اردیبهشت 8, 1403

لزوم انجام اکو قلب جنین در دوران بارداری

وجود سوراخ قلب نوزاد یکی از عارضه های قلبی برای نوزادان و کودکان است. وجود سوراخ در قلب باعث ایجاد بیماری های قلبی مادرزادی همچون vsd، pda و asd می شود که در صورت عدم تشخیص به موقع ، رسیدگی و درمان می توانند خطرات جدی برای فرد ایجاد کنند.

اکو قلب جنین برای تشخیص سوراخ در قلب نوزادان

در قلب تمامی انسان ها دیواره ای داخلی وجود دارد که به اصطلاح به آن سپتوم می گویند، سوراخ این دیوار ممکن است بسته نشود و یا در سال های بعد دچار نقص شود، همین امر باعث ایجاد اختلالات خطرناک قلبی می شود. به طور کلی این دیواره از مخلوط شدن خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن جلوگیری می کند، اگر این دیواره دارای سوراخ باشد و یا آسیب ببیند باعث مخلوط شدن خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن می شود که ممکن است بسیار خطرناک باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع سوراخ قلب نوزاد و بیماری های مادرزادی قلب میتوانید به سایت مرکز قلب امید omidecho.com مراجعه نمایید.

علائم سوراخ قلب نوزادان

علائم این مشکل وابسته به اندازه و نوع سوراخ است، در مواردی اگر سوراخ بسیار کوچک باشد ممکن است فرد تا آخر عمر هیچ علامتی که نشانه وجود سوراخ است را نداشته باشد. اگر این سوراخ بزرگ‌تر باشد، باعث ایجاد صدای های غیر معمول در قلب می شود که پزشک از طریق معاینه صدای قلب می تواند به وجود آن پی ببرد. اگر این سوراخ بزرگ باشد، باعث ایجاد علائمی در نوزاد و کودک می شود که برخی از این علائم به شرح زیر می باشند.

  • تعریق در هنگام غذا خوردن
  • تنفس شدید و سخت
  • افزایش وزن غیر نرمال در نوزادان
  • احساس خستگی زیاد در طول روز و بعد از فعالیت های روزمره

بهترین زمانی که برای درمان سوراخ قلب نوزاد اقدام کرد، سه ماهه اول بعد از تولد است، پس بهترین راهکار برای تشخیص این نوع سوراخ معاینه توسط پزشک است، چون ممکن در صورت عدم تشخیص این سوراخ مشکلاتی در بزرگ‌سالی برای فرد ایجاد شود. علائمی که در متن بالا ذکر شده اند در صورتی بروز داده می شوند که این سوراخ درمان نشود.

انواع سوراخ قلب نوزادان

سوراخ قلب انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  1. مجرای بین دو شریان ریوی و آئورتی،
  2. سوراخ بین بطنی
  3. سوراخ بین دیواره دهلیزی است

در ادامه این موارد را برای شما توضیح خواهیم داد.

سوراخ بین دیواره دهلیزی – بیماری ASD

سوراخ بین دیواره دهلیزی یکی از انواع سوراخ در قلب نوزادان می باشد. این سوراخ در دیواره بین دیواره دهلیز چپ و راست وجود دارد که به دلیل این که در زمان جنینی، ریه خون مورد نیاز خود را از بند ناف و جریان خونی که در سوراخ بین دو دهلیز به آن می رسد دریافت می کند، بسیار حائز اهمیت است. پس از تولد این سوراخ به صورت خود به خودی بسته می شود اما در مواردی باز می ماند که باعث ایجاد سوراخ در قلب کودک از نوع سوراخ بین دیواره دهلیزی می شود. این سوراخ باعث ایجاد بیماری asd در نوزاد و کودک می شود که تا بزرگسالی علائم خاصی ندارد که بتوان آن را از روی علائم تشخیص داد. آقای دکتر احمد زمانی به عنوان هیئت موسس مرکز قلب امید ( omidecho )، یکی از برترین پزشکان فوق تخصص قلب اطفال هستند که به صورت تخصصی در زمینه آنژیوگرافی اطفال و مداخلات قلبی فعالیت میکنند و برای بستن سوراخ asd بدون عمل جراحی میتوانید به ایشان مراجعه کنید.

سوراخ بین دیواره دهلیزی - بیماری ASD

سوراخ بین بطنی – بیماری VSD

در دیواره بین دو بطن است و چپ قلب جنین سوراخی وجود دارد که پس از تولد بسته می شود. در مواردی ممکن است این سوراخ بسته نشود و باعث به وجود آمدن بیماری vsd شود که پزشک می تواند با گوش دادن به صدای قلب نوزاد به آن پی ببرد. برای بررسی دقیق محل قرارگیری vsd و همچنین ابعاد سوراخ نیاز به انجام اکو قلب نوزاد توسط پزشک متخصص قلب کودکان است تا همزمان با بررسی قلب برای نحوه درمان نیز تصمیم گیری لازم را انجام دهد.

مجرای بین شریان ریوی و آئورت – بیماری PDA

یکی دیگر از انواع سوراخ در قلب نوزاد و کودک، مجرای بین شریان ریوی و آئورت است.این مجرا در زمان جنینی بسیار مهم است اما پس از تولد دیگر به آن نیازی نیست و این مجرا بسته خواهد شد. کار این مجرا در دوران جنینی این است که خون شریان ریوی را به آئورت وارد می کند و این خون دیگر به ریه وارد نمی شود. این نوع سوراخ نیز همانند دیگر سوراخ های قلب باعث ایجاد نوعی بیماری می شود، که نام بیماری که بر اثر وجود این سوراخ به وجود می آید، بیماری pda است. برای درمان بیماری مجرای شریانی باز – Patent ductus arteriosus میتوانید به مرکز قلب امید مراجعه نمایید. پزشکان متخصص قلب اطفال در این مرکز با به روز ترین دستگاه اکو قلب جنین اقدام به بررسی عارضه های قلبی نموده و روش درمان مناسب را به شما ارائه خواهند کرد.

عوارض سوراخ در قلب

سوراخ در قلب نوزاد و کودک نیز مانند دیگر بیماری ها عوارضی دارد که این عوارض به شرح زیر هستند.

  • ایجاد عفونت قلبی خطرناک
  • به وجود آمدن اختلال در تنفس
  • عدم افزایش وزن در کودکان
  • ایجاد نارسایی شدید در قلب

موارد بالا عوارضی هستند که نشان می دهد حال بیمار حاد و اورژانسی است و برای درمان حتما باید به یک پزشک متخصص قلب مانند آقای دکتر حسن زمانی فوق تخصص قلب اطفال مراجعه کند.

آیا امکان پیشگیری سوراخ قلب وجود دارد ؟

راه هایی وجود دارد که به واسطه آنها می توان تا مقدار زیادی از ایجاد سوراخ قلب نوزادان پیشگیری کرد، این راهکارها عبارتند از: جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر، اطمینان از سلامت بدن و مبتلا نبودن به عفونت و خودداری از مصرف قرص بدون تجویز پزشک است. همچنین سوراخ قلب در نوزادانی که در آن ها سابقه خانوادگی سوراخ قلب وجود دارد، 10 برابر بیشتر از دیگر نوزادان به این عارضه دچار می شوند.

آزمایش اکو قلب جنین جهت تشخیص سوراخ در قلب نوزاد و کودک

آزمایش اکو قلب جنین جهت تشخیص سوراخ در قلب نوزاد و کودک

اصلی ترین آزمایش برای بررسی وضعیت قلب جنین پیش از زایمان اکو قلب جنین است. در اکوکاردیوگرافی قلب جین پزشک اطاعات زیادی در مورد ساختار قلب و همچنین ناهنجاری های احتمالی به دست می آورد. مرکز قلب کودک و جنین امید یکی از به روزترین و مجهزترین مراکز برای انجام آزمایش اکو قلب نوزاد و جنین است . برای تشخیص و درمان سوراخ قلب نوزادان راه های مختلفی وجود دارد که می توان در جهت درمان این بیماری از آن ها استفاده کرد. در ابتدا برای پیگیری این مشکل باید به پزشک فوق تخصص قلب اطفال مراجعه شود. روش های تشخیصی و درمانی مختلفی وجود دارد که بر اساس تشخیص و دستور پزشک متخصص قلب کودکان می توان از آن ها استفاده کرد، این روش ها به شرح زیر می باشند. اکو قلب جنین و اکو قلب نوزاد دقیق ترین و اصلی ترین روش برای تشخیص بیماری های قلبی مادرزادی است.

روش های تشخیص

  • الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)
  • اکوکاردیوگرم (اکو قلب)
  • تصویر برداری اشعه X از قفسه سینه
  • کاتتریزاسیون

روش های درمان

یکی از اصلی ترین و مهم ترین چالش هایی که بسیاری از مادران و خانم های باردار با آن روبرو می شوند، لزوم انجام اکوی قلب جنین در دوران بارداری می باشد. خانم های باردار معمولا از پزشکان می پرسند که آیا تمام آن ها به انجام اکوی قلب جنین در بارداری نیاز دارند یا خیر؟

به همین دلیل ما تصمیم داریم در این مطلب اطلاعاتی درباره اکوی قلب جنین در اختیار شما قرار داده و به تمام سوالات شما پاسخ دهیم. این مطلب با کمک مرکز قلب جنین و کودک امید تهیه شده و کلیه اطلاعات ذکر شده مورد تایید پزشک فوق تخصص قلب اطفال قرار گرفته است.

لزوم انجام اکو قلب جنین در دوران بارداری

اکو قلب جنین چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟

اکوی قلب جنین یک نوع آزمایش تشخیصی است و می تواند به کمک امواج فراصوت، یک تصویر کلی از قلب در اختیار پزشکان قرار دهد. به کمک این آزمایش، امکان بررسی وضعیت کلی قلب جنین توسط پزشکان وجود خواهد داشت.

انجام اکوی قلب جنین برای تمام خانم های باردار واجب نیست و فقط در صورتی که پزشک متخصص زنان یا پزشک متخصص قلب اطفال انجام این آزمایش را توصیه کرده باشد، باید نسبت به انجام آن اقدام شود. برای آشنایی بیشتر در مورد بیماری های مادرزادی قلب، همچنین مشاهده لیست بهترین پزشکان فوق تخصص قلب اطفال و انجام اکو قلب جنین به سایت omidecho.com مرکز قلب امید مراجعه نمایید.

به طور کلی رایج ترین دلایل انجام اکو قلب جنین عبارتند از:

      • پزشک متخصص زنان در سونوگرافی قبل از تولد، نقص احتمالی در قلب جنین را تشخیص دهد.
      • در سونوگرافی قلب از تولد وجود آریتمی در قلب جنین تشخیص داده شود.
      • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی مادرزادی وجود داشته باشد.
      • جنین به ناهنجاری ژنتیکی مبتلا باشد.
      • در اطراف اندام های جنین مثل قلب، کبد، ریه یا پوست مایعات اضافی تشخیص داده شود.
      • در اندام های مختلف جنین مثل استخوان، مغز یا کلیه ها ناهنجاری های خاصی تشخیص داده شود.
      • در صورتی که مادر به بیماری های خاصی مثل دیابت، لوپوس، فنیل کتون یوریا و… مبتلا باشد.
      • در صورتی که مادر داروهای خاصی مثل داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج، ضد التهاب، آنتی بیوتیک و… مضرف کرده باشد.
      • در برخی از حاملگی های دوقلو بسته به تشخیص پزشک انجام این آزمایش الزامیست.
      • در صورتی که مادر در زمان بارداری از الکل یا مواد مخدر استفاده کند می تواند باعث اسیب رسیدن به قلب جنین شود و برای تشخیص این موضوع انجام اکو قلب ضروری است.
نوشته دیگر :   اوج یادگیری

بهترین زمان برای انجام اکو قلب جنین

انجام اکوی قلب جنین معمولا در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. یعنی زمانی که جنین در هفته 18 تا 22 بارداری باشد. البته در برخی مواقع خاص ممکن است پزشک متخصص قلب کودکان انجام این آزمایش را در هفته 11 تا 13 هم تجویز کند. در این صورت نیاز است برای تشخیص قطعی تر، یکبار دیگر هم در اواخر بارداری این ازمایش تکرار شود.

قبل از انجام اکوی قلب جنین به چه امادگی هایی نیاز است؟

برای انجام اکو قلب جنین به هیچ آمادگی خاصی نیاز نیست و شما می توانید بدون انجام اقدام خاصی به محلی که به شما گفته شده مراجعه کنید. انجام اکوی جنین هم در داخل بیمارستان و هم در داخل مطب پزشک متخصص قلب امکان پذیر است.

مراحل انجام اکو قلب جنین به چه صورت است؟

معمولا زمانی که شما برای انجام معاینات معمول بارداری به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید، از شما آزمایش سونوگرافی گرفته خواهد شد. اگر در حین انجام سونوگرافی، پزشک متخصص زنان احتمال وجود مشکل در قلب جنین را تشخیص دهد، شما را به یک پزشک متخصص قلب کودک ارجاع می دهد. پزشک فوق تخصص قلب اطفال هم برای تشخیص دقیق تر، انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین را تجویز خواهد کرد.

البته باید توجه داشته باشید که با توجه به مشکل قلبی جنین، ممکن است لازم باشد در طول بارداری تحت نظر پزشک قرار بگیرید و حتی نیاز باشد آزمایش اکوی قلب را تکرار کنید.

اکو قلب جنین باید توسط پزشک فوق تخصص قلب اطفال انجام شود تا علاوه در انجام اکو اطلاعات لازم برای روشهای درمانی را نیز بتواند حین اکو استخراج نماید. این آزمایش هم می تواند به صورت سونوگرافی شکمی و هم به صورت سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود.

در روش اول، اپراتور مقداری ژل به شکم مادر می زند و سپس مبدل اکو را روی شکم قرار داده و می لغزاند تا تصویر قلب جنین در دستگاه شکل بگیرد.

در روش دوم، یک مبدل مخصوص و بسیار کوچک را به داخل واژن می فرستند و به این ترتیب تصویر قلب جنین ایجاد خواهد شد. بدیهی است که وضوح تصویر در روش اکو واژینال از روش قبلی بیشتر خواهد بود.

انواع اکو قلب جنین

گاهی اوقات برای اینکه اطلاعات به دست آمده از قلب جنین دقیق تر باشد از تکنیک های خاصی استفاده می شود که عبارتند از:

      • اکوکاردیوگرافی دو بعدی:

در این تکنیک، ساختار واقعی قلب روی مانیتور نمایش داده شده و پزشک می تواند به صورت دقیق آن را ارزیابی کند.

      • اکوکاردیوگرافی داپلر:

این تکنیک به پزشک کمک می کند جریان خون جنین از طریق محفظه ها و دریچه های قلب را به صورت دقیق ارزیابی کند. در این صورت، غیر طبیعی بودن جریان خون و عملکرد پمپاژ خون قلب به راحتی تشخیص داده خواهد شد.

      • اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی:

این تکنیک به نوعی تکمیل کننده روش قبلی می باشد و جریان خون را با رنگ های مختلف نشان می دهد.

بعد از انجام اکو قلب جنین چه باید کرد؟

بعد از اینکه اکوی قلب انجام شد، پزشک نتایج را بررسی کرده و وجود یا عدم وجود مشکل در قلب جنین را تشخیص خواهد داد. در این حالت پزشک اطلاعاتی در خصوص مشکل جنین به والدین ارائه می دهد. از جمله اینکه نقص قلبی چقدر جدی است و تا چه اندازه روی جنین تاثیر می گذارد.

همچنین ممکن است که پزشک از شما بخواهد برای تحت کنترل قرار دادن کودک، چه در حین بارداری و چه بعد از تولد، آزمایشات خاصی انجام دهید. برای مثال می توان به آزمایشاتی از قبیل ارزیابی سلامت جنین، تست استرس، آزمایش بیوفیزیکی، سونوگرافی، آزمایش آمنیوسنتز، مشاوره ژنتیک و… اشاره کرد.

سپس در صورتی که نیاز به اقدام درمانی خاصی وجود داشته باشد، پزشک در خصوص آن با والدین صحبت کرده و هر چه سریع تر درمان جنین را آغاز خواهد کرد. این اقدامات درمانی می تواند شامل تجویز داروی خاص برای مصرف در زمان بارداری و یا بعد از تولد نوزاد باشد. در برخی مواقع هم نیاز است که به محض به دنیا امدن کودک، او را در بخش مراقبت های ویژه بستری کرده و تحت مراقبت قرار دهند.

در موارد حاد تر، کودک به اصلاح و ترمیم قلب و انجام عمل جراحی نیاز خواهد داشت. بسته به تشخیص پزشک، جراحی می تواند بلافاصله بعد از به دنیا آمدن کودک انجام شود و یا اینکه انجام آن به چندین سال بعد موکول گردد. در این صورت کودک باید تا زمان انجام عمل تحت نظر پزشک بوده و دارو مصرف کند.

بعد از اینکه عمل انجام شد، کودک شما هیچ مشکلی نخواهد داشت و می تواند مثل سایر هم سن و سالان خود رشد و فعالیت طبیعی داشته باشد.

آیا آزمایش اکوی قلب جنین خطر دارد؟

آیا آزمایش اکوی قلب جنین خطر دارد؟

اکوی قلب جنین به کمک امواج فراصوت انجام می شود و هیچ خطری برای جنین یا مادر به دنبال نخواهد داشت. در واقع اکوی قلب جنین یک آزمایش کاملا بی خطر است و می تواند خیال مادران را از بابت سلامتی قلب کودکشان راحت کند.

اکوی قلب جنین چه محدودیت هایی دارد؟

اکو قلب جنین به دلیل تفاوت گردش خون جنین نسبت به بعد از تولد، ممکن است با محدودیت هایی همراه باشد. برخی از این محدودیت ها عبارتند از:

      • امکان ارزیابی تمام ناهنجاری ها وجود دارد.
      • امکان تشخیص نقص های خفیف در دریچه های قلب را ندارند.
      • ناهنجاری های وریدی ریوی قابل تشخیص نیست.

در برخی مواقع هم ممکن است نتایج غیر قطعی باشند و پزشک از شما بخواهد آزمایش را مجددا تکرار کنید.

بهترین مرکز اکو قلب جنین و کودک در تهران

اکوی قلب جنین یک روش تشخیصی بوده و برای بررسی وضعیت کلی قلب کودک شما تجویز خواهد شد. انجام اکوی قلب جنین برای تمام خانم های باردار واجب نیست و فقط در صورتی که احتمال ابتلای کودک به بیماری های قلبی مادرزادی وجود داشته باشد، این آزمایش تجویز خواهد شد.

اگر در حین انجام معاینات بارداری با احتمال ابتلای کودک به نقص قلبی مادرزادی مواجه شدید، بهتر است برای انجام این آزمایش و بررسی و تشخیص دقیق تر به یک پزشک متخصص قلب اطفال مراجعه کرده و در خصوص سلامت قلب کودک خود مطمئن شوید. مرکز قلب جنین و کودک امید به صورت تخصصی در زمینه بیماری های مادرزادی قلب اطفال فعالیت میکند. در مرکز قلب امید انجام اکو توسط پزشکان با تجربه فوق تخصص قلب اطفال آقایان دکتر حسن زمانی , دکتر احمد وصال و آقای دکتر محمدرضا خلیلیان انجام میشود. برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های قلب جنین و نوزاد و همچنین اکو قلب جنین به سایت omidecho.com میتوانید مراجعه نمایید.

  • تجویز دارو
  • عمل جراحی
  • انجام کاتتریزاسیون قلب توسط پزشک متخصص اینترونشن قلب کودکان

سوراخ در قلب نوزادان و کودکان انواع مختلفی دارد که هر کدام به نوبه ی خود می توانند دردسرساز باشند. سوراخ قلب را باید بسیار جدی گرفت و برای درمان آن بلافاصله پس از تشخیص باید اقدام کرد، چون ممکن است تا حدی خطرناک شوند که جان انسان را به خطر بی‌اندازند.

همانطور که گفتیم بهترین زمان برای تشخیص وجود سوراخ قلب در نوزادان، سه ماهه اول بعد از تولد است. تشخیص زود هنگام این بیماری باعث می شود تا اقدامات لازم برای درمان این بیماری انجام شود و همچنین باعث جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات برای فرد در بزرگ‌سالی می شود. برای انجام اکو قلب جنین و اکوکاردیوگرافی نوزاد میتوانید به مرکز قلب امید omidecho.com مراجعه نمایید و برای رزرو نوبت با شماره ۰۹۱۲۰۷۴۹۰۰۴ تماس بگیرید.