چگونه انگیزه ورزش پیدا کنیم؟

انگیزه ورزش

چیجوری می توان انگیزه ورزش کردن رو بالا برد؟ شمام با مشکل کم انگیزگی در زمان ورزش روبرو هستین؟ با ادامه این مقاله همراه باشین.

به گزارش آلامتو به نقل از تبیان؛ شاید بارها عزمتونو جزم کردین که تو یه باشگاه ورزشی ثبت نام کنین، ولی انگیزه لازم واسه این کار رو نداشتین. ممکنه هر بار خستگی، نداشتن وقت یا شرایط بد آب و هوایی بهونه ای می شه تا در خونه بمونین و از خیر ورزش کردن بگذرید.

اما ما می خوایم پیشنهاد های ساده ای ارائه بدیم که انگیزه ورزش کردن رو در وجودتون بیدار کنه.

  1. در انتخاب دوستان دقت کنین

عضویت تو یه باشگاه ورزشی یا انجام یه جور فعالیت بدنی به همراه یه دوست، می تونه واسه شما وسوسه انگیز باشه. اما این انگیزه می تونه جنبه های بدی هم داشته باشه.

تصور کنین دوستتون وسط راه از همراهی شما دست بکشه، شک نکنین که شمام عقب نشینی می کنین و بدون اون، حوصله رفتن به باشگاه رو دارید. پس پس واسه همراهی در این راه، یه دوست خوب و قابل اعتماد پیدا کنین یا اینکه روی پای خودتون وایسید و با قاطعیت انگیزهایتان رو عملی کنین.

  1. واسه جایزه عجله نکنین

خرید یه جفت کفش کتانی واسه تشکر از خودتون که در آخر تصمیم به ورزش کردن گرفتین، راه حل آسونیه. اما یه تصمیم هر قدر هم که قابل ستایش باشه، تا عملی نشه مهم نخواد بود.

وقتی از فرط رکاب زدن، کفشای ساده بندیتون مستهلک شد، اون زمونه که شما واقعاً شایسته جایزه هستین. پس عجله نکنین و اجازه بدید تا تصمیمتان عملی شه.

  1. خودتون رو طوری که راحت هستین مجهز کنین

برعکس، اگه کفشهایتان مناسب ورزش نباشه، ساعات ورزش به جای اینکه آسایش و راحتی شما رو به همراه داشته باشه، شکنجه روحتون می شه. پس خودتون رو به هر شکلی که راحت هستین واسه ورزش آماده کنین، چون وگرنه چیزی جز شکست در انتظار شما نخواد بود.

  1. اهدافتون رو مشخص کنین

قانون طلایی واسه تعیین اهداف خوب اینه که اونا دست یافتنی، مشخص و منظم باشن. دست یافتنی بودن یعنی اینکه شما قادر باشین تو یه بازه وقتی مشخص و مناسب، به اون هدف دست پیدا کنین.

مثلا اگه فردی هستین که تازگیا سیگار رو ترک کردین، و هدفتون هم اینه که در تابستون امسال در دو ماراتون شرکت کنین، جزء محالاته! روی ۵ کیلومتر تمرکز کنین. یادتون باشه که هدف مشخص، هدفیست که قابل اندازه گیری باشه.

اینکه سه بار در هفته به باشگاه برید، هدفی قابل ستایشه. اینکه تصمیم بگیرین که روزی بتونین ۶ کیلومتر رو طی نیم ساعت بدوید، هدفی مشخص هستش و هدف شما وقتی منظم هستش که با نوع فعالیت شما موافق باشه. مثلا یوگا نمی تونه ورزش مناسبی واسه تقویت عضلات قلب شما باشه.

  1. در سرگرمیای خود تغییراتی بسازین

اینکه هر روز به باشگاه برید، کار یکنواخت و کسل کننده ایه. پس زمان تفریح خود رو با سرگرمیای جور واجور تقسیم کنین: ورزشای گروهی یا تکی. ورزشای سالنی یا ورزشایی که در هوای آزاد انجام می شن.

  1. حساب کالریا رو داشته باشین

مثلا ۳۰دقیقه بیل یا پارو زدن، ۱۷۳ کالری نیاز داره. جارو کردن، ۷۲ کاری. دقت کنین کالری دریافتی و مصرفی شما در حد تعادل باشه، بطوریکه اگه درزمان روز فعالیت بدنی زیادی ندارین، کالری اضافه نگیرین.

