دانلود پایان نامه

ه مجموعه‌هایی که در آنها گردآوری و به معرض نمایش گذارده می‌شوند، بایستی با حالت بنا تناسب و مطابقت داشته باشد. (به عنوان مثال نباید یک مجموعه فولکلور را در یک کاخ و یا مجموعه هنری غیر مذهبی را در یک کلیسای قدیمی به نمایش گذاشت).
2-1-6-بناهایی که به عنوان موزه ساخته شده اند
هر چند که پیدایش موزه حداقل به قرن سوم پیش از میلاد باز می گردد، اما می‌توان گفت طراحی ساختمانهایی با عملکرد خاص، برای موزه، در اواخر قرن 18 آغاز شد. در این دوران معبد ـ موزه‌ها یا کاخ ـ موزه‌ها شکل گرفتند که معمولاً به تقلید از معابد یونانی ساخته می‌شدند. پس از آن در دوران معماری معاصر از دیدگاهی متفاوت به معماری موزه‌ها پرداخته شد. در ادامه، ویژگیهای این دو نوع معماری بررسی می‌گردد.
2-1-6-1- معبد ـ موزه‌ها یا کاخ ـ موزه ها: 
اینگونه موزه‌ها، ساختمانهایی با خصلت یادبودی هستند، و معمولا منظر برونی‌شان تقلیدی از معابد یونانی است: با ستونهای ردیف شده، پیشانی مثلثی شکل و تزیین ثقیل کلاسیک، همانند موزه هنری متروپولیتن در نیویورک، تالار ملی هنر در واشنگتن دی. سی و نشنال گالری در لندن. این روش در موزه‌سازی در اواخر قرن هجدهم آغاز شد و در طی قرن نوزدهم ادامه یافت. تالارهای درون این موزه‌ها از مرمر یا سنگ سخت پوشیده شده‌اند. «سقف مرتفع دارند، به پلکانهای وسیعی که گاهی تا یک سوم از فضای موجود را اشغال کرده‌اند مجهز هستند، مسیرهای ناراحتی را برای مراجعان فراهم آورده‌اند، و روشنایی در آنها از ارتفاع بیش از اندازه می‌تابد ـ اینها همه عناصری هستند که به قصد تأکید بر ارزش شاهکارهای مجموعههای مذهبی طرح شده‌اند. چشم بیننده باید از جلال قرون گذشته تسخیر و خیره شود … در همه این بناها فضاهائی که به مخازن و خدمات اختصاص یافته، کم و نامناسب است، بطوریکه کاربرد چندانی ندارد. نشنال گالری، اثر میس وان که در روهه برلن واقع شده ، در دهه 1960 ساخته شده‌ است که نمایانگر مفهوم نوین معبد ـ موزه می باشد. این نوع موزه‌ها معمولاً در مرکز شهرهای قدیمی ساخته می‌شوند و برای اینکه با نیازهای جامعه امروزی منطبق گردند، هزینه و زحمت زیادی صرف آنها می‌گردد. از طرف دیگر، اینها خود، به ابنیه تاریخی بدل می‌شوند و همین مسأله توسعه آنها را با اشکال روبرو می‌سازد. «راه حل هایی که برای دگرگون ساختن و مبدل کردن این بناها به موزه‌های مدرن اتخاذ می‌شوند معمولا جنبه بنیادی دارند: از قبیل نصب سقفهای کاذب، حذف نور طبیعی با کور کردن پنجره‌ها و سقف‌های شیشه‌ای، تقسیم فضای تالارها، حذف نقاشی‌ها و مجسمه‌های تزئینی و غیره… در موارد متعددی حیاط‌های درونی را به منظور استقرار مخازن پوشانده‌اند، و امتدادهایی از بنا در زمینهای هم جوار ساخته‌اند».
2-1-6-2- موزه‌های جدید
  چنانچه اشاره شد تا دهه 1950 موزه‌ها به عنوان پوسته زیبایی برای مجموعه‌های نهفته در آن در نظر گرفته می‌شدند. پس از آن نیز بسیاری از بناهایی که به عنوان موزه ساخته شده‌اند، جنبه یادبودی یافتند و بدینسان اینها نیز از همان مفهوم معبد ـ موزه و یا کاخ ـ موزه پیروی کرده‌اند. معماران بزرگی مانند لوکوربوزیه سوئیسی و میس وان و فرانک لویدرایت آمریکایی، در موزه‌های توکیو، چاندیگار، برلین و موزه سالمون آر. گوگنهایم در نیویورک کوشیده‌اند عملاً اندیشه‌های خود را در زمینه موزه شناسی نشان دهند. البته در اینجا باید بیان کرد که از لحاظ طراحی معماری میان موزه‌های خصوصی یا نیمه خصوصی (دارای هیأت امنا یا شورا) و موزه‌های عمومی تفاوتی وجود دارد. در موزه‌های نوع اول نظر مدیر و کارکنان علمی، در گزینش معمار بسیار مؤثر است. از این جهت مسئولان موزه برنامه‌ریز طرحی هستند که معمار ملزم به اجرای آن است، ولی در موزه‌های عمومی، معمار از جانب کسانی به غیر از کارکنان موزه به آنان تحمیل می‌گردد ولی مدیریت موزه دیگر از آنچنان آزادی برای برنامه‌ریزی برخوردار خواهد بود، بنابراین می‌توان گفت: طراحی موزه‌هایی موفقیت ‌آمیز بوده است که بسیاری از آنان، آنچنان آوازه بلندی ندارند و بوسیله معماران عموماً گم نامی ساخته شده‌اند که تمایل به همکاری نزدیکتری با کارکنان موزه، که قادر بودند برنامه دقیقی تهیه کنند، داشته‌اند. همانند موزه ادمونتون در کانادا و مجتمع موزه‌های مدرن مکزیک. ویژگی این موزه‌ها عبارت است از: «استفاده اصولی از پیشرفته‌ترین مصالح و فنون تقسیم فضایی سطوح مختص خدمات و مناطق‌پذیرش مراجعان، ایجاد فضاهایی با حجم انعطاف ‌پذیر جهت نمایشگاه‌های ثابت و موقت، گسترش مخازن و تسهیلات پژوهشی و مطالعه دقیق نقشه‌ای که در ارتباط با نقشه کلی شهر و امکانات حمل و نقل و پارکینگ باشد.»
پیشینه شکل گیری موزه پارس شیراز
2-2-پیشینه شکل گیری موزه پارس

در سمت جنوبی ارگ کریم خانی و در باغ نظر یکی از زیباترین آثار معماری دوره زندیه، به نام عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که اکنون موزه پارس نامیده میشود.
طرح کلاه فرنگی نیز مانند دیگر بناهای کریم خانی از خود اوست. این بنا از نظر شکل عمومی و نوع کاشی کاری ( درخت انجیره و پرنده ) شباهت زیادی به قصر خورشید در کلات نادری دارد. احتمالاً وقتی کریمخان در خراسان در تبعید بوده، در سر بلند پروازیهایی داشته است. البته عدهای نیز معتقدند که طرح اصلی این بنا تقریباً مشابهت با کاخ شاپور در بیشاپور دارد.
نقشه2-1- نقشه باغ نظر و محوطه اطراف آن
(آرشیو اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی)
نقشه2-2- پلان موزه پارس
(آرشیو اسناد و مدارک سازمان میراث فرهنگی)

عمارت کلاه فرنگی به صورت هشت گوش ساخته شده و این شکل از معماری ، از زمان مغولها در ایران معمول شده است. این عمارت هشت گوش چهار در دارد ، که میان هر دو در یک پنجره قرار دارد. به این ترتیب که از هشت دیوار بنا به طور یک در میان ،یکی از دیوارها در دارد و دیگری پنجره. درهای ورودی عمارت در اضلاع کوچکتر زاویه دار واقع است که با چند پله به ساختمان مربوط میشود . بنا کرسی دار بوده و در حدود 5/1 متر از سطح باغ بالاتر است، به طوری که برای ورود، هر کدام از درها یک پلکان سنگی دارد. ازارههای بنا از سنگهای بزرگ یکپارچه تشکیل شده و دارای حجاری میباشند. نمای خارجی کلاه فرنگی نیز با کاشی کاری بسیار زیبایی تزیین شده است. بالای هر در یک مجلس کاشی کاری شده است. دو تا از آنها مراسم بر تخت نشستن سلیمان نبی است و دو دیگر ، مجلس شکار است.
تصویر2-4- نقشه و عکس هوایی از موزه پارس شیراز
منبع: Google Earth
فضای داخلی بنا یک هشت ضلعی است که چهار ضلع آن ده متر و چهار ضلع دیگر آن پنج متر است و ارتفاعی در حدود 12 متر دارد. در چهار گوشه عمارت چهار شاه نشین و چهار گوشواره دیده میشود که سقف و شاه نشین ها مقرنس کاری شدهاند.
تصویر2-5-ضلع غربی عمارت کلاه فرنگی
بر روی دیوارها و طاقچه های عمارت چند مجلس نقاشی وجود دارد.در وسط عمارت نیز حوض هشت گوش از جنس سنگ مرمر یکپارچه ساخته شده است. دیواره داخلی بنا و اتاقها از سنگهای مرمر خوش رنگ ساخته شده و بدنه و سقف به نقاشیهای بسیار زیبایی مزین و منقوش است.
تصویر2-6- نقاشیهای سقف موزه پارس
این نقاشیها مربوط به دوره زند و قاجار میباشند. کریم خان این عمارت را برای پذیرایی و سلامهای رسمی و جشن ساخته بوده است .پس از مرگ کریم خان، پیکر او را در عمارت کلاه فرنگی-در شاه نشین شرقی- محلی که امروز شمشیر او به نمایش در آمده، دفن کردند؛ تا اینکه آغامحمدخان قاجار پس از فتح شیراز در تاریخ اول ذی الحجه سال 1206، دستور داد تا استخوانهای کریم خان را از قبر بیرون آورده، زیر پله های خلوت کریم خانی در تهران دفن کنند.
در سال های 1315 و 1316 شمسی کاشی های از بین رفته و نقاشی های عمارت کلاه فرنگی همزمان با تغییر کاربری به موزه، تعمیرات مفصلی شد و توسط استادان زبر دست کاشی ساز و کارشناسان نقاشی که همه شیرازی بودند؛ به سبک و رنگ و نقش اصلی ترمیم و یا تجدید گردید.
این عمارت در سال 1316 به موزه پارس تبدیل شد و اشیاء گوناگونی از دوران قبل و بعد از اسلام در آن به نمایش درآمد. با ارزش ترین آثار این موزه قرآن خطی مشهور به قرآن هفده من، نقاشی های آقا صادق نقاش و لطفعلی خان صورتگر و شمشیر کریم خان زند است.
در سال 1350 شمسی که جشن های دو هزار پانصد سال بنیان گذاری شاهنشاهی ایران بر پا بود، به دستور وزارت فرهنگ و هنر عمارت کلاه فرنگی را از اشیاء خالی کردند و آن را به شکل آرامگاه کریمخان زند در آوردند.
 باغ و عمارت موزه پارس با مساحت 7700 متر مربع و زیر بنای 584 مترمربع در تاریخ 15 آذرماه ۱۳۱4 هجری شمسی، به شماره 244 در فهرست آثار ملی ثبت شده و در حال حاضر به عنوان موزه پارس فعال میباشد.

مطلب مرتبط :   متن کامل پایان نامه اتحادیه آفریقا

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مخزن موزه پارس در طبقه فوقانی عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته که محل نگهداری مجموعههای نفیسی از اشیاء میباشد.
2-2-1- معرفی تعدادی از آثار ارزشمند نگهداری شده در موزه پارس
موزه پارس به عنوان قدیمیترین موزه استان فارس آثار ارزشمندی از اشیاء فلزی، سفالی، انواع سکهها و مهرها مربوط به دوران هخامنشی و ساسانی را در خود جای داده است.
تنوع اشیاء دوره اسلامی در انواع سفالهای نقشدار،زرینفام، فلزات و نسخ خطی و… که از قرن سوم ﻫ.ق تا دوره پهلوی را در بر میگیرد، زینت بخش این موزه میباشد. بسیاری از آثار این گنجینه توسط استاد علی اصغر حکمت و دکتر خاوری به این موزه اهدا شده است. که در ادامه به معرفی تعدادی از این اشیاء میپردازیم.
2-2-1-1-قرآن معروف به قرآن هفده من
قرآن هفده من را در اواخر قرن نهم هجری قمری بدست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری به خط محقق نوشته شد. این قرآن که در دو جلد نوشته شده است، ابتدا بر سردر دروازه قرآن در تنگ الله اکبر شیراز قرار داده شده بود و کسانی که میخواستند از دروازه شهر خارج شوند از زیر قرآن عبور میکردند سپس در سال 1312 به موزه شاهچراغ و چهار سال بعد یعنی سال 1316 به موزه پارس انتقال داده شد. در میان عوام معروف است که هر برگ آن هفده من و کل قرآن نیز هفده من میباشد و آن را از معجزات و کرامات حضرت علی(ع) میدانستند.
تصویر2- 7- قرآن مشهور به قرآن هفده من
2-2-1-2-شمشیر کریمخان زند
شمشیر کریمخان زند، که طلا کوب با آیاتی از قرآن میباشد. و این بیت شعر روی آن نوشته شده است:
این تیغ که شیر فلکش نخجیر است شمشیر وکیل آن شه کشورگیر است
پیوسته کلید فتح دارد در دست آن دست که بر قبضه این شمشیر است
تصویر2-8- شمشیر کریمخان زند
2-2-2-3- بیست و هشت جزء قرآن به خط یحیی الجمال الصوفی
مجموعه بینظیری از بیست و هشت جلد قرآن به خط یحیی الجمال الصوفی که در قرن هشتم هجری قمری در زمان شاه ابواسحق اینجو و به دستور تاشی خاتون نوشته شده است.
تصویر2-9- جزء بیست و چهارم قرآن به خط یحیی الجمال الصوفی(دوران آل اینجو)
تصویر2- 10- جزء هفدهم قرآن به خط یحیی الجمال الصوفی (دوران آل اینجو)
2-2-2-5- تابلوهای رنگ و روغن اثر آقا صادق
آقا صادق نقاش و قلمدان نگار ایرانی، فعال در اواخر سدهی هجدهم م./ دوازدهم ﻫ..ق و اوایل سدهی نوزدهم م./سیزدهم ﻫ.ق میباشد. که در زمینههای مختلف، آثاری قابل ملاحظه از خود بر جای گذاشت.
بهترین پردههای رنگ روغنیاش را به سفارش حکام زند در شیراز اجرا کرد.
تصویر2-11- تابلو نقاشی مکتب خانه، اثر آقا صادق، زندیه تصویر2- 12- تابلو زن رامشگر اثر آقا صادق ، دوران زندیه
2-2-2-6- قاب آیینه لاکی تصویر بایزید بسطامی و شاگردانش
قاب آیینه لاکی دوره صفویه، بایزید بسطامی عارف بزرگ قرن 2ﻫ.ق و شاگردانش را به تصویر کشیده است، شرح این داستان در دفتر چهارم مثنوی معنوی مولوی آورده شده است.
تصویر 2-13- قاب آیینه لاکی، تصویر بایزید بسطامی و شاگردانش، دوره صفویه
فصل

دسته بندی : پایان نامه حقوق

دیدگاهتان را بنویسید