اردیبهشت 8, 1403

با ۱۰ غذایی آشنا شوید که چینی ها در روز سال نو و برای خوش شانسی می خورند

سال نوی چینی هر سال در ماه بهمن و به دنبال ظاهر شدن ماه در اولین روز سال شروع می شه و بخاطر این به اون سال نوی قمری هم لقب دادن.

جشن سال نوی مردم سرزمین اژدهای سرخ حدود ۱۵ روز ادامه داشته و در آخر با جشن فانوس تموم میشه. همه خونواده های چینی در سال نو با شکلای جور واجور جورواجور غذا که هر کدوم نماد باور خاصیه، دور هم جمع شده و فرارسیدن سال جدید رو جشن می گیرن.

آداب و رسوم غذا خوردن در این مراسم با در نظر گرفتن منطقه و فرهنگ، ممکنه با هم فرق داشته باشه. به طور مثال، چینیای پیرو دین بودا، در این روز از خوردن گوشت دوری می کنن. اونا هم اینکه باور دارن که به کار گیری چاقو یا روشن کردن آتیش در روز اول سال نو، خوش یمن نیس.

از دیگر اعتقادات چینیا در روز اول سال نو میشه به خوش یمن بودن بعضی از غذاها و خوراکیا اشاره کرد.
به طور مثال، طبق گفته اونا، هر کسی که در این روز نارنگی میل کنه، طول عمر و کامیابی بیشتری داره.

واسه آشنائی با بقیه غذاها و اعتقادهای مخفی در پشت اونا، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب رو بخونین. هم اینکه باید یادآوری کنیم که امروز مصادف با سال نوی چینی در سال ۲۰۱۷ه.

Jai (جای)

«جای» از جمله خوراکای عادی سال نو چینی هاست که کامل از سبزیجات جفت و جور شده و در پخت اون از هیچ نوع گوشتی استفاده نمی شه.
بودائیای چینی فکر میکنن که مصرف سبزیجات موجب اصلاح روح و پاکسازی جسم می شه.
جالبه بدونین که جای از بیشترین حد ۱۶ گیاه و سبزیجات جور واجور تشکیل شده.

دارابی (Pomelo)

مصرف این میوه در روز اول سال نو در خیلی از خونواده های چینیا مرسومه. واژه پوملو مثل عبارتی چینی به معنی «باید» است و نماد انجام کارای جدید واسه رسیدن به کامیابی و پیروزی هستش.

سینی دورهمی

«سینی دورهمی»، یه بشقاب بزرگ از مخلوط ۶ تا ۸ خوراکی (۶ واسه خوشانسی، ۸ واسه آینده روشن) است. این خوراکیا عموما آجیل، میوه های خشک یا شیرینیا کوچیک هستن. محتوای این سینی بسته به فرهنگ یا وضعیت مالی خونواده با هم فرق داره، اما همیشه شامل خوراکی هاییه که باور دارن براشون خوش شانسی میارن.

نارنگی

نارنگی در فرهنگ چینی نماد خوشحالی و کامیابیه. در طول سال نوی چینی، بسیار رایجه که دوستان یا اعضای خونواده به همدیگه نارنگی هدیه کنن. عموما هم تلاش می کنن ساقه و برگ میوه به اون وصل باشه چون نماد طول عمر بیشتر حساب می شه.

نوشته دیگر :   طوفان خورشیدی در سال ۱۹۶۷ میلادی می توانست به جنگ هسته ای بدل شود

نودل افزایش دهنده عمر

هیچ سالی در چین بدون صرف نودل نو نمی شه.
مردم چین فکر می کنن که این رشته های باریک و بلند نودل، نماد عمر آدم هستن و بخاطر این، هنگام صرف این خوراکی تلاش می کنن نودلا رو درسته و بدون قطع کردن بخورن. به خاطر همین هم هست که نودل رو هُرت میکشن.

کیک خوش یمنی

در چین، کیکی به نام fa gao که از آرد برنج جفت و جور می شه، واسه سال نو سرو می شه.
نام این کیک هم داستان داره؛ به این صورت که Fa به معنی رونق و شکوفائیه و بخاطر این به این کیک پف کرده، کیک رونق و کامکاری لقب دادن. از اون جا که در طول پخت، روی کیک خودشو نشون میده، هر چی اندازه شکوفه ها بیشتر باشه، خوش شانسی، روزی و موفقیت شما در سال جدید بیشتر میشه.

کیک تربچه

این کیک گیاهی در سال نو سرو شده و نماد خوش شانسیه. واژه تربچه در زبون چینی، آوائی مثل «آینده روشن» داره و بخاطر این خیلی از چینیا در روز سال نو، این کیک که در تابه سرخ شده و بسیار نرمه رو جفت و جور و میل می کنن.

توپای کنجدی

این توپای کنجدی و سرخ شده رو تازه و داغ سرو می کنن. این خوراکی از خمیر لوبیای قرمز با پوشش کنجد جفت و جور می شه که در روغن سرخ می شن.
از اون جا که این توپیا درون روغن پف کرده و بزرگ می شن، مردم چین فکر میکنن که در صورت خوردن اونا، زندگی شمام مثل اونا شکوفا و پررونق می شه.

Yau gok

«یائو گوک» یه جور پیراشکی شیرینه که داخل اون با آجیل، شکر، پودر نارگیل و دانه های کنجد پر شده.
شکل این پیراشکیا مثل شمشای طلا و نقره (واحد پول قدیم چینیا) است و بخاطر این باور دارن که موجب افزایش روزی و داشتن آینده بهتر می شن.

ماهی یا مرغ کامل

یکی از رسمای سال نوی چینی اینه که ماهی یا مرغ به صورت به طور کامل درسته سرو شه.
درسته بودن مرغ نماد اتحاد و دوستی بین اعضای خونواده س. ماهی درسته با چشم هاش هم نماد نعمت و فراوانیه.