چگونه با خودمان مهربان و دوست باشیم؟

love-yourself

هیچ چیزی بهتر از اینکه خودتون رو دوست داشته باشین نمی تونه شما رو از درون خوشحال کنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از سایت چیجوری؛ اگه شادی بیشتری در زندگی می خواین، باید با مهربانی بیشتری با خودتون رفتار کنین. الیزابت گیلبرت در کتاب پرفروش، «بخور، عبادت کن، عشق بورز» (Eat, Pray, Love) می نویسه: اون روز با عجله وارد ساختمانی در نیویورک شد. همین طور که با سرعت به سمت آسانسور می رفت چشمش به تصویر درون آینه افتاد. هرچند خودشو بدون این دست اون دست کردن نشناخت. اما فکر کرد: «اونه، اونجا رو ببین! میشناسمش. اون دوستمه.»

گیلبرت با لبخند به سمت تصویر در آینه حرکت کرد، آماده بود اونو در آغوش بگیره که یهو فهمید به درخشش خودش نگاه می کرده. بعداً این اتفاق رو وقتی که در رُم بود به یاد آورد. با وجود احساس تنهایی و ناراحتی ای که داشت خاطره اون روز در نیویورک کمی آروم اش می کرد. و همونطور که مشغول نوشتن در دفتر خاطراتش بود جمله آخر رو اینطور تموم کرد:

«هیچ وقت فراموش نکن روزی، در لحظه ا که انتظارش رو نداشتی، خودتو به عنوان یه دوست شناختی.»

واسه اینکه بتونین با خودتون دوست شید، باید با خودتون مهربون باشین. اگه مطمئن نیستین که چیجوری می شه با خود مهربون بود، مقاله درستی رو انتخاب کردین. در ادامه می خوایم با هم راه هایی رو کشف کنیم که به ما کمک می کنن با خودمون مهربون تر باشیم.

۱. وقتی رو واسه خودتون کنار بذارین

هر روز وقتی رو به خودتون اختصاص بدین و در اون به کاری مشغول شید که دوست دارین. می تونین طراحی کنین، داستانی کوتاه بوجود بیارین، یادداشتای روزانه بنویسین، یه ساز بزنین، یا هر کار دیگری که فکر می کنین دوست دارین. با داشتن چیزی به نام «زمان خودم» در هر روز، می تونین با خودتون مهربون تر رفتار کنین.

۲. قدردان خود باشین

ما بیشتر به سرعت متوجه موفقیتای بقیه میشیم و از اونا تشکر می کنیم، اما در تایید موفقیتای خودمون آنقدرها سریع نیستیم. این وضعیت باید جایی تموم شه. موفقیتا و نتیجه های خودتون رو هم ببینین و واسه اونا از خودتون تشکر کنین. وقتی که مشغول انجام کاری هستین که به اون افتخار می کنین، لحظه ای مکث کنین و به کارتون نگاهی بندازین. ممنون خود باشین و پیروزی خود رو مزه مزه کنین. از خودتون تعریف کنین. دستی به شونِه خود بزنین و بگید: «آفرین به من!»

۳. وکیل مدافع درونتون رو پرورش بدین

همه با انتقادگر درونمون آشنا هستیم، همون صدایی که به سرعت ما رو قضاوت می کنه و همیشه واسه تحقیر کردن آماده س. ، وقتشه که منتقد درونتون با حامی درونتون ملاقاتی داشته باشه.

این وکیل مدافع اصلاً کیست؟ صدای دیگری درون سرِ شماس، صدایی که از شما دفاع می کنه. وقتی که صدای منتقد درونتون با تمسخر و توهین به راه افتاد، وکیل مدافع داخلی شما ظاهر می شه و در پشتیبانی از شما دلیل آوردنایی ارائه میده. درحالیکه صدای انتقادگر بر علیه شماس، صدای این وکیل داخلی، حامیِ شماس. با پرورش این وکیل مدافع می تونین با خودتون بیشتر مهربون باشین. (وکیل مدافع من یه کت رویایی به تن می کنه و یه کیف چرمی گوچی داره! وکیل مدافع درون شما چیجوری؟)

۴. خودتون رو ببخشین

هممون اشتباه می کنیم. شاید شما در گذشته کاری انجام دادین که خیلی مایه افتخارتان نیس. شاید واسه حق خودتون ایستادگی نکردین و اجازه دادین کس دیگه ای کنترل شما رو بدست بگیره. ممکنه موقعیت عالی ای رو به خاطر ترس، از دست داده باشین. ممکنه در دنبال کردن راه رسیدن به هدفی مهم شکست خورده باشین. اگه از خودتون عصبانی هستین، زمان اون هستش که با خودتون مهربون تر باشین: به سرزنش کردن خودتون پایان بدین، تصمیم بگیرین که از حالا به بعد بهتر عمل می کنین و خودتون رو ببخشین.

۵. خیلی مراقب خودتون باشین

اینکه به بهترین شکل از خودتون مراقبت کنین یکی از بهترین راه های مهربون بودن با خوده. به اندازه کافی بخوابین، مراقب سلامتی تون باشین، میوه و سبزیجات بخورین و یه جور ورزش رو به طور مرتب انجام بدین. علاوه بر این، راهی واسه خلاص شدن از استرس پیدا کنین؛ اصلاح کرده باشین و به ظاهرتون برسین.

۶. به خودتون احترام بذارین

احترام به خود یعنی واسه چیزی که هستین ارزش قائل باشین و به کسی اجازه ندین مهم بودن شما رو زیر سوال ببره. احترام به خود هم اینکه به معنی اعتماد داشتن به خودتون، به جای خودتون فکر کردن، داشتن نظر شخصی واسه خودتون، عزمشونو جزم کردن واسه خودتون و البته خود رو با بقیه مقایسه نکردنه.

در آخرً احترام به خود وفادار موندن به قول هاییه که به خودتون دادین و دنبال کردن اون چیزایی که تصمیم گرفتید انجامش بدین. با احترام عمیقی که واسه خود قایل میشین می تونین با خودتون مهربون باشین.

۷. به خودتون جایزه بدین

من طرفدار خریددرمانی یا مصرف گرایی نیستم. با این حال اگه چیزی دیدید که واقعاً اونو می خواین، اونو به خودتون جایزه بدین. اگه چیز گرانیه، واسه خریدش پول جمع کنین. صبر نکنین تا کسی اونو به شما هدیه بده، خودتون اونو به خودتون هدیه بدین. (و اگه از فروشنده بخواین که اونو تو یه کاغذ کادوی خوش رنگ بپیچد امتیاز مثبتی هم می گیرین!)

۸. خودتون رو آروم کنین

روز سختی داشتین؟ با دوست یا همکارتون بحث تون شده؟ ارائه بدی در محل کار داشتین؟ یا از اون روزهایی داشتین که هر چیزی که ممکن بوده اشتباه پیش بره، خراب شده؟ تو یه همچین موقعیتی کارای زیر رو امتحان کنین تا آروم شید، این جوری می تونین با خود مهربون تر باشین:

  • یه دوش آب گرم بگیرین، می تونین از روغنای حموم عطردار هم استفاده کنین. یا اینکه در حوضچه آب گرم استخر فرو برید.
  • کاسه سر و پاهاتون رو ماساژ بدین.
  • واسه خودتون نوشیدنی کاکائوی داغ درست کنین با شیرینی مورد علاقه تون، واسه خوندن یه رمان رازآلود لم بدین.
  • درِ اتاقتون رو قفل کنین، آهنگی بذارین و در اتاقتون برقصید.

از همه اینا که بگذریم شما بهتر از هر کسی می دونین که چیجوری می شه آرامتان کرد.

۹. خوبی هاتون رو به خودتون یادآوری کنین

ممکنه شما با چیزی که وزن ایده آل هستش فاصله داشته باشین، اما موهای بلند و نورانی خود رو یادتون نره. ممکنه به عنوان یه ورزشکار، عالی عمل نکنین اما در ریاضیات می درخشید. ممکنه زیادی احساساتی باشین اما شوخ طبعی خوبی هم دارین.

همیشه خصوصیات خوبی که دارین رو به خودتون یادآوری کنین.

۱۰. اگه افتادید خودتون رو بالا بکشین

وقتی که شکست می خورید، اشتباه می کنین، یا کار نادرستی انجام می دین، دو انتخاب پیشِ رو دارین. می تونین به خودتون احساس بدی بدین یا خودتون رو بالا بکشین. آدمایی که با خودشون مهربون هستن مورد دوم رو انتخاب می کنن. به خودتون بگید شرایط درست می شه، با یادآوری موفقیتایی که در گذشته داشتین به خودتون روحیه بدین. بعد برنامه ای واسه روبرو شدن با چیزی که اتفاق افتاده است بریزین و برابر با اون عمل کنین.

۱۱. به خودتون بگید، «کافی هستم»

در زندگی هممون زمانایی بوده که فکر کردیم به اندازه کافی قشنگتر، باهوش یا قوی نیستیم تا چیزی که می خوایم رو داشته باشیم. این نوع گفتگوهای داخلی رو در خودتون متوقف کنین و به جای اون به خودتون بگید:

  • «همین طور که هستم، خوبم.»
  • «من ارزشمندم.»
  • «من شایسته خوشحال بودنم.»
  • «من واسه داشتن هر چی که می خوام شایسته ام.»

هم اینکه به خودتون یادآوری کنین که لازم نیس اتفاق خاصی اتفاق بیفته تا احساس با ارزشی داشته باشین. هر چی همین حالا هستین کافیه.

۱۲. به رویاهایتون احترام بذارین

آدمایی که به خودشون احترام می ذارن و با خودشون مهربون هستن؛ به رویاهایشون هم احترام می ذارن. اونا با گفتن اینکه رویاهایشون تنها خیالپردازیایی احمقانه ان، اونا رو کم اهمیت نمی کنن. عوضش رویاهایشون رو جدی می گیرن، یعنی رویاهایشون رو به اهدافی تبدیل می کنن و واسه رسیدن به اونا برنامه ریزی می کنن.

۱۳. نقطه بهینه ، بین تلاش و پذیرش رو پیدا کنین

پذیرش چیزی که در اون استعداد دارین بخشی از مهربون بودن با خودتونه. همونجوریکه در نکته قبل گفته شد باید بدونین چه می خواین و اونو دنبال کنین. اما اگه هیچ وقت از جایی که درآن هستین، یا چیزی که بدست آورده اید رضایت نداشته باشین، یعنی با خودتون مهربون نیستین.

واسه اینکه با خودتون مهربون باشین باید نقطه بهتری رو پیدا کنین که در اونجا هم از چیزی که هستین رضایت دارین و هم واسه بهتر شدن تلاش می کنین.

۱۴. از اینکه بخواین بدون مشکل باشین دست وردارین

آدمایی که معیارشان بی مشکل بودنه در واقع واسه شکست خود برنامه ریختن چون که کسی نمی تونه به طور کاملً بدون مشکل و کامل باشه. شما کاری نامهربانانه تر از این سراغ دارین که کسی موفقیت رو واسه خودش به مسئله ای غیرممکن تبدیل کنه؟

به جای تعیین معیاری مانند «بی مشکل بودن» واسه خودتون، واسه پیشرفت کردن برنامه ای داشته باشین. و هر بار یه قدم به طرف بهتر شدن وردارین.

(می تونین واسه شکست دادن کمال گرایی به اینجا سری بزنین.)

۱۵. دلسوز خودتون باشین

نیومن و بِرکویتز، در کتاب «چیجوری بهترین دوست خود باشین» پیشنهاد میدن اگه می خواین با خودتون دوستانه رفتار کنین باید دلسوز خودتون باشین. بهترین راه واسه اینکه بدونین چیجوری می تونین دلسوز خودتون باشین اینه که تصور کنین کسی که خیلی دوستش دارین ناراحته. در این صورت:

  • چی به اونا خواهید گفت؟
  • چیجوری با اونا رفتار می کنین؟
  • چیجوری به اونا اطمینان میدید؟
  • چیجوری به اونا حالی می کنین که دوستشون دارین و مراقبشان هستین؟

حالا، همین کارا رو واسه خودتون هم انجام بدین.

۱۶. به خودتون باور داشته باشین

بخشی از مهربون بودن با خودتون اینه که بهترینا رو واسه خودتون بخواین. واسه اینکه این بهترینا نصیب شما شه، باید به خودتون باور داشته باشین. به تواناییا و قضاوت خودتون باور داشته باشین. درباره خودتون بزرگ فکر کنین: به خودتون ایمان داشته باشین.

۱۷. خودتون رو قبول کنین

خودتون رو همین طور که هستین قبول کنین. شما نقاط قو ت و ضعفی دارین. بعضی وقتا پیروز میشین و بعضی وقتا شکست می خورید. بعضی وقتا حق با شماس و بعضی وقتا اشتباه می کنین. به خودتون اجازه بدین همه چیزی که هستین رو زندگی کنه.

در آخرً اینکه

تنها فرد روی زمین که همیشه با اون رابطه دارین، خودتون هستین. پس بهتره از این که همراه خوبی واسه خودتون هستین، مطمئن شید. وقتی با خودتون مهربون باشین بهترین زندگی ممکن رو تجربه می کنین. شما همین حالا می تونین با به کارگرفتن ۱۷ موردی که در بالا توضیح داده شد در این راه قدم بذارین.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

خوشبختی خوشحال بودن چیجوری چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *