اما این درمان نسبت به افراد عادی بسیار طولانی‌تر خواهد بود و شاید نتیجه‌ای همانند آنها را به بیمار ارائه نکند.

دستگاه لیزر و بارداری

در هنگام بارداری، تغییر هورمون‌ها در بدن بانوان باعث رشد بیش از حد موهای زائد خواهد شد. حتی شاید بانوان در نقاطی از بدن که قبلا موهای زائد وجود نداشتند، شاهد رشد آنها باشند. در هنگام بارداری استفاده از شیوه‌های سنتی و تکرار آنها می‌تواند حالتی بسیار فرسایشی داشته باشد اما در این بین سوالی به وجود می‌آید که آیا راهکاری نسبتا دائمی مانند دستگاه لیزر می‌تواند در هنگام بارداری به بانوان کمک کند؟ آیا استفاده از این شیوه مخاطراتی برای فرد و حتی جنین به وجود نمی‌آورد؟

حقیقت امر این است که تا به امروز آزمایشی در این زمینه روی انسان‌ها انجام نشده است و پاسخی دقیق در مورد سوالات مربوطه وجود ندارد. البته دانشمندان از موش‌های آزمایشگاهی برای تست استفاده کردند. عدم آزمایش و مطالعه دقیق روی انسان‌ها در هنگام بارداری و استفاده از دستگاه لیزر باعث شده تا تمامی پزشکان پیشنهاد کنند تا این درمان در حین بارداری انجام نشود. برخی از کلینیک‌ها این عمل را برای بانوان باردار انجام می‌دهند اما از استفاده از دستگاه لیزر روی سینه و شکم خودداری می‌کنند. دستگاه لیزر از ساختار تابش غیر یونی استفاده می‌کند. به همین خاطر است که نور تابیده شده روی پوست می‌تواند حرارت بسیار زیادی را تولید کند. همانگونه که اشاره شد همین حرارت است که روی فولیکول تاثیرگذار خواهد بود. در حالی که مطالعات پزشکی تایید کرده که دستگاه لیزر باعث جهش ژنتیکی نمی‌شود اما حرارت بسیار زیاد می‌تواند به جنین آسیب وارد کند. نکته قابل توجه در هنگام بارداری این است که رشد بیش از حد موهای زائد یا رشد آنها در نقاط جدید بدن تحت تاثیر تغییرات هورمونی است. بعد از اتمام دوران بارداری، هورمون‌ها به حد عادی خود بازگشته و موهای زائد به صورت خودکار کاهش پیدا خواهند کرد. بدین ترتیب پزشکان به شدت توصیه می‌کنند تا بانوان باردار چند ماهه را تحمل کرده و از لیزر استفاده نکنند. به خاطر عدم وجود تحقیقات مناسب انسانی، مشخص نیست که آیا این درمان در حین بارداری آسیبی به مادر و یا جنین وارد می‌کند یا خیر. یکی از نکات دیگر قابل توجه این است که در حین بارداری پوست بدن بسیار حساس می‌شود. انجام عمل لیزر در حین بارداری می‌تواند به شکل غیر عادی دردناک باشد. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که در میان جلسات درمان لیزر تصمیم به بارداری گرفتید، بهتر است که باقی مانده جلسات خود را به هماهنگی به بعد از اتمام بارداری منتقل کنید.

نوشته دیگر :   هزینه های پنهان سایت های WordPress و Joomla

چگونه می‌توان به بهبود نتایج درمان موهای زائد با استفاده از لیزر کمک کرد؟

دستگاه لیزر یکی از زیر مجموعه های پرتو درمانی به شمار می‌رود که می‌تواند به شکلی کاملا غیر تهاجمی و با سرعت بالا به رفع موهای زائد و کاهش رشد آنها کمک کند. این شیوه جایگزین بسیار خوبی برای واکس و تیغ خواهد بود. لیزر به این شکل عمل می‌کند که پرتو با استفاده از هندپیس به پوست تابیده می‌شود. این پرتو در سطح پوست جمع شده و سپس تبدیل به انرژی حرارتی می شود. رنگدانه های فولیکول این حرارت را جذب کرده و سپس باعث عدم رشد موهای زائد خواهد شد. لیزر و عملکرد آن به شکلی است که بهترین عملکرد را روی پوست‌هایی با رنگ روشن و موهایی را رنگ تیره دارد. باید گفت که البته این مورد باعث نمی‌شود که درمان لیزر روی ترکیب‌های مختلف دیگر رنگی استفاده نشود اما بهترین عملکرد روی رنگ پوست و مو مذکور ارائه خواهد شد. به عنوان مثال پزشکان برای درمان موهای زائد روی پوست‌هایی با رنگ تیره از لیزر ND:YAG استفاده می‌کنند. این لیزر دارای طول موج بسیار بالایی است و می‌تواند با دقت بیشتری این رنگ از پوست را درمان کند. لیزر درمانی است که دردسر و آزار زیادی برای بیمار به وجود نمی‌آورد. به عنوان مثال استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد در مقایسه با شیوه الکترولیسیس تقریبا بدون درد است. الکترولیسیس می‌تواند برای بسیاری از بیماران درد بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در الکترولیسیس سوزن‌های بسیار کوچکی وارد پوست و فولیکول مو می‌شود. الکترولیسیس شانس بسیار بیشتری برای درمان نسبت به لیزر دارد اما می‌تواند بسیار دردناک باشد. دستگاه لیزر تقریبا برای همه افراد به خوبی عمل می‌کند. البته باید گفت که موهایی با رنگ روشن، بلوند، خاکستری، سفید و قرمز قابلیت درمان مناسب ندارند و در حال حاضر پزشکان ترجیح می‌دهند که از لیزر روی این رنگ از موها استفاده نکنند. راهکارهای مختلفی قبل از عمل وجود دارد که بر اساس آن امکان رسیدن به نتایج بهتری بعد از عمل لیزر وجود دارد.

  1. در جلسه ابتدایی که با پزشک مشاوره می‌کنید، اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتما نوع دارو و شیوه مصرف را به اطلاع پزشک برسانید
  2. پیشنهاد می‌شود تا چندین هفته قبل از انجام عمل لیزر موها را با استفاده از شیوه‌ای مانند واکس از ریشه جدا نکنید. لیزر برای عملکرد مناسب نیاز به حضور ریشه موها دارد.
  3. در حین عمل پوست باید عاری از هر گونه آلودگی و وسایل آرایشی باشد.
  4. قبل از عمل نباید از عطر استفاده کنید.
  5. پیشنهاد می‌شود تا حداقل یک روز قبل از عمل از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نشود. این مورد باعث می‌شود که در حین عمل حس درد کمتری وجود داشته باشد.

نکاتی نیز وجود دارد که باید بعد از عمل لیزر برای رفع موهای زائد به آنها توجه داشته باشید:

  • بعد از درمان به احتمال زیاد شاهد قرمزی پوست خواهید بود. این قرمزی جای نگرانی به وجود نمی‌آورد. این قرمزی به صورت خودکار برطرف خواهد شد. برای التیام این حس می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.
  • منطقه که تحت درمان قرار گرفته است را به هیچوجه نخارانید. خارش باعث پوسته شدن و ایجاد آسیب خواهد شد.
  • پیشنهاد می‌شود که بعد از درمان حداقل تا 48 ساعت از حمام آب داغ استفاده نشود. همچنین پزشکان پیشنهاد می‌کنند که در این مدت از حضور در استخر، سونا و جکوزی خودداری کنید.
  • پزشکان پیشنهاد می‌کنند که بعد از درمان با استفاده از دستگاه لیزر سطح پوست را عاری از هر گونه آلودگی نگه دارید.

استفاده از دستگاه لیزر و تحریک رشد موهای زائد

شاید این شایعه را شنیده باشید که استفاده از دستگاه لیزر در برخی از موارد باعث رشد بیشتر آنها شده است و نتیجه‌ای کاملا بر عکس به وجود آمده است. این پدیده کاملا حقیقی است که از آن با نام تحریک پارادوکسی یاد می‌شود. در این مورد بسیار نادر، فردی که تحت درمان لیزر قرار می‌گیرد شاهد رشد بیش از حد موهای زائد خواهد بود. در حالی که تحریک پارادوکسی یکی از عوارض جانبی دستگاه لیزر به شمار می‌رود اما در حقیقت بسیار بسیار کم اتفاق خواهد افتاد. به خاطر نادر بودن این رخداد، تحقیقات گسترده‌ای برای دلیل به وجود آمدن آن انجام نشده است. با استفاده از تحقیقات پایه‌ای انجام شده می‌توان گفت که این اتفاق برای کمتر از یک درصد کل جامعه افرادی که از دستگاه لیزر استفاده کردند رخ داده است. در حقیقت باید گفت که این رقم بسیار ناچیز است. در جامعه آماری شامل تقریبا پانصد بیمار، این عارضه جانبی تنها در بدن سه نفر مشاهده شده است. این عارضه نادر نمی‌تواند دلیل موجهی برای عدم استفاده از دستگاه لیزر برای کاهش رشد موهای زائد باشد. در تحقیقات تخصصی انجام شده روی افرادی که با این عارضه مواجه شدند باید گفت که هنوز دلیل مشخصی برای آن مشخص نشده است اما می‌توان گفت که افرادی که دارای رنگ پوست درجه چهار از جدول Fitzpatricks هستند، کاندیدای اصلی برای ابتلا به این عارضه خواهند بود. یکی از تئوری‌های موجود برای به وجود آمدن رشد بیش از حد موهای زائد تحریک موهای نازک و روشن پوست هستند. این موها از زمان نوزادی روی بدن انسان‌ها وجود دارند. بر اساس این تئوری دستگاه لیزر روی این موها تاثیر برعکس داشته و باعث رشد بیش از حد شده و رنگ آنها را به رنگی تیره تغییر می‌دهد. البته باید گفت که این مورد صرفا یک تئوری است و مورد تایید اکثریت جامعه پزشکی نیست.

مردان و استفاده از دستگاه لیزر

همانگونه که اشاره شد، این روزها مردها نیز علاقه زیادی به انجام عمل لیزر برای رفع موهای زائد دارند. افزایش این محبوبیت به خاطر استفاده ورزشکاران است. البته افراد معمولی نیز برای حفظ زیبایی ظاهری بدن خود از این عمل استفاده می‌کنند. دستگاه لیزر تقریبا ثابت کرده که رفع موهای زائد بدن صرفا برای بانوان نیست و مردها نیز ترجیح می‌دهند تا با کمترین دردسر از مشکلات موهای زائد بدن دوری کنند. محدودیت خاصی برای استفاده از دستگاه لیزر روی بدن مردان وجود ندارد، البته در حین درمان نمی‌توان از آن در نواحی اطراف چشم، روی بینی و داخل گوش استفاده کرد.

حقایقی که مردان باید در مورد کاهش رشد موهای زائد با استفاده از دستگاه لیزر از آنها آگاه باشند

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید برای اولین بار از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد استفاده کنید باید به نکاتی توجه داشته باشید:

  • استفاده در تمام نقاط بدن: لیزر محدودیت خاصی برای استفاده در بخش های مختلف بدن ندارد. البته همانند همه شیوه‌های درمانی موارد استثنا نیز وجود خواهد داشت. شما نمی‌توانید از این راهکار در نواحی اطراف چشم، روی بینی و داخل گوش استفاده کنید. نواحی مورد علاقه مردان برای رفع موهای زائد بیشتر به سینه و کمر باز می‌گردد.
  • لزوم شیو کردن قبل از درمان: پزشک قبل از آغاز فرآیند درمانی به شما خواهد گفت که شب قبل از مراجعه تمام موهای منطقه مد نظر را با استفاده از تیغ شیو کنید. اینکار باعث می‌شود تا نور لیزر به راحتی از طریق پوست جذب شود. شیو باعث می‌شود تا موهای روی پوست حذف شود اما ریشه مو که برای درمان هدف اصلی است از بین نخواهد رفت. هیچوقت قبل از درمان موهای زائد را واکس نکنید. واکس ریشه مو را جدا خواهد کرد و بدین ترتیب درمان تاثیری نخواهد داشت.
  • عدم برنزه کردن پوست: دستگاه لیزر بهترین عملکرد خود را زمانی ارائه می‌کند که پوست در طبیعی‌ترین رنگ خود قرار داشته باشد. پوست برنزه باعث می‌شود تا درمان تحت تاثیر قرار بگیرد و شانس بروز عوارض جانبی نیز به شکلی قابل توجه افزایش پیدا کند. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که دو هفته تا یک ماه قبل از جلسه درمانی لیزر پوست خود را برنزه نکنید.
  • میزان درد: بسیاری از افراد نگران این هستند که دستگاه لیزر درد بسیار زیادی را به آنها وارد کند. به صورت کلی آستانه تحمل درد در مردان بیشتر از بانوان است اما در حقیقت باید گفت که دستگاه لیزر درد بسیار کمی را به بیمار تحمیل می‌کند. برای مثال باید گفت که درمان لیزر درد به مراتب کمتری نسبت به واکس به بیمار وارد خواهد کرد.
  • کمک به کاهش بود بد بدن: دستگاه لیزر نه تنها به کاهش رشد موهای زائد بدن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به کاهش بوی بدن بدن و حتی کاهش خارش نیز کمک کند.

بانوان و نکاتی قابل توجه برای انجام عمل لیزر

بانوان به صورت کلی علاقه بیشتری نسبت به حفظ زیبایی ظاهری و پوست خود دارند. دستگاه لیزر به افراد اجازه می‌دهد تا مدت زمان زیادی از دردسرهای موهای زائد بدن خود رهایی پیدا کنند اما باید همیشه به نکاتی ویژه توجه داشت.

تحقیق قبل از آغاز درمان

بهتر است که قبل از در نظر گرفتن و تصمیم نهایی در مورد انجام درمان لیزر حتما تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید. تلاش کنید تا در مورد دستگاه‌های لیزر اطلاعات کسب کنید و حتی با افرادی که این عمل را انجام دادند مشورت کنید. تلاش کنید که برای انجام عمل به کلینیک‌های معتبر مراجعه کرده و عمل خود را زیر نظر پزشک متخصص و با تجربه انجام دهید. عوارض جانبی احتمالی در صورت انجام عمل زیر نظر فردی بی تجربه می‌تواند جبران ناپذیر باشد.

جلسات درمانی متعدد

همانگونه که قبلا اشاره شد، درمان با استفاده از دستگاه لیزر درمانی کوتاه مدت نیست. لیزر برای انجام وظیفه خود نیاز دارد تا موهای زائد را در فاز رشد فعال هدف قرار دهد. همیشه همه موهای زائد در یک نقطه از بدن در فاز رشد فعال قرار ندارد. به همین خاطر نیاز است که درمان در زمان‌های مختلف انجام شود. این کار باعث می‌شود که نیاز به انجام جلسات درمانی مختلف و متعدد وجود داشته باشد.

دستگاه لیزر خانگی

در سال‌های گذشته با توجه به افزایش محبوبیت لیزر، مدل‌های مختلفی با نام دستگاه لیزر خانگی به شدت تبلیغ شده و به فروش می‌رسند. باید توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها تاثیرگذاری خاصی ندارند و حتی می‌توانند در صورت استفاده نامناسب خطرناک باشند.

لیزر و کاهش رشد موهای زائد

بسیاری از کلینیک‌ها در تبلیغات خود از دستگاه لیزر به عنوان راهکاری دائمی برای رفع موهای زائد یاد می‌کنند. حقیقت البته کمی متفاوت است. از دید پزشکی، دستگاه لیزر و عمل آن راهکاری برای کاهش رشد موهای زائد است. این دستگاه در مواردی بسیار نادر باعث رفع موهای زائد به صورت دائمی خواهد شد. بسیاری از افراد بعد از چند سال دوباره شاهد رشد موهای زائد هستند اما این رشد به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. از این رو باید گفت که لیزر راهکاری بسیار موثر در کاهش رشد موهای زائد است تا برطرف کردن آنها به صورت دائم

عوارض جانبی احتمالی

استفاده از دستگاه لیزر برای کاهش رشد موهای زائد همانند همه شیوه‌های پزشکی می‌تواند شامل عوارض جانبی خاصی باشد. عوارض جانبی به وجود آمده بعد از استفاده از دستگاه لیزر برای کاهش رشد موهای زائد را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، عوارض جانبی عادی و عوارض جانبی نادر. عوارض جانبی نادر معمولا بسیار شایع هستند و نیازی به درمان ندارند. این عوارض به صورت خودکار بعد از مدتی برطرف خواهند شد و تاثیری دائمی روی زیبایی پوست ندارد. عوارض جانبی نادر در سمت مقابل بسیار جدی هستند و در صورت ظهور آنها بیمار باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

از عوارض جانبی عادی می‌توان به قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن و تغییر در رنگ پوست اشاره کرد. به عنوان مثال قرمز شدن و حساسیت پوست یکی از عوارض جانبی به شدت شایع است. این قرمزی شباهت زیادی به آفتاب سوختگی دارد. پیشنهاد می‌شود برای التیام پوست از کیسه یخ استفاده کنید. پوسته پوسته شدن پوست نیز به خاطر عدم مرطوب بودن پوست رخ می‌دهد. پیشنهاد می‌شود که برای ایجاد حس بهتر از کرم‌های مرطوب کننده استفاده شود.

عوارض جانبی نادر نیز بخشی دیگر از مخاطرات موجود در عمل لیزر خواهد بود. از این عوارض می‌تواند به سوختگی، تاول، اسکار و عفونت اشاره کرد. اگر بعد از عمل خود شاهد چنین عوارضی بودید بهتر است که سریعا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر این عوارض به درستی تحت درمان قرار نگیرند احتمال ایجاد آسیب دائمی به زیبایی پوست وجود دارد. عوارض جانبی معمولا زمانی به وجود می آیند که پزشک از تخصص کافی برخوردار نباشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که درمان لیزر را تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه انجام دهید. این کار باعث می‌شود که مخاطرات تا درصد بسیار زیادی تحت کنترل قرار گیرند.

منبع

https://virgool.io/@niutish63/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%A6%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%AF-pfhfc34fchau