اردیبهشت 9, 1403

احتمال تغییر کارکرد ۱۳۰ هزار باجه تلفن در سراسر کشور

تلفنای همگانی نه فقط دیگه تو تهران و شهرستانا جذابیتی واسه مردم و گردشگران و رهگذران نداره، بلکه در خیلی از مقصدهای گردشگری دنیا از لندن و پاریس گرفته تا دوبی و کوالالامپور، کمتر کسی واسه ایجاد تماس تلفنی، لنگ کارت تلفن و تلفن همگانی میشه.  فیس تایم و واتس آپ و اسکایپ و تلگرام و فیسبوک! بله! خودتون بقیه رو فهمیدین.

اینترنت، پایانی بر مخابرات سنتی بوده و هست و به نظر می رسه شرکتای مخابراتی حتی شرکت مخابرات ایران که حالا به زور خصوصی شده و سهامش در بازار بورس ایران خرید و فروش می شه، باید راه های درآمد زایی خود رو خلاقانه و آگاهانه بروزرسانی کنه.
هر چند غول مخابراتی خاورمیانه، بازم ماهانه ده ها میلیارد تومن سودآوری داره، اما انگار توانایی هاش در مقابل درآمدهایش بسیار زیاد باشه. هر چند مخابرات عزیز ما هنوز میلیاردها تومن به پیمانکارانش از سال ۹۶ تا آخر نیمه اول سال ۹۷ بدهکاره و با امید به اینکه واسه حل این رقابت، فکری اساسی شه.

درآمد از  تلفنای همگانی در روزگار اینترنت و اینستاگرام و فیس تایم و فیسبوک و فیسای دیگه، بسیار سخته. اگه روزگاری بود که هر  تلفن همگانی واسه مخابرات ماهانه صدا هزار تومن درآمد زایی داشت،‌ اما امروزه حتی در روستاهای ایران هم کسی سراغ کارت تلفن و باجه تلفن همگانی زرد رنگ رو نمی گیره. همین موضوع باعث شده که دیگه فروش کارت تلفن در دکه‌های روزنامه‌فروشی و سوپرمارکت‌ها اونقدرا واسه مخابرات جذابیت نداشته باشه و کارت تلفن عمومی به سختی در بازار پیدا شه.

مخابرات چه می کنه؟

دکتر داوود زارعیان، معاون فروش و بازاریابی مخابرات قبلا گفته بود که مخابرات می‌دونه که هنوز بخشی از مردم مانند سربازان، دانشجویان و علم‌آموزان مشتریان تلفن‌های عمومی هستن و از طرف دیگه ممکنه افراد موبایل‌ شون رو از یاد ببرن یا شارژ گوشی شون تموم شده باشه و در مکان‌های عمومی نیاز به تلفن داشته باشن. از طرفی پلیس می‌گوید که قرض‌کردن موبایل به بهونه تماس، یکی از ترفندهای سرقت گوشی موبایل س و حالا کمتر کسی اعتماد می‌کنه که گوشی خود رو به بقیه قرض دهد.

جمع آوری باجهای تلفن؟

جمع‌بیاری باجه‌های تلفن عمومی در خیابون‌های شهر بسیار جزیی بوده و مخابرات نه‌تنها بنا نداره بقیه باجه‌ها رو جمع‌بیاری کنه، بلکه می‌خواهد به کار گیری این باجه‌ها رو با روش‌هایی آسون‌تر کنه.
ایرونی‌ها ٨٨‌میلیون دستگاه گوشی موبایل دارن و تعداد موبایل از جمعیت کشور ٨‌میلیون دستگاه بیشتر شده.
این تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایرانه، با این حال، این موضوع باعث نشده باجه‌های تلفن همگانی کهنه و بی اعتبار شن و هنوز کاربری خاص خود رو دارن. البته این موضوع به ایران منحصر نمی‌شه و حالا در بقیه کشورای جهان باجه‌های تلفن همگانی نه‌تنها جمع‌بیاری نشده‌ که به‌روز شده‌ان. به‌عنوان مثال شما می‌تونید در این باجه‌ها علاوه بر تماس تلفنی، گوشی‌هاتون رو شارژ کنین یا از اینترنت رایگان استفاده کنین.

تلفن‌های همگانی نزدیک به ١٢٠‌هزار تلفن در سطح کشور بوده‌ان، اما نباید فکر برد که تعداد اونا به شکل زیادی کاهش پیدا کرده، چراکه هم‌حالا ١٠۵هزار تلفن همگانی درسراسر کشور هست.
یعنی با گسترش به کار گیری

نوشته دیگر :   زنان مبتلا به سرطان سینه باید به مدت ۱۰ سال دارو مصرف کنند

گوشی موبایل تنها ١۵هزار تلفن همگانی جمع‌بیاری شده.» با این حال تلفن‌های همگانی از نظر درآمد واسه مخابرات جذاب نیستن.

محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات قبلا گفته بود که در‌سال ٨۶ میانگین به کار گیری هر باجه تلفن همگانی در ماه ١٣٠‌هزار تومن بود، درحالی‌که این رقم در‌ سال‌جاری ماهانه به ٧هزار تومن رسیده. اون توضیح داد که «باجه‌های تلفن همگانی واسه مخابرات زیان‌دهه، چون شرکت مخابرات واسه نگهداری تلفن‌های همگانی ماهانه نزدیک به ٣٠‌هزار تومن پرداخت می‌کنه و در مقابل تنها ٧‌هزار تومن در ماه از این باجه‌ها درآمد داره.
درواقع مخابرات بیشتر از ۴ برابر درآمد ماهیانه صرف نگهداری این تلفن‌ها می‌کنه.»

با این حال هیچ‌کس منکر استفاده‌های خاص از تلفن عمومی نیس؛ علم‌آموزانی که اجازه به کار گیری موبایل در مدارس رو ندارن، سربازان و دانشجوها و حتی اونایی که به صورت موقت به موبایل‌شون دسترسی ندارن، بازم مشتریان تلفن‌های همگانی هستن. با این حال کارت‌های تلفن همگانی که قبلا در دکه‌های روزنامه‌فروشی و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسید، حالا یا دیگه پیدا نمی‌شن یا با قیمت بازار مشکی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. این کارت‌ها که معمولا ۵ هزار تومانی هستن و بین ٢۵٠ تا ٣۵٠ تومن هزینه پخش‌شونه، حالا در بازار مشکی تا ١۵ هزار تومن فروخته می‌شن. هم اینکه کارت‌های تقلبی تلفن‌های همگانی هم در سطح شهر تهران به فروش می‌رسند که مشتریان به محض استفاده با پیام «کارت غیر مجازه» مواجه می‌شن.

خلاقیت جدید مخابرات

انگار قراره مخابرات امکانی رو جفت و جور کنه تا کارت‌های قابل شارژ واسه تلفن‌های همگانی ایجاد و فروخته شه.
هم اینکه بعضی مناطق مخابراتی این امکان رو ایجاد کرده‌ان که هزینه به کار گیری صحبت تلفن همگانی به تلفن ثابت منتقل شه.

در سرویس انتقال هزینه صحبت تلفن همگانی به تلفن ثابت یا VA می‌توان از تموم تلفن‌های همگانی بدون نیاز به کارت تلفن همگانی استفاده کرد.
در این سرویس هزینه مکالمات انجام شده از راه دستگاه‌های تلفن همگانی به حساب تلفن ثابت کاربر منتقل و در قبض تلفن ایشون  درج می‌شه.

مشترکان این سرویس دارای شارژ اعتباری اولیه می‌شن و به کمک اون مکالمات خود رو انجام داده و در آخر هر دوره اونو تسویه می‌کنن. شرکت مخابرات استان تهران درباره چگونگی دریافت این سرویس اعلام کرد: صاحبان تلفن ثابت می‌تونن با مراجعه به امور مشترکان مرکز مخابراتی محل خود و کامل کردن فرم‌های مربوطه این سرویس رو دریافت کنن.

مشترکان می‌تونن پس از شماره‌گیری عدد ۹۰۰۲۱۱ شماره کارت سرویس خود رو وارد کرده و علامت # رو فشار داده بعد رمز عبور خود رو وارد کرده و علامت # رو فشار بدن پس از اون شماره مورد نظر خود رو گرفته و با زدن علامت # صحبت خود رو بکنن. با امید به اینکه شرکت مخابرات ایران با به کار گیری ایده های خلاقانه و استارت آپا، در فضای اقتصاد مشارکتی، سطح درآمد زایی خود رو گسترش داده و خدمات هوشمندانه تری در اختیار شهروندان دهکده جهانی قرن بیست و یکم  در سراسر کشور بذاره.