اردیبهشت 8, 1403

خالی شدن باتری خودرو علت و راه حل ان

 

توجه داشته باشید که خرابی باتری و باتری مرده در خودرو دو چیز متفاوت هستند. باتری آسیب دیده باید تعویض شود، اما باتری تخلیه شده توانایی خود را در انتقال انرژی از دست داده است و می توان آن را دوباره شارژ کرد.

دلایل زیادی برای تخلیه باتری وجود دارد اگر خودرو برای مدت طولانی روشن نشود، ممکن است باتری خودرو شما خالی شده باشد که ما در اینجا به چند تا از اینها اشاره میکنیم و راه حل پیشنهادی را به شما میگوییم. این موضوع برای همه خودروها، اعم از بنزینی، دیزلی، هیبریدی یا الکتریکی صادق است و در هر صورت و زمانی که مشکلی برایتان پیش آمد یا خیال راحت میتوانید ماشین خود را به امداد خودرو ارومیه :  اروم امداد بسپارید .

 

باتری های ماشین ممکن است به طور ناگهانی خراب شود. اولین بار که با چنین مشکلی مواجه می شوید، ممکن است به فکر تعویض باتری با یک باتری جدید باشید .

 

چرا باتری ماشین من  خراب می‌شود ؟

باتری خودرو یکی از مستعدترین قطعات در معرض آسیب و خرابی به دلایل مختلف است. اما در اینجا 3 دلیل اصلی خراب شدن باتری در ماشین شما وجود دارد.

 

به طور کلی دلایل خالی بودن باتری خودرو را می توان در سه مورد اصلی خلاصه کرد:

 

علائم خالی شدن باتری ماشین :

 

ماشین روشن نمی شود :

اگر وقتی کلید استارت را می‌چرخانید، ماشین روشن نمی‌شود، ممکن است موتور استارت از باتری مرده برق دریافت نکند.

 

راه اندازی ماشین سخت است

: طبیعی است که موتور برای روشن شدن بیشتر طول بکشد زیرا هوای سرد عملکرد باتری را کاهش می دهد. با این حال، اگر دما پایین نیاید و موتور به خوبی قبل کار نکند، ممکن است خودرو باتری خاموش، دینام معیوب یا مشکل در راه اندازی داشته باشد.

 

موتور روشن می شود اما به سرعت خاموش می شود

 : حتی اگر وسیله نقلیه روشن شود، موتور ممکن است فوراً بدون درحال حرکت متوقف شود. در این حالت ممکن است شارژ باتری نتواند انرژی مورد نیاز را تامین کند.

 

4- چراغ و صداهای درب خودرو کار نمی کند :

 معمولاً وقتی در ماشین را باز می‌کنید چراغ روشن می‌شود و وقتی کلید را در موتور قرار می‌دهید بوق می‌زند. اگر اینها به درستی کار نمی کنند، می تواند علامت هشدار دیگری باشد که باتری ماشین شما از کار افتاده است.

 

5- چراغ های جلو را روشن نکنید و چراغ های کم نور را روشن نکنید :

 اگر موتور خودرو روشن نشود، ممکن است چراغ های جلو کم نور به نظر برسند. این معمولاً نشان دهنده ضعیف بودن باتری است. اگر اینطور باشد، به این معنی است که باتری برای روشن کردن چراغ های جلو شارژ کافی دارد، اما برای روشن کردن استارت، توان کافی را ندارد.

 

اگر ماشین برای مدت طولانی استفاده نشده باشد، باتری چقدر می تواند کار کند؟

یک باتری جدید با شارژ معمولی باتری معمولاً می‌تواند دو هفته بدون دینام شارژ کامل داشته باشد، اما باتری خودرو ظرف دو تا سه ماه کاملاً تخلیه می‌شود. اگر خودرو خود را با باتری که دارای شارژ کامل هست در مسیری بگذارید و به مدت یکی و دوماه ماه از ماشین استفاده نکنید، احتمالاً نمی توانید ماشین را روشن کنید. در صورت لزوم، باتری خودرو باید شارژ یا تعویض شود. هر چه دیرتر سوار ماشین خود شوید و مدت بیشتری از باتری خود استفاده نکنید، احتمال حفظ سلامت و شارژ آن کمتر می شود.

 

اگر باتری شما مدام از کار می‌افتد، برای بازرسی یا تعمیر زیاد درخواست نکنید زیرا به احتمال زیاد باتری ماشین شما آسیب دیده است و باید تعویض شود. با این حال، در بیشتر موارد، آسیب باتری به دلیل خوردگی یا اتصالات نامناسب است. شرایط دما نیز می تواند به طور مستقیم بر عمر باتری و عملکرد آن تأثیر بگذارد. در زیر دلایل دیگری وجود دارد که به سرعت عمر باتری خودروی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

چگونه یک ماشین را با باتری خاموش روشن کنم؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که رانندگان خودرو دارند این است که چگونه ماشین را با باتری خالی روشن کنند یا اگر باتری ماشین از بین برود چه باید کرد. برای پاسخ به این سوالات توصیه می کنم ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید  :

 

1- اتصال باتری را محکم کنید

اقدامات احتیاطی ایمنی را دنبال کنید و ابتدا دو سر باتری را جدا کنید تا مطمئن شوید که اتصالات باتری آسیبی ندیده اند. این کار را به آرامی انجام دهید و مراقب باشید که به باتری آسیب نرسانید. اگر سر باتری شل است، لطفا کمی آن را حرکت دهید تا اتصال خوبی برقرار شود و ماشین روشن شود. در این زمان، استفاده از دستکش های لاستیکی که جریان را مسدود می کند، ایده خوبی است.

نوشته دیگر :   آموزشگاه کاسپین

 

2- استارت پرش روشی موثر برای روشن کردن خودرو با باتری خالی

ساده ترین راه برای روشن کردن خودرو با باتری خالی، استفاده از جامپ استارت است. جامپ استارتر خودرو وسیله ای است که به باتری خودرو متصل می شود و با خالی شدن باتری خودرو در کمترین زمان خودرو را روشن می کند. این دستگاه همچنین مانند یک شارژر قدرتمند عمل می کند و قدرت مورد نیاز کاربران را برای استفاده از بقیه ماشین خود فراهم می کند.

 

راه های مختلفی برای روشن کردن خودرو با باتری خالی وجود دارد. یکی استفاده از جعبه تقویت کننده باتری موجود در هر فروشگاه قطعات خودرو است.

 

راه دوم برای استارت زدن یک ماشین با باتری مرده این است که از ماشین دیگری استفاده کنید و یک کابل جامپر بین باتری آن ماشین و باتری خود وصل کنید. باید از کابل های با کیفیت بالا استفاده کرد. استفاده از کابل های ارزان قیمت اجازه عبور آمپر کافی را نمی دهد، بنابراین باتری ها در حین استفاده بسیار داغ و شکننده می شوند و باعث سوختگی و حتی آتش سوزی می شوند.

اگر از این روش استفاده می کنید، توصیه می کنیم از کابل مناسب و باکیفیت برای روشن کردن خودروی معیوب استفاده کنید. زیرا نوسانات جریان می تواند باعث آسیب جدی به باتری معیوب خودرو شود. در این بین حتی اختلاف آمپر حاصل از آن نیز می تواند منجر به آتش سوزی در خودرو و مشکلات بسیار جدی شود. بنابراین همیشه هنگام شارژ باتری ماشین خود از کابل باکیفیت استفاده کنید.

برای اعمال روش باتری به باتری، دو خودرو باید رو به رو قرار گیرند و کابل باتری به باتری را نگه داشته و قبل از شروع به کار، قطب مثبت را به قطب مثبت و قطب منفی را به قطب منفی وصل کنند. همه اینها روشهای کاربردی هستند که ما در اختیار شما قرار میدهیم تا با کمترین ضرر احتمالی و اتلاف وقت به شما در فرایند خراب شدن باتری تا راه انداختن آن کمک کنیم.

 

سخن پایانی و سوالات متداول

این مقاله به شما نشان داد که چگونه یک ماشین را با باتری خالی روشن کنید. امیدواریم در هنگام مواجه شدن با این مشکل گیر ندهید و بتوانید خودروی خود را طبق روش روشن شدن باتری که در این مقاله توضیح داده شده است روشن کنید.

همانطور که وسایل نقلیه پیچیده تر وپیشرفته تر می شوند و دارای وسایل الکترونیکی بیشتری هستند، نگهداری صحیح باتری اهمیت بیشتری پیدا می کند. باتری خودرو باید هر یکی دوسال یکبار تعویض شود. حتی اگر کاملاً تخلیه نشده باشد. با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مقاله، باتری ضعیف می تواند منجر به خرابی زودرس و کندی عملکرد شود.

آیا می توان ماشین اتوماتیک را برای استارت زدن میل لنگ کرد؟

خیر، به هیچ وجه امکان پذیر نیست، اما می توانید از باتری برای شارژ ماشین خود استفاده کنید یا می توانید از پاوربانک مخصوص برای شارژ باتری ماشین خود استفاده کنید.

 

آیا استارت زدن خودرو با این روش ها به خودرو آسیب می زند؟

اول اینکه این روش ها به شدت خطرناک هستند و توصیه نمی شوند. اما برای مواقع اضطراری مشکلی نیست. به یاد داشته باشید که به محض روشن کردن خودرو باید به نزدیکترین تعمیرگاه خود مراجعه کنید تا مشکل باتری مشخص شود.

 

چرا باید بدانید که چگونه ماشین خود را بدون باتری روشن کنید؟

زیرا ممکن است روزی در یک جاده خلوت گیر بیفتید و گوشی شما در آنجا کار نکند. بنابراین توصیه می کنیم این روش ها را بدانید تا بتوانید خودتان خودرو را روشن کنید.