اردیبهشت 8, 1403

بادام زمینی بخورید تا سالم بمانید

کره بادام‌زمینی یه خوراکی با کالری زیاده که براساس اظهارات کارشناسان تغذیه با کم کردن اشتها می‌تونه به کاهش وزن کمک کنه.

فواید زیاد این خوراکی واسه بخش‌های مهمی از بدن مثل قلب، روده‌ها به درد بخور بوده  و بدن رو در برابر مریضی‌هایی مثل فراموشی، سنگ کلیه مراقبت می‌کنه. بادام‌زمینی یا کره اون دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و بقیه ویتامین‌ها و مواد معدنیه که واسه بدن آدم بسیار به درد بخور هستن.

با بررسی‌های انجام شده ۵ دلیل واسه اضافه کردن بادام‌زمینی یا کره اون در سبد غذایی افراد هست که در زیر آورده شده.

۱-به کاهش وزن و ساخت عضلات کمک می‌کنه

اگه به دنبال غذایی هستین که همیشه به شما در فعالیت روزانه انرژی داده و سطح تستسرون رو زیاد کنه و به کاهش وزنتون کمک کنه، کره بادام‌زمینی بخورین. خوردن کره بادام‌زمینی به‌طور روزانه می‌تونه اندازه انرژی بدن شمارو در سطح بالایی نگه‌داشته تا بتونین کارای سخت رو طی روز انجام بدین.

اگه آقا و به دنبال افزایش قدرت عضلات خود به شکل طبیعی هستین، خوردن کره بادام‌زمینی می‌تونه به شما واسه تولید تستسرون که تقویت‌کننده عضلاته، کمک کنه.

بادام‌زمینی و کره اون اندازه کافی از عنصر «روی» رو در خود داره.
درصورتی‌که کره بادام‌زمینی به مدت ۴ هفته مصرف شه، اندازه هورمون تستسرون رو به سطح موردنیاز می‌رساند.

شاید درزمانی که در تلاشید تا وزن خود رو کم کنین خوردن چربی واسه کاهش وزن چیزی الکی به نظر برسه. اما این موضوع به طور کامل به اثبات رسیده که استفاده  از کره بادام‌زمینی می‌تونه در کاهش وزن به شما کمک کنه.
بررسی‌ها نشون می‌دهد آدمایی که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی مثل آووکادو، روغن‌زیتون و کره بادام‌زمینی استفاده می‌کنن، کاهش وزن باثبات‌تری نسبت به آدمایی که با رژیم‌های کم‌کالری وزن خود رو کم می‌کنن، دارن.

۲-منبع پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی

شاید بدونین که کره بادام‌زمینی منبع سرشاری از پروتئین حساب می‌شه. این ماده هم اینکه منبع غنی پتاسیم هم هست که می‌تونه اندازه مایعات رو در بدن کنترل کنه.
مصرف ۲۰۸ میلی‌گرم کره بادام‌زمینی به‌طور روزانه باعث می شه تا قلب و کلیه سالم داشته باشین که این مسئله می‌تونه بروی دیگر اعضای بدن هم تاثیر مثبت داشته باشه. علاوه بر پتاسیم، کره بادام‌زمینی منبع خوبی واسه منیزیم به حساب می‌رود که در تولید انرژی و رشد استخون سهم داره.

هم اینکه کره بادام‌زمینی دارای  ویتامین‌های E و ۶Bه که از قلب مراقبت کرده و در کارکرد مغز هم تاثیر داره.

کره بادام‌زمینی به دلیل داشتن اندازه زیاد «نیاسین» روی دستگاه گوارش، پوست و سیستم عصبی بدن آدم تاثیر گذاره.

بادام‌زمینی اندازه زیادی اسیدفولیک داره که از مریضی‌های قلبی جلوگیری می‌کنه. هم اینکه تیامین موجود در کره بادام‌زمینی کربوهیدرات موجود در بدن به انرژی تبدیل می‌کنه. ریبو فلاوین موجود در کره بادام‌زمینی هم باعث افزایش متابولیسم در بدن می‌شه. در کره بادام‌زمینی مقدار کمی مس، سلنیوم و منگنز و آهن  هست که با استفاده روزانه کره بادام‌زمینی می‌تونید اندازه این مواد معدنی  در بدن رو به سطح دلخواه برسونین.

۳-پر از آنتی‌اکسیدان

بادام‌زمینی علاوه برداشتن ذخایر خوب ویتامین‌های جور واجور و مواد معدنی، مثل خیلی از میوه‌ها منبع بسیار خوبی واسه تامین آنتی‌اکسیدان‌هاست. براساس نظر کارشناسان صنایع غذایی آنتی‌اکسیدان موجود در کره بادام‌زمینی مثل آنتی‌اکسیدانیه که در انگور قرمز هست که می‌تونه از لخته شدن خون و آسیب رسیدن به رگ‌های خونی جلوگیری کنه.
گفته می‌شه آنتی‌اکسیدان موجود در انگور قرمز که مشابه اون در بادام‌زمینی هست، احتمال دچار شدن به مشکلات قلبی رو تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

نوشته دیگر :   با ۱۰ غذایی آشنا شوید که چینی ها در روز سال نو و برای خوش شانسی می خورند

اندازه آنتی‌اکسیدان موجود در بادام‌زمینی بیشتر از اندازه این ماده در سیب، هویج و هم‌اندازه با مقدار اون در توت‌فرنگی و تمشکه. محققان دانشگاه فلوریدا موقع تحقیق بروی اندازه آنتی‌اکسیدان موجود در بادام‌زمینی به این نتیجه رسیدن، نوع آنتی‌اکسیدان موجود در اون «پلی فنل» است. «پلی فنل» یه جور آنتی‌اکسیدانه که در سلول خیلی از گیاهان هست و در کارکرد درست آنزیم‌ها در بدن واسه نابود کردن سلول‌های آزاد مضر تاثیر گذاره. براساس تحقیق محققان دانشگاه فلوریدا، مصرف بادام‌زمینی بوداده شده و یا کره بادام‌زمینی می‌تونه اندازه آنتی‌اکسیدان رو تا ۲۲ درصد زیاد کنه.

۴-کاهش‌دهنده مریضی‌های قلبی و بعضی سرطان‌ها

براساس مقاله‌ای که در روزنامه دیلی میل به چاپ رسیده، مصرف ۵ بار در هفته بادام‌زمینی و یا کره اون می‌تونه خطر دچار شدن به مریضی‌ها  قلبی رو تا اندازه ۵۰ درصد کم کنه.
بادام‌زمینی می‌تونه التهاب در سراسر بدن رو نابود کنه و رگ‌های خونی دور و بر قلب رو قوی‌تر و سالم‌تر سازه و به دلیل داشتن مقادیر زیاد چربی‌های غیراشباع نشده می‌تونه اندازه کلسترول در خون رو کم کنه.

هم اینکه براساس تحقیق مجله تغذیه بریتانیا، مصرف بادام‌زمینی و یا کره اون به اندازه ۴ بار در هفته می‌تونه ۳۷ درصد از خطر دچار شدن به مریضی‌های قلبی رو کم کنه.

از طرف دیگه اسیدفولیک، اسید فتیک و «رسوراترول» موجود در بادام‌زمینی می‌تونه از دچار شدن به بعضی سرطان‌ها جلوگیری کنه.
براساس تحقیق‌های انجام‌شده بادام‌زمینی می‌تونه بدن رو در برابر سرطان روده که سومین سرطان عادی در دنیاس مراقبت کنه.
هم اینکه وجود «فیتواسترول» که سلول‌های این دانه گیاهی هست، اندازه کلسترول در بدن رو کاهش داده و از دچار شدن به سرطان‌های ریه، معده و پروستات تا حدی جلوگیری می‌کنه.

۵-عامل تقویت حافظه و سلامت مغز

بادام‌زمینی علاوه بر امتیازات زیادی که واسه قلب و بدن داره، واسه سلامت مغز آدم هم به درد بخور بوده و عامل بازدارنده‌ای واسه دچار شدن به مریضی‌هایی مثل آلزایمره. بادام‌زمینی مقادیر زیادی نیاسین و ویتامین E داره که این دو ماده غذایی می‌تونه مغز رو در برابر مریضی فراموشی و بقیه مریضی‌های مربوط به کهولت سن مراقبت کنن.

در بررسی که بروی ۴ هزار فرد بالای ۶۵ سال انجام شد، مشخص گردید آدمایی که دارای نیاسین بیشتر در بدن خود هستن، قدرت درک و شناخت بیشتری نسبت به آدمایی دارن که اندازه  نیاسین در بدن اون‌ها کمتره. این تحقیق نشون داد مصرف ویتامینE  به‌تنهایی باعث تقویت حافظه نمی‌تونه بشه. بنا براین کسایی که بادام‌زمینی مصرف می‌کنن و نیاسین رو به همراه ویتامین E دریافت می‌کنن تا ۷۰ درصد خطر دچار شدن به مریضی فراموشی رو کاهش میدن.

خوردن ۲۸ گرم بادام‌زمینی در روز، ۳ میلی‌گرم ویتامین E به بدن شما می‌رساند که این مقدار تنها ۲۰ درصد ویتامین E اندازه موردنیاز دریافتی بدن حساب می‌شه. رسوراترول موجود در بادام‌زمینی هم عامل موثر واسه مقابله با مریضی آلزایمره. پس اگه می‌خواهید در دوران میان‌سالی مغزی سالم داشته باشین، از خوردن بادام‌زمینی  با کره بادام‌زمینی غافل نشید. بهتره بادام‌زمینی رو به شکل کم‌نمک و یا بدون افزودنی شیرین‌کننده استفاده کنین.