چگونه بر عادتهای بد غلبه کنیم؟

عادتای بد از عوامل منفی در زندگی هستن. بیشتر اونا -چه بخوایم نه نخوایم- مشکلاتی واسه پیشرفت در کارها به حساب میان. مواردی مانند عادتای بد غذایی، مصرف سیگار، اعتیاد به اینترنت، خواب بی نظم و … مثل این هستن. تغییر این موارد ساده نیس و ممکنه خود شما در تلاش واسه تغییر یا حذف یه عادت بد، بارها شکست خورده باشین.

اما راه حلی واسه رفع این مشکل هست؟ می تونیم راهی واسه جانشین کردن عادتای خوب پیدا کنیم؟

در ادامه این مطلب، بعضی روش ها که می تونن در تغییر دادن یه عادت به ما کمک کنن با شما به اشتراک گذاشته ایم که مطمئناً با مطالعه اونا تجارب مفیدی رو به دست میارین.

روی چند عادت به صورت همزمان تمرکز نکنین.

نگاهی به خودتون بندازید. ببینین چند عادت بد رو می تونین در مورد خودتون برشمرید؟ مطمئناً همین که قصد خوندن این مقاله رو کردین، یعنی عاداتی هستن که می خواین از شرشان خلاص شید و اون رو با نمونه های بهتری جانشین کنین. اما یادتون باشه که حتی تغییر یه عادت هم کار آسونی نیس، چه برسه به تغییر چند تای اونا به صورت همزمان.

هیچ کدوم از ما امکان تغییر همزمان چندین عادت بد رو نداریم. در واقع تصور اینکه می تونیم روی سه یا چهار عادت به صورت همزمان تمرکز کرده و اونا رو بهبود بخشیم، خیالی باطله. بهتره تغییر دادن رو کم کم و یه به یه پیش ببرین.

لقمه رو بزرگتر از دهن خود ورندارید.

حالا که عزمتونو جزم کردین یه عادت رو انتخاب و اون رو تغییر بدید، بهتره آروم پیش برید و انرژی خود رو به درستی واسه تموم راه تقسیم کنین. اگه می خواید از امشب دویدن رو (به عنوان یه عادت خوب) شروع کنین، بهتره زیاد به خودتون فشار نیارین. وقتی نمی تونین ۵ دقیقه خیلی راحت بدوید، چیجوری می خواین از شب اول نیم ساعت دویدن رو امتحان کنین؟ فشاری که پس از اون باید تحمل کنین، شما رو از ادامه کار (دویدن در شب) منصرف می کنه و هیچ وقت به هدفتون (که تناسب اندامه) نمی رسید.

اگه به کتاب خوندن عادت ندارین، به جای اینکه تصمیم بگیرین از امروز شروع کنین و یه شبه ۲۰۰ صفحه کتاب بخونین، با ۱۰ صفحه کتاب شروع کنین و هر شب یکی دو صفحه به برنامه خود اضافه کنین. اینجوری بعد از مدت کوتاهی میفهمید هر شب با اشتیاق ۵۰ تا ۱۰۰ صفحه کتاب می خونین. در حالی که قبل از اون حتی تحمل ۲۰ صفحه رو هم نداشتین. اینجوری خیلی راحت یه عادت خوب واسه خودتون ستختین.

ً نباید با چیزایی که دوستشون ندارین مقابله کنین.

عادتای خوب کارایی هستن که باید اونا به دلایل اصولی انجام بدین. این عادتا در پیشرفت شما نقش مثبتی اجرا می کنن. فرقی نمی کنه که شما از اونا لذت ببرین یا از انجامشون احساس نفرت کنین. مثلا واسه یه بچه مدرسه ای شاید مدرسه رفتن بیش هر چیزی نفرت انگیز باشه، اما این موضوع اصلا دلیلی منطقی بر این نیس که اون بهتره به مدرسه نره.

تلاش کنین با کارایی که از اونا لذتی هم نمی برین کنار بیایید تا اونا رو به عاداتی خوب تبدیل کنین.

تصمیم خود رو به کسی نگید.

دلیلی وجود نداره به هر کسی که از راه می رسه بگید که در حال تغییر چه عادتی هستین. این باعث می شه که خودتون زیرش بزنین. ضمن اینکه بعداً بخاطر اینکه نتونسته اید به خواسته خودتون عمل کنین، در برابر فردی که از تصمیم تون آگاهه احساس شرم می کنین.

از راه درست وارد شید.

فرض کنین که تصمیم می گیرین از امروز دویدن رو شروع کنین و فقط هم انجامش بدید. بدین صورت فقط یه تصمیم کوچیک گرفتین و بدون هدف تعیین شده و کافی به سمتش رفته اید. این روش خوبی واسه ایجاد یه عادت نیس. شما باید در قبال اون تصمیم، هدف و تعهد بسازین. حتی شاید لازم باشه واسه خود پاداشی مشخص کنین. هدف، تعهد و جایزه، محرکایی لازم واسه تبدیل کردن یه رفتار خوب به یه عادت موثر هستن. وگرنه اگه موفق هم بشوید، به سرعت عادت بد قبلی برمیگرده و جانشین عادت جدید می شه.

مقایسه نکنین.

موفقیت بقیه رو با خودتون مقایسه نکنین. اگه کسی از نظر شما به نقطه خوبی رسیده، از کجا معلوم که شما نتونین؟ از کجا معلوم که دانستهاتون بیشتر از اون نباشه؟ به چه دلیل فکر می کنین که باید حتماً از اون یاد بگیرین؟ فکر کردن به موفقیتای بقیه در بیشتر وقتا چیزی به جز عقب انداختن خود شما نیس.

زیادتر از اندازه به دنبال انگیزه نباشین.

هر چند که تعیین هدف و ایجاد تعهد می تونن در ایجاد یه عادت خوب در ما تعیین کننده باشن. اما واسه ساختن یه عادت، ً احتیاجی به یه منبع انگیزشی فوق العاده ندارین. نظم و انضباط هم اهمیت زیادی دارن. هر چقدر هم که واسه چیزی انگیزه داشته باشین، اگه نتونین در انجام دادنش نظم کافی داشته باشین، موفقیتی در کار نیس.

به خودتون فرصت بدین؛ کمی پرهیزکار باشین.

می خواین خودتون رو به خوردن غذاهای سالم عادت بدید، اما همه جا پر از تنقلات و خوردنیای خوشمزه س؟ تموم راه پر از رستورانای رنگارنگ و خوراکیا هستش؟ درسته. اما شما هدفی دارین و واسه رسیدن به اون باید بتونین از این موارد صرف نظر کنین. اگه نتونین پرهیزهای غذایی کافی رو در خود اعمال کنین، بهتره از فکر تغییر عادات بد غذایی تون هم بیرون بیایید. پس بیدار شید و در عادتای بدتون غوطه ور نمونید.

موارد گفته شده راه هایی مطمئن واسه شکست دادن عادتای بد هستن. پیشنهاد می شه همه اونا رو امتحان کنین تا از شر عادتای بد در امان بوده و اونا رو با چیزای خوبی که شما رو به سمت پیشرفت سریعتر می برن، جانشین کنین.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

سالم زی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *