چگونه بخوریم تا لاغر شویم؟

می دونستید که بین «غذا خوردن سالم» و «غذا خوردن واسه از دست دادن چربی» فرق هست؟

وقتی من هر یکشنبه در کلاس اردوی آموزشی TRX تمرین می کردم، شکایت های خیلی از کسائی می شنیدم که سالم غذا می خورند، اما واقعا هیچ تغییری در بدنشون نمی بینن.

خلاصه ی سابقه ی من

قبل اینکه چند نکته به درد بخور واسه رفع شک و تردیدتان بگم، اجازه بدید که یه سابقه ی کوتاه از کارایی که در زندگی ام انجام داده ام رو براتون بگم.

در حدود ۷ سال قبل، فهمیدم که در شکمم احساس فشار و استرس می کنم. بعد از ساعات طولانی کار کردن در اداره، تموم روز نشستن و کم تحرکی، فهمیدم که انرژی ام کم شده و زیادتر از اندازه خسته ام و درد معده ی غیر قابل تحملی دارم.

واسه کاهش استرس از راه فعالیت فیزیکی، شروع کردم به دویدن در صبح زود و در آخر به یه کلاس آموزش گروهی علاقمند شدم که از TRX استفاده می کرد. (بندهای انعطاف پذیری که از سقف آویزانند و حرکت اعضای بدن رو بهبود می بخشن).

۲ سال زمان برد تا در این رشته ماهر شوم و بعد از تشویق یکی از مربیانم واسه گرفتن گواهینامه، صبح ها قبل از رفتن به اداره، شروع به تدریس در کلاس ها کردم. فقط واسه الهام بخشیدن به مردم گرفتار و اینکه به اونا بگم که هم می تونن شغل و خونواده ی فوق العاده ای داشته باشن، و هم بدن هایی سالم. از اون به بعد، اینکار ماموریت من در زندگی بوده.

سالم غذا خوردن در مقابل غذا خوردن واسه از دست دادن چربی

بعد از ۵ سال درس دادن در کلاس ها، همیشه افراد فعال و مشغولی رو می دیدم. بیشتر اونا واسه اینکه احساس خوبی داشته باشن و شاید چند کیلو وزن کم کنن و واسه افزایش قدرت و سلامتی به اونجا می اومدن.

به عنوان کسی که عاشق غذاهای با کیفیت و خوشمزه س، باید به یاد داشته باشیم که غذای سالم، حتما غذایی نیس که به کاهش اضافه وزن شما کمک کنه.

به این ۳ نکته توجه کنین و مشخص کنین که هدفتون چیه؟ غذا خوردن سالم یا کاهش اضافه وزن؟

نکته ۱: معنی غذا خوردن سالم رو درک کنین

غذا خوردن سالم، به این معناست که شما غذاهایی مصرف می کنین که از نظر مواد مغذی واسه فعالیت های بدنی و سلامت کلی به درد بخور هستن. مثلا، می تونه شامل آووکادو واسه چربی های سالم، سیب زمینی شیرین واسه آهن، کوینولا واسه فیبر، نمک دریا واسه مواد معدنی یا مقدار زیادی میوه واسه ویتامین ها باشه.

هیچ کدوم از این مواد، اصلا بد نیستن اما این بدین معنی نیس که به شما در کاهش وزن هم کمک می کنن!

نکته ۲: معنی غذا خوردن واسه از دست دادن چربی رو درک کنین

راه های زیادی واسه کاهش وزن هست: گرسنگی کشیدن، خوردن پودرهای پروتئین فراوری شده، و ورزش زیاد تنها چند مورد از گزینه های تایید نشده هستن. عوضش، ما این کار رو ساده، سبک، و با انگیزه انجام می بدیم. غذا خوردن واسه از دست دادن چربی به روش ما شامل:

  1. خوردن غذاهای به درد بخور مغذی، فراوری نشده و کم شکر (لیست زیر رو ببینین)
  2. کنترل عوامل استرس زا (محیط دور و بر، مشکلات مردم، امور مالی و… رو مدیریت کنین)
  3. افزایش زمان خواب و استراحت (حدود ۷ تا ۸ ساعت)
  4. ترکیبی از تمرینات رقابت برانگیز (به تمریناتی فکر کنین که نمی تونید به آسونی و به سرعت اونا رو انجام بدین)
  5. انجام فعالیت های روزانه (بجای نیم ساعت تمرین در باشگاه، به فعال بودن در تموم طول روز فکر کنین)
  6. تفریح کنین (وقتی شما از زندگی لذت می برید، می رقصید، لبخند می زنید و حتی در لحظه زندگی می کنین، هورمون های بدنتون تغییر می کنن)

نکته ۳: بدونین که هدفتون چیه (و براساس اون غذا بخورین)

چه هدف شما خوردن غذاهای سالم و مغذیه، و چه هدفتون کاهش چند کیلو وزنه، واسه شما پیشنهاداتی داریم که باید اونا رو دنبال کنین. اگه نمی دونین که هدفتون چیه، لازمه که از اول شروع کنین. بفهمین که چی می خواهید و همون رو دنبال کنین.

سالم غذا خوردن چیه؟

  • غذاهای کامل و طبیعی
  • اگه بسته بندیه شامل دست کم مواد تشکیل دهنده باشه (مانند ماست)
  • در صورت امکان، غذاهای ارگانیک، محلی و فصلی
  • تازه، ساده و خوشمزه
  • با دقت غذا خوردن
  • سبزیجات: نوعای جورواجور سبزیجات و به مقدار زیاد
  • نشاسته: غلات سبوس دار، نه غلات فراوری شده
  • میوه: نوعای جورواجور میوه ها
  • پروتئین: پروتئین با کیفیت و ارگانیک (مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات)
  • چربی: چربی های خوب (آووکادو، آجیل، ماهی و روغن زیتون)

غذا خوردن واسه کاهش چربی

  • غذاهای کامل و طبیعی
  • اگه بسته بندیه شامل دست کم مواد تشکیل دهنده باشه (مانند ماست)
  • در صورت امکان غذاهای ارگانیک، محلی و فصلی
  • تازه، ساده و خوشمزه
  • با دقت غذا خوردن
  • سبزیجات: پر از فیبر، سبزیجات برگ دار، سبزیجات کلمی خیلی در هر وعده (کلم پیچ، برگ چغندر، کلم، اسفناج، ) هم اینکه مقدار زیادی سبزیجات پر از آب (مانند خیار و کرفس)
  • نشاسته: دست کم ممکن (مثلا یه چهارم فنجون سبزیجات نشاسته ای / غلات مانند سیب زمینی شیرین، بادمجان، برنج قهوه ای، و کوینولا، که بهتره بعد از ورزش خورده شن)
  • میوه: ذغال اخته و توت مشکی عالی هستن. مصرف میوه های شیرین رو به کمترین حد ممکن برسونین (مثلا انگور، پرتقال، آناناس و انبه)
  • پروتئین: پروتئین ارگانیک و با کیفیت (مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات)
  • چربی: چربی های سالم بخورین (، ماهی، روغن زیتون) اما مطمئن شید که سهم مناسبی مصرف می کنین (یعنی ۸ تا ۱۰ عدد آجیل در هر وعده)

در آخر اگه هدف شما کاهش چند کیلو وزنه، باید به دنبال کاهش شکر، نشاسته ی مصرفی و افزایش سبزیجات فیبردار باشین و از مصرف پروتئین با کیفیت لذت ببرین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

رژیم غذایی چیجوری کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *