اردیبهشت 9, 1403

پاتوق دانشجویان ایرانی در آسیا کجاست؟

ما: دانشجویان ایرونی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های قاره قدیمی، کشورای خاصی رو واسه تحصیل انتخاب کردن که در این گفتار،نگاهی داریم به پاتوق دانشجویان ایرونی شاغل به تحصیل در آسیا. با ما همراه باشین.

(تصویر اولین گروه ایرانیان اعزام شده به خارج در سال ۱۳۰۸)

آسیا واسه خیل بزرگی از ایرانیان، همیشه مقصد اصلی تحصیل در بیرون مرز کشور نبوده. سابقه تحصیل ایرانیان در اون طرف مرزها، به ۶۰—۷۰ سال پیش برمیگرده که اولین دانشجویان ایرونی به فرانسه اعزام شدن تا علم طب و مهندسی رو یاد بگیرن. پس از اون، عزم ایرانیان واسه تحصیل و تحقیق در مراکز علمی غربی زیاد شد و فرانسه، انگلیس، آمریکا و سوییس، از مراکز اصلی تحصیل ایرانیان در غرب شد.
البته به همه این اشتیاقا، باید رگهای غرب گرایی طولانی بعضی از عاشقان ایرونی علم رو هم باید اضافه کرد.

بخاطر این، قاره قدیمی با وجود ملیتای جورواجور، زبانای جور واجور و ساختارها و قابلیتای گسترده کشورای حاضر در اون در مقایسه با قاره سبز، مورد بی مهری قرار گرفت و بازم، ایرانیای شاغل به تحصیل در کشوری مانند کره جنوی و سنگاپور که چند دانشگاه اونا در فهرست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارن، پاتوق ایرانیا نیس.

با وجود اون که سفر به کشورای اروپایی همیشه واسه دانشجویان و خونواده اونا به دلیل مسائل روادید و هزینه های به نسبت بالا، مشکل آفرین بوده، اما شناخت بیشتر ایرانیا به کشورای غربی تا شرقی، زمینه تمایل حداکثری دانشجویان ایرونی به تحصیل در کشوهای غربی عموما انگلیسی و فرانسوی زبون رو جفت و جور کرده.

بررسیا نشون میده که پاتوق دانشجویان ایرونی در قاره آسیا، در کشورای خاصی پخش شده که در این گفتار نگاهی داریم به مسائل مربوط به دانشجویان ایرونی در کشورای پر مخاطب تحصیلی در آسیا.

مالزی: که آسون کرد اول ولی . . . .

مالزی، این کشور سرسبز و آروم جنوب شرق آسیا که با زبون انگلیسی و دانشگاه های زیاد، روزگاری پاتوق اول ایرانیان در آسیا به حساب می اومد. بعضیا به فکر بودن که سر کلاس بعضی از دانشگاه های مالزی، فقط ایرانیا از یه محله نیستن! و گرنه، تعداد دانشجویان ایرونی اون قدر زیاد هست که یادآور دانشگاه های داخلی و راهروهای پر از ایرانیان جزوه نویس و . . . . است. در سالای گذشته به دلیل مسائل ارسال روادید، افزایش رینگت مالزی در برابر ریال و کاهش قدرت خرید ایرانیان در این کشور، در کنار بحرانای اجتماعی، دلیل بروز مشکلاتی واسه ایرانیان علاقه مند به تحصیل در این کشور شد.
شمار دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور ظرف چند سال گذشته شدیدا کم شده و اون تب دهه هشتادی مبنی بر سفر به مالزی به قصد تحصیل، تا حد زیادی کم شده.

بارزیابیا نشون میده حضور دانشجویان ایرونی در ۱۰ سال گذشته در مالزی با سختی و دشواریایی همراه بوده که نارضایتی شدید این جوانان شاغل ه تحصیل رو بدنبالب داشته.
بی عدالتی در پذیرش دانشگاه ها و اخذ چندین برابر هزینه، تبعیضای نامربوط مذهبی، مشکل حساب بانکی، طولانی بودن روند تحصیل و مشکلات زمان فارغ التحصیلی، کلاهبرداریای بعضی موسسات واسطه و طولانی بودن مدت زمان اخذ روادید دانشجویی از جمله این مشکلاته.

همه این مشکلات و تجارب منفی واسه دانشجویان ایرونی در حالی در مالزی رقم خورده که به اقرار مقامات دانشگاه ها و وزارت آموزش عالی مالزی، دانشجویان ایرونی از نظر تحصیلی، انتشار مقاله، ثبت اختراع و منتشر کردن کتاب از فعالترین و پرتلاش ترین دانشجویان بین المللی این کشور بوده و نقش زیادی در ارتقای علمی استادان دانشگاه ها و هم رتبه بندی بین المللی دانشگاه های مالزی داشتن.

مالزی از اوایل سال جاری میلادی برنامه جدید پیشرفت آموزش عالی دهه آینده (۲۰۱۵-۲۰۲۵) رو شروع کرد که براساس اون دانشگاه های این کشور باید علاوه بر رسیدن به استقلال مالی، بیشتر از ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی جذب کنن.

تازگیا، طبق خبر ایسنا، مشورت علمی ایران در شرق آسیا با ارسال اطلاعیه‌ای در آذر سال ۹۴، قوانین جدید پذیرش دانشجویان ایرونی در دانشگاه‌های مالزی رو توضیح داد. مشورت علمی ایران در شرق مالزی گفت با در نظر گرفتن بخشنامه مصوب وزارت علوم مالزی به شماره (JPT(BEM)1000/016/046 JID4 مورخ (۶) ۲۰۱۵/۰۹/۱۰) و هم ابلاغیه سازمان خدمات جهانی آموزش عالی مالزی (EMGS) به همه دانشگاه‌های مالزی در مورخ ۲۰۱۵/۱۰/۰۱، مقرر شده:

  • کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مالزی که مایل به جذب دانشجوی ایرونی هستن، باید پیش مشورت علمی ایران در شرق آسیا تشکیل پرونده بدن.
  • کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مالزی باید قبل از پذیرش دانشجویان ایرونی از مشورت علمی ایران در شرق آسیا، استعلام بگیرن. مشورت علمی ایران هم اینکه گفت که لیست دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مالزی که براساس این بخشنامه در مشورت علمی ایران در شرق آسیا تشکیل پرونده داده و مجاز به پذیرش دانشجوی ایرونی هستن رو منتشر می کنه.
    این مشورت از کلیه خواهندگان ادامه تحصیل در مالزی خواسته س تا قبل از هرگونه اقدام واسه ثبت‌نام در دانشگاه‌هایی که در این لیست وجود ندارن و یا مراحل تشکیل پرونده اونا هنوز پایانی نشده، جدا دوری کنن.

بخاطر این، مشورت علمی ایران در شرق آسیا از تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ مبادرت به اجرایی کردن این بخشنامه وزارت علوم مالزی کرده و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مالزی که مایل به پذیرش دانشجوی ایرونی هستن، در حال تشکیل پرونده و پایانی ساختن روند اون با همکاری مشورت علمی هستن.

حالا حدود پنج هزار دانشجوی ایرونی در دانشگاههای جور واجور مالزی مشغول به تحصیل هستن که بیشتر اونا تحصیلات خود رو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه میدن.

سنگاپور: بازم پایتخت علمی آسیا

شاید واسه شما باور کردن نباشه که بشنوین که تولید علمی که در کشور بسیار کوچیک سنگاپور الان در جریان هست، از خیلی از کشورای اروپایی و حتی ژاپن بیش تره. سنگاپور که فاصله کمی با مالزی داره، با وسعت و جمعیتی کم، دارای چند دانشگاه مطرح و معتبر بین المللی هست که تعدادی از اونا، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار داره و در بعضی از رشته های علمی مانند بیوتکنولوژی، در فهرست ۳ کشور برتر جهان قرار داره.

نوشته دیگر :   آیا می دانید هواپیما قبل از پرواز چه مراحلی را طی می کند؟

بعضی از اول وزیران سنگاپور و برندگان جوایز بین‌المللی  علمی این کشور، فارغ‌التحصیل ۲ دانشگاه بزرگ آسیا هستن. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به همراه دانشگاه فناوری NANYANG TECHNOLOGY سنگاپور  (NTU) همیشه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌ان. در خیلی از مقالات نشریات معتبر بین‌المللی، نام محققان و استادان این دانشگاه‌ها در رشته‌های جور واجور دیده می شه.
اگه علاقه مند به تحصیل در این کشورین، این دو دانشگاه رو در فهرست اولویت‌های خود بذارین.‌ تعدادی از ایرانیان، در این ۲ دانشگاه مشغول به تحصیل هستن.

سیستم بورسیه سنگاپور واسه دانشجویان دکترا که به سینگا (SINGA) معروف هست دلیل شده تا حجم خیلی از نخبگان کشورای جور واجور دنیا با هزینه دولتی سنگاپور به این کشور سفر کنن و مشغول به تحصیل شن. هر چند حضور ایرانیان در این کشور زیاد نیس، اما در سالای گذشته، شمار دانشجویان ایرونی علاقه مند و حاضر به تحصیل در این کشور روند صعودی به خود گرفته. به نظر می رسه ظرف یه دهه آینده، تماشاگر تغییر نگاه ایرانیان به تحصیل و تحقیق در سنگاپور باشیم. ما باید سنگاپور رو در پیشرفت علم و تحصیل در بیرون مرز کشور، جدی بگیریم و از پتانسیلای اون بهتر و بیشتر استفاده کنین.

 

 

 

هندوستان: پاتوقی قدیمی

 

 

 

انجمن ایرانیان فارغ التحصیل شبه قاره هند، یه انجمن قدیمی هست که سالیان سال هست که فعالیت داره و این انجمن نشون میده که عزم ایرانیان واسه تحصیل در دانشگاه های زیاد و قوی هندوستان از قبل از انقلاب تا کنون، گسترده و با توجه خاصی همراه شده.

(ایندکس  سایت اتحادیه انجمنای اسلامی فارغ التحصیلان ایرونی شبه قاره هند)

زبون انگلیسی، هزینه های پایین تحصیل و زندگی در کنار سهولت دسترسی و سفر ایرانیان و نزدیکی فرهنگی قابل قبول دو کشور زمینه رو واسه جذب تعداد خیلی از ایرانیان علاقه مند به تحصیل در بیرون مرز کشور در سرزمین هفتاد و دو ملت جفت و جور کرده. هر چند تب سفر  به هندوستان و مالزی حالا کم تر شده، اما بازم تماشاگر حفظ همون پاتوقای همیشگی در این کشور بین ایرانیان و فارغ التحصیلان دانشگاه های هند هستیم.

فیلیپین: محفل عاشقان دندونپزشکی

فیلیپین، کشوری در جنوب شرق آسیا، تنها کشوری در آسیا هست که زبون رسمی انگلیس داره.
فیلیپین، کشوری هست که در چند سال گذشته با استقبال دانشجویان ایرونی علاقمند به تحصیل در رشته های پزشکی به خصوص دندونپزشکی مواجه شده.
کشوری با ۷ هزار جزیره و مردمانی آروم و راضی، دانشگاه های زیادی داره که راه ورود به اونا اصلا آسونه. از اوایل سال ۹۳ بود که فیلیپین واسه دانشجویان ایرونی خبر ساز شد.

خبرگزاری مهر،سال پیش درباره دندون دکتر شدن فارغ التحصیلان باغبانی در ایران که به فیلیپین سفر کردن اخطار داد.

خبر جالبی که نشون دهنده پشت پرده حمله ایرانیان علاقه مند به تحصیل در میدون پزشکی در کشور فیلیپینه. شرایط داستانی تحصیل ایرانیان در رشته دندون پزشکی در فیلیپین و دانشگاه های بی کیفیت این کشور وقتی بحرانی می شه که معاون زیر بهداشت خبر زیر رو میده.

با امید به اینکه  امسال ، تا حدودی مشکلات دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرونی در رشته های پزشکی این کشور حل شه و اگه این دسته از عزیزان، علاقه مند به تحصیل در این رشته ها با هزینه ای پایین تر از کشور هستن، فرصتایی واسه تحصیل اونا در داخل کشور براشون جفت و جور شه تا از خروج ارز از کشور هم جلوگیری شه و ایرانیان مجبور نباشن که در دانشگاه های بی کیفیت فیلیپین، مشغول به تحصیل شن.

ترکیه، اوکراین و ارمنستان

اگه ترکیه، اوکراین و ارمنستان رو انگار کشورای آسیایی و بلوک شرق به حساب بیاریم، اونا رو باید در فهرست پاتوقایی دونست که تعداد خیلی از ایرانیان، علاقمند به تحصیل در اونجا شدن. شمار ایرانیان شاغل به تحصیل در دانشگاه های مهندسی و پزشکی ترکیه، اوکراین و حتی ارمنستان در ۲ دهه گذشته روند صعودی داشته و این قضیه، به واسطه هزینه های تحصیل در کشورای غربی و سهولت در اخذ پذیرش در دانشگاه های این سه کشور، پر رنگ شد.
اوکراین، این روزا هر چند به جنگ رو به رو هست ، اما دانشجویان ایرونی علاقمند به پزشکی و دندون پزشکی، با صرف ۱۰ هزار دلار هرساله، در رشته های پزشکی این کشور مشغول به تحصیل هستن. قضیه واسه ترکیه با دانشگاه های زیاد و بعضی وقتا با کیفیت هم صادق هست.
اما دانشجویانی که ارمنستان رو واسه تحصیل انتخاب می کنن، با اینحال همه کشور با ارزش تر از کشور فقیر هم مرز شمالی ایران، جای تعجب داره.

(دانشگاه پزشکی خارکف اوکراین، یکی از پاتوقای دانشجویان ایرونی علاقمند به پزشکیه)

به هر حال، ترکیه، اوکراین و ارمنستان در کنار آذربایچان، ترکمنستان و حتی امارات متحده عربی، پاتوق قسمت بزرگی از دانشجویان ایرونی علاقه مند به تحصیل در قاره آسیا رو تشکیل میدن که به نظر می رسه واسه کاهش مشکلات تحصیلی و زندگی اونا، رایزنای علمی ایران در کشورای اشاره شده، باید همکاری بیشتری با بدنه دانشجویی کشور در این مقاصد تحصیلی داشته باشه.

 

چیکار باید کرد؟

 

این همه دانشگاه و این همه رشته با هزینه های جور واجور و شرایط جورواجور پیش روی ما در قاره کهنه. در واقع دانشجویان علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه ها باید چه بکنن؟ پیشنهاد اول این هست که قبل از تحصیل در هر دانشگاهی، اعتبار دانشگاه رو از اداره کل علم آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران استعلام کنین. فقط در دانشگاه های   صلاحیت شده تحصیل کنین تا بعد از تموم شدن تحصیل، آزمایش مدارک شما با مشکلاتی رو به رو نشه. موضوع بعدی این که تا امکان داره دانشگاه های خوب و با کیفیت آسیایی رو در کشورای مهم از نظر علمی و با مشاوره استادان دانشگاه های ایران، انتخاب کنین.