  1. به این فکر کنین که از دست چربیای اضافه خلاص میشین

از بین رفت چربیایی که به شکل سلولیت روی رانها و کپلها جمع شدن، می تونه انگیزه ای واسه روی آوردن به ورزش باشه. پس تصور کنین بعد از ماه ها تلاش یه ریز، اندامتون از اون ف رم دوکی شکل خارج شده، اندازه کم کردین و لباس زیبایی با اندازه ۳۸ به تن دارین!

  1. پیشرفت هاتون رو جایی یادداشت کنین

وقتی ورزش می کنین، کم کم میفهمید که عملکردتون بهتر شده، حس می کنین که ایستادگی بدنیتان بالا رفته، عضلاتتون قوی شده، بهتر نفس می کشید پس می تونین بهتر بدوید یا شنا کنین. شما می تونین پیشرفته ها و مشاهداتتان رو در دفترچه ای یادداشت کنین یا حتی یه وبلاگ بسازین و تجربه هاتون رو با بقیه به اشتراک بذارین.

  1. به ابعاد درمانی ورزش فکر کنین

تا بحال به این فکر کردین که یه جلسه ورزش چه خاصیت درمانی عجیبی داره؟! ورزش به شما این امکان رو میده تا ذهنتون رو خالی و تمرکز کنین. ورزش واسه روحیه شما خوبه، ضد استرس و اضطرابه. خواب شما رو تنظیم می کنه. ورزش بر سلامتی و شکل زندگی شما اثرات زیادی داره. وقتی ورزش می کنین، بیماریا کمتر به سراغتون میان، در مقابل ویروسا مقاوم میشین و احساس بهتری از زندگی خود دارین.

  1. ورزشای داخلی رو انتخاب کنین

اگه شما از اون دسته آدمایی هستین که بهتر می دونین در خونه بمونین، می تونین ورزشایی رو انتخاب کنین که در فضای داخلی امکان انجامشون هست. مثلاً می تونین یه تردمیل وسط سالن بذارین و در حالیکه برنامه تلویزیونی مورد علاقه تون رو تماشا می کنین، این ورزش رو هم انجام بدین.

  1. همیشه به خودتون تلقین کنین که مؤفق میشین

به دور و بری ها و به همسرتون که شما رو باور ندارن، با اطمینان بگید که مؤفق میشین. اگه هدفتون از ورزش، پایین آوردن وزنتونه، می تونین روی یخچال منزل تصویر ایده آل خود رو نصب کنین! این تصویر همیشه پیش روی شماس و اجازه پرخوری رو به شما نمیده.

  1. در راه ایجاد انگیزه، می تونین گروهی ورزش کنین

شما می تونین دوستان، همسر و حتی مادرتون رو به انجام یه فعالیت فیزیکی تشویق کنین! وقتی دو نفره یا گروهی ورزش می کنین، می تونین بهم کمک کنین، در همدیگه انگیزه بسازین و حتی خودتون رو با هم مقایسه کنین.

  1. واسه خودتون یه مربی خوب انتخاب کنین

واسه ایجاد انگیزه، لازمه که یه فرد متخصص شما رو راهنمایی کنه و طبق نیازاتون، تمرینهای مناسبی رو به شما آموزش دهد. مربی همیشه در کنار شماس، بطوریکه اگه انگیزه خود رو از دست بدین، شما رو تشویق می کنه و همیشه در گوشتون زمزمه می کنه که دست از تلاش ورندارید. مربی نقش مشاور رو هم داره و در این شرایط سخت به شما کمک روحی هم میده.

  1. به تشویق بقیه فکر کنین

به این فکر کنین که دوستان یا همکارانتون با دیدن اندام متناسب شما چقدر حیرت زده می شن و چقدر شما رو تشویق می کنن که تونسته اید تا این اندازه وزنتون رو پایین بیارین. تشویق اونا شما رو در ادامه راه مصمم تر و با انگیزه تر می کنه.

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

چیجوری اراده قوی داشته باشیم؟

افزایش انگیزه تبیان چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *