اردیبهشت 8, 1403

وب سایت های استاتیک در مقابل پویا چه تفاوتی دارند؟

وب سایت های استاتیک در مقابل پویا چه تفاوتی دارند؟

هنگام ساختن یک وب سایت جدید، انتخاب ساخت یک وب سایت استاتیک یا پویا یکی از اولین تصمیماتی است که طراحان وب می گیرند. برای تصمیم گیری صحیح، باید تفاوت بین این دو را درک کنید. در طراحی وب، وب سایت های ایستا و پویا به نحوه نمایش محتوا اشاره می کنند. یک وب‌سایت استاتیک محتوای یکسانی را به همه بازدیدکنندگان ارائه می‌کند، در حالی که یک وب‌سایت پویا می‌تواند محتوا را به ازای هر بازدیدکننده شخصی تنظیم کند. بیایید مفاهیم وب‌سایت‌های ایستا و پویا را بررسی کنیم، مزایا و معایب هرکدام را بیاموزیم و در مورد چه چیزی بحث کنیم. زمانی که وب سایت خود را می سازید بهتر است از مفهوم پیروی کنید. ایران سایت قدیمی ترین شرکت طراحی سایت iransite.com در ایران

وب سایت ایستا چیست؟

کلمه “ایستا” معمولاً برای توصیف چیزی استفاده می شود که فاقد حرکت، عمل است. یا تغییر دهید. وب سایت ایستا وب سایتی است که از مجموعه ای از صفحات ثابت یا صفحاتی که تغییر نمی کنند ساخته شده توسط HTML، CSS و جاوا اسکریپت. در ساده ترین شکل خود، هر صفحه وب به عنوان یک فایل HTML که بازدیدکنندگان هنگام مرور یک وب سایت به آن دسترسی دارند، نشان داده می شود. وب‌سایت‌های استاتیک برای هر بازدیدکننده‌ای که به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند یکسان به نظر می‌رسد، و تنها راه برای تغییر آن، تغییر فایل‌های منبع است.

اگرچه عبارت «وب‌سایت استاتیک» ممکن است تصور نادرستی به شما بدهد که این نوع از وب سایت هیچ عنصر تعاملی ندارد — وب سایت های ایستا می توانند عناصر تعاملی مانند فرم های وب داشته باشند، اگرچه این عناصر را نمی توان برای هر کاربر خاص تنظیم کرد.

وب سایت های استاتیک معمولاً برای وب سایت های کوچکتر با تعداد صفحات محدود کار می کنند. نیازی به به روز رسانی مکرر محتوا ندارید. نمونه‌هایی از سایت‌های ثابت عبارتند از پورتفولیو شخصی، یک سایت بروشور شرکت، و یک تبلیغ محصول صفحه.

مزایا و معایب یک وب سایت استاتیک

بیشتر انتقام جویان وب سایت های ایستا از سادگی نسبی آنها ناشی می شود:

  • سهولت ایجاد.وب سایت های استاتیک نیازی به ایجاد منطقی برای بارگیری محتوا از پایگاه داده ندارند. امروزه، هر کسی می‌تواند با استفاده از یک سازنده وب‌سایت آنلاین، یک وب‌سایت ثابت ایجاد کند.
  • عملکرد خوب. وب‌سایت‌های استاتیک به حداقل پردازش پشتیبان نیاز دارند. از آنجایی که همه محتوا از پیش تعیین شده است، می توان آن را برای ارائه عملکرد بهتر بهینه کرد. به عنوان مثال، طراحان وب می‌توانند از حافظه پنهان استفاده کنند تا محتوا بدون تأخیر ارائه شود.
  • سطح امنیت بهتر. از آنجایی که وب‌سایت‌های استاتیک به بلوک‌های سازنده فناوری بسیار کمتری برای کار کردن نیاز دارند، بنابراین می‌توانند این کار را انجام دهند. معمولاً کمتر تحت تأثیر مسائل امنیتی قرار می‌گیرند.

اما وب‌سایت‌های استاتیک دارای چند جنبه منفی نیز هستند:

  • محتوای وقت‌گیر مدیریت. در وب سایت های ثابت، محتوا و طراحی از هم جدا نیستند. اگر می‌خواهید محتوا را تغییر دهید، باید به دنبال کد منبع باشید تا این کار را انجام دهید. معرفی به‌روزرسانی‌های سراسر سایت در یک وب‌سایت استاتیک می‌تواند خسته‌کننده باشد، زیرا همه تغییرات باید به صورت دستی در تمام صفحات منفرد ارائه شوند.
  • مقیاس‌پذیری ضعیف. اگر می‌خواهید 100 صفحه جدید به آن اضافه کنید. وب سایت خود، شما باید تمام 100 صفحه را به صورت دستی ایجاد کنید و هر صفحه به عنوان یک موجودیت جداگانه ساخته می شود. هر چه وب‌سایت شما سریع‌تر رشد کند، مدیریت آن سخت‌تر خواهد بود.
  • نمی‌توان تجربه‌ای متناسب ارائه کرد. وب‌سایت‌های استاتیک امکان شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی محدود یا بدون محدودیت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. ارائه تنها ترفندهای زمان واقعی محدود بر اساس رفتار کاربر امکان پذیر است. در نتیجه، برای مثال، وب‌سایت‌های ثابت ممکن است برای سایت‌های تجارت الکترونیک کار نکنند، زیرا نمی‌توان تجربه خرید را برای مشتریان تنظیم کرد.
  • اولین و مهمترین قدم برای سفارش طراحی سایت پیدا کردن شرکت معتبری است که در این زمینه فعالیت می کند. https://iransite.com/سفارش-طراحی-سایت

وب‌سایت پویا چیست؟

کلمه پویا اغلب برای توصیف چیزی استفاده می شود که دائماً تغییر می کند یا پیشرفت می کند. وب‌سایت‌های پویا محتوا را در لحظه تولید می‌کنند و آن را از پایگاه داده بارگیری می‌کنند. محتوای پویا در صفحات را می توان با نیازهای بازدیدکننده (بر اساس رفتار بازدیدکننده) تنظیم کرد. این بدان معناست که یک سایت پویا می تواند اطلاعات مختلفی را به بازدیدکنندگان مختلف ارائه دهد. وب‌سایت‌های پویا معمولاً یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا یک چارچوب وب مانند Ruby در دارند. هسته اصلی آن، و آنها برای وب‌سایت‌هایی که نیاز به به‌روزرسانی مکرر محتوا دارند، بهترین کارکرد را دارند.

نمونه‌هایی از وب‌سایت‌های پویا شامل پورتال‌های پر محتوا (به عنوان مثال، منابع خبری مانند CNN)، وب‌سایت‌هایی با محتوای تولید شده توسط کاربر (به‌عنوان مثال، شبکه‌های اجتماعی) است. پلتفرم‌های رسانه‌ای مانند توییتر) و سرویس‌های آنلاین مختلف با محتوای کاربر محور (یعنی پلت‌فرم‌های سرگرمی آنلاین مانند Netflix که توصیه‌هایی بر اساس عادت‌های مشاهده ارائه می‌دهند).

مزایا و معایب یک وب‌سایت پویا

فهرست مزایای وب‌سایت‌های پویا عبارتند از:

  • سهولت مدیریت محتوا. وب‌سایت‌های پویا مدیریت محتوا را بسیار آسان‌تر می‌کنند. سایت اینترنتی. تغییرات را می توان در یک مکان انجام داد و در تمام صفحات اعمال کرد. به عنوان مثال، صاحب سایت می تواند اطلاعات تماس شرکت را به روز کند و مطمئن شود که اطلاعات مربوطه در کل وب سایت نمایش داده می شود.
  • به روز رسانی طراحی بصری آسان است.از آنجایی که محتوا و طراحی طراحی شده است. در وب سایت های پویا جدا هستند، ایجاد تغییرات در طرح بندی صفحه آسان تر است. اگر وب سایتی از CMS استفاده می کند، ممکن است از یک تم بصری متفاوت استفاده شود. این به سازندگان وب اجازه می‌دهد تا با آخرین روندهای طراحی بصری به روز بمانند.
  • <.>تجربه بازدیدکننده بهتر. می توان از مکانیسم هایی مانند مکان کاربر و کوکی ها برای ارائه تجربیات مناسب به بازدیدکنندگان استفاده کرد. به عنوان مثال، هنگامی که یک وب سایت رزرو ملک طراحی می کنید، می توانید از موقعیت مکانی بازدیدکنندگان برای نشان دادن پیشنهادات در منطقه خود استفاده کنید.

از آنجایی که وب سایت های پویا پیچیده تر از وب سایت های ثابت هستند، دارای معایبی نیز هستند. :

  • فرایند طراحی وب پیچیده تر. هنگامی که یک وب سایت پویا ایجاد می کنید، باید برای ایجاد کسب و کار منطق زمان بگذارید. شما باید قوانینی را در مورد نحوه سازماندهی محتوا در پایگاه داده (ساختار محتوا) و دسترسی بازدیدکنندگان تعریف کنید (قوانینی را در مورد نحوه نمایش محتوا تعریف کنید).
  • هزینه بالاتر ایجاد. وب سایت های پویا هزینه ایجاد بالاتری دارند زیرا معمولاً سخت افزار بیشتری دارند (یعنی وب سایت های پویا به بیمه پایگاه داده نیاز دارند) و به تخصص فنی نیاز دارند (یعنی باید بدانید چگونه از یک CMS استفاده کنید یا مهارت های کدنویسی داشته باشید).
  • مشکلات عملکردی و امنیتی. وب سایت های پویا می توانند تحت تاثیر مسائل مختلف عملکرد و امنیتی قرار بگیرند. از آنجایی که وب‌سایت‌های پویا دارای اجزای فنی بیشتری هستند، هر مؤلفه می‌تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد و در برابر نقض امنیتی آسیب‌پذیر باشد.

آیا باید یک وب‌سایت استاتیک طراحی کنم یا پویا؟

در آنجا وجود دارد. هیچ پاسخ صحیحی برای این سوال وجود ندارد. ماهیت محتوای شما و تجربه ای که می خواهید به مخاطبان خود ارائه دهید باید نوع وب سایتی را که می خواهید بسازید مشخص کند. اگر شروع به توسعه یک وب‌سایت جدید کرده‌اید، بهتر است با ایجاد یک وب‌سایت ثابت شروع کنید، زیرا به شما کمک می‌کند سریع‌تر راه‌اندازی کنید و درک بهتری از نحوه سازمان‌دهی مؤثر اطلاعات خود داشته باشید. هنگامی که نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت شما را مشاهده کردید، خواهید فهمید که آنها می خواهند چه محتوایی را ببینند.

ذکر این نکته ضروری است که این روزها، بیشتر وب سایت ها به دسته وب سایت های ترکیبی تعلق دارند. وب سایت های ترکیبی دارای مجموعه ای از صفحات وب ثابت (محتوای که اغلب تغییر نمی کند) و همچنین مجموعه ای از صفحات وب پویا دارند. به عنوان مثال، می توانید برخی از عملکردهای ایستا و پویا را در وب سایت شرکت خود با مجموعه ای از صفحات ثابت (به عنوان مثال، “درباره ما”، “ماموریت ما” و غیره) و همچنین صفحات پویا (صفحاتی که در آن محتوا به طور مکرر تغییر می کند، ترکیب کنید، مانند یک وبلاگ یا یک فضای کاربری خصوصی که در آن کاربران می‌توانند وضعیت درخواست‌های خود را ردیابی کنند).

شروع به کار در سایت خود

چه بخواهید یک سایت پویا یا ایستا بسازید، مهم است که مطمئن شوید هم در قسمت جلویی و هم در باطن، به خوبی طراحی شده است و برای نیازهای خاص کسب و کار شما به خوبی کار می کند. برای شروع، حتماً دوره نهایی طراحی وب ما را بررسی کنید.

منبع: https://iransite.com/