اردیبهشت 8, 1403

آیا می دانید هواپیما قبل از پرواز چه مراحلی را طی می کند؟

نشستن در سالن انتظار در ساختمون ترمینال فرودگاه، یه روند عادی واسه همه کسانیه که قصد سفر با هواپیما رو دارن. اما تا حالا به این فکر کردین که وقتی شما منتظر هستین، اون بیرون چه کارایی در دست انجام هستن و چه اتفاقاتی روی میدن؟

هواپیمایی که قراره سوار اون شید، تازه از مقصد دیگری به زمین نشسته و سریع دور زده و از بخش فرود به بخش پرواز تغییر راه میده.

اما این وسط، وسایل نقلیه و افراد جورواجور کارایی رو به انجام می رسونن تا هواپیما آماده پرواز شه و به موقع و بدون تاخیر، مسافرگیری و پرواز صورت بگیره.
واسه اینکه بدونین این اتفاقا چیستند و چه کارایی در زمان انتظار شما روی هواپیما صورت میگیره، از شما دعوت می کنیم تا ادامه مطلب رو از نظر بگذرونین.

 

 

۱- پارک کردن هواپیما

 

هدایت هواپیما با باتونای نارنجی

 

به محض فرود هواپیما در باند، مسئولان مراقبت زمینی به خلبان، راه هواپیما (تاکسی کردن هواپیما) رو اعلام می کنن. (راه تاکسی با باند فرق داره.)

در فرودگاه های بزرگ و بین المللی این راه تا اندازه ای پیچیده و گیج‌کننده س اما در فرودگاه های معمولی یه باند و رمپ ساده واسه اون در نظر گرفته شده.

پس از رسیدن به ترمینال، خلبانا به سمت گیتی که براشون مقرر گشته می رن و منتظر می مانند تا سرپرست تیم رمپ (پلکان متحرک) باتونای نارنجی و نورانی خود رو در هوا تکون بدن.

در این مرحله، خلبان میفهمه که باید در ورودی منتظر بمونه یا دستوراتی که سرپرست رمپ میگه رو بکنه!

خلبان باید پشت خط زرد توقف کنه

وقتی که سرعت هواپیما واسه توقف کامل در حال کم شدنه، ایستگاه پایانی چرخای جلوی هواپیما یه خط رنگی روی رمپه که با مدل هواپیما یکی بودن داره.
این رمپ، هواپیما رو به نقطه درست واسه سوار شدن مسافران حمل می کنه.

۲- تامین انرژی هواپیما

همه هواپیماهای مسافربری یه موتور جت کوچیک دارن که الکتریسته لازم در زمان پارک هواپیما رو تامین می کنه.

موتورهای هواپیما در طول پرواز برق و نیروی لازم واسه حرکت رو تولید می کنن، اما همه هواپیماهای مسافربری یه موتور جت کوچیک دارن که الکتریسته لازم در زمان پارک هواپیما رو تامین می کنه.

به اون واحد توان کمکی یا APU می گن.

واحد توان کمکی در انتهای مخروط هواپیما قرار داره و خلبانا اونو واسه تامین انرژی سیستمای هواپیما روشن می کنن. اما باید بدونین که این سیستم، سوخت بسیار خیلی از باک هواپیما مصرف می کنه بخاطر این، در بیشتر فرودگاه ها از سیستم انرژی زمینی یا ژنراتورهایی که در پارکینگ نصب می شن، واسه تامین انرژی وسیله نقلیه استفاده می کنن.

APU واسه تامین انرژی سیستما و تهویه هوای هواپیماست

وقتی که پنل دسترسی هواپیما باز می شه و اتصال به واسطه کابلای بسیار سفت و قوی برقرار می شه، منبع انرژی عوض شده و موتورها خاموش می شن.

۳- اتصال

APU هم اینکه انرژی سیستمای کنترل هوای هواپیما رو هم تامین می کنه و حالا خوبیش اینه، هوا و دمای داخل کابین وقتی که هواپیما پارک شده رو در بهترین حالت حفظ می کنه.
مثل انرژی زمینی، بعضی از فرودگاه ها با به کار گیری داکتای انعطاف پذیر با قطره های بسیار بزرگ، هوای سالم و مناسب رو وارد کابین می کنن.

لوازم تهویه هوا و انرژی زمینی هنگام استراحت هواپیما در رمپ، انرژی لازم این وسیله نقلیه رو تامین می کنن.

یا، با به کار گیری فرستان داکت به داخل هواپیما، هوای داخل کابین رو تهویه می کنن. هواپیماهای بزرگ به دو سیستم تهویه هوا در کابین خود نیاز دارن.

۴- پیاده شدن از هواپیما

در این مرحله، مسافران در داخل کابین به صف وایس تاده ان تا هر چی سریع تر از هواپیما خارج شن. اگه گیت مجهز باشه، مسافران از راه پلی که به درهای سمت چپ جلو وصل می شه، خارج می شن.

نوشته دیگر :   راز کوسه های دو سر چیست؛ پدیده ای که در سال های اخیر افزایش یافته

پله های متحرک واسه پیاده کردن مسافران

وگرنه، پله های متحرک به هواپیما نصب شده و مسافران از پله ها پایین می رن و روی رمپ راه رفته یا با اتوبوس به ترمینال منتقل می شن.

بعضی از هواپیماها پله های مخصوص خود رو دارن.

۵- بارگیری

Rampie به کارمند خط هوایی می گن که وظیفه بارگیری و تخلیه بار هواپیما رو بردوش دارن.

در حالی که در سمت چپ مسافران در حال پیاده شدن هستن، در سمت راست هواپیما پس از باز شدن در محل نگهداری بارها، تسمه نقاله یا لودر (بارکننده) – بسته به نوع هواپیما – به هواپیما وصل می شه.

پس از باز شدن در محل نگهداری بارها، تسمه نقاله یا لودر (بارکننده) – بسته به نوع هواپیما – به هواپیما وصل می شه.

Rampie به کارمند خط هوایی می گن که وظیفه بارگیری و تخلیه بار هواپیما رو بردوش دارن.

رمپیا بارها رو روی تسمه نقاله می ذارن تا در طرف دیگه، همکارانشون ساکا و بارها رو از روی تسمه ورداشته و سوار ماشین حمل بار کنن. در مرحله بعدی، بارها روی نوار نقاله ریخته شده و مسافران می تونن در سالن تحویل بار، ساک و چمدونا خود رو بردارن.

 

۶- انبار کردن غذا

 

تحویل غذاهای تازه واسه مسافران جدید

کامیونای حمل غذا هم در این مرحله وارد عمل می شن.

جعبه های این کامیونا با ارتفاع درهای آشپزخانه هواپیما یکی بودن داره و تا ورری در بالا می رن.

تحویل غذا به آشپزخانه هواپیما

خدمه کیترینگ هواپیما، باکسای مصرف شده رو تحویل گرفته و بسته های جدید رو با برچسبایی که مبدا و مقصد پرواز روی اونا درج شده رو به مهماندارها تحویل میدن.

۷- تمیز کردن سرویس بهداشتی

تمیز کردن سرویس بهداشتی و تخلیه مخزن توالت هواپیما

یکی از کارایی که رمپیا انجام میدن، خالی کردن مخزن سرویس بهداشتی داخل هواپیما و پر کردن اون آب تمیز در مخازن آبه. البته این کار در همه توقفای هواپیما صورت نمی گیره.

 

۸- سوخت گیری

 

 

هواپیما در هر توقف سوخت گیری نمی کنه.

 

هواپیما احتیاجی نداره که پس از هر بار توقف، سوختگیری کنه.
تیم فنی و اجرایی هواپیما خوب می دونن که چقدر سوخت واسه تردد هواپیما در طول یه روز نیازه و پس از زمان دقیق سوخت‌گیری دوباره اونم باخبر هستن.

سوخت‌گیری در رمپ

۹- برگشت هواپیما به باند

یدک‌کش درست در مقابل چرخ جلوی هواپیما پارک می کنه.

پوشبَک وقتی صورت میگیره که هواپیما به وسیله وسایل نقلیه ای که تاگ (یدک کش) یا تراکتور نامیده می شن، از گیت فرودگاه به باند یا تاکسی‌وِی برگرداننده می شه.

نزدیک به خروجی، یدک‌کش درست در مقابل چرخ جلوی هواپیما پارک می کنه.
یدک‌کش ممکنه به وسیله نوار دوار مستقیما به چرخ‌دنده دماغه هواپیما وصل شه یا ممکنه این به وسیله یدک‌کش چرخشی انجام بگیره.
این تاگ‌ها، چرخ دماغه رو تا قبل از حرکت هواپیما در جای خود نگه می دارن.

حمل هواپیما با یدک‌کش

البته در سالای گذشته، تکنولوژیای جدید واسه تاکسی کردن هواپیما استفاده می شن که از جمله میشه به یدک‌کشای تحتِ کنترل خلبان یا موتورهای الکتریکی که روی موتور فرود هواپیما نصب می شه، اشاره کرد.
هر دو این تکنولوژیا به مصرف بهینه سوخت هواپیما و کاهش سرو صدای اون کمک زیادی می کنن.

۱۰- آماده پرواز و تیک‌آف

 

هواپیما آماده پروازه

 

در این مرحله همه کارای لازم واسه پرواز هواپیما انجام شده.

مسافران جدید سوار شدن، درهای کابین بسته شده.

هواپیما آماده پرواز به مقصد جدیده و تیک‌آف صورت میگیره.