اردیبهشت 8, 1403

طوفان خورشیدی در سال ۱۹۶۷ میلادی می توانست به جنگ هسته ای بدل شود

تاریخ جنگ سرد، پر از ماجراهایی است که می تونستن به هولوکاست هسته ای منجر شن. مثلا در سپتامبر سال ۱۹۸۳ میلادی، درخشش نور خورشید بخشی از ابرها رو غیر قابل رؤیت کرده که همین مسئله، اشتباه سامانه اخطار موشکی شوروی در تشخیص ۵ موشک بالستیک آمریکایی رو در بر داشت. حالا خوبیش اینه کلنل ارتش روسیه از این اخطار بیخیال شد.

دو ماه بعد، نیروهای آمریکایی در سایت «Able Archer 83» رزمایش هسته ای زیادی رو نزدیک شوروی انجام دادن. آسربازان شوروی از این مسئله وحشت کرده و چیزی نمونده بود دست به عملی اشتباه بزنن. اما دوباره، شک یه آدم تونست کره زمین رو نجات دهد. حالا محققان یه اتفاق دیگه رو هم به این جوری حوادث اضافه کردن: «طوفان بزرگ خورشیدی» سال ۱۹۶۷ میلادی.

گروهی از محققان اتمسفر و پرسنل هواشناسی ارتش، در مقاله ای که ۹ آگوست منتشر شده گفتن: “اولین تاثیر محسوس این طوفان، مشکل در ارتباطات رادیویی در سراسر نیمکره بود که دلیل اون، نیروی خورشیدی بسیار قوی حدس زده می شد.”

ساعاتی بعد، سطح ارتباطات با فرکانس بالا در نزدیک مقر ارتش آمریکا واقع در منطقه «آرکتیک» – یکی از نزدیکترین مکانها به پایگاه تسلیحات هسته ای اتحاد جماهیر شوروی- خیلی کم شد.

این محققان اضافه کردن: “تا حالا اینجور انرژی خورشیدی باعث ایجاد مشکل نشده بود. سربازان دوران جنگ سرد، به دقت احتمال وقوع جنگ رو بررسی می کردن.”

«طوفان بزرگ»

میدون مغناطیسی زمین، با محاصره کردن انرژی بسیار زیاد ذرات خورشید در مناطق قطبی، از سیاره ما مراقبت می کنه.
پدیده «خلاص شدن مقدار خیلی از پلاسما و میدون مغناطیسی از طرف هاله دور خورشید» (CME) که در اون ذرات ستاره زندگی بخش زمین در طول یه انفجار بزرگ مستقیما به کره خاکی وارد می شن، می تونه طوفان ژئومغنایسی بزرگی رو بسازه. این اتفاق علاوه بر بوجود آوردن شفقی قشنگتر، میتونه به مشکل در ارتباطات بی سیم و سامانه های راداری برسه.

با وجود اینکه روزنامه «واشنگتن پست» این مطلب رو با عنوان «نمای شهر مثل شفقای قطبی شده» پوشش داد، اما ارتش آمریکا عزمشو جزم کرد این مسئله رو به صورت یه راز نگه داره.

نوشته دیگر :   ۱۱ نمونه از عجیب ترین، بلندترین و ترسناک ترین ترن هوایی های دنیا

بخش هواشناسی نیروی هوایی ارتش آمریکا به رهبران نظامی درباره احتمال وقوع طوفان خورشیدی اخطار داده بود، اما بزرگان ارتش فکر می کردن نیروهای شوروی واسه شناسایی هواپیماها و موشکا نبردی هسته ای رو به راه انداختن.

نیروهای هوایی در حال آماده سازی موتور هواپیماها و بمب افکنا واسه نشون دادن عکس العمل بودن و بالاترین مقامات رسمی از جمله «لیندون جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا، میخواس دستور بلند شدن اونا رو صادر کنه.

اتحادیه ژئوفیزیک ایلات متحده در بیانیه ای خبری اعلام داشته: “درست در همون لحظه، هواشناسان ارتش آمریکا اطلاعاتی دور و بر احتمال وقوع طوفان خورشیدی بدست آورده و مشکل در ارتباطات رو به این پدیده نسبت دادن. بعد از اون، هواپیماها از پرواز منصرف شده و ارتش از احتمال وقوع جنگ هسته ای بیخیال شد.”

تموم این اتفاقا در وقتی روی داد که سلاحای هسته ای در بالاترین درجه خود قرار داشتن و آمارها نشون می داد ۳۱۲۵۵ عدد از این نوع اسلحه در آمریکا هست. (امروزه تعداد اونا ۷۲۰۰ عدد اعلام شده.)

«دلورس کنیپ» اتمسفرشناس و رهبر تحقیقات در این مورد بیان داشته: “واقعیت اینه که ما اطلاعات بسیار کمی درباره پیش بینی طوفان خورشیدی و ژئومغناطیسی داریم و تازه در شروع راه هستیم.
این احتمال هست که تاثیر این جوری طوفانا بسیار بیشتر از چیزی که فکر می کنیم باشه.”

بعد از این ماجرا، بزرگان ارتش به این نتیجه رسیدن که پیش بینی هواشناسان مبنی بر وقوع طوفان خورشیدی درست بوده و حالا خوبیش اینه از رویدادی وحشتناک مانند جنگ هسته ای جلوگیری شد.