اردیبهشت 8, 1403

دلایل شایع چاقی پس از ازدواج + بهترین راهکارهای مقابله با آن

آیا ازدواج باعث چاقی زوجین می‌شود؟ آمار نشان می‌دهد که افراد متأهل بیشتر از مجردها اضافه وزن دارند. همان‌طور که می‌دانید شما وقتی مجرد هستید تمام برنامه‌ریزی زندگی به خودتان مربوط می‌شود، برای اهدافتان بیشتر می‌جنگید و زمانی که در اختیار دارید متعلق به خودتان است. هنگامی‌که ازدواج می‌کنید ممکن است تحت تأثیر همسر و فرزندان قرار بگیرید و زندگی شما به طور کلی تغییر کند. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی علت چاق شدن بعد از ازدواج و نحوه مقابله با آن می‌پردازیم.

علت چاق شدن بعد از ازدواج

طی تحقیقات انجام شده زوجین پس از ازدواج دچار افزایش وزن می‌شوند. درواقع وقتی شما در نزدیکی یک شخص دیگری زندگی کنید و با او وقت بگذرانید، ممکن است عادت‌های او را انجام داده و یا همان فعالیت‌هایی که همسرتان انجام می‌دهد را در زندگی خود به کار ببرید. در این بخش به بررسی چاق شدن زوجین بعد از ازدواج می‌پردازیم.

تمایل بیشتر به خوردن غذا

افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند شاخص توده بدنی پایین‌تری دارند. مجردها به سلامت خود بیشتر اهمیت می‌دهند، در حالیکه متأهل‌ها تمایل بسیار زیادی به خوردن غذا دارند و توجه بسیار کمتری به تناسب اندام و وزن خود دارند.

میل کردن باقیمانده غذا

یکی دیگر از دلایل اضافه وزن خانم‌ها و آقایان پس از ازدواج این است که آن‌ها باقی‌مانده غذاها را می‌خورند، به دلیل اینکه نمی‌خواهند اسراف کنند! همین کار باعث چاقی شما خواهد شد. سعی کنید غذا به اندازه کافی درست کنید.

داشتن رابطه جنسی

دقت کنید داشتن رابطه جنسی باعث می‌شود سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کند، درنتیجه میل شما برای مواد خوراکی و غذا بیشتر می‌شود و به مرور زمان دچار افزایش وزن خواهید شد. بنابراین اگر فعالیت جنسی منظم دارید، حتماً مدیریت کافی بر رژیم غذایی خود داشته باشید تا چاق نشوید.

اهمیت کمتر به ظاهر

افراد متأهل بسیار کمتر از مجردها ورزش می‌کنند و به ظاهر خود بسیار کم اهمیت می‌دهند.

دوران بارداری

بارداری نیز یکی از عواملی است که باعث افزایش وزن زن و شوهرها پس از ازدواج می‌شود. در این دوران مادر تمایل بیشتری به غذا داشته، همچنین به دلیل نوسانات هورمونی و اقتباس مایعات ممکن است وزن او تغییر کند. زنان باردار قدرت کافی برای مبارزه با هوس‌ها و تمایلات غذایی خود در دوران بارداری ندارند. حتی شوهران آن‌ها نیز دچار افزایش وزن می‌شوند‌. زیرا همراه مادر وعده‌های غذایی زیادی را میل می‌کنند.

تمایل به خوابیدن بیشتر

متاهل ها بیشتر از مجردها تمایل دارند استراحت کنند و یا اینکه جلوی تلویزیون فیلم‌های موردعلاقه‌شان را تماشا کنند. حتی ممکن است آن‌ها هنگام تماشای تلویزیون تنقلات ناسالم مصرف کرده و پرخوری کنند.

تغییر سبک زندگی

برخی از افراد پس از ازدواج به طور کلی ۱۸۰ درجه تغییر می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه یک برنامه ورزشی منظم داشته باشند، در آغوش گرفتن با همسرشان را به هر چیزی ترجیح می‌دهند. آن‌ها برای پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی نیز حاضر نیستند از یکدیگر جدا شوند! همین مورد باعث اضافه وزن هر دو طرف می‌شود.

تغییر اولویت‌ها

ازآنجایی‌که اولویت‌های زن و شوهرها پس از ازدواج تغییر می‌کند، درنتیجه آن‌ها آن‌چنان فرصتی برای خودشان نمی‌گذارند. این شرایط زندگی با بچه‌دار شدن برای آن‌ها سخت‌تر شده و زمان کمتری برای ورزش و تحرک باقی می‌ماند، درنتیجه آن‌ها دچار افزایش وزن می‌شوند.

راحت طلبی پس از ازدواج

پس از عقد معمولاً خیال زوجین آسوده شده و آن‌ها تصور می‌کنند که دیگر نیازی نیست به خودشان برسند‌. آن‌ها گمان می‌کنند که همسرشان در هر حالت و هر تناسب‌اندامی عاشقانه آن‌ها را دوست خواهد داشت. البته همیشه هم این‌طور نیست! برخی از افراد نیز پس از ازدواج به تناسب اندام خودشان اهمیت می‌دهند. اما اگر دچار افزایش وزن شدید بدانید که احتمالاً راحت‌طلب شده و اهمیتی به خودتان نمی‌دهید.

افسردگی در ازدواج‌های اشتباه

بسیاری از افراد هنگامی‌که دچار افسردگی، استرس و اضطراب می‌شوند، غذای بیشتری می‌خورند، به این حالت پرخوری عصبی می‌گویند. ازدواج‌هایی که در آن عشقی وجود ندارد، زن و شوهرها از وجود یکدیگر لذت نمی‌برند ممکن است باعث بیماری‌های روحی روانی شوند، درنتیجه آن‌ها غذای بیشتری خورده و دچار اضافه وزن خواهند شد.

افزایش سن

معمولاً افراد تا ۳۰ سالگی ازدواج می‌کنند، اما بعد از ۳۰ سالگی سرعت سوخت و ساز و متابولیک بدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. همین مورد باعث چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

تغییرات در خواب و کم‌خوابی

افرادی که دچار اختلالات خواب و کم‌خوابی پس از ازدواج می‌شوند، با اضافه وزن مواجه خواهند شد. درواقع شما باید بدانید که اگر خواب کافی و مناسبی ندارید، دچار بیماری‌های زیادی از قبیل چاقی خواهید شد.

تغییرات هورمونی

هورمون‌های بدن زن و شوهرها پس از ازدواج تغییر می‌کند. به دلیل هورمون‌های شادی که در بدنشان تولید می‌شود، تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌کنند، درنتیجه چاق می‌شوند. البته سعی نکنید که خودتان را از شادی‌های زندگی محروم کنید! شما عزیزان باید بدانید که اگر اضافه وزن دارید، تنها نیستید و بسیاری از افراد از چاقی خودشان تنفر دارند. سعی کنید سبک زندگی خودتان را طوری تنظیم کنید که تحرک کافی داشته باشید تا وزن شما کاهش یابد.

نوشته دیگر :   راهنمای کامل خرید مبلمان + 51 نکته

دعوت به مهمانی‌های مختلف

معمولاً زن و شوهرها پس از ازدواج به مهمانی‌های مختلف دعوت شده و خودشان نیز آن‌ها را به مناسبت‎های مختلف مانند روز مادر، تولد، سالگرد و یا ماهگرد ازدواج، شب‌نشینی و مواردی از این قبیل به منزلشان دعوت می‌کنند. انواع و اقسام تنقلات، دسرها و غذاهای خوشمزه ممکن است شما وسوسه کند که از آن‌ها میل کنید. حتی اگر خودتان دوست نداشته باشید، دیگران شما را مجبور می‌کنند تا رژیم خود را برهم زده و غذاهای پرکالری مصرف کنید.

راهکارهای مقابله با چاقی بعد از ازدواج

برخی از زوج‌های جوان تمایلی به اضافه وزن ندارند، اما ممکن است به صورت ناخواسته فعالیت‌هایی انجام دهند که باعث افزایش وزن آن‌ها شود. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی راهکارهای مقابله با چاقی پس از ازدواج می‌پردازیم.

انجام حرکات ورزشی با هم

سعی کنید در خانه با هم ورزش کنید. برای این منظور شما می‌توانید کلیپ‌های ورزشی را از یوتیوب دانلود کرده، وسیله موردنیاز خود را خریداری کرده و در خانه ورزش کنید. حتماً پس از شام پیاده‌روی کنید و سپس با همدیگر بدوید. اگر بچه‌ها نیز می‌خواهند با شما ورزش کنند به آن‌ها اجازه دهید که این حرکات ورزشی را با شما تمرین کنند. و به طور کلی ورزش می‌تواند با اضافه وزن مقابله کند.

محدود کردن غذای بیرون

توجه کنید به طور کلی وقتی بیرون از خانه شام می‌خورید، چربی و نمک زیادی وارد بدن شما می‌شود که این باعث اضافه وزن شما خواهد شد. بنابراین تا جای ممکن در رستوران‌ها غذا نخورید.

میان وعده‌های سالم

برخی از زوجین هنگامی‌که با هم هستند ترجیح می‌دهند که چیپس، پفک و سایر تنقلات ناسالم را با هم میل کنند. درصورتی‌که این عادت‌های روزانه باعث افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از چاقی می‌شود. به جای آن‌ها می‌توانید سبزی‌ها، میوه تازه و همچنین آجیل را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

مراجعه به پزشک

اگر اضافه وزن شما بیش از حد زیاد شده است و نمی‌تواند کنترلی بر روی آن داشته باشید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با انجام معاینات به شما رژیم غذایی و یا داروهای مناسب تجویز کند.

خرید هدیه غیر مرتبط با غذا

افراد پس از ازدواج برای اینکه برای همدیگر هدیه بخرند یا اینکه باعث خوشحالی هم شوند، برای هم شیرینی خریده و یا اینکه به صرف ناهار یا شام به رستوران می‌روند. درصورتی‌که شما عزیزان می‌توانید هدیه‌هایی غیر از خوراکی برای همدیگر بخرید.

نوشیدن آب فراوان

زن و شوهرها پس از ازدواج باید آب و نوشیدنی بیشتری مصرف کنند. به عنوان مثال طی روز می‌توانید از دمنوش‌های گرم نیز بهره ببرید تا اشتهای شما برای غذا خوردن کمتر شود.

روزه داری متناوب و اصلاح رژیم غذایی

سعی کنید برای کاهش وزن خود هرچند وقت یک‌بار روزه بگیرید، همچنین رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.‌ میان وعده‌های پرکالری را حذف کرده و مواد غذایی سالم را جایگزین آن کنید.

عوارض چاقی و افزایش وزن

افزایش وزن و چاقی برای زنان و مردان عوارض بسیار زیادی دارد، حتی اگر این چاقی بیش از حد زیاد باشد ممکن است تهدیدکننده زندگی باشد.

افزایش چربی شکم و اطراف آن بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بیماری‌های دیگری از قبیل دیابت، سکته، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها شود. ازآنجایی‌که افراد پس از ازدواج فعالیت بسیار کمتری دارند، درنتیجه کالری بسیار کمتری می‌سوزاند و احتمال افزایش وزن در آن‌ها بسیار زیاد است. این‌گونه افراد باید مراقب رژیم غذایی خود باشند تا بیش از حد دچار اضافه وزن نشوند.

 

سخن پایانی

هرچند بسیاری از زوج‌های متاهل پس از ازدواج دچار افزایش وزن می‌شوند، اما ممکن است این موضوع را انکار کنند. درهرصورت ممکن است مشکلات عاطفی و فیزیکی زیادی بین آن‌ها ایجاد شود که در درازمدت بر رابطه هر دو فرد تأثیر منفی بسیار زیادی بگذارد. زوجین باید تلاش کنند که تناسب اندام خود را حفظ کنند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط خوبی داشته باشند. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی علت و چگونگی مقابله با افزایش وزن پس از ازدواج می‌پردازیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

جوان ایرانی