اردیبهشت 8, 1403

راز کوسه های دو سر چیست؛ پدیده ای که در سال های اخیر افزایش یافته

کوسه به خودی خود ترسناک به نظر می رسه، حالا تصور کنین که دو سر هم باشه؛ اون وقت دیگه خودش به تنهایی می تونه شخصیت اصلی فیلمای ترسناک حساب شه.

شاید این پدیده نادر به نظر برسه اما در سالای گذشته، محققان نمونه های خیلی از این نوع کوسها رو در سراسر جهان پیدا کردن. فرضیه ها بر این اصل استواره که این ترکیب شاید در نتیجه جهشای ژنی یا به دنبال ماهیگیریای زیادتر از اندازه صورت پذیرفته باشه.

معمای دو سر شدن این کوسها از سال ۲۰۰۸ میلادی شکل گرفت، وقتی که ماهیگیری به نام «کریستین ژوهانسون» در ساحل استرالیا، یه نوزاد کوسه آبی دو سر رو پیدا کرد.
بد نیس بدونین که کوسهای آبی می تونن تا ۵۰ نوزاد دو سر رو در شکم خود حمل کنن.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، گروهی از ماهیگیرهای اهل فلوریدا، یه گاوکوسه بزرگ رو صید کردن اما پس از باز کردن شکم اون فهمیدن که باردار بوده و در رحمش پر از جنین کوسهای دو سر بوده.

تازگیا، محققان اسپانیایی هم به دنبال پرورش صدها کوسه واسه انجام تحقیقات مربوط به سلامتی آدم، فهمیدن که گربه‌کوسهای دم اره ای آتلانتیک هم جنینای دو سر در رحم خود دارن. این موضوع هم از روی فرم تخمای کوسه تشخیص داده شد.

اولین نمونه از کوسهای دو سر از کوسهای تخم گذار تولید شدن. محققان با احتیاط تخما رو باز کرده و جنینای عجیب و غیرنرمال رو بیرون کشیدن. تحقیق روی این جنینا به وسیله تیمی به سرپرستی پروفسور والنتین سانس کوما انجام شده و ایشون بیان داشته که مطمئن نیستن که این جنینا در روند طبیعی تولد زنده می مونه یا خیر.

انگار این نوزادان پس از تولد عمر کوتاهی داشته باشن و شاید به همین خاطره که تعداد کوسهای دو سر در گذشته زیاد نبوده.

نوشته دیگر :   راهنمای سفری اقتصادی به پراگ

با همه این تفاسیر، دلیل اصلی رشد و تولید کوسهای دو سر هنوز معلوم نیس و یه معما باقی مونده. از اونجا که هر روز هم بر تعداد و گونهاشون اضافه می شه، تعیین یه دلیل مشخص واسه این مورد هم از عهده محققان خارجه.

پروفسور والنتین سانس کومادر این زمینه بیان داشته که شاید جهشای ژنتیکی موجب ایجاد اینجور پدیده ای باشه.

اما جنینا دو سر به همراه حدود ۸۰۰ گونه دیگه از کوسها در آزمایشگاه پرورش داده شدن و در نتیجه معلوم شد که این در نتیجه جهش ژنتیکی یا در اثر مواد شیمیایی و اشعه های مضر بوجود نمیاد.

بعضی از محققان هم بیان داشتن که شاید ماهی گیریای زیاد از حد موجب این اتفاق شده باشه.

از اونجا که جمعیت کوسها در حال کاهشه و گونه های جورواجور اونا در حال نابودی هستن، جفت گیری بین گونه های جور واجور زیاد شده و از این رو خطر تغییرات ژنتیکی در اونا هم بعدا زیاد شده.

یکی از محققان علوم دریایی به نام نیکولاس اهمان هم تازگیا گونه جدیدی از کوسهای دو سر رو در دریایی کارائیب کشف کرده. اونم دلیل افزایش این تغییر ژنتیکی رو افزایش اندازه ماهیگیری اعلام کرده.

اما دانشمند دیگری به نام دکتر فلیپه گالوان ماگانا هم باور داره که تعداد کوسهای دو سر زیاد نشده بلکه توجه عموم و محققان به این پدیده بیشتر شده و در نتیجه هر کسی در هر جای دنیا که با اون مواجه شه، اونو گزارش می کنه و این طور انگار این پدیده در سالای گذشته زیاد شده.