چگونه با وجود متابولیسم کند وزن‌مان را کاهش دهیم؟

کاهش وزن با متابولیسم کنه

یه متابولیسم کنه می تونه مانع خوش اندام موندن شما شه. وقتی که سرعت سوخت و ساز شما کندتر از بقیه باشه، یعنی شما باید خیلی سخت تر تلاش کنین تا به یافته های مشابه بقیه برسین. هم اینکه، واسه حفظ اندام تون باید مراقب اون چیزی که می خورید هم باشین.

به گزارش آلامتو به نقل از فیتنس مگزین؛ یه متابولیسم کنه، معمولا بوسیله دو چیز به وجود میاد: رژیم غذایی ناجور یا یه مشکل سلامتی زمینه دار. اگه نگران کندی سرعت سوخت و سازتان هستین و فکر می کنین که از یه مریضی رنج می برید، بهتره واسه دریافت تشخیص مناسب با دکتر تون مشورت کنین.

چی باعث کند شدن متابولیسم می شه؟

کم کاری تیروئید

غده ی تیروئید مستقیما اندازه سوخت و ساز فرد رو تغییر می دهد چون متابولیسم بدن رو تنظیم می کنه. یه غده ی تیروئید کم کار می تونه باعث متابولیسم کنه و حتی چاقی شه.

چربی نسبت به عضله

متوجه شده اید که افراد با توده ی عضلانی خالص معمولا سرعت متابولیسم تندتری دارن؟ اگه چربی خیلی بیشتری نسبت به عضله وجود داشته باشه، منتهی به کند شدن متابولیسم می شه. به خاطر این آدمایی که واسه کاهش وزن به رژیم های مد (fad) روی می بیارن، معمولا توده ی عضلانی بیشتری از دست میدن که منتهی به کاهش وزن کندتر می شه.

سبک زندگی

نوع سبک زندگی که شما دنبال می کنین هم می تونه از سرعت متابولیسم شما کم کنه. مثلا اگه سبک زندگی بی تحرکی دارین یا از روی عادت وعده های غذایی تون رو حذف می کنین، اشتباهی سوخت و ساز بدن تون رو از جا در آورد می کنین.

شما باید جنب و جوش داشته باشین و دائم بدن تون رو تغذیه کنین تا سوخت و سازتان رو مخصوصا در صبح زیاد کنین. وقتی که بدن کمبود سوخت داشته باشه کنه می شه. وقتی بدن کنه شه، چربی ذخیره شده و سوخت رو نگه می داره که تا حد ممکن کالری کمی بسوزونه. این مسأله منتهی به زیاد شدن وزن می شه که کم کردن اون، کار سختی هستش.

چیجوری با یه متابولیسم کنه، وزن کم کنین

پروتئین بیشتری بخورین

یکی از مؤثرترین راه ها واسه تند نگه داشتن متابولیسم، تقویت رژیم غذایی تون با پروتئین خالص بیشتره. خوردن مواد غذایی غنی از پروتئین مانند غلات، تخم مرغ، ماکیان و گوشت بدون چربی به شما کمک می کنه که کالری بیشتری از چربی بسوزونین. چیجوری؟ پروتئین، بلوک ساختمانی مهم بافت های عضلانیه.

شما با یه رژیم غذایی پر از پروتئین می تونید توده ی عضلانی بیشتری داشته باشین و در عین حال تجمع چربی رو به کمترین حد ممکن برسونین.

از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنین

می دونستید که غذاهای ارگانیک در واقع می تونن به شما کمک کنن که چربی بسوزونین و سوخت و سازتان رو به حالت نرمال برگردونین؟ نوع غذایی که می خورید می تونه بر سلامت کلی و وزن شما اثر بزاره.

از اون جا که مواد غذایی ارگانیک، بدون به کار گیری مواد شیمیایی مانند آفت کش ها یا حشره کش ها پرورش داده می شن، خیلی راحت بوسیله بدن تجزیه شده و به عنوان سوخت سوزونده می شن. از سویی دیگه، غذاهای فرآوری شده معمولا پر از مواد شیمیایی هستن و به عنوان چربی، بوسیله بدن ذخیره می شن.

ادویه ی بیشتری اضافه کنین

ادویه ها نه فقط طعم غذاهای موردعلاقه تون رو بهتر می کنن بلکه بعضی از اون ها در واقع می تونن به شما کمک کنن که در جنگ علیه چاقی برنده شید. فلفل هندی، جالاپنو، زنجبیل و دارچین، ادویه های معروفی هستن که سرعت سوخت و ساز شما رو زیاد می کنن.

خردل،کاری و زردچوبه، بقیه ادویه های محبوبی هستن که می تونن سوخت وساز کنه رو زیاد کنن. با اضافه کردن ادویه ها به وعده های غذایی هر روزتون (مانند اضافه کردن پودر زردچوبه به برنج یا پاشیدن دارچین روی قهوه صبح تون)، شما به آرومی به افزایش سرعت متابولیسم کمک می کنین که این منتهی به کاهش وزن سریع تر می شه.

کالری ها رو بشمارید

یه بخش مهم از کاهش وزن اینه که مراقب چیزی که می خورید باشین، مخصوصا اگه با سوخت و سازتان مشکل دارین. شما در حالت ایده آل باید مصرف کالری تون رو به ۱۲۰۰ کالری در روز محدود کنین. تلاش کنین از رژیم غذایی تون، کالری زیادتر از اندازه کم نکنین چون می تونه نتیجه برعکس داشته باشه.

کاهش کالری زیادتر از اندازه باعث می شه که بدن به حالت بقاء بره. مغز به غدد تیروئید علامت می دهد که سرعت متابولیسم رو کم کنن تا انرژی بدن رو حفظ کنه. بدتر از اون، بدن چربی ذخیره شده رو نگه می داره و تلاش می کنه تا حد ممکن انرژی کمی بسوزونه. نتیجه؟ چاقی دائمی بدن که خلاص شدن از شر اون بسیار سخته.

به جای اینکه بدن رو تحریک کنین که بر علیه شما کار کنه، مقدار کالری پیشنهاد شده روزانه یعنی ۱۲۰۰ کالری رو استفاده کنین. اینطوری، بدن دائم سوخت مواد غذایی رو می سوزوند، بدون اینکه قسمت بزرگ اون رو به عنوان چربی در بدن ذخیره کنه.

کمی ورزش کنین

افزایش فعالیت بدنی باعث می شه که بدن تون کالری بیشتری از جمله چربی ذخیره شده رو بسوزونه. مجبور نیستین واسه خوش اندام موندن تو یه باشگاه فوق العاده گران ثبت نام کنین. شما می تونید بدون رفتن به باشگاه، فعالیت های فیزیکی تون رو زیاد کنین. مثلا، به جای اینکه بعد از رفتن به خونه تا نیمه شب تلویزیون تماشا کنین، یه پیاده روی نیم ساعت ای انجام بدین. به یه پارک محلی برید. با کودکان تون به زمین بازی برید و با اون ها وقت بگذرونین.

هم اینکه، می تونین واسه متناسب نگه داشتن بدن تون هر روز دست کم به مدت نیم ساعت بدوید. تمرینات ایروبیک و قدرتی سبک هم به تقویت عضلات و بالا نگه داشتن ضربان قلب کمک می کنن.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

مجله تناسب اندام چیجوری کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *